|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

מאחז אירני נוסף

חשיבותה הגוברת של תימן במאבק האזורי

הטבעת האירנית לופתת את זרועות התמנון שלה באזור הים האדום חולשתה של תימן מנוצלת להשתלטות אירנית מדינות במזרח אפריקה מחוזרות מצד אירן אשר זקוקה לבסיסים שם ההשתלטות האירנית על המזרח התיכון - תסריט האימה
06/09/2009  |   יואל גוז'נסקי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
משמרות המהפכה של איראן מייצאות את המהפכה המוסלמית רדיקלית לכל מקום אפשרי [צילום: AP]

תימן, בשונה משכנותיה בחצי האי ערב ובמפרץ הפרסי, המבקשות גם הן לבלום את ההשפעה האירנית, אינה מסוגלת לשלוט באופן אפקטיבי על כל המרחב הריבוני שלה, מה שמעניק לגורמים רדיקאלים שונים גישה חופשית למדינות המפרץ, קרן אפריקה והמדינות השוכנות לחופי הים האדום.

הרחק מהעניין הציבורי והסיקור התקשורתי, גוברת חשיבותה של תימן כזירה למאבק בין כוחות אזוריים. האיום העיקרי עמו מתמודדת תימן לאחרונה קשור ללחימה המתמשכת בצפון מערב המדינה. בתחילת אוגוסט הלחימה התפרצה שוב, מה שמוסיף מימד נוסף של אי-יציבות למדינה שגם כך מתמודדת במקביל עם מאבק בדלני בדרום, פעילות ג'האד עולמי ולאחרונה אף משמשת כ"תחנת מעבר" למבריחי אמצעי לחימה, המגיעים בחלקם לחמאס.

במסגרת סבב הלחימה הנוכחי (השישי במספר) מנסים כוחות הממשלה למגר את המרידה בראשותו של עבד אל-מאלכ אל-חות'י, שאנשיו שולטים בפועל במחוז ההררי צעדה(Sa'dah) בצפון מערב המדינה, סמוך לגבול עם סעודיה. הלחימה נמשכת לסירוגין למעשה מיוני 2004, כאשר כל סבב לחימה ברוטאלי יותר מקודמו ומשאיר אחריו אלפי נפגעים והרס רב. למרות שאין ביסוס לטענתה של ממשלת תימן, לפיה שלושת ההתקוממויות - הבדלנות בדרום המדינה, התחזקות גורמי הג'האד המזוהים עם אל-קאעדה והמרד השיעי בצפון - מאוחדות כנגדה, הצירוף שלהם מדאיג. פרץ האלימות הנוכחי, אינו מאיים רק על אחדותה ויציבותה של תימן, אלא גם על ביטחונה של סעודיה וחצי האי ערב. הוא מצטרף כאמור גם להתגברות הניסיונות של ארגונים המזוהים עם אל-קאעדה להיאבק בממשלה התימנית, כמו גם בבית המלוכה הסעודי, כפי שניתן להיווכח בניסיון הפיגוע שיצא מתימן בשבוע שעבר, ושיועד נגד משפחת המלוכה הסעודית. בניסיון פיגוע זה נפצעו באורח קל הנסיך נאיף, ממובילי הלוחמה בטרור בממלכה ובנו של מס' 3 בהיררכיה הסעודית.

הלחימה של הממשלה התימנית במורדים החות'ים מהווה, במידה רבה, מיקרו-קוסמוס לשורה של מתחים דתיים, חברתיים, כלכליים, פוליטיים וכאמור אזוריים, הרוחשים מתחת לפני השטח. ממרחק, ניתן להניח כי הסכסוך הוא מאבק מזוין בין קבוצות חמושות לכוחות הממשלה - עניין פנימי תימני - אך למאבק רבדים נוספים, עמוקים בהרבה. אחד החשובים שבהם הוא המאבק בין הגוש הרדיקלי בהובלת אירן לבין גוש המדינות הפרגמאטיות, שאחת המובילות שבהן היא סעודיה.

סבב המלחמה האחרון

סבב הלחימה האחרון פרץ כתוצאה מקריסת הפסקת האש, שנכנסה לתוקף ב-16 ביוני 2007 והפרה של ההסכם הרשמי שנחתם בדוחא ב-2 בפברואר 2008 בתיווכו של אמיר קטר, אל-ת'אני. על-פי ההסכם הייתה הממשלה אמורה לשלם פיצויים לאלו שנפגעו בפעולות הצבאיות, לסייע בשיקום הכפרים שנפגעו ולחדול מההתקפות הצבאיות. בתמורה התחייבו החות'ים להניח את נשקם ולשמור על שקט במחוז. למרות הירידה בהיקף הלחימה, התנגשויות ספוראדיות בין הצדדים המשיכו, גם לאחר הכרזתו של נשיא תימן, סלאח, על הפסקת אש חד-צדדית מטעמו, לרגל 30 שנה לשלטונו - יתכן מתוך הבנה כי אין ביכולתו לשים קץ להתקוממות.

למרות שהמורדים שייכים לזרם הזיידי (Zaydi) בשיעה, שהוא גרסה שונה מזו של השיעה הנהוגה באירן, אירן לא היססה, לדברי הממשלה בצנעא, לתמוך במורדים עוד משנת 2004. בכירי הממשלה התימנית האשימו לא אחת את אירן באספקת אמצעי לחימה, סיוע כספי, והכשרת הזרוע הצבאית של המורדים, ארגון "אל שבאב אל מוא'מין" (הנוער המאמין). שר ההסברה התימני, אל-לוזי, האשים בשבוע שעבר "גורמים זרים" בסיוע כלכלי ופוליטי למורדים השיעים במחוז צעדה, ו"בפגיעה בביטחונה ויציבותה של תימן".

זאת ועוד, נמסר כי שר החוץ התימני, קרבי, נפגש עם שגריר אירן בצנעא כדי "להתריע מפני המשך המעורבות החיצונית בענייניה הפנימיים של תימן". קרבי אף "הזהיר את אירן מצעדים אותם תנקוט הממשלה התימנית... בתגובה לכך שכלי תקשורת המזוהים עמה מלבים את הסכסוך ומשמשים למעשה ככלי ביד המורדים... אם מצב זה ימשך, יהיו לכך השלכות שליליות על יחסי אירן-תימן", הוסיף השר.

דריסת הרגל של אירן

בצעד שיכול להתפרש כתמיכה במורדים, הביע שר החוץ האירני, מותכּי, שנפגש מצדו עם שגריר תימן בטהרן, "דאגה עמוקה למצבם של השיעים בתימן", תוך שהוא מדגיש את חשיבות היחסים התקינים בין הממשלה בצנעא לשיעים שבתחומה. בשבועות האחרונים כלי תקשורת המזוהים עם טהרן פרסמו ידיעות, כי חיל האוויר הסעודי מעורב בהפצצת מעוזי המורדים בתוך שטח תימן (גם כדי למנוע זליגה של הלחימה לשטחה) וכי סעודיה אף הבטיחה לנשיא תימן, סלאח, לממן את מלחמתו במורדים. סעודיה, לא התייחסה להאשמות באופן רשמי, אך עיתונים בבעלותה מאשימים את אירן תדיר בסיוע למורדים. במהלך סבב הלחימה הנוכחי דחו שני הצדדים הצעות להפסקת אש. ההצעה האחרונה, נכון להיום, נדחתה על-ידי הממשלה בטענה כי "אין בה שום חדש", תוך שהיא הציבה מצדה שורה של דרישות למורדים: לפתוח את הדרכים החסומות; לפנות את המיקוש; לסגת ממעוזם בהרים; להחזיר ציוד שנגנב; לשחרר את השבויים ולהפסיק כל מעורבות בפוליטיקה הפנימית.

ראוי לציין, כי סבב הלחימה הרביעי (פברואר-יוני 2007) הוצת, לדברי הממשלה התימנית, בשל איומי החות'ים על הקהילה היהודית בצעדה, טענות שהמורדים הכחישו. עם זאת, בעקבות הרדיפות העבירה הממשלה מספר משפחות יהודיות מצעדה לצנעא וסיפקה להם, לדבריה, פתרונות דיור. מהן דרישות המורדים? ככלל, הם מבקשים אוטונומיה גדולה יותר בניהול ענייניהן וכן שחרור תומכיהם מבתי הכלא, הפסקת ההתקפות של כוחות הביטחון והדיכוי המתמשך, שלטענתם מאפיין את יחס הממשלה כלפיהם. הם יוצאים נגד ההתחממות המאפיינת את יחסי ארצות הברית ותימן ואת שתוף הפעולה המתגבר בעיקר בנושא המלחמה בטרור, כמו גם את ההתערבות הסעודית בפוליטיקה הפנימית. זו האחרונה, מממנת, לטענתם, את הממשלה התימנית ומסייעת לאלמנטים שבטיים סונים.

בשל האיפול התקשורתי, לא ברור מה היקף האבדות המדויק של הצדדים, אך ידוע כי הממשלה התימנית עושה שימוש בשריון, ארטילריה והפצצות מן האוויר כדי למגר סופית (על-פי הצהרת נשיא תימן סלאח) את המרד, ובכך אולי לשלוח מסר גם לבדלנים בדרום כי היא נחושה להיאבק על שלמותה. על-פי הערכות שונות, כ-100,000 תושבים, בעיקר נשים וילדים, נמלטו מבתיהם, אך עוצמת הקרבות, התנאים הגיאוגרפיים והאיפול הממשלתי מקשים הן על כוחות הסיוע של האו"ם, והן על הסיקור התקשורתי, מלהגיע לאזורי הקרבות.

גם אם המרכיב העובדתי בהאשמות אירן וסעודיה קטן מהמרכיב ההסברתי, ניתן לראות בלחימה בתימן, יותר מאי פעם, לא רק איום פנימי על יציבותה, אלא איום גובר לביטחונה של ערב הסעודית, חצי האי ערב והאזור כולו. הלחימה הופכת את תימן, במידה רבה, לזירת מאבק נוספת (חשובה ביותר, בשל מיקומה האסטרטגי) בין אירן השיעית-רדיקלית, המבקשת להעצים את השפעתה האזורית, לבין כוחות סונים-פרגמאטיים המבקשים להביא להכלתה.

תימן, בשונה משכנותיה בחצי האי ערב ובמפרץ הפרסי, המבקשות גם הן לבלום את ההשפעה האירנית, אינה מסוגלת לשלוט באופן אפקטיבי על כל המרחב הריבוני שלה, מה שמעניק לגורמים רדיקאלים שונים גישה חופשית למדינות המפרץ, קרן אפריקה והמדינות השוכנות לחופי הים האדום. המדינה הערבית הענייה ביותר, זוכה להתעניינות מחודשת בחודשים האחרונים גם מצד קציני צבא אמריקנים בכירים, המודאגים ממאמצי אל-קאעדה להקים שם בסיס אזורי. לפני כחודש ביקר במדינה הגנרל פטראוס, מפקד פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM), והתחייב לסייע לממשלה המקומית בסיכול הטרור. לא ברור האם האמריקנים מסייעים לממשלה בצנעא להלחם גם בהתקוממות בצפון המדינה, והאם עיתוי הביקור קשור לכך.

הלחימה הנוכחית חשובה על-רקע ניסיונותיה של אירן לבסס נוכחות בזירת הים האדום ובקרן אפריקה. במסגרת זאת, אירן הגבירה את נוכחות הצי שלה באזור מפרץ עדן (בטענה כי נשלח להילחם בפיראטיות הפושה באזור). היא גם מקדמת את השפעתה הפוליטית ומבססת את קשריה הכלכליים עם סודאן, ג'יבוטי ואריתריאה באופן שיאפשר לה לקיים נוכחות צבאית פעילה בים האדום, ואפשרות לנצלה לפעילות נגד ישראל. גם אם הסכסוך בתימן רחוק ממסכי הטלוויזיה, הוא נושא בחובו משמעויות אזוריות. מעבר ליציבותה הפנימית של תימן, זהו מבחן נוסף, ליכולתו של גוש המדינות הפרגמאטיות לבלום את השפעתה האזורית של אירן, וגם אם פרץ האלימות הנוכחי יסתיים בעוד הפסקת אש, הרי שיציבותה תעמוד למבחן במהרה.

פורסם במבט על, גיליון 128, 5 בספטמבר 2009.
תאריך:  06/09/2009   |   עודכן:  06/09/2009
יואל גוז'נסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיבותה הגוברת של תימן במאבק האזורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שקרא דברים שכתבתי בעבר, יודע שאינני מקנא במיוחד בחרדים ואינני מסכים בדרך כלל עם דרכי הפעולה שלהם. אבל דומה שלכולנו כדאי ללמוד מהם לקח חשוב בתחום הצרכנות: כאשר משהו מרגיז - לפעול. אז נכון שהם פועלים בדרך כלל לא מסיבות צרכניות אלא מתוך השקפה אידיאולוגית, אבל זה לא משנה. הם יודעים טוב מאוד להחרים את מי שפוגע בהם, ומותר להודות שחרם על-רקע אידיאולוגי ראוי לכבוד עוד יותר מאשר חרם על-רקע כלכלי.
06/09/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עם כל הכבוד להתעניינות הרבה של הממשל האמריקני בעסקי הנדל"ן של יהודים בשטחי יהודה ושומרון, לא זה הנושא המרכזי שעליו נסב הסכסוך הישראלי-ערבי. להזכירכם, הסכסוך היה וממשיך להיות תוצאה של חוסר מוכנותן של מדינות ערב לקבל את קיומה של מדינה בריבונות לא מוסלמית בשטח ארץ ישראל.
06/09/2009  |  קובי לירז  |   מאמרים
מדיניותו של מר נתניהו להתל באמריקנים ובאירופים כנראה מגיעה לצומת קריטית: אין יותר שפנים שניתן להוציא מן הכובע כדי להקל על הלחץ הכבד ביותר המופעל על ראש הממשלה, הן מבית והן מחוצה לו. הדיווחים על מרד בליכוד הם גוזמאות שחוקות שנועדו להפחיד או לעשות רושם על האמריקנים והאירופים. בליכוד לא יהיה מרד כי אין מי שיעשה זאת. אין מאחורי השרים המוגדרים "מנהיגים פוטנציאליים" של מרד שום גדודים המוכנים להקריב את עצמם. גם חברי הכנסת, המנסים להוביל מדיניות יותר "לאומית", חסרי כל כוח פוליטי אמיתי. החלטות מר נתניהו תעבורנה, גם אם חברי הכנסת מן השורות האחוריות יזכו לכותרת בעיתון בגלל התנגדותם. הבעיה הגדולה ביותר של מר נתניהו היא המפלגות המרכיבות את הקואליציה, להוציא כמובן את מפלגת העבודה שתמיד תמצא את הנוסחה איך להסביר לציבור מדוע היא נשארת בקואליציה. היא תיעזר בכישרון הלשוני של מנהיגה ובמשפט המחץ "זה לא הזמן לדיבורים".
06/09/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מועצת גדולי התורה
06/09/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
על נשיא ארצות הברית, חוסיין אובמה, לכבד את ריבונותה של מדינת ישראל ואת משטרה הדמוקרטי ולחדול מיד מכל ניסיון ללחוץ ולהכתיב לממשלתה הנבחרת והסוברנית איזה החלטות עליה לקבל, והיכן יכולים אזרחי ישראל לבנות את בתיהם והיכן לא.
06/09/2009  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il