|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

כאן אינטראקציה, שם קיר בלתי נראה

שוב נעים להיווכח כי יש תרבות טובה גם בשוליים: קומדיה דל'ארטה בביצוע אביתר ליכטנשטט, מוזיקה רוסית בביצוע Altera Musica, ומוזיקה מ"מוצא" ספרדי וארגנטיני בביצוע רוסי-ישראלי
28/03/2009  |   דניאל פרדקין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
חברי תיאטרון פסיק [צילום: אוראל כהן, עכבר העיר]

רבים מכירים את המונח "קומדיה דל-ארטה", אך נראה שרק מעטים נכחו אי-פעם בהצגה אמיתית מז'אנר זה. נתמזל מזלם של תושבי ענתות להיות נוכחים בהצגת יחיד שכזו, שהובאה אלינו על-ידי שחקן תיאטרון "פסיק" הירושלמי, אביתר ליכטנשטט. הערב היה מרענן ומעשיר. השחקן הביא עמו מזוודה שלמה של מסיכות, העשויות על-פי המסורת האיטלקית, ונתן הרצאה מעניינת ביותר על אמנות עתיקה זו.

בהתאם לכללי המשחק העתיקים, התברר לקהל הנדהם שליכטנשטט מכיר את שמותיהם ואת עיסוקיהם של כמעט כל הנוכחים, ואפילו היה מוכן לספק לנו לא מעט רכילויות פנימיות. להבדיל מהסטנדאפיסט הישראלי המצוי, לא היו בהופעתו שמץ של וולגריות, טעם זול ושאר מאפיינים בלתי מחמיאים של הבידור הישראלי, והיא גם לא עסקה - שומו שמיים - בעוול הנורא שגורמים המתנחלים לפלשתינים. במקום זאת, בפנים עטויות מסיכה, הדגים לנו השחקן כיצד בעזרת קול ותנועה בלבד ניתן ליצור דמות שמצד אחד מוכרת מאוד לקהל מסורתי - הרי הכל יודעים כי פנטלונה הוא הגביר המקומי, בריגלה הוא הרשע וארלקינו הוא שלימזל הכפר - ומצד שני נקשרת למציאות עכשווית ומקומית.

ליכטנשטט הצליח גם לרתום את הקהל למשימת המשחק. הוא נידב אנשים מן הקהל לעלות לבמה, וכל אחד בתורו קיבל ממנו מסיכה, שאת דמותה גילם, תוך התייחסות לדמות שאותה גילם באותה עת ליכטנשטט. הוא החליף מסיכות ללא הרף, ועם כל דמות השתנו תנועות גופו וקולו ללא הכר. זו הייתה חוויה מהנה ביותר. לבסוף, הדגים לנו השחקן את העבודה עם מסיכה לבנה, שהיא מסיכה חסרת הבעה ובעלת פה סגור. משתמשים בה כדי ללמוד ליצור דמות אך ורק באמצעות תנועה, ללא עזרה של הבעת פנים או קול.

הטכניקה המעולה של אביתר ליכטנשטט מרשימה ביותר, ויש לקוות שבקרוב נראה אותו בתיאטרון, במופע שכולו מבוסס על המסורת האיטלקית העתיקה של הקומדיה דל'ארטה.


סימפטית ומבריקה אך חסרת שיגעון

במרכז התרבויות בירושלים שברחוב הלל הופיעה הלהקה הרוסית "Altera Musica" מהעיר סמרה שעל נהר הוולגה. להקה זו מתמחה בעיקר במוזיקה רוסית מסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19. באותה תקופה, בתחום המוזיקה, רוסיה עדיין פיגרה מאוד אחרי מערב אירופה, אבל בקרב האצולה היה נהוג לשיר וגם לנגן. Altera Musica הגישה תוכנית שלמה של יצירות, המושפעות מאוד מן הסנטימנטליזם הצרפתי מצד אחד ומן השירה העירונית העממית הרוסית מצד שני.

זוהי מוזיקה נחמדה ונעימה לאוזן, שתכניה העיקריים הם אהבה והומור, כשחברי הלהקה מנסים לשחזר את האווירה של אחוזה רוסית כפי שהייתה לפני יותר ממאתיים שנה. להבדיל מן הקומדיה דל'ארטה של אביתר ליכטנשטט, שבה שם המשחק הוא אינטראקציה עם הקהל, כאן מלכתחילה יש הרגשה כאילו קיר בלתי נראה ניצב בין הזמרים והנגנים לבין הקהל. תחושה זו נובעת בחלקה מן הלבוש המהודר מאוד אך הרשמי מדי של חברי הלהקה. אך הריחוק מהקהל הוא אולי מכוון, כחלק מן המסורת הרוסית הקונצרטנטית. כך או אחרת, לא הייתה הרגשה של השתתפות. עם זאת, הזמרים ילנה אנוחינה ואנדרי אנטונוב, החלילנית קטיה מטיושנקובה והגיטריסט יורי זוזין היו פשוט מצוינים, שלא לדבר על הצ'מבליסטית והמנהלת האמנותית של הקבוצה - אולגה אוסטרובסקיה, בת עמנו, שהיא המוח והמנוע של הקבוצה, ושבזכותה נשמעות היום יצירות של מלחינים רוסים מאותה תקופה, אשר את שמם אפילו מקצוענים רק בקושי מכירים. ושוב, אי-אפשר שלא להתפעל עד כמה אנו, היהודים, טובים במומחיותם של עמים אחרים.

בזכות רמתם המקצועית הגבוהה של חברי הלהקה, לקראת סוף התוכנית כמו נעלם ה"קיר הבלתי נראה", מה שהוביל להנאה צרופה.

כעבור יומיים התקיים במתנ"ס גילֹה בירושלים רסיטל של החלילנית קטיה מטיושנקובה ושל הגיטריסט הישראלי אלכסיי בלואוסוב. התוכנית כללה יצירות שהמוקדמת בהן נכתבה בשנות השלושים של המאה העשרים. הקונצרט נפתח במספר יצירות של דניאל עקיבא, בהן הוכיחה קטיה שלא רק יהודים יודעים איך להרגיש את נפשו של עם אחר. היא ניגנה את הנעימות הספרדיות העתיקות כאילו היא עצמה מוצאה מספרד העתיקה ולא מנהר הוולגה בן זמננו.

שני הנגנים הם וירטואוזים אמיתיים, שזכו בתחרויות בינלאומיות. גם היצירות הקשות ביותר מבחינה טכנית נוגנו בקלילות מדהימה, כולל סוויטות הטנגו של אסטור פיאצולה, ריקודים מבית המשוגעים של דייויד לייזנר - יצירה מאוד סימפטית אומנם ודי מבריקה אך חסרת כל שיגעון - וכמובן, יצירותיו של מנואל דה פאייה. יש להודות במיוחד לאמיל גולוד, פסנתרן שעובד כשומר במתנ"ס גילֹה, על הצלחתו להקים בעשר אצבעותיו סדרת מוזיקה קאמרית, שיש לה קהל - אולי לא גדול, אבל טוב ונאמן.

דניאל פרדקין הוא כנר, מורה לכינור באקדמיה למוזיקה בירושלים, ובעבר כנר מוביל בתזמורת הסימפונית ירושלים
תאריך:  28/03/2009   |   עודכן:  28/03/2009
דניאל פרדקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כאן אינטראקציה, שם קיר בלתי נראה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שלישי השבוע התרחש אירוע חשוב ומשמעותי בתולדות יחסי יהודים-ערבים במדינת ישראל: בכניסה לאום אל-פחם התקיימה הפגנה של הימין הקיצוני הישראלי, בהנהגת ברוך מרזל ואיתמר בן-גביר. ההפגנה התקיימה בעקבות פסיקת בג"צ, כי זכות הבעת הדעה באמצעות הפגנה בלתי אלימה גוברת על כל שיקול אחר, וכי מכיוון שאין לסתום פיות, לא לימין ולא לשמאל, ומכיוון שאום אל-פחם היא שטח ריבוני ישראלי שחלים עליו כל חוקי המדינה, בדיוק כמו כיכר רבין בתל אביב או כיכר ציון בירושלים - אין למנוע בה הפגנה של כל המבקש זאת.
28/03/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
"ניסיונות אלה [בשנות ה-60' וה-70'] לא רק מוכיחים שאת הטרור ניתן לחסל, אלא גם את עיקר הדרך לכך! אסור לברוח מן הטרור, והוא יוכה רק אם נשלוט בבסיסיו ונילחם בכנופיותיו בשטחו. ועזה היא המשל! החלק המיושב דאז של הרצועה נהפך ב-1970 למרחב הנשלט בידי ארגוני המחבלים, מפני ששר הביטחון החליט לצאת מן היישובים וממחנות הפליטים. למזלנו, שבנו לדרך הנכונה טרם התפוצצה הרצועה כמורסת טרור ענקית שהייתה יכולה להרעיל את כל סביבותיה. אבל בגלל המדיניות המוטעית - של בריחה למעשה ממרכזי הישוב ושל הימנעות מחיסול הסכנה בעודנה בראשיתה - היה עלינו אחר-כך לנהל מערכה ממושכת וקשה הרבה יותר" (אריאל שרון, מעריב, 12.6.92). אלו הן המילים שבהן תיאר אריאל שרון את הסכנות הכרוכות במדיניות, שאותה הוביל הוא עצמו כעשור לאחר מכן.
28/03/2009  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
חשיפת התקיפה של חיל האוויר הישראלי של עשרות משאיות שהובילו בסודאן חלקי טילים ארוכי טווח בדרכן למנהרות המוליכות לרצועת עזה, שנעשתה בעיצומו של מבצע 'עופרת יצוקה', לא נעשתה בעיתוי מקרי. ראש הממשלה אהוד אולמרט ביצע, על-פי הערכתי ,תרגיל סיבובי מתוחכם כאשר פעל להדליף באמצעות צד רביעי את פרטי התקיפה בצירוף צילומים לרשת האמריקנית CBS הזרה, כדי לפאר את עצמו לקראת סיום תקופת שלטונו המסואב בן שלוש השנים.
28/03/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
כתם ה"ישראבלוף" שדבק במדינה לאורך כל שנותיה אינו מרפה ממנה אף לרגע, ורישומו ניכר בה כמעט על כל צעד ושעל. מקור השם במערכון אלמותי של 'הגשש החיוור' והוא ניתן לשיטה הנפוצה להגברת רכיבי-שכר בעלי שמות פיקטיביים, שאין למעשה מאחוריהם כל ממש.
28/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מדינת ישראל מאופיינת בהיותה מדינת הגירה. רבים היהודים אשר הגרו לפה מארצות אחרות, שם נישאו בנישואין אזרחיים כפי שהיו נהוג בארץ מוצאם. מאידך, ישראלים יהודיים רבים, מטעמים של אנטגוניזם לדת אשר נובע מכפייה דתית אשר מייצרת תגובת נגד, בוחרים להינשא בטקסי נישואין אלטרנטיביים, רפורמים או דתיים. שלא לדבר על זוגות חד מיניים שאינם יכולים להינשא בטקס דתי "כהלכתו" שכן הממסד הרבני רואה בזוגות אלו תועבה, ועל זוגות מעורבים. כך ששאלת הנישואין האזרחיים בישראל הינה שאלה אקוטית. כאשר מבקרים את האקטיביזם השיפוטי בישראל, יש לזכור כי מקום בו המחוקק במדינת ישראל מזניח בעייה אקוטית במשך עשורים על גבי עשורים - מקום בו המחוקק מזניח את הנושא הבוער של היעדר יכולתם של רבים בישראל להנשא- בל יפלא כי בית המשפט העליון אומר את דברו בעניין. כדרכו של האקטיביזם השיפוטי, הדברים נאמרים עקב בצד אגודל. בית המשפט העליון נותן פסק דין מהוסס, לאחר מכן פסק דין נוסף, ורק כאשר הוא 'חש' כי הרוחות 'בשלו' לכך - הוא מספק בפסק דין מבית היוצר של בית המשפט העליון, תשובה לשאלה אשר המחוקק היה צריך להשיב עליה, אך נרדם בשמירה.
27/03/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il