העונה החמה, מורטת העצבים, של התיירות הישראלית, לארצות שמעבר לים, כבר רובצת בפתח: תחילתה בתלאות של שדה התעופה, המשכה בטיסה עצמה, וסופה - מי ישורנו!
תורים ארוכים אמורים להשתרך בשדה - בדרך לבדיקות הביטחוניות, למסופי חברות התעופה ולעמדות לבדיקת הדרכונים. אבל כל אלה הם רק הסיפתח לעוגמת הנפש הצפויה.
בכל זאת, יש דרכים מומלצות כדי להקדים רפואה למכת התלאות הזו. אחת מהן היא להפקיד את המזוודות, עוד ערב הטיסה, בידיה של חברת התעופה. אחדות מחברות אלה, בעיקר הסדירות, מאפשרות זאת וחבל שלא לנצל את ההזדמנות. כך נפטרים מבעוד מועד מן המשא בשדה וכך גם מדלגים על הבדיקות הביטחוניות בו, כאשר אלה נערכות כבר קודם לכן, בנחת, וללא תור מורט-עצבים. מה שנותר לשדה הם רק תיקי היד, שבדיקתם נערכת, ממילא, כהרף-עין. בונוס נוסף צפוי בדרך זו על-ידי קבלת מקום-ישיבה מראש לטיסה עצמה.
טביעת אצבעות
חיסכון של זמן יקר מצפה גם לכל נוסע שיעבור, טרם המראתו, בדיקה של טביעת-אצבעות. זו, הגוזלת עשר דקות חד-פעמיות, נערכת במסוף מיוחד, סמוך לעמדת המכס בשדה. היתרון: בטיסות הבאות שוב לא יהיה צורך להמתין בתור לבדיקת הדרכונים במשטרת הגבולות. בונוס נוסף: טביעת האצבעות תמנע את החתמת הדרכון, זה יוותר "טאבו לאראסה" למשך כל הטיסות הבאות וגם ימנע, למי שמרבה בטיסות, ריצות תכופות מדי להוצאת דרכון חדש.
את הזמן החופשי שנותר עד להמראה אפשר לבלות, בנחת, ב"דיוטי פרי", או באחד ממזנוני השדה, אם כי שניהם כרוכים בהוצאה לא-מבוטלת. עדיף להצטייד בכריכים ובמשקה מן הבית, ובדרך כלל ניתן גם להשיג את המוצרים, המוצעים ללא מכס בשדה, במחירים זהים, פחות או יותר, במספר חנויות בארץ ובחו"ל. פשוט חבל על הכסף הנגזל.
ואם בארוחות עסקינן, רק מעטים יודעים כי מלבד המנות הסטנדרטיות המוצעות לנוסעים במהלך הטיסה, יש מבחר גדול של עשרות סוגי מנות, שהתנאי לקבלת אחד מהם הוא הזמנה מבעוד מועד אצל סוכן הנסיעות.
מושב נוח
מאותו סוכן גם מומלץ מאוד, בעיקר לבעלי הרגליים הארוכות, לבקש מקום-ישיבה נוח ככל האפשר במטוס. המקומות הנוחים מצויים במעט השורות שיש בהם מרווחים גדולים יותר לרגליים, כשאלה שונים ממטוס למטוס. מי שנוהג במהלך הטיסה לטייל במטוס (לצורך המרצת מחזור הדם או בשל קימה תכופה לשירותים), כדאי שיבקש מקום במושב המעבר (לא ליד החלון ולא באמצע השורה), וכך לא יהיה לטורח לנוסעים האחרים, כאשר ייאלץ, בכל פעם, להקימם ממקומותיהם.
מה שחשוב לא פחות הוא לבקש מקום-ישיבה בטוח, ככל האפשר, במטוס עצמו. הסטטיסטיקה מלמדת, כי באסונות התעופה נפגעו בעיקר יושבי השורות הקדמיות. מה שמלמד שכדאי דווקא לשבת בשורות האחוריות, קרוב ככל האפשר ליציאות החרום.
בטיסות מסוימות, בעיקר ב"צ'רטרים", לא יחלקו לנוסעים עיתונים. אז כדאי להצטייד בחומר הקריאה עוד בטרם העליה למטוס. ובאותו עניין: למי שמרבה בשינה במהלך הטיסה, או שסתם סובל מקור המזגן, מומלץ לבקש מצוות הדיילים כריות ושמיכות, מייד עם הכניסה למטוס, כי אלה אוזלות, כהרף עין, עוד לפני ההמראה עצמה.
אז מה נותר עוד לבקש חוץ מטיסה נעימה?