בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רק קיומו של קודקוד אחד ויחיד בראש ההירארכיה יכולה להבטיח אחידות בהתנהלות המשפטית של המדינה ● אם אין לקודקוד די זמן - יש לסייע לו להתנהל טוב יותר ● הפתרון איננו פיצול ● הפתרון הוא ניהול
|
אחד, מי יודע, אחד - אני יודע! אחד יועמ"שנו, יועמ"שנו, יועמ"שנו, יועמ"שנו, שבראש התביעה הפלילית, וביעוץ המשפטי לממשלה [פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
אם מסכימים כי הקו המשפטי צריך להישאר אחיד ועקבי, מדוע לא ליישם מודל ניהולי נכון שבראשו עומד אדם אחד אשר למרותו הבלעדית סרים גם היועצים המשפטיים לפעילות הממשלה ומשרדיה, וגם אגפי התביעה והאכיפה במשטרה ובפרקליטות? | |
|
|
|
|
הויכוח סביב פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה חרג יותר מפעם למחוזות בלתי ענייניים, לעתים אישיים, ובוודאי פוליטיים. ויכוח אגרסיבי זה, גם אם הוא מתנהל בלשון קטיפה, ברמיזות, ובהדלפות "מקורבים", פוגע לכשעצמו במטרה המוצהרת של שני הצדדים לו - חיזוק שלטון החוק. אלא שדבר אחד נותר לא ברור - אם אין מחלוקת שקיום החוק בישראל, והסטנדרטים האכיפתיים שצריכים לחול על השלטון, ראויים להישאר אחידים ועקביים, מדוע נדרש פיצול תפקיד אכיפת המשפט על אזרחי המדינה ומוסדותיה לשניים (ואולי שלושה) פונקציונרים שונים? אם מסכימים כי הקו המשפטי צריך להישאר אחיד ועקבי, מדוע לא ליישם מודל ניהולי נכון שבראשו עומד אדם אחד אשר למרותו הבלעדית סרים גם היועצים המשפטיים לפעילות הממשלה ומשרדיה, וגם אגפי התביעה והאכיפה במשטרה ובפרקליטות? אין ספק אמיתי כי פיצול תפקיד היועץ המשפטי יביא כמעט בהכרח להתנגשויות בין הפונקציונרים השונים. ניטול כמה דוגמאות: בנייה לא חוקית - כזו שקיימת ביישובים ביו"ש, בישובי בדואיים בנגב, במפעלים וגם בשכונות יוקרה. ראש התביעה והאכיפה במנגנון מפוצל יהיה מחויב להריסתה באופן שווה ותכליתי. מאידך, יועץ משפטי מטעם הממשלה עשוי לסבור שבסדר העדיפויות יש להעדיף דחייה של הריסה בחלק מהמקרים - אולי לקראת הסדר מדיני עתידי, ואולי לקראת הכרה בכפר בדואי בלתי מוכר. ההתנגשות בין שני פונקציונרים בנושא כה טריוויאלי תהא כמעט בלתי נמנעת. ניטול דוגמה של הפרטה של בנק. על שר אוצר לשעבר (נקרא לו א') נטען כי רצה להטות מכרז למכירת בנק, אך נמנע מלעשות כן לאחר שהובהר לו האיסור שבדבר. אילו היה יושב לצדו באותה עת יועץ משפטי שמדיניות האכיפה איננה נר לרגליו, ייתכן שפעולותיו (או פעולות חלופיות מרוככות יותר שהיה נוקט בעצת יועציו) היו מקבלות הכשר משפטי של יועציו - דבר שהיה מוביל לבסוף להגשת כתב אישום נגדו. לא ייתכן מצב שבו שר מקיים את עצת הייעוץ המשפטי, אך "תמורתו" היא כתב אישום. לא ניתן לדרוש משר במצב כזה לצפות בעצמו אם העצות המשפטיות שקיבל יעמדו במבחן מגנוני אכיפת החוק. לאזרח בישראל מותר לעשות הכל למעט מה שנאסר עליו מפורשות בחוק. למדינה מאידך, אסור לעשות דבר למעט מה שהותר לה מפורשות בחוק. מתחם ההתנהגות הנורמטיבי של אזרחים ותאגידים פרטיים הוא רחב במידה משמעותית ממתחם ההתנהגות הראוי לרשויות המדינה. על מדינה חלות חובות מוגברות של הגינות, שקיפות, סבירות וריסון - גם בפעילות שוטפת וגם באכיפת החוק. יועץ לממשלה חייב לייעץ לה לנקוט מדיניות המתאימה למדינה ולמדיניות האכיפה שלה. המרקם המשפטי העדין שבין התנהלות ראויה של השלטון מול אזרחיו, לבין התנהלות האזרח מול השלטון, אסור שיהפוך למוקד חיכוך אפשרי בין שני יועצים מפוצלים.
|
|
רבים הם הגופים נותני השירותים אשר להם מספר ראשי תחום ומחלקות ייעודיים. החל בחברות להשכרת רכב, דרך קופות חולים, חברות תוכנה, רשויות ציבוריות, ואפילו רשתות שיווק. | |
גם תפקיד ראש ממשלה בישראל מטיל עומסים בלתי אנושיים. אך איש לא מעלה על דעתו לפצלו לשניים. ראש הממשלה רשאי להיעזר, להאציל סמכויות ולמנות שרים. אבל שני ראשי ממשלה? זה לא. | |
|
|
|
כיום, ראש הזרוע המשפטית של המדינה הוא היועץ המשפטי לממשלה. הטענה היא, שבחלוף השנים נוצר מצב בו בן אנוש אינו יכול לשאת בעומסי התפקיד. אם היועץ המשפטי לממשלה זקוק לסיוע שישחרר אותו מנוכחות בכל אחת מישיבות הממשלה (חשובות יותר או פחות) – מדוע לא יתאפשר לו למנות משנה בכיר למטרה זו? אם היועץ המשפטי לממשלה אינו צריך להידרש אישית לכל החלטה על הגשת כתב אישום מדוע לא יתאפשר לו למנות משנה ייעודי למטרה זו בלבד? רבים הם הגופים נותני השירותים אשר להם מספר ראשי תחום ומחלקות ייעודיים. החל בחברות להשכרת רכב, דרך קופות חולים, חברות תוכנה, רשויות ציבוריות, ואפילו רשתות שיווק. גם תפקיד ראש ממשלה בישראל מטיל עומסים בלתי אנושיים. אך איש לא מעלה על דעתו לפצלו לשניים. ראש הממשלה רשאי להיעזר, להאציל סמכויות ולמנות שרים. אבל שני ראשי ממשלה? זה לא. הצורך ביישום התנהלות נכונה הוא הכרחי לא פחות מהצורך לשמור על אחידות משפטית אצל בעל תפקיד אחד. הטיעון כי התפקיד מפוצל במדינות מערביות אחרות הוא הפחות משכנע מכולם. לא כל מה ששונה אצל אחרים מתאים לישראל. כדוגמה, מוטב כי לעולם לא נאמץ את שיטת מינוי השופטים הנוהגת בארה"ב – וטוב שאיש לא הציע זאת. רק קיומו של קודקוד אחד ויחיד בראש ההירארכיה יכולה להבטיח אחידות בהתנהלות המשפטית של המדינה. אם אין לקודקוד די זמן – יש לסייע לו להתנהל טוב יותר. הפתרון איננו פיצול. הפתרון הוא ניהול. הביטוי "הפרד ומשול" מנוסח כטקטיקה להפעלה על יריבים – לא על עצמנו. לכשעצמנו, ההפרדה תמנע מלמשול.
|
|
|
הכותב הוא עו"ד ראש מחלקת הליטיגציה במשרד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל
|
|
תאריך:
|
12/11/2009
|
|
|
עודכן:
|
12/11/2009
|
|
עו"ד חגי אשלגי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שארל דה מונטסקיה
|
13/11/09 00:24
|
|
2
|
|
א מ רול
|
13/11/09 00:42
|
|
3
|
|
ישמעאל
|
13/11/09 02:56
|
|
4
|
|
כנניהו המיסר
|
13/11/09 11:46
|
|
|
|
owiqerqwe
|
13/11/09 16:31
|
|
5
|
|
להפרדת רשויות?
|
15/11/09 18:26
|
|
העוסקים במיסוי נדל"ן מנידים ראשם באכזבה כאשר הינם שומעים שנכס שהועבר בירושה מקורו בפטירת מוריש שחלה בין אפריל 1961 לאפריל 1981. במקרה כזה, שווי הרכישה של היורש יהיה השווי שנקבע לצורך מס עזבון של המוריש וכך גם יום הרכישה. היורש אינו נכנס וכתוצאה מכך נשללת האפשרות ליהנות משיעורי מס מופחתים ("היסטוריים") להם היה זכאי המוריש, במקרים בהם רכש את הנכס עד סוף שנת המס 1960 (1.4.61).
|
|
|
ג'ון פ. קנדי אמר לפני עשרות שנים: "שינוי הוא חוק בחיים ואלה המתבוננים רק בעבר או בהווה, יחמיצו בוודאי את העתיד". משפט זה מקבל משנה תוקף בימים אלה, בהם החלו להופיע סימנים חיוביים המצביעים על כך שהמשק בכלל ושוק ההיי-טק בפרט, מתחילים להתאושש מהמשבר הכלכלי.
|
|
|
עצרת השנה ה-14 להירצחו של יצחק רבין ז"ל הייתה כמצופה הצגה שמאלנית, הילולא של שלום עכשיו. חוץ מסיסמת השנאה "לא נשכח ולא נסלח" ראו בה כרזות בנוסח "בדרכו. יוזמת ג'נבה" ואפילו "ממשלת נתניהו סרבנית שלום. שלום עכשיו". את טון הדיבורים נתן כמובן שמעון פרס, שבנאומו דיבר שוב בשפה פוליטית האסורה עליו בתפקידו כנשיא המדינה. אבל כפי שעשה כל ימיו, גם הפעם הוא צפצף על החוק והטיף לרעיונות העוועים שלו, כגון: "לא להיבהל ממחיר תהליך השלום" - כאלו 1500 נרצחי אוסלו היהודים אינם סיבה מספקת להיבהל. או התחכמות הזאת: "מי שמרעיב את השלום, מפטם את הקיצוניות" - מצחיק, לא?
|
|
|
אחת התגליות הגדולות ביותר במאה הקודמת היא המדע החדש והמהפכני ששמו "קאוס". בבסיסו הרעיון הינו שמערכות "קאוטיות" הינן רגישות מאוד לשינויים קלים ביותר בתנאים - כך ששינוי קל ביותר בתנאים מוביל לתוצאות גדולות ובלתי צפויות מאוחר יותר באותה מערכת.
|
|
|
שבעה וחצי חודשים חלפו מאז החל בנימין נתניהו, ב-31 במרץ 2009 , לכהן כראש ממשלת ישראל ה-32, והייאוש בקרב חברי קדימה גובר והולך. בשיחות פרטיות עם ראשי המפלגה ושריה לשעבר באה לידי ביטוי האכזבה ומורת הרוח מדרך תפקודה של מנהיגתם; "שמה של ציפי לבני", הם טוענים, "הולך ונמחק מהמפה הפוליטית והיא גוררת עמה אל תהום הנשייה את כל המפלגה".
|
|
|
|
|
|
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
|
|
|
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
|
|
|
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|