|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית

נח תשע

תיבת נח כתהליך של תשובה

השקר הצליח להסתנן אל התיבה ובכך שיבש את הקשר התקין בין הנבראים (שבתיבה) ובין בוראם. ומעניין ששקר, וגם קרש וקשר = 600 = שנות חייו של נח בעת שנכנס לתיבה. אבל 600 זה גם חמש פעמים שנות חייו של משה, 120x5, מה הקשר?
23/10/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

מאה ועשרים שנה נמשכה בניית תיבת נח; לכאורה, זה הרבה מדי זמן לביצוע המשימה הזאת, מדוע בכל זאת לקח כל כך הרבה זמן? את השיקולים של הבורא יתברך בעניין זה מגלה לנו רש"י: עד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי, ואם לא ישובו אביא עליהם מבול. כך כביכול אמר לעצמו הבורא יתברך. כלומר, הרעיון היה שאנשי הדור הרשעים יראו את נח מתעסק בבנייה זמן ארוך כל כך, יתעניינו אצלו במה הוא משקיע את זמנו, הוא יספר להם על המבול הצפוי והם יעשו תשובה וינצלו. מכאן נראה שהמסר הנצחי של התיבה הוא רעיון התשובה, ממילא יש להניח שגם כל יתר הפרטים ופרטי הפרטים שמסופרים בתורה שבכתב ושבעל-פה, כולם מתכוונים להנחות אותנו בנתיב התשובה הנכונה. לא נוכל להקיף הכל במסגרת זו, אז נסתפק בדוגמאות ספורות ומהן נלמד לכל יתר הפרטים. ומי שירצה להעשיר את התבוננותו בפרטים נוספים - יפנה אל הכותב ובע"ה אשלח לו את המקורות.

לפני כמה שנים הבאנו, בעיבוד חופשי, מדרש המתייחס לזוגות שנכנסו לתיבה. הפעם נביא את המקור (מדרש תהלים) כאשר חלקו בתרגום (בלי עיבוד) חופשי: אמר ר' לוי, בשעה שאמר הקב"ה לנח שיכניס שנים שנים מכל מין ומין לתיבה, באו ונכנסו כולם לתיבה, (בראשית ז) [ט] שְׁנַיִם שְׁנַיִם בָּאוּ אֶל-נֹחַ, אֶל-הַתֵּבָה--זָכָר וּנְקֵבָה; נכנסו כל אחד ואחד וזוגו עמו. בא השקר וביקש להיכנס; אמר לו נח, אינך יכול להיכנס אלא אם כן תתחתן קודם. הלך השקר לחפש בת זוג, פגע בִּפְחָתָא; אמרה ליה, מנן את אתית? (פגש בפחתא [ - צרור נקוב, חור בכיס] ושאלה אותו מהיכן הוא בא). השיב שבא מהתיבה כי לא הניחוהו להיכנס בלי בת זוג, אולי תסכימי את להיות בת זוגי? ומה ארוויח מזה? שאלה הפחתא. כל מה שארוויח בשקרים שלי, יעבור לידייך, הבטיח השקר. חתמו על הסכם ונכנסו לתיבה. מאז, כל מה שהרוויח השקר, הפחתא ביזבזה. יום אחד ביקש לדעת מה קורה עם הרווחים שצבר והתברר שאין כלום. איך זה? שאל השקר. והרי זהו ההסכם בינינו, זוכר?!

אפשר לחקור אם השקר דיווח אמת לפחתא או שעבד גם עליה, אבל לענייננו, מה הסיפור הזה על השקר שנכנס לתיבה, הרי בפירוש כתוב: [טו] וַיָּבֹאוּ אֶל-נֹחַ, אֶל-הַתֵּבָה, שְׁנַיִם שְׁנַיִם מִכָּל-הַבָּשָׂר, אֲשֶׁר-בּוֹ רוּחַ חַיִּים. לשקר יש בשר? הרי ידוע שאפילו רגליים אין לו, אז מה הרעיון שנכנס לתיבה? הבעל שם טוב מפרש שהוראת הקב"ה לנח: בֹּא-אַתָּה וְכָל-בֵּיתְךָ אֶל-הַתֵּבָה, רומזת לתיבות התורה והתפילה, שאליהן צריך יהודי להיכנס בכל לבו כדי להינצל ממבול הטרדות של העולם הזה המאיים להטביעו. כמובן, זו גם סגולה נפלאה להינצל מיצר הרע המושך את האדם לתענוגות העולם הזה כדי להרחיקו מבוראו. אבל גם לאחר שנכשל האדם, והתרחק מהקב"ה, תקנתו היא בתשובה, כניסה מעמיקה ומתמדת לתיבות התורה והתפילה.

כדי שזה יקרה הוא חייב להיות בביטול מוחלט לבורא יתברך, ביטול הרמוז במשך בניית התיבה, מאה ועשרים שנה, ימי חייו של משה שאמר על עצמו "ונחנו מה". משה גם אמר "ואם אין - מחני נא" מסר עצמו להצלת בני ישראל לאחר שחטאו בעגל. כלומר, לא הייתה לו שום מודעות עצמית, רק מודעות של מילוי שליחותו לטובת עם ישראל. לכן "משה אמת ותורתו אמת" לנצח. "מחני" זה צירוף אותיות "מי נח" נח היה אמור להתחבר למדרגה של משה, לאמת המוחלטת, כדי להניע את בני דורו לתשובה אמיתית, וזהו אחד הרמזים במאה ועשרים שנות הבנייה. הצלחתו של השקר להיכנס לתיבה עשויה להסביר בדיעבד הן את העובדה שנח לא הצליח לשכנע את שכניו לעשות תשובה והן את הכשלונות שהיו להם לאחר שיצאו מן התיבה.

נח בנה את התיבה מקרשים (בראשית ו), [יד] עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי-גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר. המבול היה (בראשית ז) [יא] בִּשְׁנַת שֵׁשׁ-מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי-נֹחַ ואז נכנסו לתיבה. השקר הצליח להסתנן אל התיבה ובכך שיבש את הקשר התקין בין הנבראים (שבתיבה) ובין בוראם. ומעניין ששקר, וגם קרש וקשר = 600 = שנות חייו של נח בעת שנכנס לתיבה. אבל 600 זה גם חמש פעמים שנות חייו של משה, 120x5, מה הקשר? ובכן, המבול מחה את כל היקום שברא א-להים בששת ימי בראשית. מספר הצירופים האפשריים בשם א-להים הוא 120. כפול חמש האותיות של השם עצמו = 600. לפי פירוש הבעש"ט שהבאנו לעיל - הכניסה לתיבה אמורה להיות מוחלטת, מודעות מלאה שהוי'ה הוא הא-להים, ואז זו תשובה אמיתית. קצת שקר שיכול להתבטא באגו, בהערכה עצמית מופרזת - וכבר אין זו תשובה ואף לא עבודת ה'. עד כאן, על קצה המזלג, ממורנו הרב גינזבורג שליט"א.

להפוך צרה לצהר

בין יתר הפרטים בבניית התיבה מצווה ה' את נח: צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה. רש"י מפרש צֹהַר, יש אומרים חלון ויש אומרים אבן טובה. כלומר, לפי שני הפירושים צֹהַר זה מלשון צהריים, אור. ההבדל הרעיוני בין חלון לאבן טובה הוא שלחלון אין אור עצמי, הוא רק מאפשר חדירת אור מבחוץ. לעומתו, האבן הטובה מאירה באור עצמי, היא עצמה מאירה. הציווי הזה נשמע קצת מוזר; נח בונה תיבה ענקית, איך חלון אחד יספיק כדי להאיר אותה? ואותה שאלה לגבי אבן טובה כמובן. חוץ מזה, באבן טובה לא שייך הלשון תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה, מתאים יותר לומר "תכניס לתיבה". ועוד שאלה, בהמשך (פרק ח') מסופר [ו] וַיְהִי, מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם; וַיִּפְתַּח נֹחַ, אֶת-חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה. האם החלון הזה הוא אותו צֹהַר שעליו נצטווה נח? ומדוע כאן קוראים לו חַלּוֹן ולא צֹהַר?

בעצם, עוד לפני השאלות האלה מתעוררת שאלה יותר קשה, לשם מה זקוק נח לציווי לדאוג למקור אור בתיבה? האם מצד עצמו הוא לא היה חושב על כך? לכן צריכים לומר שעניינה של ההוראה צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה הוא המסר הרעיוני ובשלוש רמות לפחות - העולם, הבית והאישיות הפרטית. דימוי התיבה יכול להתאים לעולם הזה כולו, העולם שאותו אנחנו אמורים לעשות דירה לו יתברך. המשימה הזאת מוטלת עלינו והדרך לבצע אותה היא בריבוי אורות של תורה ומצוות. מדרגה אחת היא לפתוח חלון כך שהאור האלקי יחדור אל העולם שמטבעו נוטה להעלים את אורו יתברך. כל מצווה שיהודי עושה מחדירה לעולם אור אלקי ובכך כמו מזמינים את הקב"ה לשכון עימנו בעולם הזה, שפה למטה תהיה דירתו כביכול. מדרגה נעלית יותר היא שהעולם עצמו יאיר (כמו אבן טובה) באור אלקי, שיפסיק להעלים את האור.

התיבה שימשה כבית לנח ולכל ניצולי המבול. בית יהודי אמור להיות מואר באור התורה והמצוות. כאן החלון והאבן הטובה יכולים להתפרש לשני כיוונים שעשויים להשלים או לסתור זה את זה . הבית אמור להיות מבצרו של אדם, אבל פותחים בו חלונות כדי להכניס אור וגם כדי להחליף את האוויר. בבית יהודי אמור להיות חלון פתוח לאור האלוקי, שכל ענייני הבית יתנהלו בהתאם להוראות התורה הקדושה. צריכים להשמר מפני רוחות רעות המנשבות בחוץ, לוודא שלא יחדרו אל הבית, והשמירה היעילה ביותר היא בהגברת האור האלוקי שמחדירים אל הבית. וכשעושים את זה באמת - מגיע הבית למדרגה של אבן טובה המאירה מעצמה, הבית עצמו מקרין אל הסביבה את האור האלוקי.

וככל הנ"ל נכון גם לאישיות הפרטית; אדם נדרש לפתוח חלון בנפשו ולאפשר לאור האלוקי לחדור אליו. עליו לבוא אל תיבות התורה והתפילה תוך העמקה והזדהות המתגברות והולכות. צריך לחתור למצב בו ישקע לחלוטין בתיבות התורה והתפילה, עד שגם בעת עסקו בענייני עולם הזה, כגון פרנסה וכו', יקיים בעצמו את הוראת המשנה "כל מעשיך יהיו לשם שמים" ועד שיגיע למדרגה של "בכל דרכיך דעהו". וכאשר יגיע לשלב זה, סביר להניח שהוא עצמו יאיר כמו אבן טובה. הוא כבר יקרין את האור האלקי החוצה, יסתכלו עליו ויראו אלקות. וזה מה שאומר לנו רש"י בהביאו את שני הפירושים, "יש אומרים חלון ויש אומרים אבן טובה". אפשר לומר שאלה שתי דרכים בעבודת ה' אבל נראה יותר שמדובר בשלבים של אותה דרך - קודם פותחים חלון לקלוט את האור, ועד שמאירים באור עצמי כמו אבן טובה.

כאשר מתמקדים בתהליך הזה שמציע לנו רש"י, אפשר להינצל מהשגיאה של נח שנתן רשות לשקר להיכנס אל תיבתו. הוא לא למד את רש"י עם ההסבר של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ' ולא הבין שנדרשת ממנו חתירה מתמדת כלפי מעלה. היה צדיק והסתפק בכך, לא ניסה לעלות למדרגה של בעל תשובה וזה מה שהביא לכשלונות בהמשך. כי כאשר חותרים קדימה ולמעלה - מצמצמים את סכנת הנפילה לאחור עד לביטולה. ומכלל הן אפשר לשמוע את הלאו, לשער מה קורה כשלא חותרים קדימה ולמעלה. צֹהַר זה צירוף אותיות 'צרה'. כאשר נקלעים חלילה למיצר של ריחוק מהקב"ה, נכנסים אל התיבה לפי פירושו של הבעש"ט ובכך הופכים את הצרה לצהר, לחלון שדרכו חודר אל תוך נפשנו האור האלוקי. ואסור לנו להסתפק בכך, מסביר הרבי על יסוד פירושו של רש"י; עלינו לקלוט עוד ועוד אור עד שנאיר באור אלוקי כמו האבן הטובה. כמובן, כתוצאה טבעית מכך גם הבית שלנו יתחיל להאיר ועד שהעולם כולו יאיר כי תיחשף העובדה שכל קיומו הוא מהאור האלוקי שמהווה אותו.

תאריך:  23/10/2009   |   עודכן:  23/10/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תיבת נח כתהליך של תשובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
23/10/09 20:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדור חדש על ענייני השבוע - שישה בשישי והפעם: על אהוד ברק; על האירועים המוזרים באוניברסיטת תל אביב; על השערוריה החדשה במכבי תל אביב שהתגלתה עם התאבדותו של מוני פנאן. ועוד ועוד.
23/10/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
עם צאתה של חוברת עת-מול המוקדשת למשפחת ריבלין, דומה שיהא זה ראוי לכתוב על כלל שמות המשפחה אשר, בדומה לשם ריבלין, נוצרו משמות נשיים.
23/10/2009  |  חנן רפפורט  |   מאמרים
סוף סוף נפגשו הקווים המקבילים שלעולם לא ייפגשו, האידיאולוגיה של שס מתחברת עם האידיאולוגיה הגוססת של שינוי, על גבם של ילדי העובדים הזרים. והצביעות - חוגגת.
23/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
אולי זו אירוניה של הגורל שנדרשו שני עשורים תמימים כדי להחזיר אלינו מן האוב את דמותו המיתולוגית של מי שהטביע יותר מכל אחד אחר את רישומו על שפת העבר והאבר הישראלית. אף שלא נולד בארץ והגיע אליה רק בבגרותו, הפך מהר מאוד מוסיה תהלימזוגר, עולה חדש מפולין, ליותר צבר מצבר. בכתביו הנועזים והייחודיים, כמו גם באורח-חייו, הוא כבש עוד במחציתה השנייה של המאה החולפת את ליבו של כל ישראלי מצוי.
23/10/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ברור עתה כי ד"וח ועדת גולדסטון לא יירד אל תהום הנשייה, לפחות לא בקרוב, כשם שבדיעבד נהיר כי גישתה של ישראל כלפי "נזקיה" הפוטנציאליים של הוועדה הייתה נגועה בהערכת חסר מהותית. הגישה המזלזלת משהו, כבר במועד כינונה וקביעת הרכב חבריה, הותירה בפני השופט גולדסטון מרחב פעולה בלתי מוגבל כמעט, ובממד המהותי גם הקלה עליו את המלאכה, שהוגדרה בנוסח תמים למדי - כ"ליקוט עובדות" (FACTS FINDING).
23/10/2009  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי שהם. לא מונה מחליף מאז פרישתו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
איציק וולף
הנהלת בתי המשפט טוענת כי הצעת החוק המבקשת להעביר את מינוי נציב התלונות על השופטים מהוועדה לבחירת שופטים אל הכנסת מעוררת חשש לפגיעה משטרית עמוקה    "עלולה להוביל למינוי אדם שאינו כשי...
אלי אלון
אלי אלון
ציר בוועידת המפד"ל שנערכה ביוני 1963 במלון שרתון בת"א הורשע בגניבת מכונת גילוח חשמלית מציר אחר בוועידה ונדון ל-6 חודשי מאסר על תנאי ולקנס בגובה 400 לירות ישראליות    התברר כי המורשע...
דן מרגלית
דן מרגלית
החרדים אינם אוכלים בשר חזיר אבל מתנהגים כחזירים    אילו הייתה בהם רגישות היו מקדימים מחווה להכרעת בג"ץ    מסלקים אל צה"ל מיד 1,000 רמאים שאינם לומדים אבל מקבלים כסף מן הישיבה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
הממשל האמריקני מבטיח לצחי הנגבי שלא ימנע תחמושת אם מדינת ישראל תזדקק לה למלחמה בצפון    הממשל האמריקני מאלץ אותנו להמתין עד אשר החיזבאללה יפתיע אותנו ומונע מאתנו יציאה למתקפת פתע מק...
[צילום: AP]
יאיר נבות
גרשקוביץ׳, כתב ה"וול סטריט ג׳ורנאל" ברוסיה, מואשם בביצוע עבירות ריגול (סעיף 276 לחוק הפלילי הרוסי), האשמה שהוכחשה נמרצות ע"י עיתונו והממשל בוושינגטון    משפטו של גרשקוביץ׳ יתקיים בד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il