|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"פטנט ישראלי": משפטים מנוהלים בתקשורת

רק בישראל - משפטים בעלי תהודה ציבורית תקשורתית ינוהלו בטלוויזיה והסיכומים יובאו לבית המשפט למתן פסק דין בלבד נשיאת בית המשפט העליון, נשיאת מועצת העיתונות יו"ר לשכת עו"ד וראשי המערכת המשפטית שותקים - והתקשורת חוגגת עורכי דין הופכים, בלחץ הנסיבות, לדוברים וליח"צנים
08/01/2010  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
בקרוב - הכרעת דין באמצעות מסרונים מהבית?

לאחרונה, אנו עדים לתופעה חמורה, ההולכת ומתפשטת בתקשורת הישראלית של ניהול משפטים בעלי אופי ציבורי תקשורתי, בטלוויזיה, ברדיו ובפנלים שונים במסגרות דיוניות בתקשורת.
התופעה מדאיגה, כשלעצמה, מאחר שהיא מסרסת את מהות המשפט, מייתרת את ההליך הדיוני המשפטי, את הליכי החקירה של הצדדים באולם המשפטים ולבסוף גם את תפקידו של השופט, שצריך להכריע ע"ס הראיות שהובאו בפניו בגורלות של אנשים, משפחות, חברות ועסקים.

התקשורת הופכת את המשפטים, לקרקס תקשורתי, מין סוג של ריאליטי חדש, שבסופו הציבור, כלומר: המושבעים, יחליטו על גורל המשפט ע"י אס.אם.אס בטלפון או באינטרנט.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, יצאה לאחרונה למאבק צודק, בזירוז הליכי משפט, קיצור תורים וקנס על משיכת זמן ובקשות דחייה לא מוצדקות. אבל אני תוהה - למה צריך את זה?

הרי הטלוויזיה, עושה לנו את המלאכה ביעילות, מביאה ראיונות עם המתלוננים, משחזרים את האירוע באמצעות עדי הראייה, ויתירה מכך מצטטים פסקאות מתוך העדויות שנמסרו.

מעל לכל, קטעים נרחבים מעדות החשוד/נאשם על גרסתו - כולל הסתירות והתהיות שישנן בגרסתו, מובאים בפנינו במלואן, ואני שואל - את הנשיאה דורית ביניש, את יו"ר לשכת עו"ד יורי גיא-רון - איפה אתם, איפה קול הזעקה המצופה מראשי מערכת המשפט, על העוול, על הסירוס, על הפסול בשיטה החדשה, המייתרת את ניהול המשפט, בפני השופטים.

אם כך הם פני הדברים - למה שלא נחזור לשיטה המשפטית של ימי הביניים לאמור: "מבחן האש". הנאשם יועמד למבחן, אם ישרוד ולא יודה סימן שהוא זכאי, לא יעמוד במבחן - דינו נחרץ. אפשר גם לגוון - בשיטת "הדו-קרב", שהיה נהוג בראשית המשפט האנגלי לאמור: הנאשם העשיר האביר, ביתר לו נציג שילחם ב"דו-קרב" נגד המאשים והמלעיז או נציגו והמנצח - הוא זכאי.

עוד לא שכחה והוכרעה סופית פרשת העיתונאית אילנה דיין והתחקיר שלה בעניין הסרן ממוצב גירית בעזה, שהואשם ע"י התקשורת "בווידואה הריגה", של ילדה פלשתינית לכאורה תמימה בדרכה לבית הספר, למרות שבכיוון הליכתה לא היה בית ספר והאירוע דומה יותר "למלכודת" חמאס.

עוד לא שכחו הדי פסק הדין של השופט המחוזי סולברג, בה הטיל על העיתונאית והזכיינית, בשל תחקיר זה קנס כספי של 300,000 ש"ח בנוסף להוצאות משפט, בשל פגיעה בשמו הטוב של הקצין ובשל תחקיר רשלני, מגמתי, לא מקצועי, מלא סתירות ותהיות, בישול קלטת, עדויות שקר שהיום צריכות לפעול לטובת הקצין ובעיקר בשל העובדה שהקצין זוכה כליל, ע"י בית הדין הצבאי שדן בעניינו בסוגיה זו. יתירה מכך, השופט סולברג מרשיע גם את התקשורת, על חלטורה, רשלנות ורדידות.

ובעוד זה בא, הנה סיפור חדש על סרן אפרתי, מאבטח הרמטכ"ל, המואשם בעבירות חמורות ובנסיבות אפילו יוצאות דופן.
והנה, בתוכניתו של אמנון לוי - שומר מסך - בתאריך 4.1.2010 (יום ב') הוקדשה כולה לפרשת הקצין האנס, בהרחבה, בהדגשה ובהתלהבות חריגה ועסיסית.

כזאת עוד לא היתה, במערכת המשפט בישראל - למרות מקרים קודמים בולטים כמו חקירת ביבי נתניהו, חקירת הנשיא קצב, ראש הממשלה אולמרט ואחרים.

כל העדויות, העדים המתלוננת, חוקרי המשטרה, כל מה שנעשה ונשמע בחדרי החקירות, הובאה בגרסת טלוויזיונית, וכל זאת עוד לפני שהחל המשפט, והראיות הוגשו לשופטים. מבחינה משפטית מדובר "בסדום ועמורה" מבחינה תקשורתית, בידור להמונים בנוסח הגלדיאטורים ברומא.

רבותי - המצב הזה לא יכול להימשך - או שיבטלו את המשפטים או שימנעו את התופעה התקשורתית הקלוקלת הזו - לאלתר. את התפקיד הזה צריכים למלא - ראשי מערכת שלטון החוק, בלחץ ציבורי ואם צריך בחקיקה ובענישה כבדה.

עלינו להחליט: מערכת משפט תקינה או קרקס טלוויזיוני

הפרשיות הלוהטות של הימים האחרונים, מבליטים ביתר שאת, את התופעה של עורכי דין הנאלצים בנוסף לתפקיד הרגיל והמקובל של ייצוג משפטי של קליינט חשוד, עצור או נחקר בעבירות מעוררות עניין ציבורי ועיתונאי - לתפקד גם כדוברים ואנשי יחסי ציבור.

עורכי הדין, בהרבה מקרים נאלצים להדוף את התקפות העיתונות הכוחנית והחטטנית ע"י הופעות מול מצלמות הטלוויזיה, כדי להסביר, לתרץ או לדחות טענות ופרשנויות לפעמים על גבול האבסורד.

שלא תהיה טעות - עורכי הדין לא סובלים מהחשיפה ופרסום תמונותיהם ושמם בעיתונות - הם נהנים מהסיטואציה וסוחטים אותה עד תומה. אין זה מחזה נדיר, לראות עו"ד צועדים עם הקליינט מול סוללת הכתבים, תוך מתן הוראות אחרונות בעלות חשיבות משפטית גורלית שנלחשות לאוזני הקליינט ההמום והמבולבל - פרט אולי לכמה "מקצוענים" שכבר רגילים למחזה ולריטואל העיתונאי.

האם הדבר עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה של עורכי הדין - לא בדיוק, עם הסתייגויות חריגות וגלישה לאזורים אפורים שלא נצפו ע"י מנסחי כללי האתיקה המקצועית.

לפני שניים שלושה עשורים, לא עלה על דעתו של עו"ד להיות איש יחסי הציבור ודוברו של החשוד, הנחקר או הנאשם.
המקצוע חייב אותו: למקצועיות, מיומנות, נאמנות וכושר שכנוע בבית המשפט. עו"ד הקלאסי כהגדרתו הוא "קצין בית המשפט" שתפקידו לעזור לבית המשפט לעשות משפט - מבלי לפגוע במטרתו להיות נאמן לקליינט ולעשות כמיטב יכולתו לייצגו בפני הערכאות.

השינוי החל להסתמן לפני כ-10 שנים, עת החלו סדרת המשפטים
של "אישי ציבור", שרים, ח"כים, ראשי עיר ומנכ"לים של חברות ממשלתיות וציבוריות.

הבדל בין עיתונות חופשית לעיתונות רכילתית מלאה חצאי אמיתות

העיתונות כדרכה עטה על המציאה והחלה בחשיפה נרחבת ואגרסיבית וכדי להתגבר על המתקפה הציבורית ולבלום אותה החלו הנאשמים להיעזר במשרדים ליחסי ציבור ודוברים מקצועיים.
האמת, הדבר הצליח במידה רבה וכאשר ראו האחרים "כי טוב" - הפך הטרנד למי שידו משגת, לחלק מצוות ההגנה - וכך ראינו ליד סוללת עורכי דין נבחרים גם יחצ"נים בעלי קשרים בעיתונות, ברדיו וטלוויזיה והתוצאות לא איחרו להגיע.
אמנם, לא כל חשיפה טובה לקליינט, ויש אפילו רבים שהדבר הזיק להם תדמיתית ציבורית ומשפטית אך לעומתם יש גם רבים שיכולים להצביע על הישגים לפחות תקשורתיים וציבוריים. קשה להניח, שמסע יחסי ציבור אגרסיבי ומאסיבי יביא למהפך משפטי - אך במקרים גבוליים, בשטחים האפורים יש לכך השפעה - ומאחר שהשופטים הם גם בני אדם וצרכני עיתונות על כל גווניה - יש לכך השפעה ועל קטע זה עובדים היחצ"נים.

העיתונות מצידה, בגלל הדרישה לחשיפת יתר, חטטנות, רכילות, רדיפת רייטינג ותחרותיות עוברת לא פעם את גבולות האתיקה העיתונאית וגבולות הטעם הטוב.

יש הבדל מהותי בין עיתונות חופשית שתפקידה לדווח, לסקר, להביא לצופים עובדות עם או בלי פרשנויות מקצועיות - שזה חיוני, לגיטימי ורצוי לבין עיתונות החודרת לפרטיות, לחדר המיטות, נאחזת ומפרסמת כתבות צבע ורקע מלאות רכילות, חצאי אמת, וסיפורי עבר עם סיפורי בדים של כאילו חברים ומכרים ורכילאים חברתיים ומקצועיים.

יש גם עיתונות שיוצרת ודוחפת פרשיות יש מאין, כולל ביצוע תפקידים השמורים למשטרה ופרקליטות כשכל התמהיל הזה - המגיע בחבילות כל היום מכל הכיוונים - גם אם יש רתיעה ציבורית היא בסופו של דבר שוקעת ומבעבעת לתודעה עד שקשה לפעמים לנתק בין האמת לסיפור בין העובדות לבדיות.

הדוגמאות לתופעה הנ"ל הן רבות החל מהפרשיות הגדולות כמו בראון-חברון, נתניהו והמתנות, שרה נתניהו - עמותות ברק, עמותות שרון, שבס, השר דרעי - פרשת גלזר - שרי אריסון, הנשיא קצב, אולמרט ורבים וטובים אחרים.

כדי למנוע אי הבנה - אין בדברים אלה כדי להתנגד לסיקור ודיווח לגיטימי מהפרשיות שצוטטו לעיל, ההיפך הוא הנכון - גילוי וסיקור עוזרים למשטרה בפיענוח ובאיסוף ראיות חשובות בפרשיות כמו תקיפה מינית והטרדה מינית, שוחד וכד', במקרים אלה החשיפה חיונית לדגם של התנהגות דומה בעבר ולחיזוק ראיות המשטרה והפרקליטות - אך בגבולות סבירים, הוגנים ומקצועיים.

אם העיתונות תירגע - יש להניח שגם עו"ד יאלצו להנמיך פרופיל ולהתרכז במשפט - אך כל זמן ששני הגופים או השלושה עיתונות, משטרה, עורכי דין, יזינו אחד את השני - החגיגה תמשך.

בכל מקרה, המצב הנוכחי, לא יכול להימשך. וכדי לא לרוקן מתוכן את מקצוע עריכת הדין ולא להגיע במערכת המשפט על הגורמים המתאימים, לאזור אומץ ובשילוב מערכות - להחזיר למשפט את כבודו הנשחק והאבוד.

הערות והרהורים בענייני דיומא:

  • ציפי לבני ממשיכה במסע המשפיל של ריצה והופעה תחת כל מיקרופון רענן וכל במת בידור רדודה. הופעתה האחרונה, בתוכנית "מצב האומה" - בטלוויזיה, הייתה פגיעה בכבודה האישי ובכבודה כיו"ר האופוזיציה.

  • הצהרתו של שר החוץ איווט ליברמן בפני שגריר ישראל בעולם, שהגיע העת להפסיק להצטדק ולהתרפס בפני המדינות - היה במקום ובעיתוי הנכון.מדינה ריבונית, שחשה ופועלת מתוך רגש אחריות מדינית וביטחונית, לא צריכה להצטדק ולא להנמיך פרופיל או לרקוד לפי חלילי המדינות שרובן אנטי-ישראליות. שגריר שלא יכול לעמוד במשימה, להגן על מדיניות הממשלה וקווי מדיניותה שיתפטר, אבל הג'וב כל כך טוב נוח עם הרבה פינוקים, שאיש לא יעשה זאת.

  • ח"כ זחאלקה, בראיון עם דן מרגלית כינה את ברק כשר ביטחון רוצח ילדים עם קונוטציה לצורר הנאצי הידריך. דן מרגלית זרק אותו מהאולפן ובצדק, אך לבסוף נבהל מעצמו וחיפש פירושים ותירוצים - כדי למתן את תגובתו הצודקת להערה הארסית והאנטישמית. מקומו של ח"כ זחאלקה ומרעיו - לא בכנסת ישראל ולא בישראל הדמוקרטית. נראה אותו אומר זאת במצרים, סוריה, אירן (איתן הוא מזדהה) שם היה מוצא עצמו על עץ גבוה.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  08/01/2010   |   עודכן:  11/01/2010
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"פטנט ישראלי": משפטים מנוהלים בתקשורת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שולץ
8/01/10 18:19
2
כולם מהסניף
8/01/10 18:31
3
יש פתרון
9/01/10 02:03
4
ציונה ר' לאברהם
14/01/10 19:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו קרובים היום יותר מתמיד לרקע המשטמה, שייצרו בכירי ה"ביטחון", הפוליטיקאים משמאל וחבריהם בתקשורת, סביב צווארו של ה"ימין" הישראלי 1995.
08/01/2010  |  רפי פרידמן  |   מאמרים
בעוד יזמים מתכננים קניונים גדולים בכל רחבי הארץ, ורבים שואלים האם יש הצדקה לכולם, הולך יהודה שגיב בכיוון אחר: חברת הבנייה הוותיקה ישקו, בבעלות משפחת שגיב, פותחת בימים אלו, בהשקעה של 80 מיליון שקלים, מרכז מסחרי שכונתי ב"נוה שקמה" במערב ראשון לציון. זהו המרכז המסחרי השני שלו באיזור. שני המרכזים, בשטח כולל של 8,000 מ"ר, נותנים שירות בלעדי לכ-100 אלף תושבי מערב העיר, משום שהם היחידים.
08/01/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
אופיר פינס פורש, מפלגת העבודה איבדה, לדבריו, את דרכה ואילו הוא עצמו הצליח לנווט את עצמו בכישרון רב למבוי סתום מבחינה פוליטית. מבין המורדים פינס הוא היחיד שבאמת יכול היה לשרוד פוליטית ואפילו להתברג בממשלה, אבל יותר מדי אותות כבוד על תרומתו הייחודית לאיכות השלטון [מישהו באמת שמע על תרומה ממשית שלו בנושא?] מנהל תקין, זכויות האזרח [??] הביאו אותו לנקוט בצעדים שגויים. בניגוד לשלושת המורדים האחרים שנידונו מראש לחיסול ממוקד במערך הכוחות החדש במפלגה, לפינס דווקא הייתה אפשרות להינצל ולא עוד.
08/01/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בתאריך 11.1 כוכב ונוס לצד השמש, ויחדיו הם רוקדים, עם ראש הדרקון, ומחזקים מערכות יחסים קרובות ואישיות, עם החברים הקרובים, בהם אנו בוטחים, כאלה שהם ראויים ואמינים. זה הזמן לטפל בחילוקי דעות, מבנה הכוכבים מאפשר לנו מימוש סיפוקים אישיים ופנימיים,
08/01/2010  |  טובה ספרא  |   מאמרים
הראיון שערכו בשבוע שעבר דן מרגלית ורונן ברגמן עם חבר הכנסת דר' ג'מאל זחאלקה, מנהיג מפלגת בל"ד, גלש חיש מהר לתקרית מילולית קשה ולסילוקו של זחאלקה מאולפן "ערב חדש" של הטלוויזיה החינוכית. זחאלקה, אגב דבריו נגד המצור על רצועת עזה, אמר כי שר הביטחון אהוד ברק "שומע מוזיקה קלסית" ו"רוצח ילדים" פלשתינים. דן מרגלית התייחס לאמירה זו כ"חוצפה" ומכאן הדרך הייתה קצרה להתלהטות הרוחות, במהלכה הטיח זחאלקה במרגלית את הדברים הבאים: " אתה מדבר כמו בשוק", "אתה אפס", "אתה מפיסטו", "אתה עיתונאי חצר", "אתה אדם חסר מצפון", "זה שיח' מוניס פה". בחילופי המהלומות המילוליות ביקש מרגלית מזחאלקה לעזוב את האולפן ואמר לעמיתו רונן ברגמן: "ראית את החצוף הזה אומר על ברק שהוא רוצח ילדים".
08/01/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il