בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מילים כדורבנות ממלאות את התקשורת, הפוליטיקה, הרחוב והספורט ושגורות בפינו מבלי שנשים בכלל לב למשמעותן ולמקורן
אין זה סוד ש"הדשא של השכן ירוק יותר" וכל אחד גם יודע ש"לטנגו צריך שניים". גם צריך לדעת ש"לא מוכרחים לדחות למחר מה שניתן לדחות למחרתיים", וש"אם לא יועיל - לא יזיק". עברית, מסתבר, היא שפה של קלישאות מתוחכמות ומפולפלות, המושמעות לנו, חדשות לבקרים, בתקשורת, בפוליטיקה, ברחוב ובספורט. הן ממלאות את חיינו, הגם שאיננו שמים בכלל לב למשמעותן ולמקורן האמיתי. מי לא מכיר את הקלישאה הנדושה של "הכושי עשה את שלו - הכושי יכול ללכת"? אלא שרק מעטים יודעים כי היא שאולה, בעצם, מהמחזה "פייסקו", של המשורר הגרמני פרידריך שילר, ויש לה אפילו ואריאציה בעברית של משורר הפלמ"ח, חיים חפר: "כן, הכושי יכול כבר ללכת, כי הכושי עשה את שלו", שגם הפכה ללהיט ידוע של הזמנים ההם. הכדור העגול כל חובב-ספורט יודע, אומנם, ש"הכדור הוא עגול". הקלישאה הספורטיבית הנדושה הזאת היא, למעשה, ואריאציה של המושג "העולם הוא עגול" ויחד עימה גם שאולה מקלישאה אנגלית מקובלת. הכל מודעים לעובדה ש"הכתובת הייתה על הקיר", אבל מי, באמת, יודע שמקור הביטוי בכתובת הארמית על הקיר, שמוזכרת בספר "דניאל", במשתה-כלשאצר? "מנא מנא תקל ופרסין", והיא נועדה להזהיר מכך שאלוהים עומד לשבור את מלכותו של בלשאצר. הכל גם מודעים לכך ש"מה שבא בקלות - הולך בקלות". הכוונה, כמובן, לכסף, והביטוי שאול הן מן האנגלית והן מן היידית. ועל אותו עניין מצאנו, אפילו, ואריאציה של רש"י: "מי שלא טרח בממון - יקל בעיניו לאבדו". הולך קלף "אם הלך לך קלף - סימן שהצלחת". מקור הביטוי שאול, אומנם, ממשחק הקלפים, אבל מצא את דרכו מן היידית אל העברית. אין חולק על כך ש"הדם סמיך ממים". הביטוי הזה הגיע אל העברית מן האנגלית עוד בימי הביניים, והוא נועד במקורו להגן על כבודם של קרובי המשפחה, אפילו אם חטאו. אין גם ויכוח על שה"הדג מסריח מהראש". המקור היווני נועד לרמוז שהשחיתות צומחת מלמעלה; ומי לא מכיר את "אותה הגברת בשינוי האדרת"? - קלישאה עממית, שנועדה לציין ששום דבר לא השתנה, בעצם, מלבד המעטפת החיצונית, על משקל "סדנא דארעא חד הוא". ההר ומוחמד הפתגם העממי, "אורח לרגע רואה כל פגע", הוא קלישאה מתורגמת מן היידית וכמו במקור היא, אפילו, מחורזת בעברית על-ידי המשורר אברהם שלונסקי. הרעיון הוא שאדם זר, המבקר בביתנו, ולו לרגע, מזהה מייד את בעיות הבית ומצוקותיו. זה ש"אלוהים נותן אגוזים למי שאין לו שיניים" כבר הפך לכלל ידוע. הפתגם המתוחכם הזה שאול מן השפה הערבית ובמקור הוא נועד לרמוז על ניאופיו של השכן הקשיש עם אשתו הצעירה של השכן הצעיר. ואחרון-אחרון חביב: "אם ההר לא בא אל מוחמד - מוחמד יבוא אל ההר". אביו הרוחני של האיסלאם האמין בכל ליבו שיעלה בידיו להזיז יום אחד את ההר אם רק יפציר בו לזוז. משההר בכל זאת לא זז, החליט מוחמד לעשות מעשה וללכת בעצמו אל ההר. מוסר ההשכל: אין מה להתעקש - אפשר גם לשנות תוכניות. וזו, בעצם, התורה כולה.
|
תאריך:
|
20/07/2009
|
|
|
עודכן:
|
20/07/2009
|
|
ראובן לייב
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
סטאלון
|
20/07/09 14:56
|
|
"אפריל הקסום" של תיאטרון באר שבע היא קומדיה רומנטית, שחלקה בערפילי לונדון האפורים של שנת 1922 וחלקה השני באי איטלקי קסום, ההופכים גם את חודש אפריל למשב רוח מרענן, ענוג ומבדר. המחזה מתרחש בלונדון של אחרי מלחמת העולם הראשונה, כאשר ארבע נשים מחליטות לנטוש את ביתן האפור ולצאת לפגרה של מילוי מצברים בת חודש ימים בטירה איטלקית.
|
|
|
השמועות על ענישה קולקטיבית מתייחסות (כמובן, איך לא) לסבלם הנורא של החרדים אשר הבעירו את העיר, שרפו, הרסו, השתוללו, ואחר-כך גם פצעו עובדים. וכאשר הסיכון לבטחונם של העובדים גבר והם הצטוו לשמור על נפשותיהם, קמה זעקה גדולה על ענישה קולקטיבית המכוונת לציבור החרדי.
|
|
|
בתי המשפט מחוייבים לפסוק לפי החוק ולעשות משפט צדק.
|
|
|
"שניים אוחזין בטלית של סמכות פטרנליסטית, זה אומר 'כולה שלי', וזה אומר 'כולה שלי'". אין דרך טובה מזו לתמצת את פרשת האשפוז הכפוי של הנער בן ה-13, שזכתה לכל כך הרבה כותרות, פרשנויות ודיווחים בשורה ארוכה של כלי תקשורת. אז מה היה לנו פה? קטין בן 13 שחוזר מטיבט, במצב של מדיטצית יתר, אשר מומחים לרפואה טיבטית מכנים אותו "סוק לונג" והפסיכיאטרים "מצב פסיכוטי קטטוני". הוא מאושפז בכפייה, אשפוז שהופך להיות למורת רוחה של האם בחלוף מספר ימים שבהם היא נוכחת שמצבו בעקבות האשפוז אינו משתפר ואף להדרדר. רשויות הרווחה עושות שרירים ומרחיקים את האם מבית החולים, בין היתר משום ש"הקימה צעקות", וזאת עקב טענותיה על הטיפול הלא ראוי שמקבל הקטין בבית החולים.
|
|
|
הפלשתינים אימצו את האסטרטגיה שקבע בזמנו ערפאת, הקרויה "תורת השלבים". לפי תורה זו יש להסכים לחתום על הסכמי ("שלום") ביניים עם ישראל, במסגרת מה שקרוי "תהליך השלום". זאת על-מנת לקבל שטחים, נכסים ותנאים, שבזכותם ניתן יהיה להתבסס בהם ולבנות את תאי הטרור, שיופעלו מאוחר יותר, במסגרת "טרור בשלבים" לשם לחץ להשגת ויתורים נוספים מישראל, וחוזר חלילה.
|
|
|
|