|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לידיעת שר החינוך הבא

הירושה הפלשתינית מיולי תמיר

משרד החינוך יקים השבוע צוות יישום לדוח שיאפשר מתן לגיטימציה לנרטיב הפלשתיני ויחנך תלמידים מגיל הגן לחיים משותפים עם מקביליהם הערבים
16/03/2009  |   עידן יוסף   |   מאמרים   |   תגובות
המהפכה של יולי תמיר [פלאש 90]

מהמלצות הדוח
לימוד השפה הערבית
מפגשי יהודים-ערבים מסיביים
ערביזציה במקצועות שונים
בתי ספר ערבים-יהודים
שילוב מורים ערבים בחינוך היהודי ולהפך
איסור שימוש בביטויים גזעניים

השבוע יקים משרד החינוך צוות ליישום דוח סלומון-עיסאוי הממליץ על עירוי חברתי בין ערבים ליהודים. הדוח שהוגש לאחרונה אומץ בידי שרת החינוך יולי תמיר. את הדוח הכינה ועדה אותה הקימה השרה באוגוסט 2008, ודן כיצד לצמצם את הניכור בין היהודים לערבים בישראל, לנוכח מה שהוגדר כעלייה בעוצמת הגזענות אצל צעירים בישראל. על צוות היישום יוטל בין היתר לבחון כיצד ליישם אותו בכל זרם של מערכת החינוך.

הדוח, שבמהלך הכנתו התרחש פוגרום יום הכיפורים בעכו ומבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה, מציין כי ארועים אלו הטביעו חותם קשה על החברה בישראל. הוועדה קובעת כי אין מנוס מחינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים מגיל גן ועד סיום הלימודים במשך 14 שנות לימוד.

דוח פוליטי בכסות א-פוליטית

"המדיניות המוצגת כאן איננה ביטוי לתפישה פוליטית זו או אחרת; היא באה לבטא את דאגתנו לבריאותה החברתית של ישראל על מרכיביה השונים", כתבו מנסחי הדוח המתיימר להיות א-פוליטי, אך בפועל נוגע בעצבים רגישים של החברה. הנושאים בהם עוסק הדוח נתונים בוויכוח פוליטי שהתבטא ביתר-שאת במערכת הבחירות האחרונה.

בין המלצות הדוח מוצע לחנך לא רק לכבוד וללגיטימציה הדדיים ולתחושת אחריות משותפת, אלא גם למתן זכויות לערבים, ולשוויון בין ערבים ליהודים המכונים בדוח "שותפים", וזאת ללא קשר לאי-מילוי חובות אזרחיות מצידם של הערבים בצבא או בשירות אזרחי או לשאלת נאמנותם למדינה, כפי שטוענות מפלגות הימין.

יתרה מכך, מציעים המנסחים הכרה בקיום הלאומית של הערבים, המכונה בדוח "זכות", וכן בתרבותם. משמעות אמירה זו פירושה הכרה בשאיפה להקמת מדינה פלשתינית ובשאיפה לאפשר הגירה לישראל של צאצאי ערבים שעזבו את ישראל בשנת 1948, מאילוץ או שלא מאילוץ.

על-פי הדוח, אין די בפיתוח יכולת דיאלוגית בין הצדדים או בהכרה של התרבות, החברה, ההיסטוריה, האמונות, המורשת והלשון של הצד השני. מנסחי הדוח מחייבים הכרה בנרטיב הקולקטיבי של הערבים, באופן שהסיפור ההיסטורי של הערבים באשר ל"נקבה", האסון כביכול אותו חוללו להם היהודים בהקמת המדינה, יזכה לא רק למתן כבוד מצד התלמיד היהודי, אלא יזכה גם ללגיטימציה, לאו דווקא כזו שתסכים עימו. כמו-כן מוצע לאפשר לערבים לשמור על זכותם לזהות מובחנת מזו היהודית.
דוח סלומון-עיסאוי

אופן ההטמעה

זהות לאומית (מן הדוח)
"הזהות האישית המתגבשת של הפרט הינה חיונית לטיפוח תחושת השותפות עם הצד השני, אך חשובה לא פחות היא תחושת הזהות הקיבוצית - הזדהותו של כל אחד עם תרבותו ועם לאומיותו"

מערכת החינוך, כך מוצע, צריכה לפעול ליצירת תשתית להטמעת ערכים משותפים של חירות, הוגנות ושמירה על זכויות היחיד כאדם וכאזרח - כל אלו תוך מתן הזדמנויות להתנסות משותפת, להכרה ולכבוד הדדיים.

באשר לאופן היישום של שינוי המדיניות המערכתי, מוצעים בדוח שורה של רעיונות:

  • חינוך לדו-קיום ולחיים משותפים דרך שורה ארוכה של מקצועות עיוניים והומניים: מולדת, חברה, אזרחות, היסטוריה, ספרות, גיאוגרפיה, סוציולוגיה, תקשורת ומוזיקה. כן מוצעת פעילות משותפת בתחומי האומנויות, הספורט וכדומה;
  • הכרה של התרבות, החברה, ההיסטוריה, האמונות, המורשת והלשון של הצד השני. הכרה זו תצמצם את תחושת הזרות הנתפשת של התלמיד הערבי ותיצור תשתית למתן כבוד ולגיטימציה אליו;
  • מפגשי תלמידים יהודים וערבים גם פנים אל פנים וגם באמצעים וירטואליים, תוך הקפדה שלא יהיו מפגשים בודדים אלא מפגשים לאורך זמן;
  • חובה ללמוד את השפה הערבית ותרבותה בבתי ספר יהודיים;
  • משרד החינוך יעודד הקמתם ופעילותם של בתי ספר משותפים ליהודים ולערבים, בפרט בערים מעורבות. בשל המציאות הטעונה הדבר לא ייעשה בכפייה ויתאפשר בינתיים לתלמידים ולהורים המעוניינים בכך;
  • שילוב מורים ערביים בבתי ספר יהודיים ומורים יהודים בבתי ספר ערביים;
  • הכשרת לבבות באמצעות הנהלות משרד החינוך והמחוזות וישיבות התנעה עם מנהלי בתי ספר;
  • מינוי אחראי לנושא בכל בית ספר;
  • פתיחת תקנה תקציבית ייעודית בסך של 10 מיליון שקל לשנה;
  • טקטיקות להטמעת ערכים באופן בינתחומי, פתוח לרעיונות חדשים, רלוונטי לאקטואליה במדינה, חוויתי ובעל אוריינטציה קהילתית (בין היתר, מוצע לעודד תנועות נוער המקדמות חינוך לחיים משותפים);
  • הנהלת בית הספר תהיה אחראית שתקנון בית הספר יכיל איסור על שימוש בביטויים גזעניים מכל סוג. יהיה בעל תפקיד אחראי שירכז את הדיווחים על גילויים גזעניים במוסד החינוכי.

מתחילים במורים לעתיד וממשיכים בהחדרת גורמי חוץ

הדוח נותן המלצות גם באשר להכשרתם של עובדי הוראה לקראת המהלך, וכן במתן אפשרות לחדירתם למערכת החינוך של ארגונים ועמותות הפועלים לעירוי חברתי בין יהודים לערבים.

מנסחי הדוח מציעים לשנות את ההסמכה הקיימת במכללות ובאוניברסיטות, באופן שבו החינוך לחיים משותפים יהפוך לחלק מתוכניות הלימודים של מוסדות הכשרה בהיקף שעות בהתאם למקצוע ההוראה הנלמד בתנאי שלא יהיו פחות משעתיים שבועיות.

הם מציעים למסד את הקשר שבין העמותות והארגונים הלא-ממשלתיים העוסקים בחינוך לחיים משותפים לבין משרד החינוך. בארגונים אלו כלולים: יוזמות קרן אברהם, בית הגפן, עמותת ניסן, מוזאיקה, פרויקט "מרקם" בגליל ואחרים. פעילותם הפוליטית של חלק מארגונים אלו שנויה במחלוקת ציבורית. על-מנת להכשיר את שילובם של ארגונים אלו נכתב בדוח כי מדובר למעשה במהלך דמוקרטי ("ההנחה הדמוקרטית הבסיסית היא שמעורבותם של ארגונים לא ממשלתיים במערכת החינוך הינה מרכיב מהותי במשטר דמוקרטי").

ברוח ערכי השמאל

שוויון לערבים (מן הדוח)
"שוויון בין השותפים שהוא ביסוד השותפות משמעו, שוויון בהזדמנויות, שוויון בתהליכי קבלת ההחלטות...הכוונה היא לשוויון ברמה האישית וכן ברמה הקולקטיבית"

בוועדה שהוגדרה ציבורית פעלו חברים המזוהים בחלקם עם ארגוני שמאל וארגונים לקידום זכויות ערבים, והיעדרם של חברים בעלי דעות המזוהות עם הימין או עם החינוך העצמאי והממלכתי-דתי ניכר. בוועדה היו חברים: פרופ' גבריאל סלומון, אוניברסיטת חיפה ומכללת אלקאסמי, יו"ר שותף של עמותת סיכוי; ד"ר מוחמד עיסאווי, ראש מכללת אלקאסמי; פרופ' חאוולה אבו-באכר ממכללת עמק יזרעאל; ד"ר האלה אספניולי, מרצה בכירה במכללה הערבית בחיפה וחברת מרכז "אלטפולה" בנצרת; פרופ' דן בר-און מאוניברסיטת בן-גוריון; פרופ' דניאל בר-טל מאוניברסיטת תל אביב; מוחמד דראושה מנכ"ל יוזמות קרן אברהם; תאופיק זחלקה, מִנהל חברה ונוער של מחוז צפון במשרד החינוך; עבדאללה ח'טיב, מנהל אגף החינוך במגזר הערבי במשרד; פרופ' יפעת מעוז מהאוניברסיטה העברית; עדי מילשטיין מהמטה ליישום דוח קרמניצר (מחוז מרכז, משרד החינוך); ד"ר סולי נתן, מנהלת מחוז המרכז במשרד; פרופ' יעקב עירם, יו"ר קתדרת בורג/אונסקו לחינוך לערכים לסובלנות ולשלום מאוניברסיטת בר-אילן, וראש תחום חינוך במכללה האקדמית גליל מערבי; לאה רוזנברג, סמנכ"ל ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד. את עבודת הוועדה ריכזה מרים דרמוני-שרביט. פעילות הוועדה נעשתה בתמיכת יוזמות קרן אברהם.

בשורה התחתונה מנסה הדוח לעצב את החברה העתידית של ישראל ברוח ערכי השמאל, ונכתב בו: "יש לזכור שהמיעוט הערבי הוא ילידי [בניגוד למיעוט מהגר, ע.י.] והוא חלק מהעם הפלשתיני שהיווה עד 1948 רוב בשטחי המנדט הבריטי. אירועים שקשורים להקמת מדינת ישראל הנחשבים על-ידי הרוב היהודי כתקומה לאומית, נתפשים על-ידי המיעוט הערבי כאסון לאומי. במציאות זאת הרוב היהודי חש מאוים ואילו המיעוט הערבי מרגיש פגוע ונרדף".

מנסחי הדוח אינם מסתירים את דעתם הפוליטית-חברתית, וכותבים כי "במסגרת עיקרון השוויון, צריך משטר דמוקרטי לקיים שוויון זכויות אזרחי ופוליטי לכל האזרחים, לתת לגיטימציה לכלל אזרחי המדינה, לקיים סבלנות פוליטית, לאפשר ניעות פוליטית לכל הקבוצות במדינה, לאפשר ייצוג בשלטון לקבוצות השונות, לאפשר השתתפות של הקבוצות השונות בליבון בעיות העומדות על הפרק ולאפשר גישה מלאה לחברי הקבוצות השונות לתקשורת. היכולת לאפשר לקבוצת המיעוט להשמיע את קולה, לאפשר לה להשתתף בתהליך הליבון לקראת ההכרעות ובסופו של הדבר לקחת בחשבון בהכרעה את דעתה מהווה אתגר מיוחד למשטר דמוקרטי".

החסם העיקרי: מורים לא יזדהו

הנרטיב הפלשתיני (מן הדוח)
"מתן כבוד ולגיטימציה לנרטיב הקולקטיבי של האחר משמעו תפישת המשמעות העמוקה של רב-תרבותיות ושוויונות"

את מה שנעשה עד היום במערכת החינוך בתחום הדו-קיום מכנה הדוח "איים" יפים, אולם טוען כי אלו הם יוצאים מן הכלל שיש להפוך אותם ל"יבשת" באמצעות מדיניות כוללנית המיושמת בפועל בכלל מערכת החינוך. נטען כי נושא החינוך לחיים משותפים אינו המלצה של הוועדה הציבורית, אלא החל כבר בשנות השמונים בתקופתו של השר זבולון המר, והתפתחה בימיהם של השרים יצחק נבון ואמנון רובינשטיין.

אולם מסקנות הדוח מבקשות למעשה לבצע מהפכה במערכת החינוך, ולשם כך הן מסמנות מראש את כיסי ההתנגדות הצפויים, מבלי להזכיר במפורש את האיום ליישומה מצד המערכת הפוליטית. הדוח מציין כי חינוך לחיים משותפים הוא בעייתי ומורכב, ומעריך שיגרום לתסיסה של רגשות בקרב תלמידים ואנשי הוראה וחינוך. הוא מציע שיטות שונות ובהן למידה עצמית ולמידה בצוותים.

מנסחי הדוח מודעים לכך שרבים מהסגל החינוכי במדינה אינם שותפים למוטיבציה שלהם לחנך מחדש את החברה, וחוששים כי מה שיפיל בסופו של דבר את התוכנית הוא אי-ההזדהות ואי-ההשלמה איתה מצד המורים, שלא יסכימו לקבלה כתורה מסיני: "ההצלחה של החינוך לחיים משותפים תלויה בדעות, במוטיבציה וביכולות של צוות בית הספר יותר מלימוד נושאים אחרים היות שהוא מתייחס בעיקר לטיפוח של ערכים, עמדות, כישורים ונטיות התנהגותיות של תלמידים. לכן המנהלים והמורים המוציאים לפועל את החינוך לחיים משותפים צריכים בעצמם להסכים עם מטרותיו, ולהחזיק בערכיו ובעמדות שהוא מנסה להעביר לתלמידים".

לחוות את הסיטואציה הערבית

מלבד פתיחות מחשבתית וסובלנות כלפי האחר אותן מציע הדוח להקנות לתלמידים, מוצע להשתמש גם באתנו-אמפתיה. אתנו-אמפתיה היא היכולת והנטייה של אדם או קבוצה לחוות את מה שהקבוצה האתנית האחרת מרגישה וחושבת. במילים אחרות, תלמידי ישראל היהודים יצטרכו להעמיד את עצמם כאילו היו ערבים בסיטואציות שונות של הסכסוך הערבי-ישראלי.

כעת נשאלת השאלה האם תורה השרה יולי תמיר ליישם את מסקנות הדוח במערכת החינוך, או תאפשר לשר החינוך הבא להידרש לעניין ולהחליט במסגרת מדיניותו האם לאמץ את המסקנות האמורות לשנות את פניה של ישראל בצורה דרסטית.

לקריאת הדוח המלא
תאריך:  16/03/2009   |   עודכן:  16/03/2009
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הירושה הפלשתינית מיולי תמיר
תגובות  [ 48 ] מוצגות   [ 47 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שירה
16/03/09 13:00
 
שימון פ.
16/03/09 13:41
2
ארז עוז
16/03/09 13:12
3
משרד העבודה
16/03/09 13:15
4
קוץ בשיפולי הגב
16/03/09 13:17
5
ל רפי
16/03/09 13:19
6
hvuapy
16/03/09 13:25
7
אהוד אולמרט.
16/03/09 13:28
8
ל רפי
16/03/09 13:36
 
מבקר המדינה
16/03/09 14:18
9
ש. עליון
16/03/09 13:39
10
אריה דרוקמן
16/03/09 13:45
11
מפלגת העבודה אשמה
16/03/09 13:47
12
יולי,סיימת !יאללה
16/03/09 13:57
13
מזל שיש ישיבות !!
16/03/09 14:07
14
דורה
16/03/09 14:28
15
גלילית
16/03/09 14:35
16
אבי שלו
16/03/09 14:47
17
בניצצצ
16/03/09 14:47
18
קורן נאוה,טבריה
16/03/09 15:04
19
יולי היא קקה!
16/03/09 15:13
20
אייל.ב
16/03/09 15:16
21
מיכל ג.
16/03/09 15:28
22
כלב בן יפונה
16/03/09 15:55
23
הרשלה
16/03/09 15:57
 
שניהם לא כשרים...
16/03/09 22:20
 
הרשלה
17/03/09 08:42
 
הרשלה
17/03/09 09:19
 
תנו לה לחיות בעזה
17/03/09 07:19
24
יוא"ב
16/03/09 16:56
 
ליוא"ב,
17/03/09 09:35
25
צביעות במיטבה
16/03/09 17:07
26
תמיר הביתה
16/03/09 17:19
27
הערבית לא מענינת
16/03/09 20:07
28
יולי תמיר...כן,כן
16/03/09 20:12
29
להעמיד לדין את יו
17/03/09 00:17
30
בעקבות שריד
17/03/09 07:52
31
הנרטיב הפלסטיני
17/03/09 08:56
32
למורים יש שכל!
17/03/09 09:41
33
הלכה לאן שתלך
17/03/09 11:18
34
רפורמית
17/03/09 12:36
35
בושה
17/03/09 14:00
36
יולי,יולי התפקחי!
17/03/09 14:14
37
יוסלביץ
17/03/09 17:23
38
ליהודים? גם בגוף
18/03/09 01:30
39
קורן נאוה,טבריה
18/03/09 07:19
40
גם הקרציות בזות ל
18/06/09 08:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום היבחרו של הנשיא קצב זכור לי היטב וזאת הודות למשפט אומלל, ומאוד לא חכם, אשר הפיקה ח"כ לימור לבנת, לאחר שמר קצב "זכה להיבחר": "היום הוכחנו שכל אחד יכול להיבחר לנשיאות המדינה", דברי הגברת לבנת. ובאמת, אליבא דהליכוד: כל אחד יכול להיבחר לנשיאות המדינה.
16/03/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
לפרופ' נאמן שלום.
16/03/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"כוח סוס", מושג-יסוד במכניקה, מתייחס ליחידה המקובלת למדידת ההספק של מכוניות שונות. המדובר בכוח הנדרש להרמת 75 ק"ג לגובה של מטר אחד במשך שנייה אחת. בכוח שכזה מסוגל לעבור סוס חזק ובריא בתוך פרק-זמן קצר.
16/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
היסטוריה - במאי 1985 שיחררה ממשלת ישראל בראשות שמעון פרס 1,150 פלשתינים, מרביתם מארגון החזית לשחרור פלשתין, שהיו כלואים בישראל לאחר שנשפטו ונכלאו למאסרי עולם, בתמורה להחזרתם של 3 שבויים ישראלים.
16/03/2009  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
בימים אלו, כך חושפים העיתונאים איציק סבן והדס שטייף [ישראל היום, 11.3.2009] מקימה משטרת ישראל מאגר ממוחשב חדש - בניגוד לכל חוק: "מאגר הקעקועים". מי שקעקוע על צווארו ו/או ידו [זרועו - אצבעותיו], ו/או בטנו, ו/או גוו, ו/או ישבנו - אם תרצו גם ... איבר מינו... ימצא עצמו יום בהיר אחד - שם - עמוק במאגר. אם תרצו" "האח הגדול". אם תרצו "הא[ש]ך הגדול" ... . מישהוא השתגע שם במשטרה. ללא היתר, בניגוד לחוק, ללא רישום אצל רשם המאגרים, החליטו ב"מדינת המשטרה" לפתוח, להקים ולנהל מאגר "קעקועים" חדש. פגיעה הפרטיות - בהגדרה ממש.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il