|   15:07:40
  יחיאל (חיליק) רוזמן  
אנתרופולוג חברתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

תהליכים נוקבים במשא-ומתן לפינוי

כיצד מפנים אוכלוסיה ללא אלימות? מעקרים בתכסיסים פסיכולוגים הדרגתיים את תחושת שייכותה למקום שני מקרים כרוניקה זהה
31/05/2009  |   יחיאל (חיליק) רוזמן   |   מאמרים   |   תגובות
ראשית מקעקעים את זהותו של אדם למקום, ואז עוקרים אותו [צילום: AP]

אחת הדילמות העתידיות העומדות בפני מקבלי ההחלטות בפוליטיקה הישראלית נוגעת לחזון בלתי מגובש, לכאורה בלתי אפשרי, ואולי עלול להביא לשבר בלתי ניתן לאיחוי בין חלקי העם - זה היושב בגבולות הקו הירוק לעומת ישראל המתנחלת, המיישבת את ארץ יהודה וארץ שומרון.

אם נעמוד אי-פעם בפני דילמה של פינוי ישראל המתנחלת, אינני יודע אם נוכל להמשיך להיות עם אחד, צבא אחד, שפה אחת, דגל אחד, עתיד אחד.

מכל מקום, ניסיון רב בפינוי, אין לנו בחברה הישראלית. הניסיון המר של ההינתקות/נסיגה/בריחה/פינוי מחבל קטיף, מנבא בהצלחה מרובה כשלים בסולידריות החברתית הסדוקה בלאו-הכי.

מפונים עתידיים מאזורי "הכיבוש" מצליחים במשך שנים רבות להוכיח זיקה אמיצה לטריטוריה בה הם החיים. טריטוריה זו נמסרה להם מכוח תקנות, חוקים, הסכמים והסכמות של השלטון על צבעיו גווניו. זיקות אלו, או כפי שהן מתקראות בלעז אקדמי "אוריינטאציות לסביבה", עשויות מרקמים ורבדים ססגוניים ומרתקים. אוריינטאציות סנטימנטליות, כלכליות, סימבוליות, אקדמיות, היסטוריות, אמוניות, הרואיות, חקלאיות, תעסוקתיות, תעשייתיות והרשימה ארוכה.

הצלחתו של כל פינוי תלויה לסביבה הקודמת.

כמובן שבלתי אפשרי להחיל תהליכי פינוי מהיום למחר, משום התהליך ההיסטורי הארוך והמייגע אליו נכנסים הצדדים שלובי זרוע - האחד בניסיונותיו לקעקע את האוריינטאציות לסביבה והשני בניסיונות ההוכחה לקיומן, תוך התבצרות והרחבת הזיקות לתחומים בלתי נחזים.

כדי לסבר את אוזנו של הקורא, בחרתי להציג "פינוי" אותו ליוויתי במשך שנתיים ואף ניהלתי יומני שדה הסוקרים אותו, בין השנים 1979-1981, יומנים אותם העזתי לפתוח בימים אלו.

הכפר ערב אל-מפג'ר (מופיע גם בצורת התעתיק "מפג'יר") שורטט לראשונה על מפה בשנת 1923. בספרו של סמילנסקי המתאר את ימיה הראשונים של חדרה, אין כל זכר לערביי הכפר: "שני נהרות נשפכים אל הים בתחומה של חדרה ובנותיה האחד הוא נחל חדרה, או נהר מפג'ר העובר ממזרח למערב ומשמש גם להשקאה..."

על-פי תעודות לידה ישנות מתברר כי אל המקום הגיעו משפחות בסוף המאה התשע עשרה, ללא תאריך מדויק. על-פי סיפורי הכפריים, ההתיישבות החלה לפני מאתיים שנה. את המקום אכלסו שלוש חמולות קטנות. הכושים, הקייסים והבולבולים. האחרונים הגיעו למקום מח'רבת-צ'רקס המצוייה ממזרח לחדרה. ב-1948 גורשו הבולבולים מאדמותיהם (על-פי סיפורם) והתפזרו בין באקה אל גרביה וערב אל מפג'ר. ברבות הימים מתאחדים הבולבולים כולם עם גרעין החמולה בבאקה אל גרביה. חמולת הכושים עוזבת את אל-מפג'ר באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת. בכפר נותרה חמולה אחת בלבד. חמולת הקייסים המורכבת משתי קבוצות מוצא: האחת מבית האב סביח והשניה מבית האב אלקייס. ברבות הימים מאמצת קבוצת הסביחים את שם המשפחה של הקבוצה האחרת, כך שלמתבונן הזר נראות כל המשפחות כחמולה אחת הנושאת את השם אל-קייסי.

האוריינטציה הטריטוריאלית- הפקעות

הפעולה הראשונה היא לערער את הלגיטימיות של הבעלות. יצירת מצב בו האוכלוסיה המקומית אינה מסוגלת להוכיח בעלות על הקרקע. בשנת 1955 הופקעה אדמת הכפר לצורכי ציבור, אך לתושבי הכפר לא נודע הדבר, אלא רק בשנת 1963. בשנה זאת מקבלת כל משפחה מכתב בזו הלשון:

"...אדמותיכם הופקעו ב-1955 לצורכי התיישבות יהודית... עליכם להסיר את המבנים תוך עשרה ימים... אזהרה אחרת לא תינתן... כל ההוצאות יחולו עליכם...".


במכתב זה אין מוצע פיתרון אחר לכפריים. לא מוצע פיצוי כספי, לא מוצעת אדמה חליפית, ואין אפילו הזמנה להתדיינות כלשהי. תושבי הכפר אינם עוקרים ממקומם ובעצם אינם מתייחסים כלל למכתבים אלו, מלבד קומץ קטן של פעילים. הם פונים לעורך הדין סולומון בחיפה והנ"ל מרגיע אותם, טוען שאין להתרגש ממכתבים אלה, שתפקידם ליצור לחץ פסיכולוגי על תושבי המקום.

האוריינטאציה הכלכלית – הרס ענף הדייג והחקלאות

קשה לעקור אדם ממקורות פרנסתו, המשא-ומתן עם מי שנעקר מאדמתו ונעקר ממקום פרנסתו קשה יותר לאין ערוך. חמש שנים לפני מכתב הפינוי, מזדהם נחל חדרה, שלגדתו שוכן הכפר. הזיהום נגרם כתוצאה מהזרמת שפכים של אזור התעשיה בחדרה והמפעלים האזוריים של קיבוצי גרנות. זיהום הנחל מביא את ענף הדייג לידי חיסול כללי. תושבי המקום שמצאו פרנסתם על הדגה והחקלאות, נאלצים לוותר על ענף מכניס ומחפשים עבודות אלטרנטיביות. רבים מהם משתלבים במפעלים המקומיים ובבתי מלאכה זעירים בעיר. בנוסף על העבודה השכירה ממשיכים הכפריים לעבד את חלקותיהם.

שנת 1963 היא שנת פעילות קדחתנית מבחינת האוכלוסיה המקומית. לא נוצר שום קשר ישיר בינה לבין גורם שלטוני כלשהו. הכפריים מגששים באפילה ומנסים לדעת מה הוא הסטאטוס הרשמי של הישוב. לאחר פגישה נוספת עם עורך הדין סולומון, פונים הפעילים לקצין המחוז האחראי על מיעוטים והוא מבטיח להם כי לא יאונה להם רע.

"הוא אמר לנו שאין כוח בעולם שיכול להוציא אותנו מאדמתנו... אין כוח בעולם שיכול לזרוק אותנו מבלי להציע לנו מקום אחר... אם האדמה והבתים נדרשים למדינה נקבל בתים אחרים בנוסף לאדמות... מאז לא התייחסנו לכל המכתבים האחרים שנשלחו אלינו, בגלל שראינו במשרד ראש הממשלה ובקצין המחוז את הגיבוי הפוליטי הטוב ביותר..."


באותה שנה התחילו לזמן את הכפריים לבירורים משפטיים. תחילה זימנו את הפעילים והציעו להם להשתתף בגיבוש הפינוי.

שנת 1965 היא השנה בה מתחסל ענף כלכלי נוסף שהיה במקום. התושבים מקבלים מכתבים האוסרים עליהם לזרוע את האדמה. אדמות הכפר נמסרות לידי החברה לפיתוח קיסריה בראשות הברון רוטשילד. הסיבה הרשמית נעוצה ברצונם של המתכננים ליצור רזרבות קרקעיות להתיישבות יהודים (כך מספרים הכפריים).

אדמות הכפר השתרעו מקיבוץ שדות ים, שבצפון ועד נחל חדרה. אדמות אלו ידועות כאדמות פוריות. עתה משנותרה האוכלוסיה המקומית ללא אמצעי מחיה עצמיים, מקומיים, החלו התושבים להשתלב בעיר חדרה מחוסר ברירה. חלקם רכש טרקטורים, מכוניות משא, חלקם עבד בעבודה שכירה בערים אחרות, כך שמלבד אדם אחד (מוסך) לא נמצאו במקום בוגרים גברים במשך היום. הכפר הפך לחדר שינה עבורם.

האורינטאציה הסנטימנטלית – הרס בית הקברות והמעיין

שנת 1967 מנחיתה מכה נוספת על הכפר. בעקבות סלילת כביש החוף, פוגעים הדחפורים בבית הקברות המקומי, ובמי התהום של המעיין (עין אל עסל). מע"צ שילמה פיצוי של 45,000 ל"י לעיריית חדרה בעבור הפגיעה במי התהום (על-פי סיפור המקומיים). תושבי המקום נאלצו להביא את המים מרחוק באמצעות חביות, או לגנוב מים מהפרדסים בסביבה. קושי זה אינו מביא להגירה מהמקום, אלא להתבצרות יתר ולאחיזה עזה יותר באדמה. התושבים מתארגנים ומנסים להקים אגודה שיתופית לצורכי מים, אך לאור המגעים עם השלטונות, לא מתממש חלומם לחבר קו מים אל הכפר.

האורינטאציה לסביבה ירוקה – היתושים, הריח והפחם

הכפר הפסטוראלי שנבנה על גדתו הצפונית של נחל חדרה וגבולו המערבי היה הים, ניחן ביופי עוצר נשימה, שקט המופר על-ידי ציוץ ציפורים וזמזום דבורים, אשר בשלם הפך לכפר בלתי נסבל. היתושים היוו את האוכלוסיה העיקרית במקום. הריח המסריח של הנחל היה בלתי נסבל. באחד הראיונות אומר תושב המקום "הריח של הנחל זה ריח של קוקו שאנל" הבושם הכי טוב בעולם. ההחלטה להקים במקום תחנה פחמית רק תרם להעכרת הדימוי של ערב אל מפג'ר ככפר פסטוראלי, אך לא בעיני התושבים שעדיין קיוו לגור ליד התחנה.

בשנת 1971 משהוחלט להקים את תחנת הכח מ.ד. 4 באזור חדרה עמדו שתי אלטרנטיבות בפני המתכננים: האחת למקם את התחנה בשפך נחל תנינים והשניה על שפך נחל חדרה. לבסוף התקבלה האלטרנטיבה השניה. החלטה זו פירושה הקמת תחנת כח על אדמות הכפר. בשנת 1974 החלו לגדר את השטח המיועד לתחנה. תהליך הפינוי של התושבים ארך עד נובמבר 1981, כאשר את אחרוני הבתים הקימו ערמות ענק של פחם.

בשנת 1977 היו במקום 38 משפחות גרעיניות – 370 נפשות. בשנת 1975 כבר יצא למרחוק שמו הרע של גרעין הסרבנים (על המשמר 6.3.75, הצופה 6.3.75, מעריב 18.12.75) אלימות קשה שסופה מעצרים ומאסר בן שנה לאחת הדמויות המרכזיות בפרשה.

האוריינטציה הסימבולית - סגירת בית הספר

באותה שנה נכנסת הכנסת לעובי הקורה, כדי לקבוע את עתידו של הכפר. החלטות סותרות זאת את זאת והתושבים ממורמרים על דרך המשא-ומתן עמם. ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת מפרסמת את מסקנותיה, שאינן תואמות את מסקנות מנהל מקרקעי ישראל ודרישותיה של חברת החשמל. עתידם של תושבי המקום לוט בערפל. בית הספר המקומי "מוזז" לכפר באקה אל גרביה ולא נמצא שום סיכוי לפשרה. באותה שנה ניבעו הסדקים הראשונים בלכידותה של האוכלוסיה המקומית, מצב זה הוביל לקראת סיכומים סופיים עם כל משפחה בנפרד.

האורייטנציה של לכידות חברתית - קעקוע המנהיגות

תושבי ערב אל מפג'ר התגבשו במשך כל השנים לידי חמולה אחת. בראש החמולה עמדה אישה מבוגרת שהצליחה לאגד סביבה את כל התושבים. יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים בחר בחתנה לשמש כמתווך בין תושבי הכפר לבין השלטונות. תושבי הכפר הדביקו לחתן אשמת שוחד, לטענתם הוצעו לו זיכיונות כרייה של חול וחמרה וכמו-כן הובטח להכניס את הזקנה למוסד סיעודי בחדרה. הלכידות נסדקה ובעת שהגיעה לכפר וועדת המשנה של הכנסת היא שמעה מפי התושבים ומפי ראש עיריית חדרה על הרצון לקלוט את תושבי הכפר בתחומה של העיר חדרה.

האוריינטציה של הזכרון - הריסה עצמית

כאשר מציינים שנה בשנה את פינוי ימית, עולים המפונים לנקודת ציון מסוימת המשקיפה אל ימית וניכרת התשוקה הסמויה לשוב שמה. הזיכרון של הישוב הישן, הקהילה, הכאב, הטריטוריה, הבית, כל אלה מחזקים ערגת-אמת לשוב למקומות שמהם התפנו התושבים. כדי לקעקע אוריינטאציה זו השכילו במנהל מקרקעי ישראל לפתח אסטרטגיית פיצוי המחולקת לשתי פעולות שונות. המשפחה המתפנה מקבלת סך של 65,000 ל"י בעת החתימה על מסמכי ההסכמה לפינוי. את המחצית השניה תקבל המשפחה רק אם תהרוס את הבית במו ידיה, תפנה את ההריסות ותעזוב את המקום.

ההצעה

בשנת 1977 מציעים לתושבים פיצוי כספי בסך של 65,000 ל"י לכל משפחה, או 1/2 דונם בשכירות ל-30 שנה. הצעה זו נמסרה לתושבים על-ידי מנהל מקרקעי ישראל. האווירה לא התאימה להצעה. בישיבת הכנסת שהתקיימה ביום כ"ז...1977, העלה חבר הכנסת תופיק טובי, כהצעה לסדר היום, את עניין המצב בכפר ערב אל מפג'ר. הכנסת החליטה להעביר את ההצעה לדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה. וועדה זו דנה בעניין השתתפות נציגים ממשרד הבריאות, הפנים, לשכת יועץ ראש הממשלה לענייני ערבים, מנהל מקרקעי ישראל, חברת החשמל, ראש עיריית חדרה ונציגי ערב אל מפג'ר – והחליטה שוועדת המשנה בראשות... תמשיך בטיפול בעניין. וועדת המשנה ביקרה במקום בו מתגוררים ערביי אל מפג'ר, נפגשה עם התושבים והתרשמה מהסביבה בה הולכת ומוקמת תחנת הכוח שתופעל בפחם. בפני הוועדה הועלו שתי הצעות. הראשונה: על-ידי מספר אנשי הכפר, המדברת על השארת הכפר במקום, הרחבת ושיפוץ בית הספר ומתן היתרי בניה לשיפור תנאי החיים, דבר המצריך הוצאות נכבדות. ההצעה השנייה נגזרת מצרכי התכנון באזור הזה. בקרבת מקום על שפת הים, כמה מאות מטרים מבתי הכפר, הולכת ונשלמת בנייתה של תחנת הכח של חברת החשמל. בבית המערבי ביותר של הכפר נמצא אזור חקלאי המיועד לשמש אתר אחסון למיליון טון פחם והכפר עצמו נמצא באזור המיועד לשמש, כרצועה ירוקה, שתקיף את האתר ואזור האחסון. במקביל לתכנון זה קיימת טענת משרד הפנים, כי אין לתושבים בעלות על הקרקע עליה הם יושבים, הם לא מוכרים כגוף מוניציפאלי ואינם משלמים מיסים לשום גוף מוניציפאלי. מכאן נובעת הצעת משרד הפנים וחברת החשמל להעביר את תושבי הכפר ממקומם הנוכחי למקום אחר. לחברי הוועדה נמסר כי אכן עזבו את המקום מספר משפחות לאחר ששולם להם פיצוי ומתנהל משא-ומתן עם מספר נוסף של תושבים. הוועדה עמדה על התנאים המזעזעים בהם פועל בית הספר המקומי: הצריף הרעוע, הצפיפות הגדולה בכיתות, העדר ריהוט מתאים, וכן בעיית מי-השתיה. הוועדה גם התרשמה בעת ביקורה, משיחות עם כמה מתושבי המקום, שאין הם עומדים על כך שיישארו לגור במקומם הנוכחי ושהם מוכנים לבנות את עתידם במקומות אחרים, באם יינתן להם פיצוי הולם.

סיום הפרשה בנובמבר 1981. אחרון המתפנים היה זה שהצליח להוכיח את מרבית האורינטאציות לסביבה. הפיצוי שקבלה המשפחה האחרונה היה גבוה יותר מאשר שאר המשפחות. משפחה זו בנתה את ביתה בעיר ואף רכשה קרקע להקמת מוסך באזור התעשיה. כל שאר המתפנים הרסו את בתיהם במו ידיהם והתפזרו בחדרה, באקה אל גרביה, כפר קאסם, פרדיס וטייבה. הצלחת הפינוי הייתה מעבר למשוער. לא הופעל כוח כנגד האוכלוסיה המקומית. לא נוצרו משפחות שנפלו למעמסה על החברה הישראלית, לא נותרה משטמה בלב תושבי ערב-אל מפג'ר ונראה כי זו הפעם הראשונה שישראל הצליחה לייצר "פינוי" באמצעים מועטים. תהליך שהחל ב-1955 הסתיים בהצלחה לאחר 26 שנים.

תאריך:  31/05/2009   |   עודכן:  02/03/2010
יחיאל (חיליק) רוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תהליכים נוקבים במשא-ומתן לפינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר ביקור אבו מאזן בוושינגטון אפשר לומר שהתמונה התבהרה מכל הכיוונים. ברק אובאמה רוצה ליישם, אלא שהפעם ברצינות, את מפת דרכים ולשלבה במה שמכונה "היוזמה הערבית" כפיתרון אחד כולל למערכת היחסים בין ישראל לעולם הערבי ודורש משני הצדדים לעמוד בהתחייבות הראשונית עד סופם: מישראל להקפיא את ההתנחלויות ומהרשות הפלשתינית להילחם בטרור. הדרישה מהרשות ריקה מתוכן כי את רוב המלחמה בטרור ממילא עושה ישראל, כי החמאס בעזה הוצא מהמשוואה ובגלל שהכוחות הפלשתינים בגדה ממילא נמצאים תחת פיקוח אמריקני הדוק.
31/05/2009  |  דני רשף  |   מאמרים
אט אט נחשפת אמת מחרידה ומאיימת: העם היהודי נעשה משרתו של השלטון - בין אם זה בא מהשמאל או מהימין! כאשר הימין שולט - התקציב, האינטרס והאנרגיה מושקעים בעניין יו"ש (בעבר יש"ע), וכאשר השמאל שולט - הכסף "והחזון" מופנים לאימוץ "חלום השלום", קידום זכויות לאומיות של ערביי ישראל, מאבק נגד היהדות ודחיפת אג'נדה משפטית-אזרחית לקראת כינון "מדינת כל אזרחיה".
31/05/2009  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
כאשר נבחר לנשיאות ארה"ב, רונלד רייגן היה מושא לצחוק וגיחוך. רבים ראו בו אדם בור, חסר כל תבונה, בור ועם הארץ. מטבע הדברים, ההיסטוריה הוכיחה שלפחות מבחינה אחת תבונתו הייתה עמו על אף העובדה שבעבור כך האזרחים האמריקנים שילמו כסף רב: רייגן הצליח להוביל את המאבק נגד הקומוניזם הכל-כך שנוא עליו, במיוחד ברית המועצות אותה כינה "ממלכת הרשע", עד קריסתה הטוטאלית. לא במלחמה "חמה" עשה זאת אלא על-ידי המצאה דמיונית, לפחות בתחילת שנות ה-80, היא התוכנית המכונה "מלחמת הכוכבים". היה זה פרויקט גרנדיוזי שבמרכזו בניית מטרייה משוכללת ביותר הכוללת לוויינים ומיני כלי נשק שרק בסרטים בדיוניים ניתן לראות. למרבה ההפתעה, תוך עשור בלבד, התוכנית הדמיונית גרמה לשינויים משמעותיים בזירה הבינלאומית כולה.
31/05/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הישוו את ברק אובמה לנשיא פרנקלין רוזוולט, אך מוטב להשוותו דווקא לרוזוולט אחר: הנשיא תיאודור רוזוולט, שנתן לפני 108 שנים עצה ליורשיו: "דבר בקול רך ושא איתך מקל גדול, כך תרחיק לכת".
31/05/2009  |  אורי אבנרי  |   מאמרים
מר זבולון אורלב, אני מציע לך לכלול בהצעת החוק שלך סעיף המחייב שנת מאסר גם למשוררים, לסופרים ולאנשי רוח, שהביעו הזדהות עם כאבם של ערבים. מאחר שהיית בעבר מנהל משרד החינוך, אני מציע לך, שהמאסר יחול גם על משוררים וסופרים שהלכו לעולמם וביצירותיהם הביעו את כאבו של העם הפלשתיני. על הפרדוקס הזה בוודאי תצליח להתגבר.
31/05/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il