|   15:07:40
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

השמאל בישראל: אחרי הבחירות, מאין ולאן?

בבחירות האחרונות נכשל השמאל בגלל הדרך ולא בגלל ספין תקשורתי. ההשמצות של השמאל כנגד אנשי ימין, גם לאחר הבחירות כתירוץ לכישלון, רק מוכיחות כי אין לו דרך אלטרנטיבית להציע ח"כ בן סימון וגם סופרים אינם יכולים לשמש "בוטוקס" פוליטי האם השמאל יעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות? האם סוציאל דמוקרטיה היא בשורה חדשה כלשהי של השמאל בישראל?
25/02/2009  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

העבודה ומרצ - נותרו יתומות [פלאש 90]

ציפי לבני ניסתה לזלזל בציבור, כדי לתת לו שיעור בחשבון. "28 גדול יותר מ-27", אמרה. האמנם? תארו מצב של בחינה בבית ספר, נאמר מתמטיקה. הציון הגבוה בכיתה הוא 28 מתוך 100, והשני 27 מתוך 100. כאשר התלמיד מקבל הציון 28 טוען כלפי התלמיד מקבל הציון 27, "אני יודע מתמטיקה יותר טוב ממך", או "אני ניצחתי בגדול", רחמנא לצלן. והאנלוגיה היא כמובן תוצאות הבחירות האחרונות בישראל. התוצאות ללא ספק הן בושה לנבחרים, בושה למצביעים ובושה לשיטה. שלא לדבר על "ציונים" כמו 13 מתוך 120, או במיוחד 3. גוף השמאל של העבודה ומרצ קיבלו במשותף 13% מהבוחרים. חשבתם מה זה לקבל ציון 13 מתוך מאה בבחינה? מדוע זה קרה?

למרות טענתו, השמאל לא נכשל בגלל ספין תקשורתי של קדימה, וגם לא בגלל ח"כ ליברמן. זה פשטני ועיוור מדי. גם לא ראוי. השמאל נכשל על דרך. ומאידך, אם למשל ג'ומס ואו אהוד ברק, לאור הכישלון החמור בבחירות, אמורים כדבריהם, "לשקם את מפלגתם", אזי על-פי המדרש הזה, הדרך לשיקום קצרה, אפילו קצרה ביותר. השמאל יתגבר על שני אלה, על ליברמן ועל הספין, ויחזור לאיתנו. איך אומרים בצרפתית "סה טו"... האמנם? האם סיבות הכישלון הן כל כך פשטניות? האם חושב השמאל שהציבור מטומטם?

בינתיים השמאל נוטה להשמצה ולהתקפה על הימין והמרכז, לרבות מצאו שעיר לעזאזל בדוגמת ח"כ ליברמן. חרם נגדו. מעין קמפיין שלילי נמשך. בסופו של דבר זה לא עובר ולא עובד. ההשמצות הללו באות להוכיח כי אין לשמאל להציע כל אלטרנטיבה של דרך לכן ירד לרמה האישית. תהליך ירידת הפופולריות של השמאל מתרחש גם באירופה. שם הסוציאל-דמוקרטים מתנגדים לשוק האירופי המשותף "כי זה קפיטליזם". גם הנימוק הזה לא עובד. וגם שם, בהעדר דרך אלטרנטיבית, פנו להשמצות עד כדי אנטישמיות. ולכן נשאלת השאלה, האם השמאל הוא שמאל, בכל העולם, גם אם הוא ישראלי? גם אם הוא אנטישמי אירופי? כידוע, ישנם בישראל ארגוני שמאל שנתמכים כלכלית על-ידי ארגוני שמאל אירופיים שכאלה.

מתוצאות הבחירות גם עולה כי למשל העיתונאי ח"כ בן סימון, וגם מזכ"ל העבודה ח"כ לשעבר עוזי ברעם, ואפילו סופרים מעולים, שהם פוליטיקאים מתבזים, כמו עמיר, יהושע ועוז, אינם יכולים לשמש "בוטוקס" פוליטי לשמאל. הציבור עמד היטב על קנקנם הפוליטי הזה. על הדרך. הדרך שכשלה. הדרך כוללת קודם כל את סדר היום המדיני, סדר היום הביטחוני, את סדר היום החברתי הכלכלי, את סדר היום החינוכי ותאונות הדרכים. אצל השמאל הישראלי בבחירות אחרונות אלו, הכל כשל.

האם השמאל או "הסוציאל דמוקרטי" קטן והולך?

התהליך של צמצום השמאל בחברה בישראל, מבטא גם שינוי אקטיבי ומתמשך בנושאי כלכלה וחברה. הטיעון הפשטני של השמאל למשל כי "ביבי לקח להם את הקצבאות ואיך זה שהם עדיין ממשיכים להצביע לו" - רק ממחיש שהשמאל עדיין לא הפנים את השינויים, ואו שלא יודע לתת תשובה כלכלית חברתית, ואין לו מצע ראוי ומשכנע לתהליך של איך בונים חברה שמפרנסת את עצמה בכבוד, בעבודה יצרנית ואישית וללא תמיכות. יש גם גבול "לערבות ההדדית" ולפרש אותה כדי ניצול האחר, במובן המורחב שלה, לא רק בחברה הדתית אלא גם בהתיישבות העובדת. לפיכך, למשל, נאלצו הקיבוצים והמושבים ללכת לתהליכי הפרטות בניגוד לרעיון האידיאולוגי המקורי שלהם. לכן, משנכשל ניהול קרנות הפנסיה של ההסתדרות, הסוציאל דמוקרטי הישן, הן הועברו לנאמנים אחרים, במחיר של 83 מיליארד שקל, ועוד 3 מיליארד שקל, כל שנה, מכספי ציבור, אותם העניק בשעתו ביבי נתניהו להצלת הקרנות.

ההתבוססות בירידתו של השמאל הוא תהליך ארוך ומתמשך של שנים, במיוחד מאז המהפך של 77'. בין יתר ציוני הדרך האחרים שמהן ראוי להזכיר היא מחיקתה של מפלגת מפ"ם, העיתון "דבר", נפילת ההסתדרות מידי הברפלד וישראלוביץ, חברי העבודה, שהופללו על-ידי בתי משפט, משבר קופת חולים, כור, הופעת הכלבים כנגד העובדים בסולתם, "נפילתן" הפוליטית של עיריות רבות בשלטון המקומי, "נפילת" עיירות הפיתוח, ההפרטה בקיבוצים, ההפרטה במושבים, המפלות במערכות בחירות רבות, בכנסת, בעיריות ובהסתדרות, ולאחרונה חזרת עמיר פרץ כקטליזטור להקמת קדימה, וישיבה משותפת בממשלה של הירשזון, של דוח וינוגראד. ומאידך, בעת ובעונה אחת, לדבר נגד שחיתות. ועכשיו תהליך ההידרדרות הגיע לשורשים, לשורשי הכוח הפוליטי, מפלגות העבודה ומרצ בכנסת תתמודדנה על אחוז החסימה בה.

האם השמאל במתכונתו הנוכחית "אלטע זעכן" פוליטי?

מתברר שח"כ ג'ומס אורון אכן יודע ואכן מבין שלקראת הבחירות הבאות לא רק מפלגתו, אלא כל השמאל, כנראה יתמודד על אחוז החסימה, או לכל היותר לגודל מפלגה שתזדקק למונית שירות "אביב" אחת

ובהעדר דרך אלטרנטיבית, במפלגת העבודה אין חדש, ולכאורה, לפי שעה, אין סיכוי להתחדש. כי שוב מורידים את אותם הדברים הישנים הבלויים מהבוידעם. שכן כבר עתה מודיעים מי מהם, על המשך או חידוש הדברים המאוסים והממאיסים את המפלגה הזו על הציבור, על מפקד "ארגזים" חדש-ישן, שעומד לקרות, ועל התחרות מי יהיה יו"ר המפלגה החדש. על התחמקויות מהליכה עם התקנון והחוקה ועל עתירות. האם שוב, הפעם, יתמודד על ראשות המפלגה זה שיש עליו "דברי שבח" בדוח וינוגראד? או זה שרצה להיות שר הביטחון אצל שמעון פרס? או זה שרצה לעבור למרצ? או זה ששתק בחקירה במשטרה? כאילו לא היה די והותר בכל אלו. האין ההתנהגות בסביבה הפוליטית של מפלגת העבודה מזכירה פרסומת לטיול לטורקיה בחזקת "ALL IS INCLUDED"? או שמא זה מזכיר את הכרזותיו של "האלטע זעכן" השכונתי? "ארגזים... מכונת כביסה... פריימריז... מיטות... מזרונים..."?

מאידך, השימוש בשם "סוציאל דמוקרטי" על-ידי השמאל בישראל עושה לסוציאל דמוקרטיה שם רע. הרעיון בשמאל להפוך לסוציאל דמוקרט איננו רעיון שורשי, כי איננו ברור דיו. יש לו פירושים שונים ומגוונים. המציאות הכלכלית-חברתית האירופית וגם זו הישראלית, דומה יותר לוואריאציות שונות של קפיטליזם מאשר לסוציאל דמוקרטיה. תעיד על כך תעשיית ההייטק ותהליך ההפרטה והעזיבה של דור ההמשך, בהתיישבות העובדת. ומאידך, בקרב חברי הכנסת במרצ וגם בעבודה, ישנם ממעריצי דרכו של "הסוציאל דמוקרט" צ'אבז מוונצואלה, לא עלינו. עובדתית, במפלגת העבודה בשלושים השנים האחרונות לא התקיימה קולקטיביות רעיונית. לכן, הרעיון הספציפי הזה, של קלישאת בחירות "סוציאל דמוקרטיזם" איננו מאחד, ואיננו חזק מספיק כדי לקיים מפלגה, כדי להצביע עבורה על "דרך" ברורה.

בכל מקרה, "כאילו" להצביע על דרך חדשה, אין בכוחה של הסוציאל דמוקרטיות לדרוש שכר מינימום בינלאומי שווה, בכל העולם, שווה בכל מדינה ומדינה, וזאת כדי להתמודד מול הגלובליזציה. שכן, אפילו בעוטף עזה, מתוך פוטנציאל מצביעי "הסוציאל דמוקרטי", או "השמאל", ישנם קיבוצים ומושבים שיהיו מוכנים להעסיק ברפתות, בחממות ובמוסכים שלהם, פועלים זרים, לרבות פלשתינים מעזה, אבל אך ורק ללא זכויות של הביטוח הלאומי ובשכר "מיוחד".

מכל אלה ברור כי במתכונת הנוכחית, השמאל בישראל, קטן ויקטן עוד יותר. איך אמר חיים אורון, יו"ר מרצ: "אי אפשר שיהיו פה רק מפלגות גדולות. זה יעוות את התמונה הישראלית הכל כך מורכבת" (ידיעות אחרונות, המוסף לשבת, 20.2.09 עמוד 7). מתברר שח"כ ג'ומס אורון אכן יודע ואכן מבין שלקראת הבחירות הבאות לא רק מפלגתו, אלא כל השמאל, כנראה יתמודד על אחוז החסימה, או לכל היותר לגודל מפלגה שתזדקק למונית שירות "אביב" אחת.

מרצ או העבודה כקונגלומרט סקטוריאלי פוליטי כושל

בד"כ קולות ממרצ עברו לעבודה, מהעבודה עברו לקדימה, מקדימה עברו-חזרו לליכוד, מהליכוד עברו לישראל ביתנו. ובינתיים השמאל, משאיר עצמו מאחור, ובהעדר דרך, או התחדשות, מתבונן ומתלונן על "הספונז'ה" של השכנה ולא על זו שלו

בנוסף לכשלון הדרך, כשל מבנה הרשימות. ראשית, לא היה בהן כל חידוש ואו בשורה. לא ברשימת מרצ החדשה ולא בעבודה. הרשימות לא היו אטרקטיביות כדי למשוך מצביעים. למשל, רשימת העבודה לכנסת בנויה על מקומות שמורים בראש הרשימה, לגורמים כאלה, שמהווים מבחינת תרומתם המספרית הכוללת גורם שולי בהצבעה בבחירות. שכן, מספרם האבסולוטי, הוא כמעט זניח בהצבעתם לכנסת: כמו נציג לקיבוצים, הגם שבתוכם היום העבודה במיעוט, כך גם התמונה במושבים, בסקטור הערבי, הדרוזי, בשכונות, ומזכיר המפלגה. לכל אחד נציג בקידמת הרשימה, אבל הסקטור שלו ברובו המכריע איננו מצביע לעבודה או למרצ.

נובע מכך, שמפלגת העבודה מאפשרת בהרכב רשימתה לכנסת כוח וייצוג פוליטי מופרז, לאוכלוסיות פוליטיות קטנות, סקטוריאליות. על-פי תוצאות הבחירות, אוכלוסיות אלו אינן תומכות בה או בשמאל. בנוסף, למשל, הסקטור הערבי והסקטור הקיבוצי הם שני הסקטורים הגדולים ביותר בין מתפקדי העבודה. תרומתם המעשית בבחירות לכנסת, במספר המצביעים האבסולוטי לשמאל לכנסת, היא כמעט שולית. כך נוצרת רשימה מעוותת. כך מאבדים את אוכלוסיות המצביעים הגדולים בערים "האדומות" שהפכו אדומות לשעבר.

כלומר, אין גם קשר ואו אין הלימה בין חברי המפקד הפנימי של העבודה והצבעתם בבחירות לכנסת. תמיד ישנם מתפקדים במושבים לדוגמא, שיסייעו למאן דהוא להיבחר לקידמת הרשימה, אבל בבחירות לכנסת לא יבחרו במפלגתו. מצב דומה קיים במרצ. למשל, את מי, וכמה מצביעים, מייצג ניצן הורוביץ? מצב עובדתי זה הוא בניגוד מוחלט למציאות של מפלגות סקטוריאליות אחרות בכנסת. למי מצביעים החרדים ואו הערבים הוא עניין ברור. העבודה ומרצ לא מצליחות לממש מצב דומה בסקטורים "הרבניים" שלהן. רשימת העבודה היא מבנה של "קונגלומרט" פוליטי סקטוריאלי. אין הבדל ממנה וממפלגה קטנה אחרת, דתית למשל, שבה יש איחוד של שתיים או יותר חצרות רבנים. כלומר, מפלגת העבודה במבנה הרשימה שלה, כמו מרצ, וכאמור גם בהעדר דרך, דירדרה עצמה בכוחותיה שלה, לאורך זמן, לגודל דוגמת כל מפלגה סקטוריאלית אחרת. כלומר, גם הקונגלומרט הסקטוריאלי השמאלני, של העבודה, או מרצ, נכשל.

תוצאה ועובדה זו, אצל מרצ והעבודה, גוררת לאובדן הייצוג של הפרופיל האמיתי של רצון העם מחד-גיסא, לקונגלומרט הפוליטי הזה, מאידך-גיסא. וגם אם יתאחדו למערך חדש, מרצ + העבודה, אין לכך משמעות מיוחדת לאזרח, זה המצביע המצוי בגבעתיים, ברעננה ואף לא בחיפה, "האדומות" לשעבר.

תוצאה זו היא משמעותית גם לגבי מרכז המפה הפוליטית, וימינה ממנו. על עניין זה טורח המרכז והימין המתון להפיק לקחים לבאות, שכן כוחו כנראה עוד יגבר. אין ואקום. "כולם" מבינים שהמפה הפוליטית דהיום איננה "טרנדית" בלבד, או של מצב רוח זמני בלבד. גם לא בגלל ח"כ ליברמן ובטח לא רק כתוצאה מספין תקשורתי פוליטי ערב ההצבעה. הכל זז ימינה. בדרך כלל קולות ממרצ עברו לעבודה, מהעבודה עברו לקדימה, מקדימה עברו-חזרו לליכוד, מהליכוד עברו לישראל ביתנו. ובינתיים השמאל, משאיר עצמו מאחור, מצטמק, ובהעדר דרך, או התחדשות, מתבונן ומתלונן על "הספונז'ה" של השכנה ולא על זו שלו.

תאריך:  25/02/2009   |   עודכן:  22/10/2009
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השמאל בישראל: אחרי הבחירות, מאין ולאן?
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ייי
26/02/09 00:50
 
בן צבי
26/02/09 04:32
2
עכברת ניסוי מהשדה
26/02/09 10:45
 
בן צבי
26/02/09 14:42
 
עכבר/ת המחשב
26/02/09 18:41
 
עכבר/ת המחשב
26/02/09 19:28
3
שמואל .מ
26/02/09 13:46
 
בן צבי
26/02/09 15:08
4
יוסי32
1/03/09 12:28
5
כל הראשים-שמאל
7/03/09 14:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"יום המשפחה", שנחגג אתמול, נועד, מעצם טבעו, לסמל את קיומו של התא המשפחתי המלוכד. הצרה היא שאצל משפחות רבות, בעיקר חילוניות ומעוטות-ילדים, יום המשפחה איננו אלא יום זיכרון שנתי. מעין תזכורת מלאכותית ואזעקה צורמת למשהו שאיננו מתפקד כהלכה במרוצת כל השנה.
25/02/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מי שחשב לנצל את שנת השבתון שלו ולבלות את החודשים הקרובים במחקר ועיון באוניברסיטה קנדית - ובכן, כדאי שיחשוב פעמיים. ועד ארגון עובדי האוניברסיטאות בפרובינציית אונטריו, פרסם בתחילת השבוע (23.2.09) החלטה ולפיה, הוועידה השנתית של הארגון אישרה הטלת חרם על אנשי אקדמיה מישראל באוניברסיטאות של אונטריו, במחאה על הפצצת האוניברסיטה האיסלאמית בעזה ב-29 בדצמבר 2009. משמעות ההחלטה: אנשי אקדמיה ישראלים לא יזומנו עוד להרצות, ללמד ולבצע מחקרים באוניברסיטאות של אונטריו.
25/02/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
לאחר כל מערכת בחירות זה מתרחש מחדש: ישנן כמה מפלגות גדולות, כמה בינוניות, וכמה קטנות, והרבה קולות שנשפכו לשווא היות שלא עברו את אחוז החסימה. מישהו (או כולם) אינם מרוצים מתוצאות הבחירות. הנסיונות להרכיב קואליציה נשמעים כמו חריקה צורמת. ואז קמים מי שקוראים לשנות את שיטת הממשל, ולהנהיג (בין היתר) בחירות אזוריות, לפחות למחצית מן המושבים בכנסת.
24/02/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בימים האחרונים גיליתי להפתעתי שאני פושעת מסוכנת ולכן צריכה לשבת במאסר עולם ללא חנינה. ולא רק אני פושעת מסוכנת, אלא גם בעלי, משפחתי וחבריי הינם פושעים מסוכנים. חשבתי שאני גרה במדינת ישראל הדמוקרטית. אבל הסתבר לי שאני גרה בכלא, כולנו גרים בכלא, הכלא הגדול ביותר בעולם המכיל בערך כשבעה מיליון בני אדם. אם תשאלו כיצד אישה נורמטיבית וכל מכריה שלא פשעו הושלכו לאחד מבתי האסורים היותר מרושעים שיש, מקום בו אנשים תמיד חיים בפחד, אצטרך להתחיל את הסיפור מההתחלה.
24/02/2009  |  טל קורובקין  |   מאמרים
זה פשוט לא נכון כי קיים איום אירני על ישראל. מה שקיים הוא כי לקדימה יש מנדט אחד יותר מאשר לליכוד. אין אמת בעובדה כי שלוחות אחמדינג'אדיות קדמיות בלבנון וברצועת עזה דורכות נשק טלול מסלול מצפון הארץ ועד דרומה. מה שנכון הוא כי בלי רוטציה אין על מה לדבר על שום דבר. אין שמץ אמת בטענה כי המאמצים למלא את תהליך השלום תוכן הם כורח ולא סטייה אידיאולוגית. האמת היא ששלום עלייך נפשי באופוזיציה היא תהליך השלום הלאומי היותר חשוב לעת הזאת. מי שמדבר על משבר כלכלי, על מפוטרים, על צניחת שווקי היצוא, על מעוטי יכולת בדרך לעניות מנוולת, מדבר מהרהורי לבו התפלים. כל זה לא יקרה כי כל זה כבר קרה. אם זה לא היה ביבי זה יהיה ביבי.
24/02/2009  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il