|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

היה או לא היה

נראה שבשנים האחרונות נוסף ריטואל של ניסיון להפריך את אמיתות הסיפור על יציאת מצרים באמצעות שימוש במשפט ההשוואתי - השוואת הדין העברי לזה של עמי הסביבה, ניתן לגלות בבירור כי אנו עם בעל תרבות ייחודית שתחילתו בחוויה של עבדות וניצול
05/05/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
סיפור מדהים ששינה את פני ההיסטוריה. יציאת מצרים

   רשימות קודמות
  מקארתיזם 2008
  מלוא כל הארץ כבודו
  כל התככים שמאחורי מגילת אסתר
  לך המדברת בשמי
  נסיך הגיאות והשפל

הנה צלחנו גם את הפסח הזה. כמו בכל שנה, הזדהינו עם עבדותם של אבותינו כשעסקנו בנקיונות אינסופיים, חשבנו עליהם נמלטים מהמצרים כשברחנו מקרובים מעיקים, והבנו מה הן 40 שנה כשנתקענו בפקקים באיילון בדרך חזרה מליל הסדר.

אלא שנראה שבשנים האחרונות נוסף לריטואל הקבוע הזה נדבך נוסף, אי שם בין החד גדיא לעצירות של המצות. ראיון רדיופוני עם היסטוריון/ארכיאולוג המעלה את השאלה כיצד לא נמצאו כל עדות לסיפור ההגדה בכתבים קדומים אחרים, לרבות בכתבי המצרים, או כל שריד ארכיאולוגי שיוכיח שבני ישראל אכן נדדו במדבר ומכאן המסקנה שהדברים המסופרים בהגדה לא קרו מעולם, אלא הם מיתוס בלבד.

מזה זמן מה שנשמעים קולות שמפקפקים באמיתות הסאגה של יציאת מצרים. מגמה שהחלה בשנות הארבעים עם אלו שאברהם שלונסקי קרא להם בלגלוג "הכנענים", שהרחיקו לכת לטעון כי מעולם לא חי עם יהודי בארץ ישראל הקדומה, אלא אסופה של עמים כנעניים שחלקו תרבות שמית משותפת.

המתמודדים עם הפקפוקים האלה טוענים שקשה מאוד להמציא סיפור כזה. אין דרכם של "מיתוסים" עממיים לספר על עבדות, אלא לפאר את העם שמספר אותם ומאותה סיבה אין זה פלא שהמצרים בחרו שלא לכלול את הסיפור הזה בהיסטוריה המתועדת שלהם, מאחר שעבורם זהו סיפור של תבוסה והשפלה. כמו כן נטען גם שעם שנתון לעבדות ואח"כ שרוי בנדידה, מתקשה לעסוק בתיעוד. לבני ישראל העבדים לא היה רכוש וקרוב לודאי שבשלב ההוא גם לא היתה להם תודעה לאומית, שגרמה להם לזהות עצמם כעם ולעסוק בתיעוד עצמאי. כנוודים במדבר, לא שהו במקום אחד זמן ממושך כדי להותיר בסביבתם שרידים כפי שעושות תרבויות נייחות.

במילים אחרות, הנסיונות להתמודד עם הפקפוקים האלה הם לוגיים, אולם את המפקפקים אין זה מספק. הם דורשים הוכחה מדעית (שכן הם עצמם אינם נתונים לאמונה). מבחינתם באין הוכחה כזו בנמצא, הרי שהדברים לא קרו. התשובה באה ממקור קצת לא צפוי. המקור הזה הוא המשפט ההשוואתי, שהינו ענף בחקר המשפט. ענף המשווה בין שיטות משפט שונות ובין מטרותיו - תיעוד היסטורי.

על-פי המשפט ההשוואתי, אם משווים את הדין העברי למשפטם של יתר עמי הסביבה, לא רק שעולים הבדלים משמעותיים, המבטלים את האפשרות שמדובר בתרבות אחת, אלא שהממצאים מחזקים את המסקנה שאכן מדובר בעם שהחוויה המכוננת שלו היתה של ניצול ועבדות.

כדי להיות יותר ספציפיים, יודגש שאין למדים זאת מדיני הנזיקין של הדין העברי. שכן בכל הקשור לדיני נזיקין, הדין העברי דומה לדין המקובל גם בקרב שאר עמי הסביבה. (כללי שור נגח לדוגמה מופיעים גם בחוקי חמורבי). גם חוקי היבום היו מקובלים בקרב עמים נוספים מעמי הסביבה (ר' פרשת תמר אשת ער).

אם כך במה הדין העברי הוא יוצא דופן? בהיבטים הסוציאליים שלו. הדין העברי מפגין רגישות יוצאת דופן ביחס שלו כלפי עבדים, גרים ושבויי מלחמה. כך לדוגמה: בעשרת הדברות, מצווה לתת יום מנוחה גם לעבדים. בספר שמות מופיעים הכללים כיצד לנהוג בעבד עברי, בבת שנמכרה כאמה, הצורך לפצות עבד, או אמה שאדונם פצעם. כמו כן הדין העברי הוא היחיד שמטיל איסור להסגיר עבד נמלט לאדוניו בניגוד לנורמות המקובלת בעולם העתיק, שקבעו אמנות הסגרה של עבדים נמלטים אפילו בין עמים אויבים.

היחס המיוחד הזה אל העבד, הגר ואל החלשים בכלל, אף מנומק ישירות במצב של הזרות והעבדות במצרים.

דוגמאות: "וגר לא תלחץ, אתם ידעתם את נפש הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים". "כי עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לא ימכרו ממכרת עבד", "את כספך לא תתן לו בנשך, ובריבית לא תתן אכלך, אני ה' אלוהיכם אשך הוצאתי אתכם מארץ מצרים", "לא תטה משפט גר יתום ולא תחבול בגד אלמנה, וזכרת כי עבד היית במצרים".

בדיני המלחמה (פרשת "כי תצא") הדבר בא לידי ביטוי גם ביחס לשבוי, או לשבויה, או למובסים במלחמה. זו גם הסיבה שמלכי ישראל ידועים היו בין האומות כמלכי חסד, לרבות לעניין השבויים; מלכים א' פרק כ' – "ובן הדד נס ויבא אל העיר חדר בחדר ויאמרו אליו עבדיו הנה נא שמענו כי מלכי בית ישראל כי מלכי חסד הם..."

הנורמות של הדין היהודי, שהיו יוצאות דופן בזמן שנחקקו, אומצו בסופו של דבר למשפטן של אומות העולם והפכו לנורמות המקובלות בעולם המערבי, מה שהופך את סיפור ההגדה ליותר מעוד סיפור פולקלוריסטי. יותר מכל זהו סיפורו המדהים של עם עבדים שיצא למסע מפרך לארץ לא נודעת ובידו רק ההבטחה האלוהית שלו תהיה הארץ, בלי לדעת שמסעו זה ישנה את פני ההיסטוריה. התרבות והמוסדות שיקים לכשיתגבש לאומה בארץ כנען ישנו את תפיסות המוסר, המשפט והפולחן הדתי כפי שהיו ידועים עד כה.

תאריך:  05/05/2008   |   עודכן:  07/05/2008
תמר הר-פז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היה או לא היה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי"ה זמיר
16/04/14 15:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הגדרת "נפגע פעולות איבה" כוללת פגיעה מכוחות אויב, פגיעה בשגגה מידי אדם עקב פעולות איבה ופגיעה מנשק שהיה מיועד לפעולות איבה של כוחות האויב. ההגדרה להנצחת נפגע וזכרו מכוונת אל חייל או מי שנספה בפעולות איבה שהוא בן משפחה: בן הזוג, בן, אח, הורה, נכד, חתן, גיס.
05/05/2008  |  עו"ד רועי פלר  |   מאמרים
הטיפול בנושא של רפורמה קרקעית במדינת ישראל, דחוף והכרחי לא רק כדי לפתור מצוקה קרקעית נקודתית כזו או אחרת, אלא בראש ובראשונה בגלל העמדה הנחרצת של בית המשפט העליון המאתגרת את העיקרון של מדינה יהודית ודמוקרטית. סיבה נוספת לדחיפות הנדרשת קשורה בהצעת חוק המונחת על שולחן הכנסת, שעניינה איסור מכירת קרקע ללא-יהודים, שמאתגרת את העיקרון של מדינה יהודית ודמוקרטית. סיבה נוספת מקורה בצורך הדחוף להתאים לתנאים המשתנים את מעמד החקלאים והחקלאות. אם בעבר החקלאות והחקלאים היו המנגנון המרכזי לשמירה על קרקע חקלאית-לאומית, הרי כיום המצב שונה. מצב החקלאות, המעמד של החקלאים והאינטרסים של החקלאים, השתנו מאוד במשך השנים והמנגנון שהיה נהוג בעבר פחות יעיל. סיבה נוספת לצורת הדחוף במציאת פתרון קשורה בעובדה שהשיח הפוליטי הנוכחי בנושא הבעלות הציבורית מול בעלות פרטית על קרקעות המדינה, הפך להיות בוער. הנקודה האחרונה קשורה בתכנון ארצי ובכוחו להנחות את מדיניות התכנון הלאומית. תמ"א 35 שאושרה מנסה לעמוד בפרץ, אבל תהליכי הפרבור במרכז הארץ ממשיכים להתקיים, והשאלה האם אפשר להותיר את תמ"א 35 בודדת בחזית או שיש צורך ללוות אותה במדיניות קרקעית ובשליטה ציבורית על קרקע, גם היא דחופה.
05/05/2008  |  פרופ' יצחק שנל  |   מאמרים
את הבעיה העיקרית והקריטית ביותר העומדת בפני חוקר שואה, ניתן לכנות בשם הגורף "סוד הצמצום". השאלה העקרונית מה להגיד ומה לא להגיד, מתפצלת לשאלות רבות כאשר הבעיה של קוצר יריעה היא השולית מכולן וברקע מהבהבת כל העת התהייה הראשית, הכואבת ודוקרת כסכין - מדוע לא אמרו זאת קודם?! או, אם לדייק - מדוע קולם של אלה שאמרו זאת לא נשמע??? ולצדה לא מעט חששות...
05/05/2008  |  גלעד קדומים  |   מאמרים
מדינת ישראל תציין השבוע את יום הזיכרון לחללי צה"ל וקורבנות הטרור במערכות ישראל, ויום לאחר מכן את יום העצמאות השישים להקמתה.
05/05/2008  |  שאול גולדשטיין  |   מאמרים
בימים אלה בהם ראש הממשלה מתהפך על משכבו בלילות, שנתו נודדת מאימתם של חוקרי המשטרה ומהחשש שמא שולה זקן ואחרים יפתחו את פיהם ויזמרו. האיש היהיר והמודאג הזה יוצא בבוקר "למקום העבודה שלו" שם נקבע גורלנו וגורל ילדינו, מותש ומטושטש מחוסר שינה, כשמעל ראשו איומו של כתב אישום והזמנה לבית המשפט.
05/05/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il