|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

יתרו סט

ואחרי הרעש, עוד רעש

כל מפלגה וכל זרם מזהים את העוול ואת תיקונו בהתאם לנטיות הלב ולהשקפת העולם שלהם, כלומר בהתאם לאינטרסים של עצמם. כבר שנים שהם מתאמצים לתקן את העוול, לעשות צדק, בהתאם להשקפת עולמם, ובינתיים הארץ מתייבשת והולכת כי לא יורד גשם
13/02/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   בחירות לכנסת 18   |   תגובות

חלפה לה מערכת הבחירות ועימה אמור היה לחלוף הרעש הטבעי שמתלווה אליה. הפעם לכאורה, במערכה זו, הרעש של תעמולת הבחירות היה מינורי משהו, כמעט בלתי נשמע, נבלע ברקע הכללי. נדמה שחוץ מהחברים הפעילים של המפלגות השונות, אף אחד לא באמת התרגש לקראת הבחירות, שבעצם קיומן ומהלכן התקין, אמורות לבטא את הדמוקרטיה. אולי הח"מ טועה בהערכה הנ"ל כי לא השתתף בעצמו, ואף לא עקב, אחר המסרים של המפלגות השונות לקראת הבחירות. לא עקבתי כי התפתחה אצלי סלידה חריפה מן התעמולה המגיבה לסקרים ועל כן מיוסדת על שקרים. לא עקבתי כי אני מעדיף שלא לשמוע את ההשמצות ההדדיות שמהותן היא היפך אהבת ישראל. לא עקבתי כי עם או בלי קשר להערכה שלי את עצמי, אני מאוד לא אוהב שמתייחסים אלי כל פתי או אף טיפש, כפי שעושות רוב המפלגות בכל מערכות הבחירות.

סביר להניח שיש לא מעט מצביעים שחושבים ומרגישים כמוני. לא מספיק אמנם, אבל לא מעט. שעל כן גדולה מאוד האכזבה בחלקים שונים של המפה הפוליטית החדשה. יקצר המצע לניתוח מפורט של הבחירות ותוצאותיהן, וגם אין זה ענייננו כידוע. אנחנו מוטרדים משתי תופעות בולטות, אחת שכבר הזכרנו, היפך אהבת ישראל והשנייה היא, אני אני. ויש לומר שאלה שני צדדים של אותה מטבע; מכיוון שאני אני, לכן האחר נתפס כאיום על מקומי ומעמדי. שאחרת, לאחר שהבוחר אמר את דברו ומערכת הבחירות הסתיימה, מה מקום יש להמשך התחרות ואי ההסכמה? איזו תועלת יכולה לצמוח מהן? מדוע לא לאחד כוחות לטובת העם והארץ? הרי הצעתם עצמכם לבחירה בטענה שאתם מוכשרים ומתאימים להוביל אותנו לחיים טובים יותר, כעת יש לכם הזדמנות להוכיח לנו שאמת דיברתם, נו... אוי, איך שכחתי, טענתם שאתם מוכשרים ומתאימים יותר מהמועמדים האחרים, וזה העניין, יותר מאחרים.

בשבוע שעבר עמדנו על כך שביום הבחירות אנחנו לומדים בתורה על בחירת מנהיגות לעם ישראל, ועל התכונות המאפיינות את הנבחרים להנהיג. גם הזכרנו את המשימה המוטלת על ההנהגה, לחתור למצב בו כָּל-הָעָם הַזֶּה, עַל-מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם. יעד כזה יכול להיות מושג רק כאשר הנבחרים שמים בראש מעייניהם את טובת המונהגים, וטובת עצמם אינה תופסת מקום בתודעתם. סוג הנהגה כזה, הוא עצמו יוצר אחדות אצל המונהגים, שכן כולם שווים ביחס המנהיג אליהם וביחסם אליו. ואחדות ישראל, שזו מדרגה נעלית יותר מאהבת ישראל - שאינה מטופחת כלל בידי המתיימרים להנהיגינו - אמורה להיות מושגת בכוח העובדה שהעם הוא הבוחר את מנהיגיו. כמובן בתנאי שהנבחרים אינם מחבלים באחדות זו בזדון, כפי שחווינו רק לפני כארבע שנים, או מחוסר דעת כפי שזה עכשיו.

האמור עד כאן אולי זה מילים יפות, תיאור כללי של מנהיגות שיכול להתאים לעמים שונים, אבל לא ממש מספיק כדי להנהיג את עם ישראל. הזכרנו כבר את התכונות הנדרשות ממנהיגים בעם ישראל, והראשונה הנדרשת היא יִרְאֵי אֱלֹקִים. אולי צריך להגדיר אותה כתודעה ולא כתכונה, וגם לכאורה ברור שרק על בסיס זה יכולות להתקיים לאורך זמן התכונות המנויות בהמשך: אַנְשֵׁי אֱמֶת, שֹׂנְאֵי בָצַע. אולי נספיק לראות בהמשך שיש אפשרות להבנה אחרת של חלוקת התכונות הנדרשות מן המנהיגים, שמדובר פה בארבע מדרגות לאו דוקא מצטברות, אבל בינתיים ננסה להבין את התכונה שנזכרת בסוף, שֹׂנְאֵי בָצַע. (מכילתא): אלו שהם שונאים לקבל ממון בדין, דברי רבי יהושע. ר' אלעזר המודעי אומר: שֹׂנְאֵי בָצַע - ששונאים ממון עצמם. ואם ממון עצמם שונאין, קל וחומר ממון אחרים.

הרמב"ן מפרש את דברי ר' יהושע כמתייחסים לאדם שכבר הגיע לעמדת מנהיגות (ושיפוט בכלל זה) השונא לקבל ממון מן הנזקקים לשירותיו, כלומר מי ששונא לקבל שוחד כפשוטו. את דברי ר' אלעזר המודעי הוא מסביר כמתייחסים לאדם ששונא את המותרות, שמסתפק במועט ועל כן אינו עלול להתפתות לשוחד. בכל מקרה, לפי שתי הדעות, התנאי הכי בסיסי להגיע לעמדת מנהיגות בעם ישראל הוא שנאת הממון. בין אם שנאת הממון המוצע לו על-ידי אחרים לדעת ר' יהושע, ובין אם שנאת הממון העודף מכדי הצורך לקיום ברווחה - אפילו אם זה ממון שלו שהושג ביושר - כדעת ר' אלעזר המודעי. כי מה שמניע את רדיפת הממון מעבר לדרוש לצורך הקיום, הוא תחרותיות או השגיות או שניהם, וזהו מרשם בטוח לשיבוש האחדות ולצמיחת מנהיגות שטובת עצמה, ולא טובת המונהגים, היא הניצבת בראש מעייניה. נו, מה דעתכם, אחד ששונא את השוחד, יציע עצמו לבחירה מתוך תחרות עם זולתו?

נשיאים ורוח, וגשם אַיִן

או בלשון ימינו, רעש וצילצולים בלי תועלת, זה מה שהיה לנו במערכת הבחירות וזה מה שאנחנו ממשיכים לקבל גם כעת, לאחר הבחירות. רמזנו לכך שמסתמנת התפכחות מסוימת אצל הבוחרים; זה מתבטא באחוז ההצבעה שהפעם דווקא הפתיע לטובה, אבל נדמה שגם זו הייתה מחאה נגד ההכפשות המכוערות שצרמו למצביעים והם הטריחו עצמם אל הקלפי ונתנו את קולם למושמצים, אולי לא כל כך מתוך הזדהות עימם, אלא יותר כמחאה נגד המשמיצים. מעניין שהמושמצים לא כל כך הגיבו על ההשמצות ואולי זה מה שעורר את אהדת המצביעים כלפיהם. ההשמצות הן בעיה חמורה כאמור, אבל עוד יותר בעיה, מה עושים עם זה לאחר סגירת הקלפיות. האם מי שהושמץ כשקרן, יכול להיות שותף בממשלה שיקימו משמיציו, אם יקימו? הם יכולים להאמין לדבריו? ואם יישבו ביחד, מה זה צריך ללמד אותנו על האמינות שלהם עצמם?

הכותרת לחלק זה לקוחה מספר משלי (פרק כ"ה) והפסוק בשלמותו הוא: [יד] נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן - אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר: הפשט בפסוק הוא שהמתחייב בפומבי לתת צדקה לעניים - הם מפתחים ציפיות בהתאם ולבסוף אינו נותן - דומה לעננים המכסים את השמים, באנשים מתעוררת הציפייה שיירד גשם והעננים מתפזרים בלא כלום. הציפייה נכזבת וזו אכזבה קשה. ואם מישהו חשב שזה דימוי יפה אבל לא יותר מכך, הנה לשון הגמרא (תענית ח/ב): ואמר רבי יוחנן, אין הגשמים נעצרין אלא בשביל פוסקי צדקה ברבים ואין נותנין; שנאמר, נְשִׂיאִים וְרוּחַ וְגֶשֶׁם אָיִן - אִישׁ מִתְהַלֵּל בְּמַתַּת שָׁקֶר. צדקה זה מלשון צדק. פחות או יותר כולם הבטיחו לנו צדקה, כל המפלגות, וזה לא התחיל במערכת הבחירות האחרונה. גם עוקרי היהודים מגוש קטיף הבטיחו לנו צדקה, לפי דרכם המעוותת כמובן.

כל מפלגה טוענת שהצדק שלה הוא זה שיביא לנו ולעולם את את הגאולה. לעשות צדק זה גם לתקן עוול; זרם אחד טועם שהעוול הוא זה שנעשה לפלשתינים, רק נתקן אותו והכל יסתדר. זרם אחר טוען שהעוול נעשה ללומדי התורה וזה מה שצריכים לתקן. וכך הלאה, כל מפלגה וכל זרם מזהים את העוול ואת תיקונו בהתאם לנטיות הלב ולהשקפת העולם שלהם, כלומר בהתאם לאינטרסים של עצמם. כבר שנים שהם מתאמצים לתקן את העוול, לעשות צדק, בהתאם להשקפת עולמם, ובינתיים הארץ מתייבשת והולכת כי לא יורד גשם, מה שמוכיח - בהתאם לציטוט דלעיל, שנכון לעכשיו אף אחד מהזרמים אינו מחפש את הצדק במקום בו הוא אבד. אולי מחפשים אותו, אבל במקום הכי נוח לחיפוש - מתחת לפנס. כלומר, בהתאם לנטיות הלב ולהשקפת העולם כנ"ל. כמה נוח ולא מחייב...

ולא שמענו אף אחד שטוען שאם אומנם יש עוול - הרי הוא העוול שעשינו לעצמנו, בכך שלא מקפידים לשמר ולטפח את הקשר שלנו עם בורא עולם ומנהיגו, קשר שנחתם בפרשת השבוע שלנו, השבוע של הבחירות. בשבת זו נקרא בתורה הגדרה מדויקת לקשר שבינינו לבין הריבונו של עולם. וכך מורה ה' למשה לומר לנו (שמות י"ח): [ד] אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. מכאן אתם למדים שכוחי הוא בלתי מוגבל. [ה] וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. הקשר הוא דו צדדי; אנחנו נדרשים לשמוע בקול ה', לשמור את הברית שכרת עימנו, וה' מתחייב שנהיה לו סגולה מכל העמים. על משמעות הביטוי הזה עמדנו בעבר, וכעת רק נשים לב לסיום הפסוק, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ.

הפסוק הזה נאמר ימים אחדים לפני מתן תורה בהר סיני, ולכאורה מדובר בברית שנכרתה שם, באותו מעמד, מה שמכונה 'ברית התורה' ששיאו בהכרזה שלנו 'נעשה ונשמע' לאחר ששמענו את עשרת הדיברות. אז מה עושה כאן התזכורת כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ? בפשטות אפשר לומר שיש כאן שלילה חד-משמעית של תפיסה שרווחה אז, שבאזורים שונים שולטים אלים שונים. שנדע שה' הוא האלוקים והוא אחד ואין זולתו במצרים, במדבר ובכל העולם. אבל בפנימיות נראה שיש כאן שלילה יותר מהותית ויותר נוגעת לנו; שלילת ההפרדה בין רוחניות לגשמיות. שלא נטעה לחשוב שבעניינים הנראים ארציים, כגון חבלי ארץ ויחסי שכנות, הקב"ה אינו מתערב כי זה לא מעניין אותו או מתחת לכבודו. שלא נחשוב שכל עניינו הוא שיהודים ילמדו את התורה, ולא איכפת לו אם - בנימוק שכך יוכלו ללמוד יותר תורה - יתנו לגויים חלקים מהארץ שהוא בחר עבורנו.

[ו] וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ. זהו יעודנו בעולם. הממלכה מתקיימת על אותו חבל ארץ שהגדיר לה בורא העולם ומנהיגו. ויתור על חלק מהארץ, זה ויתור על הייעוד ר"ל. ותמיהה היא, מי שמוותרים על חלק מן הארץ, האם יש ערך ללימוד התורה שלהם?

תאריך:  13/02/2009   |   עודכן:  13/02/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ואחרי הרעש, עוד רעש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
13/02/09 22:17
פורום: בחירות לכנסת 18 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע התבשרנו מצד אחד כי הנשיא אובמה הורה על הגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות ופרטיות שמקבלות סיוע מהממשל וכמעט באותה הנשימה התבשרנו כי בכירי המגזר הציבורי בישראל קיבלו העלאת שכר של 3.5%.
13/02/2009  |  רוני אלוני סדובניק  |   מאמרים
סיפורו של מחול הטנגו החושני מועלה בימים אלה מעל בימות שונות ברחבי הארץ. את עוללותיו המוסיקליות לתקופותיו השונות מגוללת בחן רב "רביעיית פיטנגו", שעם נגניה נמנים מיטב הכשרונות המוסיקליים הצעירים בארץ. את הרביעייה מלווים שני רקדנים מקצועיים וזמרת, המיטיבה בקולה הסוחף לייצג את הז'אנר של המחול הארגנטינאי הכובש.
13/02/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תחילתה של הידידות המופלאה בין הפוליטיקה האחרת לציפי לבני, החלה עם תחילת החשדות והחקירות כנגד רוה"מ. הגברת כה התאהבה בנושא עד כי החלה להאמין בו - אך רק כל עוד הדבר סייע בידה למצוא את התירוץ לדרישת ההדחה מראש הממשלה, ולנסות ולתפוס את מקומו.
12/02/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
נפל דבר בישראל - השמאל התמוטט. המפלגה שבנתה את המדינה, יחד עם בת בריתה מר"צ, הפכו להיות גורם כמעט שולי וחסר השפעה בכנסת הבאה. ליברמן כמעט משתווה לשתי המפלגות הללו גם יחד. בשמאל המומים ולא מבינים כיצד קרה שהחברה הישראלית הפנתה את גבה למפלגות הותיקות.
12/02/2009  |  ישי פרידמן  |   מאמרים
פרשת השבוע, פרשת יתרו, היא הפרשה הקצרה ביותר בחומש שמות. היא כוללת ע"ב פסוקים וסימנך: "...הנה אנכי בא אליך בעב הענן...". כמו-כן, הפרשה עוסקת במספר היבטים ואספקטים נוספים, כמו למשל: הקמת מערכת השיפוט בישראל על-פי הדרכתו של יתרו ועוד. אולם, חובה נעימה לנו לציין שעיקר הפרשה עוסק בשני נושאים: הנושא הראשון - ביקורו של יתרו, חותנו של משה רבנו במדבר. ביקור די חפוז (מבחינת "זמן הביקור"), ברם הדיו של הביקור צרובים עמוק מאוד בדפי ההיסטוריה של העם היהודי לדורותיו. בביקור זה יתרו מחזיר את ציפורה, אשת משה ואת שני בניה: גרשום ואליעזר ל"אחר שלוחיה" (=גירושיה) אבל, הוא נערך בעיקר מפני שיתרו שמע "את כל אשר עשה אלוהים למשה ולישראל...", והוא הגיע כדי להתבשם מן ההוויה היהודית החדשה, הוויה שתלווה אותו מכאן ועד אחרית ימיו (על-פי מדרשי חז"ל).
12/02/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
יצחק בריק
יצחק בריק
כניסה לרפיח תביא להרס מוחלט של יחסינו עם מדינות העולם ועם מדינות ערביות שאיתן יש לנו יחסי שלום, ויהיו לכך השלכות קשות מאוד. כניסה לרפיח גם לא תשאיר אף לא חטוף אחד בחיים, ויהיו הרבה...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
מחזה האסון, בו נתון הציבור הענק, בו נתונים נשים, זקנים וטף, הפוסעים בדרכים המאובקות מהצפון דרומה, וההרס, העצום, הפיזי, שפקד את הרצועה, מספרים את הסיפור שאין להכחישו, שאין לטאטאו אל...
נתניהו. משימת על [צילום: אוהד צוויגנברג/POOL AP]
יוסי באום
משימת העל של נתניהו כעת היא למשוך זמן, זה הכל    אם הממשלה מצליחה לשרוד את מושב הקיץ של הכנסת ואותו בלבד, כנראה הוא מוכתר כמנצח הגדול, בלי לירות כדור אחד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il