|   15:07:40
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

לשכת עו"ד חוזרת לגילדות ימי הביניים

תפקידה הרשמי של לשכת עורכי הדין מתובל בניסוחים "ציוניים"– מסך עשן לתפקידה המעשי כגילדה מקצועית כך נבלמת התחרות בענף באמצעות שליטה על מספר העוסקים, סמכות למתן היתרי עיסוק במקצוע, הקשחת תנאי ההצטרפות לגילדה באמצעות מבחני כניסה ודרישה לעבודה כשוליה אצל אחד החברים, קביעת תעריפים אחידים ועוד
13/05/2009  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   תגובות
גילדה סגורה. לשכת עורכי הדין [צילום: AP]

קל לשער את התגובה הציבורית אילו מגדלי העגבניות בישראל היו חוברים לייסד את לשכת מגדלי העגבניות, וזו הייתה מקבלת סמכות חוקית בלעדית להגבלת כמות העגבניות בשוק באמצעות שליטה על מספר העוסקים במקצוע.

המצדדים ב"הסדרת הענף" יטענו כי עגבנייה היא מצרך בסיסי בתפריט של כל משפחה, וריבוי מגדלים ללא פיקוח מרכזי עלול לפגוע באיכות המוצר. הרוצה להצטרף ללשכת מגדלי העגבניות יחויב לעמוד בסדרת מבחני כניסה, ולהוכיח ניסיון שצבר כשוליה בחממה של אחד החברים הרשומים. "אילו כל אחד היה רשאי לגדל עגבניות", היה טוען יו"ר לשכת העגבניות, " איכות העגבנייה מתדרדרת וכבוד המקצוע נרמס". יו"ר לשכת העגבניות, שנבחר בהליך דמוקרטי, היה ודאי ממשיך וטוען כי "מגדל עגבניות משקיע שנים של התנסות והון עתק בתשתית מתקדמת ואין כל וודאות שהירק יצמח ללא פגע לאחר חודשים של עמל. המעט שהמדינה יכולה להשיב על תרומתנו החיונית לסל המזון הבסיסי, הוא שנוכל להבטיח את רמת המקצוע ואת רמת המחירים שעלולים להיפגע מחדירת גורמים בלתי אחראיים לענף".


עורך דין חבר הלשכה ואינסטלטור "מורשה" – המניע זהה

תפקידה הרשמי של לשכת עורכי הדין מתובל בניסוחים "ציוניים" בנוסח "תעמוד על המשמר [של זכויות האזרח] ותהווה מגן לפרט" וכן "חשיבותו של המקצוע במדינה דמוקרטית קולטת עלייה" – מסך עשן לתפקידה המעשי כגילדה מקצועית. דהיינו ארגון של בעלי מקצוע, שהיה מקובל בימי הביניים, בחסות המלך: נגרים, נפחים, יצרני הזכוכית ובעלי מקצוע אחרים – קיבלו זיכיון עיסוק בלעדי תמורת תשלום ושירותים לבית המלוכה. כך נבלמה התחרות בענף באמצעות שליטה על מספר העוסקים, סמכות למתן היתרי עיסוק במקצוע, הקשחת תנאי ההצטרפות לגילדה באמצעות מבחני כניסה ודרישה לעבודה כשוליה אצל אחד החברים, קביעת תעריפים אחידים ועוד.

המהפכה התעשייתית והקפיטליזם התחרותי שמו קץ לגילדות, שמנעו תחרות וכך הגבילו עלייה ברמת החיים של המוני תושבי אירופה. בהעדר סעיף בחוקה שמקדש את חופש הפרט לעסוק בכל מקצוע שיחפוץ ויאפשר למכור את שירותיו לכל המעוניין – ממוכר מרצון אל קונה מרצון – חזרה במהלך המאה העשרים גרסה מודרנית של הגילדות. בחלק מהעיסוקים והמקצועות הצליחו לוביסטים מטעם העוסקים להעביר חוקים "לטובת הציבור", שמחייבים כל עוסק במבחנים ממשלתיים כדי לקבל תואר רשמי. כך, למשל, קיימים בגרמניה חסמי כניסה גבוהים גם למקצועות כגון זגג, אופה, או אפילו סַפַר. בחלק מהמדינות נדרש גם אישור של "ועדה מקצועית מקומית" לקבלת היתר עבודה במקצוע, לאחר השלמת הלימודים ב"מוסד לימודים מקצועי מוכר", אפילו כאינסטלטור.


"התוכנית למניעת התדרדרות מקצוע עריכת הדין"

הנזק הכלכלי לאזרחי מדינה שמערימה קשיים על תחרות ועל עיסוק במגוון מקצועות, מתבטא בייקור השירותים לאזרח, הקטנת ההכנסה הפנויה והאטה בצמיחת המשק וברמת החיים. בדרך כלל נדרשים חברי הגילדה לשלם מס שנתי לא מבוטל למימון מנגנון הגילדה, שנוטה כמובן לצמוח, ולמימון הלוביסטים הפועלים מטעמם במסדרונות הפוליטיים לשימור המצב הקיים. תקציב לשכת עורכי הדין, לדוגמה, עומד על למעלה מ-40 מיליון שקל לשנה ומפרנס את העמלים על "כבוד המקצוע" ב-4 מחוזות גיאוגרפים במדינת ישראל הענקית. ככל שמתרבות הגילדות ,גדל העול על צוואר המשק. חסמי התעסוקה הם מהסיבות העיקריות לאבטלה הכרונית הגבוהה בקרב צעירים באירופה שנעה בין 15% בגרמניה לבין 26% ביוון (Eurostat 2007).

לאחרונה החליטה לשכת עורכי הדין להאריך את ייסורי המבקשים להצטרף לגילדה. תקופת ההתמחות תוכפל, תתווסף בחינה גם בתחילת ההתמחות, הבחינות יוקשחו ויתווספו מספר מכשולים. בתקופת ההתמחות עובד הסטאז'ר במשרד ותיק, בדרך כלל בתנאי שוליה ובשכר נמוך מאד. המתמחים עוסקים ברוב המקרים בעבודה "השחורה" המנהלתית של המשרד. יוצא איפוא, שמטרת ה"התמחות" היא בעיקר דחייה של גידול מספר עורכי הדין בשוק ואספקת כוח אדם זול ואיכותי למשרדים הותיקים... בעבר הוסתרה המטרה האמיתית אך בשנים האחרונות מודים בלשכה בפה מלא כי המטרה היא מניעת "הצפת המקצוע". כמקובל במדינות טוטאליטריות נעשה שימוש במטבע לשון הפוך וחיובי, וכך הוגדרו החסמים החדשים: "התוכנית למניעת התדרדרות מקצוע עריכת הדין".


"הגנת הצרכן" באמצעות סחיטתו

גילדת עורכי הדין אינה היחידה בישראל. גילדת הרופאים מונעת מרופאים ישראלים שלמדו באירופה, והם בעלי רישיון עבודה באירופה, מלעסוק ברפואה בישראל. נדרשים מבחנים מפרכים וכך גדל המחסור ברופאים. במסגרת הקמת גילדה חדשה של השיפוצניקים נדרשו מבקשי תעודת "שיפוצניק מורשה" ל-10 שנות לימוד, בחינה במתמטיקה (כנראה כדי להקשות על הכניסה לענף), בחינה בעברית (כנראה כדי למנוע תחרות מעובדים זרים, ערבים ועולים חדשים), וגם 5 שנות ניסיון (כדי לספק כוח אדם זול לקבלנים המורשים, מן הסתם). חסמי כניסה מלאכותיים קיימים במקצועות רבים נוספים כגון שמאי מקרקעין, מתווכי נדל"ן, יועצי השקעות ועוד. בעלי מקצוע אחרים מפעילים לחצים ל"הסדרת הענף" ביניהם ענף הדוגמנות, סוכנויות טאלנטים (שחקנים ובדרנים), ענף הרפת, ארגון המנעולנים, חלפני המטבע, עיסוק בליסינג ועוד רבים אחרים.

קבוצות עוסקים מתאגדות כדי להגביל את התחרות בענף, וכך להכתיב מחיר גבוה לצרכן. מטרת ההתאגדויות המקצועיות היא להשיג חקיקה שתיצור מצב בו הצרכן ישלם עבור המוצר או השירות מחיר גבוה מהמחיר שהשוק היה קובע בתנאי תחרות חופשית. הממשלה והעוסקים תמיד יתַרצו זאת ברצונם העז "להגן על הציבור", "להגן על כבוד המקצוע", "הסדרת הענף הפרוץ לכל אחד"... ומלחמה ב"חאפרים". כולם שוחרי טובת האזרח... נשמות טובות. "הצלחה" של הגילדות משמעותה הוצאה נוספת של מיליארדי שקלים רבים בשנה לאזרח.


התאגדות מקצועית על בסיס חופשי וולונטרי

אם מדינת ישראל רוצה לבסס יתרון כלכלי ואיכותי על פני מדינות המערב, אסור לנו לחקות מדינות שכולאות את חופש הפרט וחופש התחרות. כל התאגדות מקצועית צריכה להיות על בסיס וולונטרי. "כבוד למקצוע" שמושג באמצעות כפייה ממשלתית הוא לא פחות מאשר גזל של האזרח בחסות החוק. רק הערכה ליתרון מקצועי אמיתי משיגה כבוד אמיתי למקצוע, מוניטין מצטבר עבורו מוכן הצרכן לשלם יותר.

יש להניח שקיימת בציבור דרישה למידע מי הם בעלי המקצוע שעברו הכשרה פורמלית מינימלית בתחום התמחותם. במקביל קיימת גם דרישה, מצד בעלי המקצוע שהשקיעו כסף וזמן ברכישת השכלה והתמקצעות, למנגנון כלשהו שיאפשר להם לפרסם את יתרונותיהם באופן אמין. השוק החופשי צריך לתת מענה למפגש רצונות זה ולא חקיקה כפייתית.

את חוק לשכת עורכי הדין ואת דומיו צריך לבטל. לשכת עורכי הדין תהיה לגוף וולונטרי. עורכי דין יוכלו להצטרף אליה מרצונם החופשי. כל אחד יוכל לקרוא לעצמו "עורך דין", אך רק חבר לשכה יהיה רשאי לצרף לשמו תואר נוסף, לדוגמה: עו"ד מורשה או מדופלם. כאשר הלשכה תהיה וולונטרית, היא תהיה זכאית להגביל את המצטרפים אליה ככל העולה בדעתה. לדוגמה: להגביל חברות רק לבוגרי אוניברסיטאות מסוימות, לגבות אגרות חברות גבוהות, לקבוע מבחני כניסה וכדומה. חשיבות הלשכה כאיגוד וולונטרי תגבר הואיל ולציבור יהיה ברור שעורך-דין חבר לשכה עומד בקריטריונים מקצועיים מחמירים יחסית לעורכי הדין האחרים בשוק. הלשכה לא תהיה רשאית לשלול עיסוק במקצוע; אך תוכל, כמובן, לבטל חברותו ותוארו הנוסף של חבר שכשל. הלשכה תשקיע בפרסום ויחסי ציבור שידגישו את החשיבות והיתרון המקצועי של עורך דין חבר לשכת עורכי הדין. חברות בלשכה תעניק יתרון מעשי ביותר לחבריה: חותמת איכות, יוקרה, ומעמד. ייתכן שתתאגד לשכת עורכי דין מתחרה, לדוגמה: לשכת עורכי הדין בעלי תואר שני ושלישי. ביטול חוק לשכת עורכי הדין ישיל עוד מספר עמודים מאוגדן החוקים המיותרים העמוס לעייפה במדינת ישראל.

הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש. www.kav.org.il
תאריך:  13/05/2009   |   עודכן:  13/05/2009
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשכת עו"ד חוזרת לגילדות ימי הביניים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
13/05/09 15:58
2
edr32323
13/05/09 17:43
3
איתן
13/05/09 19:16
 
חיים וינברגר
14/05/09 00:20
4
טל 10
13/05/09 21:14
5
יופיטר
13/05/09 21:29
6
אכילס
13/05/09 21:54
7
כן בטח
14/05/09 06:44
 
אכילס
14/05/09 10:33
8
התקוה
14/05/09 09:38
 
יופיטר
14/05/09 10:27
9
אמיר לירן, עו"ד
14/05/09 12:33
10
איתן סבג
23/06/09 01:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חודש אייר הוא חודש של שני הפכים: גאולה וחורבן. מצד אחד אנו שמחים על גאולת ישראל וחוגגים זאת ביום העצמאות וביום ירושלים, ומצד שני אבלים על מותם של 24,000 תלמידי רבי עקיבא, מוות המסמל חורבן של התורה בישראל. האם יש קשר בין תקומת ישראל בארצו לבין מותם של תלמידי החכמים לפני אלפי שנים במרד בר כוכבא? מסתבר שכן.
13/05/2009  |  משה ניסנבוים  |   מאמרים
יש אין ספור דברים ונושאים בהם המדינה מתנהלת לא נכון. אין ספור. אבל לעיתים, המדינה פועלת גם נכון ויותר מכך, בשכל רב. בעיקר בנושא שהינו בעל השלכות לאומיות מרחיקות לכת. מים.
13/05/2009  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
החקלאים בישראל מתמודדים בימים אלו עם אחד המשברים הקשים ביותר. המיתון הכלל-עולמי גרם לצניחה בביקושים בכל התחומים, ובכלל זה בביקוש לתוצרת החקלאית. למשבר שפוקד את החקלאות נוסף איום לאור כוונת הממשלה לקצץ במספר העובדים הזרים, זאת לאחר הקיצוץ החד במכסות המים וייקור בעלויות היצור.
13/05/2009  |  איתן בן דוד  |   מאמרים
לאחר כמה עונות מתסכלות בליגת המשנה, הצליחה הפועל ב"ש בכדורגל לשוב לליגת העל, תודה לאל. תודה לאל, כי רק נס החזיר את הקבוצה לליגת העל. יותר מדויק, נס והחלטה מעט תמוהה של ההתאחדות לכדורגל להגדיל את הליגה ל-16 קבוצות, כאילו שבארץ אין פערים כל כך משמעותיים בין קבוצה אחת לרעותה.
13/05/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
האיחוד האירופאי עומד להגדיל את הסיוע לרשות הפלשתינית בארבעים מיליון יורו, על-מנת לשלם את משכורות עובדי הממשלה. חיבתו הראשונה של כל אירו-בירוקרט נתונה תמיד, כמובן, ובכל מקום לעובדי המגזר הציבורי. אם באיזה שהוא יקום מקביל מוזר, האיחוד האירופאי ימצא עצמו ללא כסף, תוכלו להמר על כך שהאירו האחרונים ישמשו כתשלום ל"מאעכרים" שלו.
13/05/2009  |  דניאל חנן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il