|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

פרשת במדבר - עולם כמנהגו נוהג

יציאת מצרים בדרך הארוכה והמפותלת - במצב בו יכל ה' לעשות נס ולהביאם לארץ המובטחת לאלתר - מוסברת כהימנעות מכוונת מנסים, הן בטבע העולם והן במזג האדם
21/05/2009  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות

ידוע כי הרמב"ם חולק על המדברים [הפילוסופים הערבים בני זמנו], וכאן המקום לפירוט יתר בנושא זה, ומחלוקת זו קשורה לפרשת במדבר כפי שיובהר בהמשך.

המדברים (הכלאם) מתחלקים לשתי אסכולות: האחת היא המועתזילה, הגורסת כי רצונו של אלוהים כפוף לתבונה, ולפיכך ברור כי הרמב"ם רחוק מאסכולה זו, בכך שאינו רואה דבר המצוי מעל ה' או המשפיע בדרך כלשהי על ה'. האסכולה השנייה היא הא-שעריה, הגורסת כי כל אירוע בעולם הוא רצונו של האל ופרי הכרעתו השרירותית, לאמור, לאדם עצמו אין שום שליטה ואין כל השפעה על הארועים, ויתרה מכך, הוא גם אינו מסוגל לנבא אותם או להבינם, כי כל הארועים בעולמנו לפי הא-שעריה נקבעים לא על-פי חוק כלשהו (כי הרי השרירות היא היפוכה של החוקיות). השקפה זו אינה מאפשרת כלל לנסח חוקי טבע - ואילו לפי הרמב"ם, העולם מתנהל על-פי חוקי הטבע שנוצרו על-ידי ההשגחה.

חוקי הטבע נקראים צורות.

אמנם הצורות הן בנות כורח מסוים, לאמור, דבר נובע מדבר אחר הקודם לו והגורם לו, אך אף על-פי כן נותרת בידי האדם גם הכרעה שאינה נשלטת על-ידי חוקי הטבע. לדוגמא: [על-פי פונקשטיין - בספרו "טבע, היסטוריה ומשיחיות אצל הרמב"ם" בהוצאת משרד הביטחון תל אביב 1983]:

לשם הכנת שולחן ראוי לשמו, צריך להשתמש בעץ הטוב ביותר, נניח - מהגוני, המצוי ביער הגדל באי הקרוי סומאטרה. הנגר הרוצה ליצור את השולחן המושלם, נוסע לאי סומאטרה, אל אותו יער עצי המהגוני, אך כשהוא בא לשלב בחירת העץ הספציפי כדי להרכיב ממנו את השולחן המושלם, עליו להכריע בעצמו - האם לבחור בעץ שמימינו או לבחור בעץ שמשמאלו. אלמנט מקרי זה של בחירה אקראית באותו העץ שממנו ייבנה השולחן, הוא חלק אינטגרלי מהטבע. להגיע לסומאטרה ושם אל יער עצי המהגוני - אלו לא ארועים מקריים, אלא שרשרת צורות הנובעות מהמטרה, אך לבחור בין העץ מימין לבין העץ משמאל, ששניהם עצי מהגוני משובחים, שווים בתכונותיהם - זו החלטה אקראית. המקריות היא חלק מהטבע. ומכאן לטעמי המצוות: לכל מצווה יש מרכיב של מקריות. אף אם נדע מהו הטעם למצוות הקרבת הקורבן, לא נדע מדוע נדרש לקיום המצווה דווקא איל ולא כבש, ולא נדע מדוע נדרשים שניים ולא שלושה קורבנות. לפיכך, טעם המצוות אינו מוחלט. דומה טעם המצוות הברור לנו - להחלטות המתבקשות להגיע לסומאטרה ושם לפקוד את יער עצי המהגוני, ודומה היעדר הטעם באיל דווקא או בשני בני יונה ולא בשלושה - להעדפת העץ מימין או משמאל.

הדטרמיניזם המסויג הזה של הרמב"ם, מסביר כיצד מתנהל העולם ברציפות וללא ארועים חדים, שהם היו אמורים להיות בגדר נסים לו היו מתקיימים. במורה הנבוכים חלק ג' פרק ל"ב, מסביר הרמב"ם את הימנעות אלוהים מלהתערב במהלכו של עולם פרט לפרט, תוך השארת התהליכים להתנהל על-פי חוקיו, הכוללים את שני המרכיבים כמתואר. כך נמנע ה' מלקצר את דרכם של יוצאי מצרים לארץ ישראל כדי לאפשר להם להתנהל במסעיהם במדבר בהתאם לחוקי הטבע, לרבות טבעו ומזגו הנורמלי של האדם; וכן מסביר הרמב"ם גם את טעם הקורבנות - אף שהם בדרגה נמוכה יותר מן התפילה. וכך אומר הרמב"ם שם, להבהרת שתי הדוגמאות הללו [יציאת מצרים וטעם הקורבנות]:

"והיה הנוהג המפורסם בעולם כולו הרגיל אז, והעבודה הכללית אשר גדלנו עליה, הייתה הקרבת מיני בעלי החיים באותן ההיכלות שמעמידים בהן הצורות, וההשתחוויה להן, והנחת הקטורת לפניהם... לפיכך לא חייבה חכמתו יתעלה וניהולו הגלוי בכל ברואיו, שיצווה אותנו בעזיבת כל מיני העבודות הללו ולהזניחם ולבטלם, לפי שזה היה אז מה שלא יתכן לקבלו, לפי טבע האדם שהוא נינוח תמיד במורגל".

ועוד שם:

"...ולא נחם אלוהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא וגו', ויסב אלוהים את העם דרך המדבר ים סוף, והנה כמו שהסב ה' אותם מן הדרך הישרה שהיא הייתה המטרה הראשונה מחמת חשש מה שאין יכולת לגופותיהם עליו כפי הטבע, לדרך אחרת כדי שתתקיים המטרה הראשונה, כך ציווה ה' מצוות אלו אשר הזכרנו מחמת חשש מה שאין יכולת לנפש לקבלו כפי הטבע כדי שתושג המטרה הראשונה, והיא השגתו יתעלה ועזיבת עבודה זרה".

הרמב"ם מסביר בהמשך כי לעניין הקורבנות, לא רצה ה' לעשות נס של מעבר חד מעבודת אלילים אשר הייתה שגורה בעולם, אל התפילה שכל עניינה בדיבור ולא בעשייה כפי שבעבודת האלילים, ולכן המעבר לאמונה בה' היה הדרגתי וטבעי, דרך צמצום הקרבנות מבחינת מיקום - רק במקום אחד הנבחר על-ידי ה', ודרך נושא - הקרבת הקורבנות רק לה'. כך נוהג ההמון נשאר כשהיה ללא מעבר חד, אך גם מושגת עבודת ה', אל אחד, להבדיל מעבודת אלילים.

לעניין יציאת מצרים, מסביר הרמב"ם כי הרי יכל ה' להעבירם בדרך המקוצרת הישר מעבדות אל סבך מלחמת כיבוש הארץ ואל החופש, וברצותו היו גם כובשים את הארץ; אולם מעבר כזה היה אמור להתלוות במעשי נסים, שכן עם עבדים הנשלט מאות שנים אינו כשיר כלל למלחמה. מכיוון שהעולם מתנהל כמנהגו, ללא נס, ובהתאמה לחוקי הטבע ולטבעו של האדם, נאלצו בני ישראל לעבור את כל תלאות המדבר, שם גם נחשלו והוכשרו לכיבוש הארץ שלא על-ידי נסים, "כפי שכבר ידוע כי המדבריות ופראות הגוף מביאים אומץ, והפך זה מביא מורך, וגם נולד עם אשר לא הורגל לכניעה ולעבדות".

והמסקנה היא אחת:

"הרי טבע אישי בני האדם לא ישנה אותם ה' כלל על דרך הנס... ולא אמרנו זאת מפני שאנו בדעה כי שינוי טבע אחד מאישי בני אדם קשה עליו יתעלה, אלא זה אפשרי והוא נמצא תחת היכולת, אלא שלא רצה כלל לעשות זה, ולא ירצהו לעולם, כפי היסודות החוקתיים התורתיים, ואילו היה מרצונו לשנות טבע כל אחד מבני האדם למה שירצה יתעלה מאותו אדם, כי אז היו בטלים שליחת הנביאים וכל הציווי כולו".

גם לגבי העתיד דעת הרמב"ם היא כי לא יהיו נסים בניגוד לטבע האדם ולנוהגו של העולם.

תאריך:  21/05/2009   |   עודכן:  21/05/2009
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת במדבר - עולם כמנהגו נוהג
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כמו "יום ירושלים" כדי להתרפק על עברה המפואר של העיר שחוברה לה יחדיו, ובד בבד גם לקונן על שאיבדה את אווירתה הקסומה וצביונה המיוחד. ירושלים של היום איננה, למרבה הצער, זו של ימי תהילתה, ולא בשל חלוף השנים. רוח רעה מנשבת בה, ובמקום שתמשוך אליה המונים, הם שומרים ממנה מרחק.
21/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
במסגרת עבודתי נזקקתי לנתונים סטטיסטיים בעניין מסויים. על כן, ניגשתי לאתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לחפש את הדרוש.
20/05/2009  |  עו"ד יאיר שלה  |   מאמרים
שוב חולם הממשל האמריקני על "היחסים המיוחדים" בין ארצות הברית לישראל. הסימנים מעידים כי ארה"ב נסחפת שוב לטעות מדינית נוראה אשר מלווה במקהלה תקשורתית מעודדת של מכוני מחקר, עיתונאים, ושאר "מעריצים" המשבחים את בגדי המלך החדשים של המלך העירום. בעיקר נשמע קול "החייטים המופלאים" שתפרו למלך חליפה בלתי נראית, אשר אותה "לבש" למצעד בחוצות העיר. "החייטים" משתוקקים לקבל שכר על תפירת החליפה ש"רק יחידי סגולה מסוגלים לראות". בקרוב תתקבל שיחת השכמה. ילד קטן נטול אינטרסים יצעק; "המלך הוא עירום!"
20/05/2009  |  ירון זכאי  |   מאמרים
איי הפנינה הפכו להיות המעבדה הלאומית לניתוחי אישיות. לא, לאו דווקא רק של המתמודדים השונים, אלא גם שלך ושלי. תאמר לי מי המועמד שלך לגמר ואומר לך מי אתה. אני כבר רואה את האפליקציה בפייסבוק שלי: מלא את השאלון - ושלח לחברים - איזה מתמודד אתה? האם אתה אריק (תחמן, מניפולטור), או יואב (שונא סיכון, שנכונותו לוויתורים גוררת אי-מימוש הפוטנציאל), נטע-לי (סוליסטית, שמקדמת את האינטרסים שלה בלי לחפש אהדה) או אולי מירית (שהפגינה יושרה, כנות ויכולת לשתף פעולה).
20/05/2009  |  בנצי שי  |   מאמרים
מצוות הג'יהאד היא להילחם בכופרים ובדהימים המורדים (זה אנחנו, היהודים בארץ ישראל) בכל מקום ובכל אמצעי, לנצל כל חולשה וכל פירצה על-מנת להכות בהם עד שיברחו, או ייכנעו. אחת החולשות או הפירצות הגדולות ביותר, בכל העולם המערבי, היא מערכת המשפט, שמחויבת לעקרונות המנוגדים למעשה לשימורה של מדינת הלאום. דרך הפירצה הזו מסוגל הג'יהאד להעביר משאיות של פסיקות המבטלות למעשה את סמכותה של מדינת הלאום להעדיף את הלאום על אויביו המוצהרים.
20/05/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il