מן המפורסמות הוא שתלוש המשכורת, כמו גם חשבונות הארנונה והמים, החשמל והטלפון, הם בבחינת כתב-חרטומים למקבליהם. אלה נאלצים לשבור את הראש כדי לצאת מסבך הקודים והאותיות הקטנות הגלומים בהם, וגם אז הם נותרים, עדיין, חסרי ישע.
תלוש המשכורת, האמור לתת לבעליו תמונה ברורה ומדוייקת של פירוט זיכוייו וניכוייו, הוא במקרים רבים צופן בלתי-מובן, שרק בעל-מקצוע, כמו מנהל-חשבונות, עשוי להבינו. לא אחת מתחמק המעביד מתשלומים מסויימים, שלהם זכאי העובד, מעלים אותם מן התלוש בדרך מתוחכמת, או שהוא מנכה ממנו, באורח שרירותי, סכומים מסכומים שונים, שאין הוא זכאי כלל לנכות אותם. התוצאה עלולה להיות עגומה למדי, כאשר העובד עולה על ה"פאשלות" של המעביד רק עם פרישתו מהעבודה, בסיועו של איש-מקצוע, ואז זה כבר עלול להיות מאוחר מדי.
בעידן המחשב עברו הרשויות השונות לחשבונות ממוחשבים, שקריאתם מייגעת הרבה יותר מהחשבונות שהיו נהוגים בשיטה הישנה. חברת החשמל, למשל, מציינת, לצד הסכום הנדרש מן הצרכנים שלה, את סך כל הצריכה בקילווטים, אלא שמסתבר כי התשלום הוא עבור הפרש הצריכה שבין הקריאה הנוכחית לבין הקריאה הקודמת של המונה. עובדה זו אינה מצויינת, משום מה, בחשבון הנשלח ללקוח. פנייה לחברת החשמל העלתה הודאה כי אכן ההסבר הניתן בחשבון אינו מובן די צורכו ללקוח התמים.
שערוריה
המצב אינו שפיר יותר בחשבון הארנונה, הנשלח מטעם הרשות המקומית. מי שזכאי להנחה בתשלום, כמו, למשל, גימלאי ונכה, לא יקבל את ההנחה המגיעה לו, אלא אם יטריח את עצמו לעיריה ויבקש זאת ממנה. בסך-הכל זהו מחדל מצד העיריה, המודעת, ממילא, לזכאות ההנחה, בהתאם למידע שהיא מקבלת מראש מן הרשויות המוסמכות.
חשבון המים הוא, לא אחת, שערורייה בפני עצמה. שעוני-מים רבים, המותקנים בחצרות בתיהם של התושבים, אינם תקינים ומזייפים את הצריכה האמיתית של המים. הרשויות המקומיות, המודעות לתקלה, מעלימות עין ואינן טורחות להחליף את השעונים המקולקלים בשעונים חדשים ואמינים. רק כאשר הצרכן נזעק לעיריה לנוכח חשבון המים המנופח שקיבל ומקים שערוריה, טורחת זו לבדוק את השעון, ובמקרה הטוב להחליף אותו בשעון תקין יותר, אבל גם אז היא מחייבת את הצרכן, על לא עוול בכפו, בתשלום עבור שעון חדש, כאילו הוא זה שגרם לקילקולו. על חשבונות קודמים, שהיו מנופחים בשל אי-תקינות השעון, לא טורחת העיריה להחזיר ולו אגורה שחוקה.
בהעדר מענה קולי-אנושי, לא מאפשרת "בזק" ללקוחותיה בירור טלפוני על פירוט החשבון, שעה שהצרכן מבקש לערער עליו. אל "בזק" ניתן רק לפנות במענה ממוחשב, באינרנט, או בטירחה מייגעת של הגעה למשרדיה.
מי שמנוי על מים מינרליים באחת מהחברות המספקות אותם, מקבל רישום רשלני על כמות הכדים המלאים שסופקו לו ועל כמות הכדים הריקים שהוחזרו לחברה. לא אחת עושה המחלק כראות-עיניו ומותיר מחוץ לדלת הנעולה מספר שונה, בדרך כלל קטן יותר, של כדים שהוזמנו. או אז הוא רושם, למשל, אספקת שלושה כדים, במקום ארבעה, ולא טורח כלל לציין את מספר הכדים שהוחזרו. כתוצאה מכך מחוייב הלקוח בחשבון מנופח על כדים שלא הזמין, ועליו מוטלת גם חובת ההוכחה שאכן החזיר מספר מסויים של כדים ריקים.