|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

מי נדחה מפני מי?

על יחסי פסלות בין עורך-דין לשופט במשפט הישראלי
24/09/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
לפסול את השופט או את עורך הדין?

   רשימות קודמות
  דיירים מוגנים - ראו הוזהרתם!
  הפקעת קרקע ע"י רשות מקומית
  לא להחריש מול השחיתות
  הזכות להתראות עם הנכדים
  פעם מוגן - תמיד מוגן?

אקדמות מילין

אחד מעקרונות היסוד במשפט העברי ובמערכת המשפט הישראלית, הוא כי אין די בכך שהצדק ייעשה ויש צורך הכרחי שהצדק גם ייראה.1 פועל יוצא מעקרון זה הינו הזכות המוקנית לבעל-דין לבקש כי השופט היושב לדון בעניינו יפסול עצמו מלדון בעניין, כאשר גם על השופט מוטלת החובה לפסול את עצמו מלדון בדבר גם אם לא הוגשה בקשת פסילה, כל אימת שמתקיימת אחת מעילות הפסלות הקבועות בחוק.2 כאשר עילת הפסלות מקורה ביחסי בא-כוח אחד הצדדים עם השופט היושב לדין, כדוגמת יחסי קרבה, יחסים חבריים או להבדיל יחסי איבה ומשטמה, מתעוררת השאלה מי נדחה מפני מי: האם על השופט לפסול את עורך-הדין מלייצג את בעל-הדין במקרה הנדון או שמא על השופט לפסול את עצמו ולהעביר את התיק לזולתו. במסגרת מאמר זה נתייחס לשאלה זו מנקודת ראות של המשפט הישראלי, כאשר לא ייפקד מדיוננו גם ההתייחסות למועד בו קיבל על עצמו עורך-הדין לייצג את בעל-הדין, והאם ידע במועד זה מיהו השופט או הדיין שנקבע לדון בתיק.


הוראת סעיף 53ב לחוק לשכת עורכי-הדין - עילת פסלות קודם לדיון

בשנת 2004 הוסף לחוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961, סעיף 53ב שעניינו "סייג לייצוג בשל עילת פסלות של שופט"3, ואשר קובע כדלקמן:

"(א) התבקש עורך-דין לקבל על עצמו לייצג צד בהליך בבית משפט, ויש לו יסוד להניח כי קבלת הייצוג תביא לכך שהשופט שנקבע לדון באותו הליך לא ישב בדין בשל התקיימות עילה מעילות הפסלות המפורטות להלן, לא יקבל על עצמו את הייצוג אלא אם כן ההליך הוא הליך קשור להליך קודם שבו ייצג עורך הדין את אותו צד או שבית המשפט התיר את הייצוג לפי בקשה שהגיש עורך-הדין:
(1) השופט שנקבע לדון בהליך הוא בן משפחה של עורך-הדין או שקיימת ביניהם קרבה ממשית אחרת;
(2) לשופט הדן בהליך או לבן משפחה מדרגה ראשונה של השופט יש ענין כספי ממשי או ענין אישי ממשי בעורך הדין.
(ב) ...".4

אין ספק שהוראת סעיף 53ב' פוגעת במידת מה בחופש העיסוק של עורך-הדין, ואולם לדעת השופט י' מרזל5 היה הכרח בקביעת הוראה זו, שכן משעה שנקבעו עילות לפסילת חובה של השופט, בסעיף 77א(א1) לחוק בתי המשפט6, היה הכרח ביצירת מנגנון שימנע מניפולציות בייצוג שכל מטרתן פסילת השופט הדן בהליך מסוים.

על-מנת שלא לפגוע בחופש העיסוק של עורכי-הדין יתר על המידה ומתוך מטרה להימנע מפגיעה קשה בבעל-הדין, מצא לנכון המחוקק לאזן ולרכך את איסור נטילת הייצוג בקובעו, כי עורך-הדין רשאי להגיש בקשה להיתר ייצוג במקרה בו נתקיימה עילת פסלות, וכן נקבע שככל שההליך הנוכחי הינו המשך להליך קודם שבו ייצג עורך-הדין את בעל-הדין הנוכחי, מותר לעורך-הדין להמשיך לייצגו, גם מבלי שיבקש היתר ייצוג.

בעניין זה ראוי להדגיש כי בית המשפט ייעתר לבקשה למתן היתר ייצוג (וכאמור לעיל, בקשה כנ"ל יכולה להיות מוגשת רק שעה שנתקיימה עילת פסלות) רק כאשר ימצא כי "הנזק שייגרם לצד להליך אם לא יתיר את הייצוג עולה על הנזק שייגרם לצד להליך או לאינטרס הציבורי בשל הפסקת הדיון או החלפת השופט", כאשר במקרה כזה לא ישב בדין השופט שלגביו התקיימה עילת הפסלות, וכאמור בסעיף 77א(ב1) לחוק בתי-המשפט.


הסרת עילת הפסלות - פסילת עורך-הדין מלייצג את בעל-הדין בתיק הנדון

בהקשר זה יש ליתן את הדעת גם לסיטואציה בה עורך-הדין יוצר פרובוקציות שונות מתוך מטרה שהדיין או השופט יפסול את עצמו מלדון בעניין, שכן לדידו - קביעת התיק לדיון בפני הדיין הנ"ל חרצה למעשה את גורל התיק, באשר עמדתו של הדיין בסוגייה הרלוונטית ידועה היטב, ואינה עולה בקנה אחד עם רצון בעל-הדין. תקנה נ"א לתקנות הדיון בבתי-הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג, מתייחסת לסיטואציה כנ"ל וקובעת כדלקמן:

"בית-הדין יכול להפסיק את הופעתו של כל מורשה במשפט, אם הוא רואה שהמורשה מפריע להוציא דין אמת לאמיתו או שאינו מציית להוראת בית-הדין או שאינו מתייחס לבית-הדין בכבוד הראוי".

בניגוד לתקנה נ"א לתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים, אשר מאפשרת לדייני בית-הדין הרבני להפסיק את ייצוגו של בעל-הדין ע"י עורך-הדין או טוען רבני מסוים שעה שעילת הפסלות מקורה בב"כ בעל-הדין, אין בנמצא הוראה דומה ביחס לבתי-המשפט, אך כב' הנשיא ((בדימ.)) ברק הביע במספר הזדמנויות את דעתו לפיה ניתן במצבים מסוימים למנוע את המשך הייצוג ע"י עורך-הדין הספציפי:

"במצב בו קיימת עילת פסלות לעורך הדין - להבדיל מלקוחו - אין לפסול מלכתחילה את השופט היושב בדין אלא הסעד הינו, בשחרור עורך הדין מן הייצוג. פתרון זה ... אינו נצרך במקרה שבפני ומשאיר אני אותו בצריך עיון לעת מצוא".7

שאלת פסילת עו"ד טרם הוכרעה כאמור לעיל, אך לפני מספר חודשים זכתה שאלה משפטית זו לעדנה מחודשת, בעקבות החלטה תקדימית של כב' השופטת ד"ר ד' פלפל, מביהמ"ש המחוזי בתל אביב, לפסול עו"ד מלהמשיך לייצג בעל-דין בפניה, וזאת במקום להיעתר לבקשת הפסילה שהוגשה כנגדה, ולהלן נימוקי החלטתה אשר נכתבו בשפה קשה ונוקבת:

"... בית המשפט המחוזי אינו אוניברסיטה פתוחה, ואין זה חלק מתפקידו ללמד משפטים או הליכות ונימוסים... אמורים לבוא לפתחו ולהיכנס בין דלתותיו עו"ד בשלים, המכירים את עובדות התיק, מכירים את ההלכות המשפטיות, מדברים בלשון נקיה עם חבריהם (או לפחות הקולגות שלהם) ועם בית המשפט.
...
לכן מסקנתי הסופית היא שכפי שלבעל-דין (ובד"כ לו ולא לעוה"ד) יש זכות לפסול שופט כדי שצדק ייעשה, כך נראה לי שלביהמ"ש, יש סמכות להחליט שדלתותיו יהיו סגורות בפני עו"ד כזה, ובעל-הדין יוכל להתדיין במידה ויחליף את בא-כוחו...".8

למקרא החלטת כב' השופטת פלפל הנ"ל מן הראוי לציין, כי חרף הדברים הקשים שנאמרו בהחלטה, ובכלל זה ההחלטה לחייב את התובעים בשכ"ט עו"ד של הנתבעים על בזבוז הזמן של הדיון (בסכום תקדימי וגבוה מאד בסך של 18,000 ש"ח+ מע"מ!), לא הורתה השופטת פלפל באופן חד-משמעי על פסילתו של ב"כ התובעים מלהמשיך לייצגם.9

על החלטת השופטת פלפל שלא לפסול עצמה מלדון בתיק, הוגש ערעור לביהמ"ש העליון, אשר נדחה ע"י כב' הנשיאה ד' ביניש בנימוק ש"אין ההתבטאויות של בית המשפט חריפות במידה המקימה חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט".10 יחד עם זאת, הנשיאה ביניש הגיעה למסקנה כי חרף הליקויים שחלו בהתנהגותו והתבטאויותיו של ב"כ המערער, ההחלטה לפוסלו מעוררת קושי, שכן המקור לעילת הפסילה לא היה ביחסי עורך-הדין והשופט, אלא בעילת פסילה שנתקיימה לדעת ב"כ המערער בגין החלטות דיוניות של השופטת בהליך הנדון. לאור האמור החליטה הנשיאה ביניש, כדלקמן:

"... התיק יוחזר לבית המשפט המחוזי ויש להניח כי ביהמ"ש ישקול מחדש את החלטתו בכל הנוגע לפסילת בא-כוח המערערים מלהופיע בפניו...".11

בכל הכבוד הראוי, דומה כי בנסיבות העניין לא הייתה תועלת כלשהי בהחזרת התיק לידי השופטת פלפל על-מנת שזו תבחן שנית את החלטתה בעניין פסלות עורך-הדין, ואכן כאשר הוחזר התיק לידי כב' השופטת פלפל - היא נמנעה מלשנות החלטה בדבר פסילת עורך-הדין12.

זאת ועוד. יש יסוד להניח, כי גם אם כב' השופטת פלפל הייתה חוזרת בה מהחלטתה לפסול את עורך-הדין, הדיון בפניה לא היה מתנהל על מי-מנוחות ובאופן ענייני (לאור הביקורת האישית הקשה שמתחה על עורך-הדין), ומשכך גם אם בסופו של דבר ייעשה משפט צדק, אין ספק שתהיה פגיעה קשה במראית פני הצדק. אשר על כן נראה שבנסיבות הענין טוב הייתה עושה הנשיאה ביניש אם הייתה מקבלת את הערעור במובן זה שהייתה קובעת כי על השופטת פלפל לפסול עצמה מלדון בתיק הואיל וגיבשה דעה כה שלילית כלפי ב"כ המערערים.


אחרית דבר

ביהמ"ש העליון טרם קבע מסמרות בשאלה מתי ייפסל עורך-הדין מלהמשיך לייצג בעל-דין בבתי-המשפט, אך לאור ההתפתחויות האחרונות דומה כי זו רק שאלה של זמן עד שהמחוקק יקבע בחוק בתי-המשפט, או בהוראת חוק אחרת, הוראה דומה לתקנה נ"א לתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים, כך שתהיה לשופט היושב בדין סמכות חוקית, מפורשת וברורה, לפסול עורך-דין מלייצג בעל-דין בפניו. אך מכל מקום מן הראוי שהשימוש בסעיף חוק זה, לכשזה ייחקק, ייעשה במשורה, באופן שלא תהא פגיעה בלתי מידתית בזכות לחופש העיסוק של עורך-הדין - זכות המעוגנת בהוראת סעיף 3 לחוק יסוד: חופש העיסוק, וכמו-כן לא תהא פגיעה בלתי סבירה בזכותו של בעל-דין לבחור לו עורך-דין כפי הישר בעיניו.

הערות

1. כך, למשל, במשנה מסכת שקלים, פרק ג' הלכה ב', נאמר "לפי שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום, שנאמר (במדבר לב, כב) 'והייתם נקיים מה' ומישראל' ואומר (משלי ג, ד) 'ומצא חן ושכל טוב בעיני א-לקים ואדם". עוד בעניין זה ראו, בין היתר: פסק-הדין של כב' השופט א' רובינשטיין בעת"מ 7357/03 רשות הנמלים נ' צומת מהנדסים (פדאו"ר, טרם פורסם).

2. סעיף 77א(א) לחוק בתי-המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד-1984 (להלן- "חוק בתי-המשפט") קובע כי אסור לשופט לישב בדין כאשר "קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט", ובסעיף 77א(א1) לחוק נקבעו עוד מספר מצבים (ענין כספי או אישי של השופט, קרבה משפחתית או ממשית בין השופט לאחד מהצדדים בתיק או לב"כ, מעורבות קודמת באותו ענין) אשר בהתקיים אחד מהם אסור לשופט לישב בדין. בעניין זה יוער, כי בעשרות פסקי-דין שניתנו בערעורים על החלטה בבקשה לפסילת שופט, קבע ביהמ"ש העליון, כי "חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט" צריך להיות מבוסס על נסיבות אובייקטיביות, דהיינו קיומה של אפשרות מסתברת מאוד, שאכן נבצר מהשופט לשפוט את הדין באובייקטיביות הדרושה, באופן שדעתו של השופט "ננעלה" כך שניתן לראות בהליך כולו "משחק מכור". לעניין זה נפנה, בין היתר, לפסק-הדין של כב' הנשיא ((בדימ.)) ברק בע"א 5422/03 ג.ד. אב-גל חברה בע"מ נ' בנק דיסקונט (פדאו"ר, טרם פורסם). בעניין פסלות שופט עפ"י הדין העברי ראו: ר' שלו-גרטל "לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תיקח שוחד" - על טוהר השיפוט ועל פסלות שופט, דף פרשת שבוע, פרשת שופטים, תשס"א, גיליון מס' 40, וכן עיינו א' הכהן, "כללי אתיקה לדיינים ושופטים – בין הלכות להליכות", דף פרשת שבוע, פרשת דברים, תשס"ו, גיליון מס' 258.

3. הסעיף הנ"ל הוסף במסגרת חקיקת חוק נושאי משרה שיפוטית (מניעה מלשבת בדין) (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2004, ס"ח 1932.

4. עפ"י האמור בסעיף 53ב(ב) הנ"ל סעיף זה חל גם בבתי דין אחרים, כדוגמת ביה"ד לעבודה וביה"ד הרבני.

5. י' מרזל, דיני פסלות שופט (2006) 258. בעניין זה יוער, כי מעיון בפרוטוקולי הדיונים בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, אשר עסקה בהכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית (פרוטוקולים מיום 25.11.03 ו-9.2.04), ניתן לראות בנקל כי יסודו של התיקון נעוץ גם ברצון למנוע מניפולציות וטקטיקות פסולות בייצוג שכל מטרתו הוא לפסול את השופט. לאור האמור לעיל נראה לומר, כי על אף שהסייג בדבר ייצוג הקבוע בסעיף מתייחס על-פניו רק למצב בו עורך-דין מתבקש לייצג בעל-דין לאחר שכבר "נקבע" השופט שידון בעניין, מעיון בפרוטוקולים הנ"ל נראה שיש לפרש סייג זה באופן מורחב, כך שבמקרים מסוימים ייאסר על עורך-הדין לקבל על עצמו ייצוג של בעל-דין גם כאשר טרם "נקבע" באופן רשמי השופט שידון בתיק, אך ללא ספק ידוע לעורך-הדין כי ייקבע לדון בתיק שופט המצוי עימו ביחסי פסלות, כדוגמת שופט שמתמחה בתחום הספציפי מאד בו עוסק התיק, וכן במקום בו קיים רק הרכב אחד של שופטים, באופן שאך טבעי הוא שכנגד אחד השופטים תתקיים עילת פסלות.

6. ראו לעיל הערת שוליים מס' 2.

7. ע"א 133/99 זייד סמיר נ' חאמד מוסטפא בע"מ (פסק-הדין ניתן ביום 20.4.99, פיסקה 5 לפסק-הדין, פורסם במאגר המשפטי "נבו"). על עמדה זו חזר השופט ברק גם בע"א 4687/00 רוזנטל נ' רוזנטל (פסק-הדין ניתן ביום 28.2.00, פיסקה 5 לפסק-הדין, פורסם ב"נבו"). להרחבה נוספת בעניין זה ראו בספרו של השופט י' מרזל, לעיל הערת שוליים מס' 5, בעמ' 374-377.

8. ת"א 2171/03 (תל אביב) גינות לאה בע"מ ואח' נ' בנק המזרחי סניף פרדס כ"ץ (ההחלטה ניתנה ביום 24.2.08, ופורסמה ב"נבו").

9. השופטת פלפל ציינה בהמשך החלטתה, כי לאור העובדה שהתיק קבוע לדיון לעוד יומיים, כך "שבמידה ויוחלף עוה"ד לא יוכל עו"ד חדש להתכונן כדבעי" יש לדחות הדיון.

10. ע"א 2147/08 גינות לאה בע"מ ואח' נ' בנק המזרחי (ניתן ביום 16.4.08, פורסם באתר האינטרנט של ביהמ"ש העליון), פיסקה 11 לפסק-הדין.

11. שם, פיסקה 13 לפסק-הדין. יצוין, כי לאור ההחלטה הנ"ל של הנשיאה ביניש התייתר ממילא הצורך לדון בבקשת לשכת עורכי-הדין להצטרף כידיד בית המשפט על-מנת להציג את עמדתה המתנגדת לפסילת עורך-דין מלייצג.

12. ראה החלטה מיום 18.5.08 בת.א 2171/03 (לעיל הערת שוליים מס' 8), פורסם באתר האינטרנט של הרשות השופטת.

תאריך:  24/09/2008   |   עודכן:  25/09/2008
עו"ד אלעד סטופל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי נדחה מפני מי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד יאיר
29/09/08 11:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פעם הערכתי את מיקי רוזנטל. חשבתי שהוא מבשר רוח חדשה לעיתונות הישראלית, אלא שהסרט שיטת השקשוקה מוכיח לצערי בדיוק ההיפך. רוזנטל ממש לא דומה למייקל מור והסרט שלו עושה פרסוניפיקציה לעצמו, יותר מאשר מחדש לנו על סוגית הון ושלטון.
24/09/2008  |  מוני מרדכי  |   מאמרים
אתם [אתה והמפכ"ל הכושל שלך] מתעמרים במעולה שבניצבי המשטרה - ניצב אורי בר לב. אני מאחל לכל משפחת עם ישראל שבשנה הבאה לא נראה, לא אותך ולא את המפכ"ל נושאים בתפקיד כלשהו. נכשלתם.
רופא בטרם ייגש למלאכתו נעול על משימה אחת: הצלת החולה, אפילו יהיה מחבל. סנגור בטרם יתחיל במלאכתו גם הוא נעול על משימה אחת: לחלץ את מרשו מאימת הדין, אפילו יהיה רוצח קשישות נאלח. נחום ברנע, כמו רבים מחבריו, בטרם יקליד את מסריו, נעול על משימה אחת: חסימת דרכו של נתניהו. יעלה כמה שיעלה...
24/09/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מתחילה להיווצר תחושה כי לפרקליטות יש זמן רב מאוד, כאשר היא חייבת לקבל החלטה בדבר חשדות המופנים אל עבר אנשים פוליטיים או בעלי שררה.
24/09/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
מחלת הפברי, הינה מחלה גנטית נדירה הנגרמת בשל חוסר באנזים אלפא-גלקטוזידאז A אשר גורם להצטברות חומרים מזיקים בתוך התאים, הפוגעים בתפקודם התקין.
24/09/2008  |  ד"ר אלטרסקו גאונה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il