|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה

גיבורים אינם אוחזים בנשק אלא זועקים את האמת

המאמץ המתמשך לטשטש את האמת בפרשת קסטנר, שלאחרונה מצא את ביטויו בסרט התעודה האמריקני "להרוג את קסטנר", מזכיר לנו לחזור ולקרוא בספרו של בן הכט "כחש", הזועק את אותה אמת
05/12/2009  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הממסד המאפא"יניקי עשה הכל בכדי לטייח את האמת שלא הייתה נוחה לו [אתר סרט]

כדי לטהר את שמו ביקש הממסד להדגיש את חוסר האונים של מנהיגי היישוב בימי השואה ואת הקושי להגיע לאוזניהם של בעלי הכוח הבריטים. אלא שזו בדיוק טענתו של בן הכט: המנהיגות היהודית כה נזהרה בכבודם של המכובדים הבריטים, ששתקה, בעוד יהדות הונגריה מובלת לטבח בקצב של 12 אלף יהודים ביום

מעטים הם הספרים שבכוחם לזעזע אמיתות שנתפסות כמובנות מאליהן, מוסדות ארץ שאין להרהר אחריהם, תורת משה מסיני, שעליהן מיוסדות תפיסת העבר ובהכרח תפיסת העתיד. יש ספרים שנועדו לעשות שינוי שכזה, ואינם מעלים אלא גיחוך ("כיצד ומתי הומצא העם היהודי", לדוגמה), אך יש ספרים שהם יהלומים של ממש, וכזהו הספר "כחש")Perfidy( של בן הכט (Ben Hecht).

בן הכט היה עיתונאי יהודי אמריקני, ציוני שלא על-מנת לקבל פרס. גם הוא משויך, תרבותית וגנטית, לגלות המזרח-אירופית שהקיאה את הוריו אל הארץ המובטחת, ארה"ב, אשר השיבה ליהודים את כבודם האבוד, ושעל כך הם גמלו לה בנדיבות בפרץ אדיר של יצירתיות. לאחר שסיים בית ספר בעיר רסין, ויסקונסין - העיר והמדינה הגרמניות ביותר בארה"ב - המשיך הכט לשיקגו והיה לכתב עיתון. תוך מספר שנים דרך כוכבו ככתב, סופר, מחזאי, ואפילו כמוזיקאי של מועדונים, והוא נשלח לאירופה ופגש בה את יהדות גרמניה הוויימרית, שגם היא "סבלה" מאותו פרץ לכאורה בלתי מוסבר של יצירתיות יהודית. לאחר הרפתקה פיננסית בהוצאת עיתון ספרות עצמאי, החל הכט לכתוב להוליווד, בהצלחה אדירה. את אהבת המולדת האמריקנית הדגיש בתסריטי המלחמה העולמית גם לפני שארה"ב הצטרפה אליה, ואף התנבא ש"מצודת אמריקה" תהיה לאור האחרון בחושך היורד על האנושות. אהבת המולדת היהודית, ובמיוחד התנגדותו הקולנית והנמרצת למדיניות ה"ספר הלבן"' של המנדט הבריטי בארץ ישראל, עלתה לו במחיקת שמו מן הכתוביות בסרטים שהוקרנו ברחבי האימפריה הבריטית.

בן הכט היה רוויזיוניסט. בכך קיבע את גורלו לשמצה בממסד היהודי-ציוני-אמריקני. הוא היה ביקורתי כלפי המנהיגות הפועלית של ההסתדרות הציונית, וביקורתי כלפי מנהיגות יהדות ארה"ב שאמרה אמן אחריה. עם התברר מימדי הסכנה ליהודים באירופה, הפנה הכט את כל מאמציו לשכנוע המנהיגות האמריקנית להתערב במלחמה, על אפו ועל הססנותו של הממסד היהודי-אמריקני, על עמיתיו הסופרים, האמנים והמחזאים, שחששו מפני זעמו של הממסד הבדלני בארה"ב. עדנה פרבר, כמוהו סופרת נערצת מוויסקונסין, אף האשימה אותו, בשל עמדתו הנחרצת, בשיתוף פעולה עם הנאצים.

ובכל זאת, אמונה אחת עמדה כצוק איתן בצוק העתים - שהמנהיגות הציונית פועלת במלוא המרץ נגד הצורר הנאצי ולמען הצלת יהדות אירופה שגורלה הוכרע להשמדה. בספר "כחש - פרשת קסטנר" (תל אביב, 1970) מאבד בן הכט גם את האמונה הזו, ומנפץ את האלילים הגדולים של הציונות.

הכט הוא מספר סיפורים מלידה, סיפורים שיש להם טעם וריח ועלילה ומתיקות ומרירות. יותר מכל הוא מבטא כאב, זעם ופלצות על שהוא נאלץ, בניגוד לרצונו אבל בהתאם לעובדות, לקעקע את האלילים הנחשבים ביותר שלנו. סיפורו מתחיל בנימה מינורית, באדם מבוגר למדי ובלתי מזיק בשם מלכיאל גרינוולד, בעל שאיפות של עיתונאי וביצועים של מלונאי זוטר, ובכל זאת אדם שיודע אמת מהי וטיוח מהו. גרינוולד מתגרה בממסד באמצעות הפצת האמת שלו, והממסד, האמון על הרס כל העומד מולו, תובע את האיש על הפצת דיבה.

ומה טוען אותו יהודי קשיש ומוכה גורל? שאדון רז'ה (רודולף) קסטנר, או ישראל קסטנר כפי שהתקרא בהגיעו לארץ הקודש, מראשי הממסד הציוני של יהדות הונגריה, לא עשה די, ואולי אף שיתף פעולה עם הנאצים בהשמדת יהודי הונגריה, יש אומרים כמיליון יהודים, בשלהי שנת 1944. ב-1953, כאשר מדינת ישראל הייתה בת חמש שנים בלבד, היה אותו מר קסטנר מועמד לכנסת מטעם מפ"אי , כהוקרת הממסד על כך שהציל רכבת אחת של יהודים מציפורני הנאצים. גרינוולד הפיץ בעלונו שקסטנר, מתוקף תפקידו בהסתדרות הציונית, מכר את יהדות הונגריה להשמדה בתמורה להצלת קרוביו ומקורביו. מבחינה טכנית הצטמצמה האשמה זו של הגימלאי גרינוולד לכדי עלון מודפס באופן חובבני, שאותו חילק בעצמו בבתי הקפה של ירושלים. על כך הוא נתבע למשפט בגין הוצאת דיבה, לא על-ידי קסטנר עצמו, אלא על-ידי מדינת ישראל, התביעה הכללית והתובע הכללי חיים כהן, מי שלימים היה לשופט בית המשפט העליון. לא הייתה הוכחה ניצחת מזו לכך שקסטנר - האיש שהגן באופן רשמי ומתוקף מעמדו על רב המרצחים הנאצי קורט בכר והציל אותו ממשפט צדק בנירנברג - והמנהיגות הציונית חד הם.

יהודים תמורת משאיות וקפה

השקר הגדול ביותר שמעלה הממסד בניסיון להדוף את טענותיו של הכט הוא, שהכט משקר כשהוא מאשים את ראשי הממסד הציוני בשיתוף פעולה פעיל עם הנאצים. אולם, קריאה בספר "בגידה" מלמדת כי מנהיגי היישוב שיתפו פעולה לא עם הנאצים אלא עם הבריטים, עם המנדט, עם הממלכה, שמצד אחד העניקה להם מעמד מיוחס ומצד שני חסמה את ארץ ישראל בפני הפליטים.

ספרו של הכט הוא תסריט אימים אודות מי שבאמת הקים את המדינה היהודית: עם של גיבורים, שקיבל על עצמו מנהיגות של רודפי שררה, דבקי-כיסא, ומשרתי-עם-זר. בשנה שבה פורסם הספר בארה"ב (1962), טרחה ההסתדרות הציונית לפרסם תשובה רשמית לו, שנועדה להפריך את מסקנותיו של בן הכט, אם כסופר, אם כמתעד ואם כיהודי, הכואב את כאב עמו הנבגד.

ראשית, טענה ההסתדרות הציונית, בן הכט אינו עוסק בהיסטוריה, או אפילו בסיפור ההיסטוריה של טבח יהדות אירופה, אלא בפולמוס פוליטי. בכך התייצבה ההסתדרות הציונית, האמורה להיות גוף על-פוליטי העוסק ביישוב הארץ ובקימום העם הנרדף, לצד הממסד הפוליטי השליט.

זאת ועוד: כדי להוכיח את "עומק שפלותו" של הכט ואת כוונתו לעורר מדנים בעם, מצטטים המשיבים את אביעזר גולן, איש אצ"ל לשעבר שהיה לכתב העיתון ידיעות אחרונות, כאומר שרק רוויזיוניסט "מבחוץ", שלא חי את חיי הארץ, יכול היה לכתוב ספר שטנה כגון "כחש". והרי באותם ימים של שלטון מפא"י האימתני, איש בארץ לא יכול היה לבקר את הממסד ללא סיכון מעמדו, מקום עבודתו וקידומו. יחסם המתנכר של המוסדות לכל מי שאינו מ"אנשי שלומנו" היה מן המפורסמות. רק גורם חיצוני היה יכול לכתוב דברי אמת היוצאים מן הלב ללא חשש לגורלו ולגורל משפחתו. זו האווירה שבה פעל גרינוולד, וזו גבורתו. גיבורים, לשיטתו של בן הכט, אינם אלה האוחזים בנשק, אלא מי שעומדים אל מול השררה וזועקים את האמת.

עוד האשים הממסד את בן הכט בהתעלמות ממאמצי העולם המערבי והבריגדה היהודית להביא למפלתו של השלטון הנאצי. אולם הכט לא התעלם מכך: הוא מביא את סיפוריהם של חנה סנש, של פרץ גולדשטיין ושל לוחמים אחרים בהבלטה ראויה. הוא גם מראה כיצד הוקרבו אמיצים אלה למען שימור מעמדה של השררה בעיני השלטון הבריטי, וסיפור הבגידה הזאת באמיצים הולם בבטן. באותה נשימה הוא מזכיר את תנועת המרי העברי, את הבגידה בפרשת מלון המלך דוד, את הסזון ואת מאמציו של הממסד לשאת חן בעיני השליט הבריטי.

כדי לטהר את שמו ביקש הממסד להדגיש את חוסר האונים של מנהיגי היישוב באותם זמנים, את הקשיים שבהם נתקלו בדרכם לאוזניהם של בעלי הכוח הבריטים: הנציב העליון והשר לענייני מושבות. אלא שזו בדיוק טענתו של בן הכט: המנהיגות היהודית כה נזהרה בכבודם של המכובדים הבריטים, ששתקה, ושתקה, ולא הרעישה עולמות, בעוד יהדות הונגריה מובלת לטבח בקצב של 12 אלף יהודים ביום.

בתשובתה של ההסתדרות הציונית נטען עוד, כי היישוב ומנהיגותו היו עסוקים במהלך המלחמה בהנחת היסודות למדינה היהודית העצמאית. אמת, משיב בן הכט, בעת שהרכבות התגלגלו אל תעשיית המוות, היו עסוקים ראשי היישוב בעיקר בפוליטיקה הפנימית, בבחירות להסתדרות הציונית, ברשימות המועמדים, בטריקים ובשטיקים. וכשהעיתונות הארץ ישראלית דנה בהרחבה בכל אותם תמרונים פוליטיים, היא לא הזכירה כלל את רצח ההמונים, שכבר היה ידוע עליו מפי שליחים.

השקר הגדול ביותר שמעלה הממסד בניסיון להדוף את טענותיו של הכט הוא, שהכט משקר כשהוא מאשים את ראשי הממסד הציוני בשיתוף פעולה פעיל עם הנאצים. אולם, קריאה בספר "בגידה" מלמדת כי מנהיגי היישוב שיתפו פעולה לא עם הנאצים אלא עם הבריטים, עם המנדט, עם הממלכה, שמצד אחד העניקה להם מעמד מיוחס ומצד שני חסמה את ארץ ישראל בפני הפליטים. העמדה הבריטית הרשמית, כפי שהביע אותה הלורד מוין, הייתה שעדיפה מדיניות גרמנית של השמדה על פני מדיניות של גירוש. כאשר הציעו הגרמנים למכור את 800 אלף יהודי הונגריה תמורת 10 אלפים משאיות שנדרשו להם בחזית הרוסית, וכמה טונות של קפה לטובת הצמרת הנאצית, עשו כל הנוגעים בדבר כמיטב יכולתם לכך שההצעה לא תעלה אפילו לדיון, עד כדי מעצרו של שליח הנאצים שנועד להעביר את המסר לבריטים (יואל ברנד, שאשתו הייתה אהובתו של קסטנר) והגלייתו למצרים.

כדי להדגיש את אפסותו של בן הכט, מוסיפה ההסתדרות הציונית לשקר, ולטעון, כי בעוד שההגנה עמדה מאחורי הברחתם לארץ ישראל של עשרות אלפי יהודים, רק מתי מעט הוברחו באמצעות "הארגון". אבל את הנתונים הבדוקים בספרו של הכט אין בכוחה להפריך: הספינה "אסקרייה" לבדה, שהייתה ספינת המעפילים האחרונה שהסתערה על החסימה הבריטית בטרם נסגרו שערי אירופה בשנת 1941, הייתה ספינת אצ"ל שעליה 2,400 פליטים.

ולמרות הכל, יש תקווה

פרשת "אלטלנה" מדגימה, לדברי הכט, את הרצון ואת היכולת של הממסד לשכתב את ההיסטוריה כראות עיניו, להפוך נתינים כנועים למנהיגים, ומוכרי-נפשם-לשטן כמו רז'ה (רודולף) קסטנר (שעליו אמר השופט בנימין הלוי כי "מכר את נשמתו לשטן") לגיבורים. וכשצריך, יודע הממסד גם להיפטר מגורמי מבוכה, וכך נרצח קסטנר על ידי סוכן ממשלתי לפני שיפליל בפני בית המשפט העליון את עצמו ואת הממסד שממנו צמח.

ובלי "אלטלנה" אי-אפשר. אם הממסד ניסה לצייר את פרשת "אלטלנה" כניסיון הפיכה של המורדים והעריקים בפיקודו של מנחם בגין, ההיסטוריה מלמדת שהקרב שניטש על חוף תל אביב לא היה בין צה"ל לבין מורדים רוויזיוניסטים, אלא בין רוויזיוניסטים חיילי צה"ל לבין הפלמ"ח. ההוראה להפגיז את "אלטלנה" באה ממפקד הפלמ"ח, אשר החל מ-1 ביוני 1948 היה למעשה ארגון חמוש שאינו כפוף למטכ"ל. בעוד שהאצ"ל התפרק, הפלמ"ח שימר את עצמאותו ואף הפגיז יהודים שהביאו לצה"ל את הנשק משַנֵּה-הזירה. פרשת "אלטלנה" מדגימה, לדברי הכט, את הרצון ואת היכולת של הממסד לשכתב את ההיסטוריה כראות עיניו, להפוך נתינים כנועים למנהיגים, ומוכרי-נפשם-לשטן כמו רז'ה (רודולף) קסטנר (שעליו אמר השופט בנימין הלוי כי "מכר את נשמתו לשטן") לגיבורים. וכשצריך, יודע הממסד גם להיפטר מגורמי מבוכה, וכך נרצח קסטנר על-ידי סוכן ממשלתי לפני שיפליל בפני בית המשפט העליון את עצמו ואת הממסד שממנו צמח.

ולמרות הכל, אחרי שקעקע מוסדות ארץ והפיל אלילים, שב בן הכט אל העיקר: בארץ ישראל יש גיבורים, העומדים אל מול השררה וקוראים עליה תגר ללא מורא. בארץ ישראל יש שופטים המוכנים להתעמת עם השררה, ולפסוק דין אמת. על כן, יש תקווה שהעם יתעלה מעל לשלטון שכפה עצמו עליו, ויקומם ריבונות שבה יוכל כל יהודי להתגאות.

לאתר מגזין מראה
ד"ר יובל ברנדשטטר הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial"
תאריך:  05/12/2009   |   עודכן:  05/12/2009
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גיבורים אינם אוחזים בנשק אלא זועקים את האמת
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרה.א
5/12/09 13:21
2
הניה
5/12/09 14:08
3
יהודים כבשיגרה!!
5/12/09 14:12
4
ד"ר רון בריימן
5/12/09 16:33
5
אריה זריצקי
5/12/09 17:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת "קליימט-גייט" הינה "פצצת אטום" ירוקה, שהתפוצצה בחצר האחורית של המדע, התקשורת והפוליטיקה העולמיים. כפי שקורה במקרים רבים, התקשורת הבלתי ממוסדת היא אשר מצליחה להקדים עם הבשורה ולעתים אף לכפות על התקשורת הממוסדת להצטרף אליה בעל כורחה. בישראל היה זה הבלוג הירוק אשר חשף את המידע, ביצע אחריו מעקב שוטף והעבירו לאמצעי התקשורת.
05/12/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
גלעד שליט. רזה. חיוור. המום. ממעט בדיבור. חיוך מאולץ. כל אותות השבי, השהייה במרתפי החמאס, אי-הוודאות, בוודאי ניכרים על פניו. מבוגר בשלוש שנים ויותר מאז נלקח בשבי. אנטי-גיבור, שנהפך לסמלה של ישראל, ואם תרצו - מי ששמו ודמותו ממחישים יותר מכל את ההבדל בין ישראל לשכניה, בין בני תרבות לבין חיות טרף.
05/12/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
"ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בסוף השבוע את שבעיית השרים המקבלים את ההכרעות הקשות בממשלה לדיון דחוף. אף פרט לא דלף מהדיון ומהחלטות שנתקבלו" (מן העיתונות).
05/12/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בקרוב, ככל הנראה, יחזור החייל השבוי גלעד שליט לביתו ולמשפחתו. העובדה הקיימת כי אין דיון ציבורי בנוגע למחיר העסקה, היא חמורה מאוד ותוביל לכך שגם בעתיד תמשיך ישראל לשלם מחירים כבדים בעוון שבויים ונעדרים.
04/12/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
הויכוח בין אריאנה הפינגטון לרופרט מרדוק הוא ויכוח על כסף, הרבה כסף. אבל גם על היררכיות חברתיות והבעלות על הידע.
04/12/2009  |  ד"ר אורנה אבני  |   מאמרים
אבד מופת חשיבה עצמית  /  בעז העצני
זה לא שבור, עדיין  /  עידו שטרנברג
להעניק פרס לשקרן-האומן  /  איציק סיבוש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
החמאס מציל אותנו מפני עצמנו    בלעדיו אכלנו והיינו ממשיכים לאכול איש את רעהו חיים    זו לגמרי לא חוכמה להקשיב לשיבוט גנטי של עצמך, האתגר הוא בהקשבה למקורות אשר חולקים עליך בדעתם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מתוך כבוד שיש לי לספר הספרים, כואבת לי הפסילה הגורפת בפרשת השבוע שלנו את האדם בעל המום הגופני, פסילה האוסרת עליו אפילו לשהות במקום הקדוש
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il