|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

שירה מפוצצת חומה

רשמים אישיים מאירוע "שירה מפוצצת חומה" שעסק בנושא חומות ההפרדה, בהשתתפותם של משוררים הקוראים לעצמם "גרילה תרבות"
07/12/2009  |   אורנה רב-הון   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
גדר ההפרדה [צילום: AP]

לפני ימים מספר השתתפתי באירוע חשוב ומלהיב. הוא נקרא "שירה מפוצצת חומה", ואולי היא אכן התפוצצה. מדובר על חומות ההפרדה שנבנו כדי להפריד בין אוכלוסיה יהודית וערבית, אך בפועל עוברות החומות האלה פעמים רבות בתוך כפרים ערביים, כמו אבו דיס. האירוע אורגן על-ידי קבוצת משוררים בעלי ערכים שהחליטו להפסיק לעמוד מנגד בכל פעם שהם מרגישים שעושים עוול למישהו, והם קוראים לעצמם "גרילה תרבות".

ליד החומה של אבו דיס עמדנו וקראנו שירים, בניסיון לפוצץ את החומה הפנימית שבתוך לבנו והחיצונית שעל אדמת ארץ ישראל. התלהבתי כל כך משום שהרגשתי שהשירה סוף-סוף מצאה את מקומה ואת ייעודה כשירה שבכוחה לשנות מציאות. באו לשם אנשים שרוצים לשנות את העולם למקום טוב יותר, ושהכלי שלהם הוא המילה. למילים יש כוח עצום ולא תמיד אנו מודעים לכוח הזה, לטוב ולרע.

היו שם משוררים מרמות שונות, ושירים מרמות שונות, אך העיקר היה ההתלהבות והאמונה שאפשר לשנות דברים. לא עוד שירה מכופתרת ומעונבת, חנוטה בתוך קירות וספונה בהיכלי שן, אלא שירה שיוצאת לרחובות, שירה שצועקת על עוולות שנעשו לאנשים אחרים, ומכאן חשיבותה הגדולה. בבסיס הכינוס עמדה ראיית הסבל של בני עם אחר, אותה תכונה מופלאה שהתגלתה לראשונה אצל משה רבנו, אשר ראה בסבלותם של האנשים שסביבו. והוא גם היה עניו וצנוע. דמות מופת. ולוואי שהמנהיגים של היום יאמצו להם את תכונותיו של משה. כאשר נצליח כולנו לראות את סבלו של האחר, ולא נהיה אטומים, מפאת המצב, לסבל שהם עוברים, ונעשה זאת מתוך צניעות, ענווה, חמלה ואהבה, נוכל באמת לשנות דברים.

לפני שנים הייתה לי הזדמנות לגעת בקצה המזלג בסבלותם של אנשים שעד אז היו עבורי כמו תושבים מעולם אחר. חיפשתי עבודה כמורה והציעו לי ללמד בכפר קאסם עברית, תנ"ך ותורה שבעל-פה. לאחר ההלם הראשוני, החלטתי לנסות. קצת חששתי, מכיוון שזכרתי שהיה אירוע אומלל שבו הכריזו עוצר על הכפר, אבל אלה שעבדו מחוץ לכפר לא ידעו זאת, הם חזרו ונורו על-ידי כוחותינו. האירוע הזה הוטמע בזיכרון הקולקטיבי של אנשי הכפר, וכשבאתי ללמד אותם לבגרות שפה עברית, תנ"ך ותורה שבעל-פה, הרגשתי די נורא. הרגשתי אשמה מאוד לעמוד מולם, ללמד אותם את המורשת שלנו, כשבעצם התרחש בכפר שלהם אירוע נורא שקשה היה להשתחרר ממנו. ידעתי שהם שונאים אותנו, את אלה שגרמו להם כזה סבל, אבל קיוויתי שאצליח לקיים עימם דיאלוג ואפילו יחסי חברות.

כתוצאה מן המפגש הזה כתבתי שיר:

שִׁעוּר לְתנ"ך בִּכְפַר קָאסֶם

עֵינָיו שֶׁל עַלִי נְעוּצוֹת
בְּמָתְנֵי הַגִּ'ינְס שֶׁל הַמּוֹרָה לְעִבְרִית
בִּתְחִנָּה לְאִבּוּד הַזָּרוּת
חִישַׁת הַזְּרִימָה
מַבָּטִים שְׁקוּפִים עוֹבְרִים אֶת גּוּפָהּ
יוֹדַעַת כְּאֵינָה
אֶת הַפֶּרַח הַמְּלַבְלֵב פֹּה לְעֵינֵיהָ בִּתְשׁוּקָה
שׂוֹטֵם אֶת אֲשֶׁר מֵאֲחוֹרֶיהָ
כְּעֶלְיוֹנָה הִיא נִצֶּבֶת
מִלָּה
אַחַר
מִלָּה
נִשְׁמֶטֶת
קַרְקַע

וּמִבְּעוֹד בִּתּוּק
חֲשׂוּפָה הַתְּהוֹם
פְּעוּרָה לְאֵיד.

[מתוך הספר "כעוף החול", הוצאת "דביר"]

למרות התהום הפעורה, הצלחתי, ברמה האישית, ליצור עימם יחסים של אמון ושל חברות. התלמידים סיפרו לי דברים אישיים על עצמם, על בתיהם בהם ביקרתי, הוזמנתי לארוחות ולכוסות קפה, וגם ארגנתי מפגשי תלמידים עם בתי ספר יהודיים.

שיר נוסף שקראתי באירוע הוא שיר שבמקורו קרוי "עבודה ערבית", והוא מתייחס בציניות לביטוי ששמעתי פעמים רבות, ביטוי של זלזול כלפי עבודה שהיא לא עבודה טובה: עבודה ערבית. אבל הפועלים הערבים שעבדו אצלי בבית בשיפוצים היו תמיד אנשים רציניים, מסורים, בעלי מקצוע מעולים, שעבודתם כלל לא התאימה לביטוי ששמעתי פעמים רבות בצורה מזלזלת כל-כך.

גם אחמד, הפועל שלו מוקדש השיר, היה פועל מסור וחרוץ. הוא נגע לליבי במיוחד בגלל העוני המרוד שלו, שעמד בסתירה מוחלטת לאש שבערה בעיניו, ובגלל הרצון שלו לאהבה ולתשומת לב. כשנפצע בידיו, וזה קרה פעמים רבות לצערי, הוא תמיד בא אלי והיה מתחנן: פלסטר, פלסטר, ממש כמו ילד קטן ופגוע.

שׁיר עַל אַחְמֶד

שָׁלוֹש שָׁעוֹת וַחֲצִי שָׁעָה עוֹמֵד כְּבָר אַחְמֵד עַל שְׂפַת הַכְּבִישׁ
בְּרַגְלַיִּם יְחֵפוֹת.
"מַפִישׁ עֲבוֹדָה הַיּוֹם"
הוּא מְחַיֵּךְ בְּפֶה חֲסַר שִׁנַּיִם
וְעַל מְעִילו טִפּוֹת עָבוֹת שֶׁל גֶּשֶׁם.
בַּבַּיִת מְצַפִּים לוֹ שִׁבְעַת יְלָדָיו
וְיֶלֶד שֶׁעוֹד לֹא נוֹלָד.

"מַפִישׁ עֲבוֹדָה הַיּוֹם".

אֶתְמוֹל שָׁבַרְתָּ בְּבֵיתִי קִירוֹת
בְּיָדַיִם חֲזָקוֹת
רַגְלַיִם יְחֵפוֹת
פה חֲסַר שִׁנַּיִם כִּמְעַט
וְעֵינַיִם יוֹקְדוֹת.

בְּבֵיתְךָ, כָּך אָמַרְתָּ, חֶדֶר אֶחָד.
רִצְפַּת בֶּטוֹן.
"הַיְּלָדִים הוֹלְכִים לַמַּדְרַסֶה,
לוֹמְדִים יֹפִי יֹפִי.
בַּבַּיִת שֶׁלִי חַם בַּחֹרֶף,
כֻּלָּם יוֹשְׁבִים מִסָּבִיב לַתַּנּוּר,
וּפֹה אֶצְלֵךְ קַר. קַר."

מַפִישׁ עֲבוֹדָה הַיּוֹם
הוּא נוֹעֵץ עֵינַיִם
בַּמְּכוֹנִיוֹת הַמַּתִיזוֹת עָלָיו טִפּוֹת שֶׁל בֹּץ.
עֵינַיִם רְעֵבוֹת. מִתְחַנְנוֹת. בּוֹעֲרוֹת.

[מתוך הספר "ברוכה אני שעשיתי עצמי אישה" הוצאת "ביתן"]

והשיר האחרון שקראתי באירוע נכתב בהשראת פרשת השבוע, פרשת וישלח, המספרת על מותה של רחל אמנו. מאז התחלתי בתהליך המיוחד, תהליך של חזרה בתשובה רוחנית, לא דתית, אני מבקרת הרבה בקבר רחל אמנו, כי אני מרגישה שם אנרגיה מיוחדת, אנרגיה של חמלה ואהבה לכל אדם באשר הוא אדם. אני באמת מרגישה שהיא שומעת אותי ורוצה לעזור לי, מה שאני לא מרגישה פעמים רבות באנשים אחרים.

החומה שהקימו ליד הקבר היא מפלצת נוראית, שממש קשה לעבור עליה בשתיקה. רחל אמנו נקברה על אם הדרך כדי שכל אחד שעובר בדרך יוכל לגשת אליה ולתנות את לבו בפניה, כי היא מבכה על כולנו בפני הבורא. אבל החומה שנבנתה שם ממש מכסה את לב השמים, והתחושה היא שנכנסים לאיזה בונקר קר וקפוא שמוגן בבטון ובברזל. חבל שקברניטי המדינה אינם מבינים שהגנה אמיתית לא קונים בבטון ובברזל, אלא על-ידי שינוי מודעות, על-ידי מעשים של נתינה, של טוב לב, של אהבה ושל חמלה. כאשר אנו מרבים במעשים טובים מתוך אהבה לזולת, אנו צוברים לנו הון רוחני, שעומד לזכותנו ומגן עלינו, מקיף אותנו בחומת אנרגיה מגנה השומרת עלינו. אלה דברים שלא רואים בעין המוחשית, אלא רק בעין הרוחנית הפנימית. זוהי ראייה שצריך לפתח תוך כדי עבודה רוחנית, וברוך השם שאני מתחילה לפתח את הראייה הנסתרה הזו כתוצאה מקריאה מרובה בספר הזוהר, כוונות קבליות ומעשים של נתינה.

קֶבֶר רָחֵל

"וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִיא בֵּית לֶחֶם. וַיַּצֵּב יַעֲקֹב מַצֵבָה עַל קְבֻרָתָה הִיא מַצֶּבֶת קְבֻרַת רָחֵל עַד הַיּוֹם" [בראשית ל"ה, יט'-כ']

בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה קְבוּרָה רָחֵל
בּוֹאֲכָה בֵּית לֶחֶם
מְבַכָּה אֶת בָּנֶיהָ
בָּנֶיהָ הַיְּהוּדִים הַמּוּסְלְמִים הַנּוֹצְרִים
הָהִינְדִים הַבּוּדְהִיסְטִים הָאִינְדְיָאנִים הַסִּינִים
כָּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה לוֹ בְּאַפּוֹ
וְנִיצוֹץ בּוֹרֵא לוֹ בְּלִבּוֹ

עַל אֵם הַדֶּרֶךְ הִיא קְבוּרָה
כְּדֵי שֶׁכָֹּל אֶחָד מִבָּנֶיהָ
יוּכַל לָבוֹא וּלְתַנּוֹת לִבּוֹ לְפָנֶיהָ.

אַךְ כַּיּוֹם נְעוּצָה שָׁם חוֹמָה
וּלְחֵלֶק מִבָּנֶיהָ הַכְּנִיסָה אֲסוּרָה
אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא
וּשְׁנֵי פִּלְגֵי הַדְּמָעוֹת
דִמְעוֹת רָחֵל
וְדִמְעוֹת בָּנֶיהָ
שׁוֹתְתִים מֵעֵבֶר לַחוֹמָה
וְדָמָם זוֹעֵק מִן הָאֲדָמָה.

תאריך:  07/12/2009   |   עודכן:  07/12/2009
אורנה רב-הון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שירה מפוצצת חומה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
איתן קלינסקי
7/12/09 17:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בכל מדינה דמוקרטית הייתה פורצת סערה ציבורית למראה התמונות הקשות שבהן נראה ראש מועצת בית-אריה מוכה בברוטליות. בכל מדינה נורמלית היו השוטרים מודחים באופן מיידי עד לגמר החקירה. אבל אצלנו, דעת הקהל כבר מזמן אינה נחשבת. אם היה מוכה כך ראש מועצה ערבי הרי היינו שומעים את מחאתם והתנצלותם של ראשי המדינה, החל מהיועץ המשפטי לממשלה וכלה בנשיא המדינה. כי כשמדובר במתנחלים - השלטון מתייחס אליהם כציבור חסר זכויות ואין מי שיעצור כל תעלול או מעשה התעללות המופנים נגדם.
06/12/2009  |  שמואל פישר  |   מאמרים
המשטרה הפכה לארגון המשתדל שלא לפעול כלל. לכן היא אפופה ענן עשן תמידי שנועד להסתיר את מחדליה המבניים. מנגנון שלם בתוכה רושם סטטיסטיקה מדומיינת. מנגנון אחר דואג לפרסם הצלחות מקריות כאשר החשוד הוא דמות מפורסמת או מעניינת. מנגנון אחר אוטם את עיניו ואזניו לדברים איומים כדי שלא תאלץ המשטרה לפעול בקשיים היכן שנדרש באמת. לבסוף נותרו כמה תחומי פעולה שבהם המשטרה משרתת את המשטר או את תדמיתה בתקשורת כדי שתוכל להמשיך במחדליה בכל שאר התחומים בהם הציבור רוצה שתפעל.
06/12/2009  |  ירון זכאי   |   מאמרים
ידועה האמירה המיוחסת למדינאי האמריקני הנרי קיסינג'ר לגבי ישראל שאין לה מדיניות חוץ אלא מדיניות פנים. משום מה האמירה הזאת נקלטה כל-כך, אף שהייתה בה אמת אבל לא כול האמת. זה תקף לא רק לגבי ישראל, אלא בזירה הבינלאומית בכלל והאמריקנית בפרט. מדיניות החוץ האמריקנית בהחלט מושפעת ממדיניות פנים. אפילו נשיא ארה"ב, הסמכות האקזקוטיבית העליונה והמפקד העליון של כוחות הצבא ושל כל מערך ההגנה והביטחון, שלא לדבר על מדיניות החוץ, רואה עצמו מחויב להסביר לציבור האמריקני מדוע הוא שולח לאפגניסטן עוד 30,000 חיילים. הבוס של הנרי קיסינג'ר, הנשיא ניקסון סולק מכהונתו לא בשל מדיניות חוץ שבה הוא חולל מהפך, בראש וראשונה בוייטנאם, אלא בגלל תככים בפנים.
06/12/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
בסוף הקיץ, כאשר מזג האוויר מתקרר והאוויר מאבד מלחותו, עור פנינו משדר לנו סימני מצוקה של יובש ואנו מתחילים להתמודד עם תופעות של קשקשים וקילופים לא אסתטיים חוזרים ונשנים על עור הפנים.
06/12/2009  |  ענת סגל  |   מאמרים
  • מי שגר ביו"ש ו/או דורש לקיים את הסטטוס-קוו בנוגע לשבתות, ימי חג וכדומה ו/או מתנה אזרחות לערבים בישראל - בנאמנות למדינה, אינו אחיו של שריד אלא אוייבו! ואז נשאלות השאלות כדלקמן:
06/12/2009  |  דב אבן-אור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il