|   15:07:40
  יעל ארצי  
פובליציסטית תנועת אומ"ץ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

מצעד האיוולת מס' 1

מסיבות תמוהות, שלא לומר מטופשות, אין כלכלני האוצר העומדים בראשו וקברניטי המשק מסוגלים להבין שסחורה זולה משמעותה תוחלת חיים קצרה יותר וצורך רב יותר בתיקונים,ואף לא ללמוד מטעויות העבר, עיין ערך נתב"ג 2004 לאור הנחייה שרירותית לרכוש סחורה זולה מטורקיה, עומד מפעל משדרות בפני סכנת סגירה
01/04/2009  |   יעל ארצי   |   מאמרים   |   תגובות
על קנייה בזול - משלמים ביוקר [פלאש 90]

"מפעל קבוצת אלון בשדרות נמצא בסכנת סגירה", זעקה התקשורת במשך יומיים תמימים בשבוע שחלף. "250 עובדים יפוטרו" הודגש. וכדרכה של התקשורת במחוזותינו - היא נדמה כעבור אותם ימים ספורים. מפעל הקבוצה מפתח ומייצר מרכבי דחף למשאיות לפינוי אשפה, אלא שהנחיות משרד הפנים על-פי הפרסומים במדיה, היא שהרשויות הנזקקות למתקני תברואה חדשים נדרשות לרכוש את הזולים ביותר המוצעים במכרזים, שהם לא למרבה הפלא תוצרת טורקיה, וסביר להניח שאלה הן הוראות משרד האוצר והעומדים בראשו.

זיכרונם החלשלוש של בכירי האוצר, קברניטיו וקברניטי המשק במכלולם, מחקו את הכישלון הקולוסאלי של החלטתם בשעתו לבחור במכרז הזול ולקבל את ההצעה הטורקית לבניית נתב"ג 2000 במקום חברות ישראליות שהתחרו נגדה להקמתו, בעלויות גבוהות במקצת.

פשיטת הרגל של החברה הטורקית תוך כדי הקמת נתב"ג 2000, שאמור היה להיות מנמלי התעופה המובילים בתחום, נשכח מהזיכרון הקולקטיבי של מנהיגינו ושאר הגורמים שאישרו את המכרז הקלוקל והנלוז ההוא. היות והתחוור ששנת 2000 חלפה עברה לה, היה צורך דחוף להפכו לנתב"ג של שנה אחרת שבפועל הפך לשנת 2004 בסמוך מאוד לשנת 2005. לתיקון הנזק שנגרם מפשיטת הרגל של החברה הטורקית, הזדקקו להשקעות עתק חריגות. ההפסדים האמיתיים של החלטה הנואלת להעניק את המכרז לחברה טורקית ולא לישראלית, כולל עלות דחיית פתיחתו של נתב"ג במועד לא פורסמו בפרטם המלא, ולהערכת מומחים בתחום עמם שוחחתי מדובר במיליארדי שקלים. כדי לטשטש את האיוולת נותר שמו המקורי שניתן לו כיעד שנת הפעלתו – 2000, ולא שונה ל-2004 השנה בה החל לתפקד בפועל.

מפעל קבוצת אלון מייצר מרכבי דחף למשאיות, הכוללים אל כל הרכיבים הנחוצים לפינוי אשפה: מנופים, משאבים, מדחסים וכד'. רכבים אלה משמשים את כל הגורמים במשק העוסקים בפינויי פסולת לסוגיה, כמתחייב מהצרכים הסניטאריים של המדינה, כדי שלא נטבע בזבל אותו אנו מייצרים בשפע.

מבדיקה שערכתי מסתבר שמפעל קבוצת אלון בשדרות ייצר בעבר בממוצע כ–80 מרכבי דחף בשנה, אך בשנת 2008 לאור דרישת משרד הפנים (וסביר להניח שבהוראת האוצר) מהרשויות המקומות לרכוש מוצרים זולים מטורקיה, צלל הייצור לכ-20 רכבים בלבד, שעיקרם מיועד למגזר הפרטי, המבין היטב שמוצר איכותי, על אף היותו יקר יותר - עדיף, משום שלטווח ארוך הינו זול בהרבה ממוצר ירוד. הפרשי המחירים נעים בממוצע סביב 20% לכל סוג של מרכב.

מסיבות תמוהות, שלא לומר מטופשות, אין כלכלני האוצר העומדים בראשו וקברניטי המשק מסוגלים להבין שסחורה זולה משמעותה תוחלת חיים קצרה יותר וצורך רב יותר בתיקונים, כולל השבתת הרכבים, ואף לא ללמוד מטעויות העבר, עיין ערך נתב"ג 2004. לאור הנחייה שרירותית זו עומד המפעל כעת בפני סכנת סגירה.

חברת אלון הקימה את מפעליה בשדרות בשנת 2005 מאידיאולוגיה ציונית צרופה, אלא שלא היה במקום מספיק כוח אדם מיומן. כל פניותיה למשרד התמ"ת (להזכירכם זה משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה) לסייע בהקמת מסגרת הכשרה מקצועית נתקלו בביורוקרטיה אטומה, ולבסוף נאלצה חברת אלון לממן מכספה את הכשרת העובדים.

ומה יהיה על למעלה מ-250 בתי אב החיים באזור שדרות מוכת הקסאמים, הפצמ"רים והגראדים שיוותרו גם ללא פרנסה אם ייסגר המפעל? חשופים בצריח לירי בלתי פוסק ונטולי פרנסה!!!

אלא שבפועל לא מדובר רק בכ -250 בתי אב בשדרות וסביבתה שיאבדו את פרנסתם. מפעל יצרני אינו מערכת כלכלית סגורה. הוא נשען על מספר רב של ספקי משנה כגון סוגים רבים של חומרי גלם, רכיבים שונים, שירותי ניקיון, הסעדה, תעבורה, מפיצים, משווקים, מוכרנים ועוד, וכן מערך נרחב של שירותי תחזוקה ותיקונים, כך שבסופו של תהליך סגירת המפעל, יוותרו הרבה מעבר ל–250 מובטלי המפעל, אלא עוד כמה מאות טובים אחרים.

ברור לחלוטין שמנהיגי הכלכלה שלנו אינם מסוגלים לשקלל כיאות עלות תועלת. היינו 20% בממוצע יותר על מוצר איכותי, שיחזיק מעמד ללא צורך בתיקונים רבים או השבתת הרכבים לצורך תיקונם, לעומת מאות בתי אב שיוותרו ללא פרנסה ומרכבי דחף שיושבתו לצרכי תיקונים חדשות לבקרים? לאלוהים הפתרונים בסוגיה שלומיאלית זו!

וכאן נשאלת שאלה נוספת, המתייחסת לעבודה טורקית ובפועל נתב"ג 2004. רק בשנה שחלפה פורסם שרשויות התעופה של ארה"ב הורידו את הדירוג הבטיחותי של נתב"ג וכל מערך התעופה האזרחית והצבאית בארץ לרמת העולם השלישי. לאחרונה גם פורסם שנתב"ג יחליף את מערכת ההכוונה להנחתה – ILS - Instrument Landing System – הישנה שלו לחדישה יותר. שדה תעופה כה חדיש וכבר מחליף ציוד? הכיצד?
וועדה שהוקמה לפני מספר שנים שבראשה עמד מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף (מי"ל) עמוס לפידות, התריעה כבר אז על ליקויי בטיחות אווירית חמורים, אך כרגיל במחוזותינו, מוקמת וועדה המתבקשת להגדיר סוס, שבסופן של החלטותיה נוצר גמל שגם הוא כמובן נזנח.

שדה תעופה חדיש ומודרני של שנות האלפיים, שאינו עומד בתיקני הבטיחות האווירית הנדרשים כיום? מפעל בפני סגירה ואבטלה של מאות עובדים, חלקם הגדול תחת איומי טרור של החמאס, בשל חוסר הבנה יסודית כלכלית של שקלול עלות תועלת?

אפילו בעיירה חלם לא חלמו על סיפור הזויי שכזה.

תאריך:  01/04/2009   |   עודכן:  01/04/2009
יעל ארצי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצעד האיוולת מס' 1
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוי
2/04/09 07:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כינונה של הממשלה החדשה מהווה הוכחה נוספת עד כמה הציבור מטומטם, ועד כמה הפוליטיקאים הכל-כך ציניים מצליחים, פעם אחר פעם, למכור לו לוקשים. נכון שהגודל לא קובע, אך מי קבע שגודלה של הממשלה חייב להגיע לממדים מפחידים ומפלצתיים, בה בשעה שכולם נדרשים לקורבן כדי "להציל את המדינה" מן המצב הכלכלי הכה קשה? ההתפלפלות של השרים, הרטוריקה מלאת הסיסמאות של ראש הממשלה החדש והניסיונות למכור לציבור שהכרחי היה למען "בטחון המדינה", זו איוולת אך לא פחות מכך, סטירת לחי מצלצלת לציבור הרחב עליו הפוליטיקאים מצפצפים תוך כדי מצעדם אל הכורסא הנכספת.
01/04/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
לאחרונה (ביום 23.3.09), אישרה ועדת הכספים של הכנסת הקלת מיסוי בתחום המע"מ לקבלנים שבנו דירות לצורך מכירה, ולתקופת ביניים השכירו אותן למגורים. עד לאחרונה, קבעה תקנה 1(2) לתקנות מע"מ כי קבלן שבנה דירה לצורך מכירה ומאוחר יותר השכיר אותה למגורים, יחוייב לשלם מע"מ על מלוא סכום הדירה (15.5%), כאילו נמכרה.
01/04/2009  |  עו"ד ניר הורנשטיין  |   מאמרים
תא"ל אביחי מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי, הורה לסגור את תיקי החקירה שנפתחו במשטרה הצבאית על מעשים לא-מוסריים שכביכול נעשו על-ידי חיילי צה"ל במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', לטענת בוגרי המכינה הקדם-צבאית על-שם רבין באורנים. החקירה מצאה כי הבוגרים לא היו עדים למעשים, ושמעו עליהם, או הגזימו – כדי להציף את הנושא לדיון ציבורי.
01/04/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כתבה שהתפרסמה במהדורה המקוונת של הניו-יורק טיימס מגוללת את סיפורם של מיליוני המפוטרים ברחבי העולם. מעורכי דין פריזאים, דרך עובדי מפעלים בסין ועד לשומרי ראש בקולומביה, כולם נמצאים תחת ענן כבד של חוסר ודאות.
01/04/2009  |  אורן לוי  |   מאמרים
מן המצופה היה שיו"ר האופוזיציה במדינת ישראל תנהג במעמד השבעת הממשלה החדשה בממלכתיות ולא תתקוף אישית ובנימה אישית. והנה הפלא ופלא אך כנראה לא פלא, בחרה יו"ר האופוזיציה לתקוף אישית ובנימה אישית את מר נתניהו, את מר ליברמן, את מר אהוד ברק ואת ש"ס, כאילו שכחה עד כמה היא עצמה חיזרה אחריהם במרץ עד לא מזמן וכאילו שכחה שהיא עצמה ישבה בממשלה אחת עימם.
01/04/2009  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
הרצי הלוי הוא אחד מהרמטכ"לים המאכזבים ביותר מאז קום המדינה. כישלונו של כרמטכ"ל ניכר הן בהכנת הצבא למלחמה, הן בניהול המלחמה והן בפגיעה אנושה בערכיות ובמוסר ובקוד האתי של הצבא שעליו ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il