|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ויגש תשע

כפויים מבחוץ או כפייתיים מבפנים?

ברצח גוש קטיף רצחו ונגמר. היישובים מתו. האנשים ממשיכים לסבול אך אין להם אשליות על מה שיהיה בתום תקופת ההתעללות
25/12/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

בשבוע שעבר שאלנו 'למה אין (לנו) כוח לעמידה איתנה'. הבאנו כמופת את עמידתו האיתנה של יוסף בכל תלאותיו במצרים והראינו כיצד דבקותו באלוקים, לא רק שעוזרת לו לעמוד איתן ולהישאר יוסף הצדיק, היא גם משפיעה על הסובבים אותו עד שפרעה מתחיל להשתמש בשפה שלו ומזכיר גם הוא את אלוקים. לעומת זאת אצלנו, למרבה הצער, לא מתייחסים כלל לאלוקים ולציפיותיו מאתנו. ממילא גם לא מקדישים, ולו שנייה אחת, להתבוננות בניסיון להבין את המסרים של ההנהגה האלוקית, לזהות את הכיוון שהיא מראה לנו. מתעלמים לגמרי מההשגחה הפרטית המלווה את כל צעדינו ולפיכך גם לא נכנסים בשערים שהיא פותחת בפנינו ולא מנצלים את ההזדמנויות שהיא מעניקה לנו.

הנחת היסוד של אותה רשימה, עשתה חסד עם המופקדים על הנהגת המדינה, כאילו רק חוסר מודעות שלהם להשגחה האלוקית עושה לנו את הצרות, אבל האמת המרה שנחשפת שוב ושוב היא שהכל נעשה בכוונת מכוון. הם פשוט מעדיפים להתנכר להנהגה האלוקית. כמובן, הנ"ל נובע מהעובדה שהיעדים שבחרנו לחתור אליהם אינם חופפים, ואף סותרים, לאלה שההנהגה האלוקית הציבה בפנינו. מכיוון שכך, מובן מדוע אנחנו מתעקשים להתעלם מהאיתותים האלוקיים, הם מראים לנו נתיב המוביל ליעד שלא אנחנו בחרנו בו, אבל אנחנו לא פראיירים. אנחנו נתעלם מההשגחה הפרטית, נטען שהיא לא קיימת, או לפחות שלא מזהים אותה, ונמשיך בחתירה עקשנית אל היעד שאנחנו בחרנו בו.

תשאלו, מהו אותו יעד? הנה ציטוט: "באירוע הדלקת נרות של מפלגת העבודה, שהתקיים הערב בגני התערוכה בתל אביב, אמר ברק, כי החלטת הממשלה נועדה למנוע מצב שבו תיסגר הדלת על אפשרויות המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים" (נענע10, 17.12.09). הדלקת נרות זה חנוכה, חג נִצְחוֹן העמידה האיתנה של היהודים. מול גזירות היוונים והמתיוונים קמו קומץ נאמנים לה' ולתורתו, נלחמו וניצחו במלחמה שעל-פי טבע - הייתה חסרת סיכוי. בחג הזה, בחר סר בטחוננו להבהיר לכולנו שלממשלה שהוא מכהן בה יש יעד שונה מזה שהיה לחשמונאים; היעד שלה הוא למנוע מצב שבו תיסגר הדלת על אפשרויות המשא-ומתן בין ישראל לפלשתינים. חשוב ביותר, נכון?! לא חשוב מהי תכליתו של המתן ומתן, העיקר לשמור שיוכל להתקיים. וכמובן, בדרך אל היעד החשוב הזה רומסים כל מה שנראה כאילו הוא מפריע לתנועה.

לפני כשבועיים הגדרנו את המהלך הזה - הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון - כגרימת מוות, שלכאורה זה פחות חמור מרצח. רמזנו גם שנכנעו ללחצים מבחוץ. אבל זה היה סתם ניסיון ללמד סניגוריה על יהודים. כי הששון הגלוי של המקפיאים באכיפת ההקפאה, מלמד שלא כפייה מבחוץ יש כאן אלא כפייתיות פנימית. מן מחלה כזאת. מחלה אוטואימונית. מחלה בה הגוף מכלה את עצמו, נלחם נגד עצמו עד מוות. ואם היו לחצים מבחוץ, יש לשער שהם הוזמנו על-ידי הלחוצים מבפנים. דומה למה שקרה בסוף ימי החשמונאים שהזכרנו קודם, שהזמינו את הרומאים לכפות הסדר בין האחים הניצים על המלוכה. רק שאז, לא עשו את זה לטובת פולשים זרים, פלשתינים בלע"ז, כמו היום.

טוב, עכשיו נעבור לפרשת השבוע וַיִּגַּשׁ, כדי שלא נשקע בדיכאון כתוצאה מהתבוננות ממשוכת מדי בשפל המנהיגותי שאליו הגענו. (בראשית מ"ד) [יח] וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי, יְדַבֶּר-נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי, וְאַל-יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ: כִּי כָמוֹךָ, כְּפַרְעֹה. המצב כאן לגמרי לא סימטרי; יוסף יודע שיהודה הוא אחיו אבל יהודה אינו יודע שבן שיחו הוא יוסף, אותו אח אובד שנמכר לישמעאלים בעצתו שלו. המחלוקת ביניהם נראית תהומית, בלתי ניתנת לגישור. לכאורה, מזווית הראיה של יוסף, הגיעה שעת ההכרעה במחלוקת שהתגלעה ביניהם עוד בבית אבא. כזכור מרשימתנו לפרשת וישב, יוסף אחז בדעה שיש לפעול בעולם ולהשפיע עליו שידבק בבוראו בלא לחשוש שמא העולם ישפיע עלינו. לעומתו האחים סברו שדרך זו מסוכנת מדי ומוטב להתבודד כרועי צאן.

יהודה ואחיו עדיין לא יודעים את זה, אבל כעת המצב הוא שיוסף מושל בכל ארץ מצרים בעוד הוא אוחז בצדקתו ואינו סוטה ממנה כמלוא נימה. לכאורה זה מוכיח את השקפתו הנ"ל של יוסף, עובדה שהוא הצליח בכך. כעת, בסגנון המקובל אצלנו, היינו מצפים שיוסף ינצל את הכוח שמעניק לו מעמדו השלטוני ויכפה על אחיו את דרכו, הלא כן?! אבל משום מה זה לא קורה, משום מה יוסף מגלה כלפי אחיו הבנה מופלגת ואף מסייע להם לדבוק בדרכם השונה משלו, כדלקמן.

להשתחרר מהכפייתיות

בחג העמידה האיתנה, סר הביטחון ממשיך בנאומו, על-פי אותו מקור, ואומר: "נאכוף את ההחלטה בלי למצמץ ובלי לגמגם. חובתנו להגן על כל אזרח בכל מקום במדינת ישראל, כולל בהתיישבות ביהודה ושומרון, ויחד עם זה, חובתנו לוודא שהמדינה אוכפת את מרותה על אזרחים ושהחלטות של הממשלה מתבצעות". נופת צופים השפה שלו, אבל כמה חבל שהאכיפה היא בררנית, נגד יהודים בלבד. כאמור, גרימת מוות זה לכאורה פחות חמור מרצח, אבל זה הרבה יותר אכזרי. כי ברצח, גוש קטיף למשל, רצחו ונגמר. היישובים מתו. האנשים ממשיכים לסבול אבל אין להם אשליות על מה שיהיה בתום תקופת ההתעללות שלפני המוות. כאן הורגים את הישובים לאט-לאט, בייסורים קשים. כבר עתה קשה לאמוד את הנזקים הכלכליים שגרמה הקפאת הבניה לעובדי בניין (כולל אגב פלשתינים כמובן) לספקי חומרי בניין, לבעלי הבתים וכו' וכו', ומי יודע לאן זה עוד יתדרדר.

לדעת "סר" הביטחון, חובתו לוודא שהמדינה אוכפת את מרותה על אזרחים ושהחלטות של הממשלה מתבצעות. טוב, התקשורת אומרת שבשביל זה הוא בתפקיד שלו. הוא גם משלם מס שפתיים בדבר חובתנו להגן על כל אזרח בכל מקום במדינת ישראל, כולל בהתיישבות ביהודה ושומרון. כמה חבל שלא לימדו אותו שתפקידה הראשון של מדינה הוא לדאוג לטובת אזרחיה, כל אזרחיה. שחובתה להגן על בטחונו של כל פרט בה ועל זכותו לקניין משלו. כמה חבל שיעד דמיוני לגמרי, שהוא עצמו יודע, אולי טוב יותר מאחרים, עד כמה הוא דמיוני, משבש את דעתו ואת דעת הממשלה כולה, עד כדי פגיעה כה בוטה באזרחים נאמנים ומועילים. ועוד עושים זאת תוך כדי רמיסה ברגל גסה של העקרונות הכי בסיסיים בספר החוקים שלה עצמה.

איני זוכר כרגע היכן בדיוק, אבל בתלמוד כתוב כלל שלטוני שתקף בכל מקום ובכל זמן: שליטים אינם מודים בטעות. אם לא מודים, ממילא לא מתקנים, זה ברור. מאז אוסלו, אנחנו מידרדרים מטעות שלטונית אחת לאחרת ולא רואים את הסוף. אומרים שמה שמאפיין את הדמוקרטיה, זה שאפשר להחליף שלטון וכך לשנות כיוון, להחליף נתיב ואפילו לחתור ליעדים אחרים. אצלנו זה לא עובד, אצלנו מתחלפים השמות אבל לא הדרך. וכמובן, גם היעד ההזוי, נותר במקומו. ה"משא-ומתן" הזה מתנהל כבר שני עשורים. יש עדיין מישהו שחושב, שלא לומר 'מאמין' שיש תכלית בשטות הזאת? אז למה הם ממשיכים? אולי מפני ששלטון אינו מסוגל להודות בטעות, אפילו לא בטעות של שליטים קודמים? אולי.

נחזור לפרשת השבוע כדי ללמוד מהי התנהלות אישית ושילטונית נכונה (פרק מ"ה): [ג] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף, הַעוֹד אָבִי חָי; וְלֹא-יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ, כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו. [ד] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי, וַיִּגָּשׁוּ; וַיֹּאמֶר, אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם, אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אֹתִי, מִצְרָיְמָה. [ה] וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה: כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹקִים לִפְנֵיכֶם. הוא השליט ויש לו הזדמנות לנקום בהם, אבל זה אפילו לא עולה בדעתו. כי כעת הוא כבר מבין את המניע שלהם למעשה הנורא. הוא מבין שראו בהשקפת העולם שלו סכנה לבית יעקב והיה להם דחוף להרחיק את הסכנה הזאת. ומה על המחלוקת הבסיסית ביניהם? הרי גם הם כבר רואים שהוא מצליח על-פי שיטתו, האם עליהם לאמץ את דרכו? האם הוא יכריח אותם לאמץ את דרכו? הרי יש לו הזדמנות להכריע את המחלוקת, הוא השליט.

ובכן, יוסף מבין שאין, וגם לא צפויה להיות, הכרעה במחלוקת. על כל פנים, לא בשלב הזה. האחים - רק כעת הם הבינו את מעלתו של יוסף, שנשאר צדיק בכל הנסיבות. לעומתם, יוסף הבין כבר מזמן שאחיו אינם אוחזים באותה מדרגה שהוא אוחז, שאכן עליהם להישמר מהתערות במצרים, כי זו סכנה רוחנית חמורה עבורם. אז אין מחלוקת. יש דרכים שונות שמתאימות לאנשים הרחוקים זה מזה ברמתם הרוחנית. ויוסף עוזר לאחים, הוא מארגן עבורם תנאים מתאימים שיוכלו להמשיך בהתבודדותם במרעה (פרק מ"ו): [לא] וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו וְאֶל-בֵּית אָבִיו, אֶעֱלֶה וְאַגִּידָה לְפַרְעֹה; וְאֹמְרָה אֵלָיו, אַחַי וּבֵית-אָבִי אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ-כְּנַעַן בָּאוּ אֵלָי. [לג] וְהָיָה, כִּי-יִקְרָא לָכֶם פַּרְעֹה; וְאָמַר, מַה-מַּעֲשֵׂיכֶם. [לד] וַאֲמַרְתֶּם, אַנְשֵׁי מִקְנֶה הָיוּ עֲבָדֶיךָ מִנְּעוּרֵינוּ וְעַד-עַתָּה--גַּם-אֲנַחְנוּ, גַּם-אֲבֹתֵינוּ: בַּעֲבוּר, תֵּשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן, כִּי-תוֹעֲבַת מִצְרַיִם, כָּל-רֹעֵה צֹאן.

רוצים לסיים בנימה אופטימית, אבל המציאות העכשיווית מקשה מאוד. לא נותר אלא להתנחם בדברי הנביא (יחזקאל ל"ז) בהפטרת השבוע: [כה] וְיָשְׁבוּ עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב, אֲשֶׁר יָשְׁבוּ-בָהּ, אֲבוֹתֵיכֶם; וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ הֵמָּה וּבְנֵיהֶם וּבְנֵי בְנֵיהֶם, עַד-עוֹלָם, וְדָוִד עַבְדִּי, נָשִׂיא לָהֶם לְעוֹלָם. [כו] וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית שָׁלוֹם, בְּרִית עוֹלָם יִהְיֶה אוֹתָם; וּנְתַתִּים וְהִרְבֵּיתִי אוֹתָם, וְנָתַתִּי אֶת-מִקְדָּשִׁי בְּתוֹכָם לְעוֹלָם.

תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כפויים מבחוץ או כפייתיים מבפנים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכרזת המלחמה של ממשלת הימין על מפעל ההתיישבות ביש"ע, עד כדי התייחסות כלפי המתיישבים, הציונים האמיתיים, כאל אויב מר שיש למגר בכל הכוח והאכזריות, לצד המתקפה הבלתי פרופורציונלית של שר הביטחון אהוד ברק בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הרב אליעזר מלמד תוך עצימת עין מתמשכת מן ההסתה לסרבנות באוניברסיטות, מעלה מחדש אל פני השטח את השאלה שבני הציונות הדתית מנסים לדחוק אל מתחת לשטיח - האם הנאמנות משתלמת?
25/12/2009  |  מנחם רהט  |   מאמרים
העימות בין יוסף ואחיו שהחל בפרשת וישב, כאשר החיכוך ביניהם גרם לאחים להיפטר מיוסף על-ידי מכירתו למצרים. בפרשת מקץ חלה תפנית בעלילה, כאשר יוסף מועלה מבור האסירים היישר אל כס המלוכה. העימות מגיע לשיאו בתחילת פרשת ויגש, כאשר יהודה שאינו יודע שהוא מדבר עם יוסף, נושא בפניו נאום, שהוא בעצם איום: או שתניח לבנימין אחינו או שנחריב את מצרים. רק כשיוסף רואה את גילוי האחריות של יהודה כלפי אחיו, הוא מבין כי האחים למדו את הלקח וחזרו בתשובה. כעת הוא יכול להתגלות אליהם ולומר להם כי הוא יוסף.
25/12/2009  |  אריה יואלי  |   מאמרים
פוליטיקאי כל הארצות
25/12/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מאיר אבשלום חי מת, הוא נרצח בידי מחבלים, אלמנתו ושבעה היתומים הרכים שעולמם חרב עליהם, מבכים את מר גורלם בבית האבלים שבשבי שומרון.
25/12/2009  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
סדר-עדיפויות פגום מנחה את מערכת הבריאות בארץ להעדיף את הטפל על פני העיקר. אחרת אי-אפשר להסביר מדוע טיפולי-שיניים לילדים ומימונן של סדנאות לגמילה מעישון נראים בעיניה חשובים יותר מהשקעה בחקר הסרטן ומסבסודן של תרופות מצילות-חיים של חולים סופניים.
25/12/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il