|   15:07:40
  שלמה טל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הגלובליזציה הולידה את המשבר הנוכחי

המשבר הפיננסי לו אנו עדים עתה אינו תוצאה של כשל פיננסי בלבד. המשבר הפיננסי הינו סימפטום של משבר חברתי עמוק, כאשר המנהיגים במדינות המערב חסרים את האומץ והיושרה להכיר בסיבות האמיתיות של המשבר, ולכן גם המהלכים המוצעים על ידם לא יביאו מרפא לכלכלה במדינות המערב
01/11/2008  |   שלמה טל   |   מאמרים   |   תגובות
משבר חובק עולם [צילום: AP]

התיאוריה של דיוויד ריקרדו מלמדת על היתרון היחסי שיש לכל חברה בייצור מוצרים מסוימים בהם היא מתמחה ולכן הסחר החופשי מועיל לכל המדינות. התיאוריה הזאת הוכחה כנכונה, אבל בתנאי של סחר בין חברות דומות, כמו בין הולנד לאוסטריה ודומיהן.

בעשרים השנים האחרונות, עם הגברת תהליך הגלובליזציה והסחר החופשי, הוכח כי תיאוריה זו נכונה, לכלל החברה רק בתנאי שהסחר מתקיים בין חברות בעלות רמת חיים או דפוסי חיים דומים. זאת כיוון שהתמורה הפיזית לשעת עבודה בין שתי החברות דומה.

אולם כאשר ישנם פערים חריפים בדפוסי החיים, כולל פערים בהוצאות המחייה בין החברות במדינות המערב לבין החברות במדינות המזרח עשוי הסחר ביניהם לגרום, בטווח הארוך, ל"כלים שלובים" שבו השכר מבחינה כספית, ולא בהכרח מבחינת כוח הקנייה, ישתווה במדינות המזרח לזה שבמדינות המערב. במילים אחרות תהליך "הכלים השלובים" יוביל להעלאת רמת החיים במזרח ועמו העלאת מחירי המוצרים המיוצרים במזרח. מנגד, רמת החיים במערב תרד כיוון שימצאו עובדים רבים שיתחרו על מעט משרות.

תהליך הכלים השלובים אינו חל על כל מגזרי החברה. בחברה המערבית יימצאו מגזרים שייהנו מ"חסינות" ומגזרים אלה יפורטו בסעיף הבא. התוצאה הצפויה תיראה כך - אלה שאין להם "חסינות" יימצאו בתהליך של ירידה ברמת השתכרות מזו שידעו בעבר ואלה שיש להם "חסינות" ישמרו על רמת ההשתכרות קודם החלת "הכלים השלובים" ויקבלו "בונוס" נוסף כאשר הם נהנים מרכישת מוצרים במחיר זול יותר מאשר בעבר וכוח הקנייה שלהם רק יגבר. כתוצאה מכך יורחבו הפערים החברתיים ובהדרגה ייראו כמו הפערים שאנו מזהים בפערים בקסטות בהודו, בין "ברהמינים" מחד ו"טמאים" מאידך.

המגזרים שייהנו מ"חסינות" הם:

1. אילי ההון שהעבירו את הייצור מהמולדת למדינות בהם השכר נמוך. הם גם ייהנו מרווחים גדולים יותר מאלה שידעו בעבר והפער בין המגזרים האחרים יתרחב לטובתם.

2. בעלי התפקידים הממלכתיים בהם שופטים, חברי כנסת, שרים, עובדי ממשלה בכירים.

3. מנהלי חברות "בעלי חזקה" כמו מנהלי הבנקים, חברות הביטוח, חברות הטלפון, יבואני רכב. מפיצים בעלי זיכיון וחברות סחר וכדומה. וכן קבוצות עובדים "בעלי חזקה" כמו עובדי הנמלים, חברת החשמל וכדומה.

4. עובדי הטכנולוגיה העילית והחדשנית.

5. בעלי מקצועות ייחודיים שלא ניתן להמירם בעובדים מהמזרח החל מרופאים, מהנדסים עורכי עיתונים, מנהלי חברות, עורכי דין בכירים וכדומה.

"תקופת המעבר" כשנות דור

המגזרים המאוימים בחברה המערבית, ברמות שונות, נמנים על בעלי הכישורים של הטכנולוגיות הישנות. עובדים אלה נדרשים להתמודד עם אובדן מקומות תעסוקה שפעלו בעבר וכן בהיותם רבים המתחרים על מעט המשרות שנותרו יועמדו במצב נחות שבו ההגנה היחידה העומדת להם היא רצפת השכר דהיינו "שכר המינימום" שכאשר תשלום שכר הנמוך משכר המינימום מהווה עבירה.

התקשורת בישראל עדיין מפארת את הצלחתנו להשתלב בשוק הגלובלי, והישג זה אכן ראוי. אלא שבמקביל להישג ניצבת קהילה גדולה המשלמת במחיר הירידה ברמת החיים שלה ונמצאת בנסיגה מתמשכת.

להגנתם טוענים חסידי הסחר החופשי המוחלט כי הבעיה של קורבנות השיטה היא עניין זמני ל"תקופת מעבר". המושג "תקופת מעבר" שמרבים לעשות בו שימוש לשם הצגת מיזעור הנזקים של הסחר החופשי הוא במידה רבה אמור ועלול להטעות. כאשר מבחינים בעיני המציאות נראה כי "תקופת המעבר" היא שנות דור.

נימוקי הרגעה נוספים ארוזים בתיאוריה כי העלאת רמת החיים של הקבוצה הנהנת מפירות הגלובליזציה "מחלחלת" ליתר שכבות החברה. אולם הניסיון סותר גם את התיאוריה "המחלחלת".

רגיעה זמנית למעמד הבינוני

אנו ניצבים בפני בעיה מתמשכת, באשר לפגיעה בשכבות שאינן "מחוסנות", אין להתעלם מהכרח של מציאת פתרון הולם ומיידי. העובדות המתפרסמות רשמית מלמדות על הפערים החברתיים שהולכים ומחריפים בעשרים השנים האחרונות.

המשבר לו אנו עדים עתה הוא אחד הסימפטומים של דחיקת מעמד הביניים לרמה נמוכה שבה אין ביכולת ההשתכרות של בעל שכר ממוצע לא לרכוש דירה ולא לשלם דמי שכירות ואף לא לממן את הקניית החינוך וההכשרה המקצועית לבניו על-מנת להכינם לתחרות בעידן הגלובליזציה.

הבעיה שהוצגה למעלה לא זוכה להכרה ולהתייחסות אמיצה וכנה מצד המדינאים לא בארה"ב ולא בישראל. התרופות המוצעות על-ידי הממשלות במדינות המערב, בהקשר של הזעזוע בשוק ההון, לא יבריאו את הכלכלה, ובמקרה הטוב יקנו רגיעה זמנית.

הגיעה העת שהציבור והמנהיגים במדינות המערב יתפכחו ויציעו פתרונות של "מיטריה" ממשלתית "לתקופת המעבר". "המיטריה" שהממשלות יכולות להעניק ראוי שתכלול גם מהלכים אשר יתמודדו עם המשבר וההאטה.

אמנה דוגמאות של מהלכי ה"מיטריה" ל"תקופת המעבר", אותן אני מציע לישראל:

1. קביעת שכר מינימום המאפשר קיום העובד ומשפחתו בכבוד ובמקביל העלאת קצבת הזקנה.

2. בענפי ייצור לא כדאיים תסבסד המדינה חלק משכרו של העובד.

3. הגבלת שכר המקסימום בשירות הציבורי, כולל חברות ומוסדות ציבוריים. שכר המקסימום המוצע לא יעלה על-פי 7 משכר המינימום.

4. הגדלה ניכרת בתקציב החינוך על-מנת להביא להעלאת רמת החינוך, ההשכלה וההכשרה המקצועית. עידוד לחינוך במקצועות טכנולוגיים (לא מנהליים, פיננסיים או משפטיים) על-ידי הענקת אשראי למימון הלימודים במקצועות המועדפים, ללא ריבית, לתקופה ארוכה.

5. יצירת מערכת תעסוקה יזומה למובטלים בין היתר על-ידי תגבור המערכות הציבוריות כמו המשטרה, החינוך והסעד, כעובדים של משרד העבודה. בהליך כזה לא תשולם קצבת אבטלה לאלו שעובדים. במקביל תיהנה החברה ממילוי החלל של העדר שירות של המדינה בתחומי החינוך, הבריאות והביטחון.

6. קביעת היטלים מיוחדים על מחזור המכירות של המונופולים והקרטלים עד לשלב בו מתקיים שוק חופשי אמיתי, כולל ריבוי הפועלים בשוק ללא הגבלה.

7. העלאת שיעורי המס הישיר על בעלי הכנסה שמעל-פי שבע משכר המינימום.

8. הגבלת הייבוא של מוצרים מתורת המפעלים בהם השכר הוא נמוך ביותר בדרך של מיסוי על ייבוא מחד ובחינה מקפידה על עמידת מוצרי הייבוא בעמידה על תקינות של הליכי הייצור מכל הבחינות המחמירות. בעולם נצבר ידע רב ומגוון בעניין דרכי ההקפדה על הייבוא. כמו-כן ניתן להתנות אישורי הייבוא ממדינות בעלות השכר הנמוך בחיוב מכירת המוצרים המיובאים במחיר נמוך ביותר. כך מתח הרווחים של היבואנים יקטן משמעותית והתוצאה הצפויה תהיה הקטנת הייבוא ממדינות בהן השכר נמוך כל כך.

תאריך:  01/11/2008   |   עודכן:  01/11/2008
שלמה טל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגלובליזציה הולידה את המשבר הנוכחי
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
2/11/08 03:22
2
ספינר
2/11/08 08:10
 
שלמה טל
2/05/09 22:20
3
אילן ריס
2/11/08 08:20
4
זה כל כך ברור !
2/11/08 08:29
5
נאוה ג.
2/11/08 09:26
6
אזרח קטן
2/11/08 17:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יחזקאל סופר (60) המכונה "המשפיע" הוא אחד מחשובי חסידי חב"ד היום. הוא ידוע בהרצאותיו המיוחדות ובהסברה עמוקה של ענייני אמונה וחסידות. הפתיחות והזרימה שיש לרב סופר מצליחים לשבור חומות ומחסומים אצל הרבה אנשים שהמפגש עם עולם היהדות גורם להם רתיעה בהתחלה. נראה שהתכונות הללו הן שפתחו לרב סופר כמה דלתות גדולות וכבדות, כאלה שבדרך כלל אינן נפתחות בקלות רבה כל כך. הרב סופר שימש 16 שנה רב באוניברסיטת בן-גוריון במשרה מלאה. אין זה פשוט כל כך להכניס חב"דניק לכותלי קמפוס קריר, לבנות שם בית כנסת ובהמשך אף לפתוח סדנה להכרת היהדות.
01/11/2008  |  ישי פרימן  |   מאמרים
חוסר היציבות המדינית והפוליטית בישראל, היוצרת את חוסר היציבות החברתית במדינה, היא תוצאה ישירה של האצלת סמכויות מיותרות למוסד מיותר ושמו - כנסת ישראל (נושא זה מבטא את הצורך של המדינה, בין היתר, בכינון חוקה).
01/11/2008  |  עדנה כהן קדוש  |   מאמרים
  • אין צורך להסביר ולפרט את המתרחש במדינה, ואת הקרעים העמוקים שבין המחנה הלאומי ותומכי "מדינת כל אזרחיה", בין יהודים ובין מי שמגדירים עצמם רק "ישראלים", בין דתיים ללא דתיים, בין ערבים ויהודים.
01/11/2008  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
הוועדה לבחירת שופטים התכנסה ב-22.9.08 ובו ביום התפזרה ללא דיונים עקב טענת השופטים העליונים - ביניש, פרוקצ'יה ואדמונד לוי - שאין לבחור שופטים בתקופת ממשלת מעבר. על פניו זה נראה שהשופטים, שאין חולק ומפקפק בעניין אי-אהבתם את פרידמן, נאחזו בקישקוש על הקיר כדי להחרימו, בתקווה שאת מקומו יתפוס פודל צייתן וחביב.
01/11/2008  |  שבתאי עזריאל  |   מאמרים
התנגדותם של עורכי הארץ לירושלים מאוחדת ושנאתם לכל מעשה ציוני, מעבירה אותם על דעתם. עד כדי כך, שממגדל השן שלהם בעיר ללא הפסקה, הם מטיפים לתושבי ירושלים החילוניים החרדים לעתיד עירם, במאמר המערכת של סוף השבוע, להצביע עבור הרב מאיר פרוש המתמודד על ראשות העיר; "מוטב להשאיר את השלטון בירושלים בידי חרדי אחראי מאשר להפקירה, בידי איש חסר תבונה פוליטית". ולמי שלא יודע מי הוא האיש "חסר התבונה" הרי הוא לפניכם: ניר ברקת החילוני, המתמודד בשנית על ראשות העיר, שעוונו הגדול שהוא נגד חלוקת העיר, המבטיח שיפעל למען יהודה, ותומך בבניית רצף טריטוריאלי מירושלים למעלה אדומים.
01/11/2008  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il