|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

קיר הברזל

מצרים מקימה קיר-ברזל לאורך הגבול עם עזה שיחנוק את אוכלוסיית הרצועה סופית, כי מובארק ממלא אחר הוראות ישראל לארה"ב
03/01/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
בהוראת ישראל - הגדר באזור גבול מצרים [צילום: פלאש 90]

מאיה שני
קהיר: רבבות מתכוננים ל"צעדת חירות" למען עזה

משהו מוזר קרה בימים האחרונים במצרים. כ-1,400 פעילים מרחבי העולם באו אליה בדרך לרצועת-עזה. במלאת שנה למלחמת "עופרת יצוקה", הם היו אמורים להשתתף שם בהפגנה בלתי-אלימה נגד המצור המתמשך, ההופך את חייהם של מעל 1.5 מיליון תושבי הרצועה לבלתי-נסבלים.

באותה השעה היו צריכות להיערך פעולות-מחאה ברחבי העולם. בישראל תוכננה הפגנה גדולה בתל אביב. "ועדת המעקב" של האזרחים הערביים ארגנה פעולה בגבול עזה.

בהגיע הפעילים הבינלאומיים למצרים, ציפתה להם הפתעה. ממשלת-מצרים אסרה את נסיעתם לעזה. האוטובוסים שלהם נעצרו בפאתי קהיר והוחזרו על עקבותיהם. יחידים שהצליחו להגיע לסיני באוטובוסים רגילים הורדו מהם. כוחות-הביטחון המצריים ערכו ציד על הפעילים.

הפעילים הזועמים צבאו על השגרירויות שלהם בקהיר. הרחוב שלפני השגרירות הצרפתית הפך למחנה-אוהלים, שהוקף בשוטרים. המפגינים האמריקניים התכנסו לפני שגרירותם ודרשו להיפגש עם השגריר. כמה פעילים - בני 70 ומעלה - פתחו בשביתת-רעב. בכל המקומות נתקלו המפגינים ביחידות-העילית של המשטרה המצרית, מצוידות באמצעים לדיכוי מהומות, כשברקע בלטו תותחי-מים אדומים.

לבסוף, אחרי-משא-ומתן מייגע, נמצא פיתרון מצרי אופייני: למאה מפגינים הותר להגיע לרצועה. השאר נשארו בקהיר, מבולבלים ומתוסכלים.

בושה עצמית
ילדים החיים בעוני בעזה [צילום: AP]

מדוע הם עושים זאת?

יש כמה הסברים. הציניקנים מצביעים על המענק האמריקני העצום - קרוב לשני מיליארד דולר - שמצרים מקבלת מארצות-הברית בחסות ישראל. מענק זה היה פרס על הסכם-השלום בין מצרים לישראל, והשדולה הישראלית בקונגרס האמריקני יכולה להביא בכל עת לביטולו.

אחרים מאמינים שמובארק חושש מפני התחזקות החמאס. הארגון התחיל את דרכו כשלוחה פלשתינית של "האחים המוסלמים", שהיא האופוזיציה העיקרית למשטרו. לכן מעוניין מובארק בהתחזקותו של אבו-מאזן, הנתמך גם על-ידי ממשלות ארצות-הברית וישראל. ציר קהיר-ריאד-עמאן-רמאללה עומד מול ציר עזה-דמשק, הקשור בציר טהרן-חיזבאללה. רבים מאמינים שאבו-מאזן מעוניין בהידוק המצור על עזה כדי להזיק לחמאס, אויבי נפשו.

מובארק כועס על חמאס, המסרב לרקוד לפי חלילו. כמו קודמיו, הוא דורש מהפלשתינים למלא את הוראותיו. הנשיא עבד-אל-נאצר כעס בשעתו על אש"ף (הארגון הוקם על-ידו כדי להבטיח שליטה מצרית בפלשתינים, אך כאשר יאסר ערפאת השתלט על הארגון, אש"ף פרק מעליו את האפוטרופסות המצרית). הנשיא אנואר סאדאת כעס על אש"ף מפני שדחה את הסכם קמפ-דיוויד, שהבטיח לפלשתינים "אוטונומיה". איך מעזים הפלשתינים, עם קטן ומדוכא, שלא לקבל את "עצותיו" של האח הגדול?

כל זה סביר, אך העמדה המצרית תמוהה בכל זאת. המצור המצרי על עזה הורס את חייהם של מיליון וחצי בני-אדם, גברים ונשים, זקנים וילדים, שרק חלק קטן מהם פעיל בחמאס. הדבר נעשה בגלוי, בפרהסיה, לעיני מאות מיליוני ערבים ומיליארד ורבע מוסלמים. גם במצרים עצמה יש מיליוני בני-אדם המתביישים בהשתתפות ארצם בהרעבת אחים ערבים.

זוהי מדיניות מסוכנת מאוד. מדוע מובארק עושה זאת?

חטא מצרים - מישראל

מעמדה של מצרים נעשה עלוב יותר ויותר. סעודיה משפיעה יותר ממנה, דובאי הפכה למרכז כלכלי עולמי, אירן הופכת למעצמה אזורית חשובה ממנה

התשובה האמיתית היא, כנראה, שאין לו ברירה.

מצרים היא אומה גאה מאוד. כל מי שהיה במצרים יודע שגם המצרי העני ביותר שופע גאווה לאומית ונעלב בקלות כאשר נפגע הכבוד הלאומי. זה הוכח שוב לפני כמה שבועות, כאשר המצרים הפסידו במשחק-כדורגל מול אלג'יריה, ומצרים התנהגה כאילו הפסידה במלחמה.

"מראש הפירמידות האלה, ארבעת אלפי שנים מביטות בכם!" קרא נפוליאון לחייליו לפני שכבש את קהיר. כל מצרי חש ש-6,000 שנות היסטוריה מביטות בו כל הזמן, ויש האומרים 8,000.

תחושה עמוקה זו מתנגשת במציאות, שבה מעמדה של מצרים נעשה עלוב יותר ויותר. סעודיה משפיעה יותר ממנה, דובאי הפכה למרכז כלכלי עולמי, אירן הופכת למעצמה אזורית חשובה ממנה. בניגוד לאירן, שבה קראו האייתולות למשפחות להסתפק בשני ילדים, הילודה המצרית אוכלת בה כל חלקה טובה, והארץ אינה יוצאת ממעגל העוני.

בעבר הצליחה מצרים לכפר על חולשותיה הפנימיות בהישגים חיצוניים. העולם ראה במצרים את מנהיגת העולם הערבי, והתייחס אליה בכבוד. לא עוד. כוחה של מצרים ירד פלאים. לכן אין למובארק ברירה אלא למלא אחרי הוראות ארצות-הברית - שהן, בפועל, הוראות ישראליות. זהו ההסבר האמיתי להשתתפותה במצור.

מאות בחוץ, מאות בפנים
מחווה לנתניהו. מובארק [צילום: AP]

בשעה שהמפגינים הסתובבו בקהיר וחיפשו ביטוי לזעמם, התקבל בנימין נתניהו בארמון הנשיא בלב העיר. מארחיו יצאו מגדרם כדי להלל ולשבח את תרומתו לשלום, ובעיקר את "הקפאת הבנייה" בהתנחלויות בגדה - הקפאה מדומה, שאינה כוללת את ירושלים המזרחית.

חוסני מובארק ונתניהו כבר נפגשו בעבר - אך לא בקהיר. הנשיא המצרי הקפיד על כך שהפגישות תתקיימנה מעבר לתעלת-סואץ, בשארם אל-שייח' - הרחק ממרכזי האוכלוסיה המצרית. ההזמנה לקהיר הייתה, על כן, מחווה רבת-משמעות להידוק היחסים.

כמתנה מיוחדת לנתניהו הסכים מובארק שמאות ישראלים יבואו למצרים כדי להשתטח על קברו של הרב יעקוב אבוחצירא, שמת ונקבר בעיר דמנהור במצרים לפני 130 שנה, בדרכו ממרוקו לארץ-ישראל.

יש משהו סמלי בניגוד זה: חסימת דרכם של המפגינים הפרו-פלשתינים לעזה והזמנת החסידים הישראלים לדמנהור.

מחאה נגד המצורים

בדבריי לפני המפגינים, אחרי שצעדנו בלב תל אביב (2.1.10) במחאה על המצור, התאפקתי מלהזכיר את חלקה של מצרים בו.

אני מודה שחשתי חיבה רבה לאנשים שפגשתי במצרים. "האיש ברחוב" המצרי הוא מסביר-פנים להפליא. בהתנהגות האנשים זה לזה בולטת נינוחות, חוסר-תוקפנות וחוש-הומור מיוחד במינו. הם שומרים על כבוד עצמי גם בתנאי הצפיפות והמצוקה הקשים, ולא שמעתי קיטורים. בכל אלפי שנות ההיסטוריה לא היו במצרים יותר משלוש-ארבע מהפכות.

יש, כמובן, צד שני לסבלנות המצרית: ההשלמה עם המציאות אחראית במידה רבה לקיפאון הכלכלי, החברתי והפוליטי של מדינתם וחברתם.

נדמה שהעם המצרי מוכן לקבל את הכל. מאז ימי הפרעונים ועד הפרעה הנוכחי, קל לשלוט בו. אך יכול לבוא היום שבו הגאווה הלאומית תגבר גם על הסבלנות הזאת.

כישראלי, אני מוחה על המצור הישראלי. אילו הייתי מצרי, הייתי מוחה על המצור המצרי. כאזרח העולם, אני מוחה נגד שניהם.

ערבים נגד פלשתינים

כאשר כתב זאב ז'בוטינסקי לפני שמונים שנה על הצורך להקים "קיר הברזל" נגד הפלשתינים, הוא לא חלם שהערבים הם שיעשו זאת

לכאורה, עצם ההשתתפות של מצרים במצור על רצועת-עזה מדהימה.

המצור הישראלי הוטל הרבה לפני "עופרת יצוקה", והוא הופך את הרצועה ל"בית-הסוהר הגדול ביותר בעולם", כפי שנאמר פעמים רבות. הוא כולל למעשה את הכל, חוץ מתרופות חיוניות ומצרכי המזון הבסיסיים ביותר. הסנאטור האמריקני ג'ון קרי, המועמד לשעבר לנשיאות, נדהם לשמוע שהמצור כולל גם פסטה - צה"ל קבע שאטריות הן מותרות. זהו מסוג "הכל כלול" - מחומרי-בניין עד למחברות של ילדי בית-ספר. חוץ ממקרים הומניטאריים קיצוניים ביותר, אין נפש חיה יכולה להיכנס מישראל ומהגדה לעזה ומעזה לישראל ולגדה.

אבל ישראל שולטת רק בשלושה מארבעת הצדדים של הרצועה. בצפון ובמזרח שולט צה"ל בגבול-היבשתי, במערב שולט חיל-הים בגבול הימי. הגבול הרביעי, הדרומי, נשלט על-ידי מצרים - ולכן לא היה ערך למצור כולו, אלמלא היו המצרים משתתפים בו.

לכאורה, זה אינו מתקבל על הדעת. מצרים טוענת לכתר המנהיגות של העולם הערבי. היא המדינה בעלת האוכלוסיה הערבית הגדולה ביותר, והיא ממוקמת במרכז העולם הערבי. לפני חמישים שנה היה נשיא מצרים, גמאל עבד-אל-נאצר, אליל העולם הערבי כולו, ובמיוחד של הפלשתינים. איך יכולה מצרים לשתף פעולה עם "האויב הציוני", כפי שנקראה ישראל אז בפי המצרים, כדי לרמוס ולהכניע 1.5 מיליון אחים ערביים?

עד לא מכבר מצאה ממשלת מצרים פיתרון, שגם הוא אופייני לחוכמת-החיים המצרית, בת 6,000 שנות היסטוריה. היא השתתפה במצור אך העלימה עין ממאות המנהרות שמתחת לגבול עזה-מצרים, שבהן עברה האספקה היומיומית לתושבים (במחיר מופרז וברווחים גדולים לסוחרים המצריים), יחד עם זרם אמצעי-לחימה. גם בני-אדם עברו שם - מפעילי-חמאס ועד לחתנים וכלות.

עכשיו זה עומד להשתנות. מצרים החלה בהקמת קיר-ברזל לאורך כל הגבול עם עזה. זוהי שורה של עמודי-פלדה, המוחדרים עמוק לתוך האדמה, כך שכל המנהרות תהיינה חסומות. זה יחנוק את אוכלוסיית הרצועה סופית.

כאשר כתב זאב ז'בוטינסקי לפני שמונים שנה על הצורך להקים "קיר הברזל" נגד הפלשתינים, הוא לא חלם שהערבים הם שיעשו זאת, פשוטו כמשמעו.

תאריך:  03/01/2010   |   עודכן:  03/01/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיר הברזל
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
3/01/10 16:08
2
אליהו חיים
3/01/10 17:47
3
תודה טמבל...
4/01/10 03:31
4
noni nyc
4/01/10 05:16
5
נביל
4/01/10 06:32
6
יותם
4/01/10 07:09
7
אחד הקוראים
4/01/10 08:06
8
האיש שונא יהודים.
4/01/10 08:25
9
Tiqva
4/01/10 08:51
10
חץ
4/01/10 09:32
11
סופך יגיע!!!!!!!!
4/01/10 20:21
 
בטטה
5/01/10 20:52
12
מפוכח
6/01/10 10:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גילויי הסרבנות מימין מהזמן האחרון, נתנו את האות לתחילתו של מחול שדים בתקשורת: פוליטיקאים, עיתונאים וסתם עמך משמאל ומימין עשו שמיניות באוויר כדי להסביר מדוע סרבני השמאל הם בוגדים ואלו מהימין גיבורים, ומצד שני כיצד סרבני הימין הם קנאים פשיסטים ואלו מהשמאל אבירי המצפון האנושי.
03/01/2010  |  אריה פרלמן  |   מאמרים
התוצאות הרשמיות של הבחירות הכלליות לבונדסטאג ה-17 פורסמו לפני זמן רב. התוצאה החשובה מכל היא של המפלגה הליבראלית (FDP) שהגדילה את כוחה באופן משמעותי וגרפה כ-14.6% מקולות הבוחרים. הדבר הזה איפשר את הקמת הקואליציה הימנית "שחורה-צהובה" בראשותה של הקנצלרית מרקל באופן חלק וללא עיכובים מיותרים.
03/01/2010  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
3.5 שנים או במילים - שלוש שנים וחצי, שהן יותר מ-1,200 ימים ולילות שהחייל, הילד הצעיר והמסכן, גלעד שליט נמצא בשבי החמאס.
03/01/2010  |  אלדד רוזנברג  |   מאמרים
כאשר החזאי מבשר על גשמים בצפון, ואתה מגיע לראש פינה ויורדים עליך ממטרים מתונים, אל תסיק מסקנה שזה מה שקורה במרחק 11 קילומטרים מערבה בכביש המתפתל בואך לצפת, או מחצית המרחק במעוף הציפור או העננים. זה בדיוק מה שקרה לנו, בעלותנו בגב ההר לצפת ומשם לבירייה, במקום שבו הזמנו צימרים. לא ברור היה לנו אם אנו בתוך העננים או שהם בתוכנו. הייתה שעת בין ערביים והערפל היה סמיך כמו מרק אפור וכאשר נדלקה תאורת הדרכים (בבירייה קשה לדבר על רחובות) המרק הפך לצהוב. דומני שבהרי סקוטלנד התנסיתי בערפל סמיך כזה. אבל שם ישנה תאורת ערפל מיוחדת. אך בכך טמונים היו היופי, המסתורין, ההצצה הפנימית בקרביים של ההרים מתוך הערפילים הללו ומהם אל העָבָר. כמו הצצה מעבר למסך אל במת ההיסטוריה.
03/01/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
המלטונין הוא הורמון המיוצר ומופרש מבלוטת האצטרובל (pineal gland) במוח. הפרשתו של המלטונין קשורה למחזורי יום ולילה בגוף ולמשכם, כך שלרמת המלטונין השפעה ישירה על מצבי העירות והשינה שלנו. בלילה בחושך, ככל שכמות האור הנקלטת בעיניים קטנה, עולה באופן משמעותי הפרשת המלטונין. לעומת זאת, במהלך שעות היום, הפרשתו קטנה ביותר.
03/01/2010  |  ישראל חלד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
התנגשויות בטהרן: בהרוגים - אחיינו של מוסבי  /  מאיה שני
מהומות בקום ובביתו של האייתולה מונתזרי  /  מאיה שני
חרירי נפגש עם אסד - ברית נגד ישראל?  /  עידן יוסף
האם הטרור חוזר לארה"ב?  /  יורם שויצר
ותודה לחמאס על שעשה למעני  /  מרדכי קידר
קליטת פליטים כתמיכה עקיפה בדיקטטורות  /  אלון לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il