בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
ירושלים בין מסורת למודרניות
|
שלל צבעים, מגזרים ותרבויות בעיר הבירה וכך גם שלל הדעות ● על ירושלים של טיש, קפה ושופינג
|
גוונים רבים לבירה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יום ירושלים, שחל לא מכבר, הסב את תשומת הלב לכמה מאפיינים חדשים של העיר. אין ספק, ירושלים היא בראש ובראשונה סמל התגלמות הקדושה, משכנם המרכזי של הר הבית והכותל המערבי. ירושלים היא עיר של חצרות אדמו"רים, שאלפי חסידים מסתופפים בצילם. אך יש גם ירושלים של חול. עיר של תרבות, מרכז פריחתם של מוסדות יצירה ואמנות. בית הסופר, בית ש"י עגנון, הספרייה הלאומית, תיאטרון ירושלים, החאן הירושלמי ועוד מככבים בגלריה העירונית. ויש גם ירושלים של שימור מבנים היסטוריים. בית אנה טיכו, בית הרב קוק, מעיין שטוב ואחרים המפארים את הבירה ומהווים נכס מיתולוגי שלה. בניגוד לתל אביב, עיר ללא הפסקה, ירושלים היא עיר של פסק זמן. חילונים רבים, גם אם אינם מודעים לקדושתה של ירושלים, מודעים לייחודה הרוחני. צניעות, ענווה, סבלנות וערבות הדדית הן מתכונותיה הבולטות של העיר, אשר נובעות מאופייה הדתי. תכונות אלה מקנות תווי פנים ייחודיים לאוהביה, בעלי צביון ירושלמי. מעבר למחמאה אישית, זהו תואר כבוד שמעניקה להם העיר.
|
לעומת זאת, ירושלים שינתה את אופיה והיא כבר לא מה שהייתה פעם. רוח המודרנה חדרה אל העיר, גם למעוזים המסורתיים ביותר. כך למשל עבר שוק מחנה יהודה מתיחת פנים לא רק פיזית, אלא גם מבחינה עיצובית. לצד חנויות טבע ותבלינים אקזוטיים, בדומה למרכז העיר יש בשוק בתי קפה, בשילוב חנויות אופנה בסגנון בוטיק. בנוסף לכך יש בשוק חנויות למוצרי נוי ויודאיקה. מהפכה זו של שילוב מסורת ומודרניות לא פסחה גם על השכונות החרדיות המובהקות, מאה שערים וגאולה, שהפכו למדרחוב של החרדים, ואף הן מתהדרות בחנויות אופנה מודרניות, חנויות לעיצוב הבית ולמוצרי יודאיקה מגוונים. תופעת הקניונים החרדיים, המשלבים בין כתליהם קניות ובילוי, כדוגמת קניון שפע וסנטר 1, מסמלת גם היא מהפכה בעולם החרדי בכלל ובירושלים בפרט. ואחרון אחרון: מי חלם על מכללות חרדיות, הצצות כפטריות אחר הגשם, הן לגברים והן לנשים, ומבטיחות להם תעסוקה בתחום עולם המחשוב וההייטק? מנגד, גישת הציבור החילוני לירושלים מצביעה על התפלגותו לשלוש קטגוריות: אוהבי העיר, יורדיה, והנשארים בה בעל-כורחם (מסיבות פרנסה, דיור חינוך ועוד). שני האחרונים - היורדים והנשארים בעל-כורחם - משמיצים את העיר ומכנים אותה עיר חרדית ולא נקייה. למרות מוסדות התרבות ובתי הקפה הרבים בה, שזכו לאחרונה לפריחה מחודשת - כמו גם השיפור ברמת הניקיון ודו-הקיום בין האוכלוסיות השונות - נראה כי המקטרים הסדרתיים כבר סימנו אותה ואינם חוסכים ממנה את שבט לשונם. ואומנם, מרכז העיר ההומה צעירים רבים מפריך את הדעה הרווחת על עזיבתם את העיר ועל ההגירה השלילית. דומה כי אופיה המקודש של העיר על סמליה הדתיים - הכותל, שכונת מאה שערים החרדית ובתי הכנסת השוקקים בנחלאות האוריינטלית והציורית - לצד נוף סטודנטיאלי ובתי סטודיו לאמנות - המשמשים מקור משיכה לתיירים ולחילונים רבים, דוחים את האחרים. הדבר מזכיר את הסיפור על אותו חסיד שפנה לרבו, בטענה שאינו סובל את העיר. אמר לו רבו: שמא ירושלים אינה סובלת אותך? אכן, לא הכל שחור בירושלים. זוכרים את אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים החרדי הקודם? ובכן. לפחות הממצאים החדשים של מחקרי 'מכון ירושלים' מחמיאים לו ולעירנו. מתברר שהשנה האחרונה לכהונתו, שנת 2008, הייתה שנת שיא מבחינת התיירות, וגם ההגירה השלילית הייתה במגמת ירידה. נותר רק לקוות שניר ברקת, ראש העירייה, ימשיך במגמה זו. עם זאת, המסעדות הפתוחות בשבת, כמו גם החנויות לממכר בשר לא כשר, המתפשטות בעיקר בעקבות עליית הגויים מרוסיה, אינן מוסיפות כבוד לצביונה של העיר, בירת יהדות הארץ והתפוצות.
|
|
תאריך:
|
26/05/2009
|
|
|
עודכן:
|
26/05/2009
|
|
ציפי לידר
|
ירושלים בין מסורת למודרניות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בן ירושלים מדורות
|
26/05/09 23:03
|
|
2
|
|
חילוני ירושלמי
|
27/05/09 08:55
|
|
3
|
|
ציפי לידר
|
27/05/09 20:57
|
|
4
|
|
לגכ' ציפי לידר.
|
28/05/09 22:46
|
|
|
|
תיקון עצמי בהקלדה
|
31/05/09 22:17
|
|
בתוכנית הרדיו השבועית "רצועת הביטחון" בגלי צה"ל דיבר "מומחה" שניסה להרגיע, שבניגוד לכ-100,000 הרוגים בהירושימה, בתל אביב ייהרגו רק כ-25,000 אם תיפול בה פצצה גרעינית. זה מאוד "הרגיע" אותי כמי שיש לו ילדים, נכדים, קרובים וחברים באזור תל אביב והמרכז וכמי שדואג למדינתנו היחידה ומבין, בניגוד לאותו "מומחה", מה פירוש פגיעה כזאת לעתידנו באזור ובכלל. איני מתנחם, כמובן, גם בעובדה שיש לנו, אולי, יכולות וכלים לתגובה שתכאיב מאוד, אולי, בלשון המעטה, למתקיפים...
|
|
|
במסגרת ארועי 100 שנים לתל אביב קיימה עיריית תל אביב אירוע של "בתים מבפנים" (יום ו', 8.5.09) ואיפשרה לתושבים מן העיר ומחוצה לה לצפות בבתים מבפנים. לחלקם של הבתים ערך היסטורי, לאחרים - ערך ארכיטקטוני. חלקם מסמלים את עברה של העיר, וחלקם - מסמלים את עתידה. "הבית הצר בתל אביב" הינו אטרקציה ארכיטקטונית של תמרון במצב בלתי אפשרי של מגבלות תכנון ובנייה.
|
|
|
|
|
|
במסגרת ארועי בתים מבפנים, שקיימה עיריית תל אביב במסגרת ארועי "100 שנים לתל אביב" (8.5.09), פתחה עיריית תל אביב בתים בעלי אופי ייחודי (היסטורי ואדריכלי). ברחוב קהילת ביאליסטוק שבהדר יוסף הוצג בית אשר הברושורים מספרים כי זהו "הבית הצר ביותר בתל אביב", "המדגים כיצד וירטואוזיות אדריכלית מצליחה לייצר בית מגורים משפחתי נעים גם בתנאי פרוגרמה בלתי אפשריים לכאורה. הבית נבנה על בסיס יחידת דיור סוכנותית משנות ה-50. רוחב היחידה 385 ס"מ (ברוטו) ואורכה 17 מטרים. חלונות יש בשתי החזיתות הצרות בלבד. האדריכל עשה שימוש בפתרונות בלתי צפויים, כמו גובה המבנה ופתיחת חלונות לעבר השמים. הבית עדיין בשלבי בנייה". בתחתית נכתב כי "הכניסה לבית דורשת טופס ויתור תביעה".
|
|
|
יבלת ויראלית (Verruae/Wart) הינה תוצאה של דלקת ויראלית בעור. הוירוס גדל בתנאים לחים ויכול לעבור במקומות ציבוריים, דוגמת: בריכות שחייה, מקלחות וחדרי הלבשה, מקוואות וגם בתדירות פחותה במקומות כמו: חדרי כושר, קאנטרים ומועדוני ספורט.
|
|
|
|