בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לשחזר את האתמול המתלבט של השירה העברית
|
בניגוד למוסכמה הרווחת הרואה באורי צבי גרינברג משורר אקספרסיוניסטי מובהק, התאפיינו יצירותיו ביכולת ההגבה המגוונת והמשתנה שלהן להווה התרבותי בו התחברה כל אחת מהן ● מחקר חדש של פרופ' ליפסקר
|
דיוקנו של אורי צבי גרינברג
|
|
|
|
המשורר היחיד שחזה את השואה
|
זאב גלילי
|
17 שנים לפני השואה חזה אורי צבי גרינברג יהודים מומתים בגז * 7 שנים לפני פרוץ מלחמה כתב שיר שתיאר את השואה וביאליק אמר כי זהו שיר משוגע אך פירסם אותו * איש לא האמין לו, אבל הוא חזה גם מטוסים מעל הר הבית והזהיר מפני חורבן נוסף
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
ספרי השירה של אורי צבי גרינברג ראו אור ביידיש ובעברית במהלך שבעה עשורים של המאה העשרים. שירתו הגיבה תמיד למאורעות זמנה, מימי שירותו כחייל בחזית הסרבית במלחמת העולם הראשונה, דרך תקופת היותו אמן אוונגרדיסט בוורשה ובברלין בשנות העשרים ועד להצטרפותו למפעל הציוני בסוף שנת 1923 כמשורר-חלוץ בן העלייה השלישית. בניגוד למוסכמה הרגילה הרואה באורי צבי גרינברג משורר אקספרסיוניסט מובהק - איש המהפכה של המודרניזם האירופאי באירופה - מבקש מחקרו של פרופ' אבידֹב ליפסקר לשרטט מחדש את התפניות שעברה כתיבתו של גרינברג ולהאיר את 'אזורי ההיסוס' הפואטיים והאידיאולוגיים שלה, את ה'התחלות' המפתיעות המתגלות בה דווקא על רקע המוסכמות המקובלות שהציעו לה פואטיקות ואידאולוגיות בנות זמנה. כל אחת מעבודותיו הספרותיות, בין שנדפסו כספרי שירה ובין שראו אור ככתבי עת בעריכתו ('אלבאטראס' בוורשה ובברלין ו'סדן' בארץ-ישראל), מציגה דרמה אסתטית ורעיונית עצמאית הנטועה כולה בהווה התרבותי שבו נוצרה. בכך הייתה תמיד שירת גרינברג תגובה ססמוגרפית לקולות המיוחדים של זמנה ותעודה מיוחדת של ההיסטוריה הנפשית של אינטלקטואל מודרניסט שמקום הגידול שלו הוא מזרח אירופה ומרכזה. גרינברג היה מודע היטב לאיכות הזו של כתיבתו וביטא אותה במישורים שונים של עיצוב הטקסטים שלו - ספרים, קונטרסים וחוברות - בעלי חזות שהעמיד כמין אייקון של מסריו שלו ושל הזמן התרבותי העכשווי שבתוכו כתב את שיריו. מפעל הכינוס של שירת גרינברג, הרואה עתה אור במוסד ביאליק בידי העורך דן מירון, משקף את ההיקף העצום של השירה הזו (ארבעה-עשר כרכים בפורמט אלבומי). אולם, הוא מביא להאחדתה המו"לית החזותית של שירה שהצטיינה דווקא במעברים דרמטיים מסגנון לסגנון, בפניה מתחלפת ליעדי קריאה משתנים ובעיקר בביטוי הלכי נפש שונים ביותר זה מזה: החל משירה לירית אימפרסיוניסטית שנכתבה ביידיש ובעברית לפני מלחמת העולם הראשונה, שירה אקספרסיוניסטית אוונגרדית סמוך למלחמה ולאחריה ('מעפיסטא' וורשה 1921), שירה אקזיסטנציאליסטית אורבאנית ('אנקראון על קוטב העיצבון', תל-אביב תרפ"ח), שירה פוליטית רוויזיוניסטית ('ספר הקטרוג והאמונה', תרצ"ז) ושירה לירית-הגותית מופנמת ורוויה בסימבוליקה של מעמקים מיסטיים ומדיטטיביים (שירי 'לוחות הארץ' בשנות החמישים). מול הופעה מאוחרת זו של הכתבים המקובצים - כמעשה של האחדה - מבקש המחקר של ליפסקר להעמיד מחדש את נקודות הראשית של המהלכים הפואטיים המשתנים האלה כציוני דרך של פניות, שברים ומעקשים שעברה תודעתו של אינטלקטואל יהודי מזרח-אירופאי בנדידה שלו ממקום לידתו בפולין אל ההוויה הציונית הפוליטית בארץ-ישראל. בניגוד לעמדה המקובלת הרואה במהלך הזה תנועה רציפה וישרה מהוויה של גלות טרום-ציונית אל מרחב ציוני חלוצי, תנועה שהמניע הפואטי שלה הוא האקספרסיוניזם החברתי והאידאולוגי (מ'מעפיסטא', וורשה 1921, עד 'כלב בית', תל-אביב 1930), חושף מחקרו של ליפסקר את רגעי התפנית השונים כשברים מודרניסטיים ברצף שתודעת המשורר מבקשת לשמור עליו. שירת גרינברג מגלה מימד מיוחד של 'רציפות משברית', שבתוכה היא לא רק מושפעת מן הסביבה שלה, אלא משתתפת בעיצוב התפיסות המבקשות להביא מרפא למשברי הרוח של האינטלקטואלים היהודים בתקופה שבין שתי מלחמות עולם ואחר כך לאוונגרד הציוני-יהודי בארץ ישראל ('אימה גדולה וירח', תרפ"ה). זהו אפוא מחקר על תודעה שירית אחת שהרֵאשיוּת שלה בכל אחד מפרקי חייה מציגה סוגיה עצמאית נבדלת ובעלת חיים משלה ברצף הכרונולוגי של המשברים שעוברת תודעתו של אינטלקטואל יהודי במאה העשרים. לכך שייך גם מרקם היחסים הספרותיים שבין הסופרים לבין עצמם והספר מבקש להצביע על יחסים ממשיים וטקסטואליים כאלה בין גרינברג ומשוררים עבריים אחרים (נתן זך ודן פגיס) לבין המשוררת אלזה לסקר-שילר. חשיפת העבר הספרותי המהסס-המתלבט של אורי צבי גרינברג מחזירה את הקריאה בשיריו אל המחוזות השואלים של התרבות הישראלית כבלם מפני קריאת השירה הזו כפלקט פוליטי ופואטי חד-ממדי.
|
|
פרופ' אבידב ליפסקר מלמד במחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן והוא עמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן. הוא עורך 'האנציקלופדיה של הסיפור היהודי' בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן ועורך כתב העת 'ביקורת ופרשנות'. ספרו 'שיר אדום שיר כחול: שבע מסות על שירת אורי צבי גרינברג ושתיים על שירת אלזה לסקר שילר' ייצא לאור השנה (תש"ע) בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן.
|
|
תאריך:
|
12/01/2010
|
|
|
עודכן:
|
12/01/2010
|
|
פרופ' אבידב ליפסקר
|
לשחזר את האתמול המתלבט של השירה העברית
|
|
שירות SaaS מציע לנו לקחת את כל המידע הארגוני, החל מתעבורת הדואר, דרך מערך קשרי הלקוחות ועד הניהול השוטף של העסק, ובמקום לשמור אותו אצלנו, בשרת הארגוני, פשוט לשים אותו באינטרנט. מי יסכים לקחת את כל המידע על הלקוחות שלו, ופשוט לשים באינטרנט? זה נוגד כל הגיון, זה מידע סודי בהחלט!!!
|
|
|
אין ספק שעל ישראל להגיב בחומרה על ה"זובור" שראש ממשלת טורקיה מעביר לנו. גם המניעים הידועים והאפשריים של טורקיה למסע השיטנה הזה (כפי שפירטתי במאמרי "תסמונת העם המופתע") אינם מצדיקים השתלחות חסרת-תקדים וחסרת-רסן כזאת.
|
|
|
אתמול (ב', 11.1.10) פורסם כי השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, הצהיר כי ארה"ב עלולה לפגוע בערבויות הכלכליות הניתנות לישראל כדי לאלצה להתקדם בתהליך המדיני.
|
|
|
בעידן קודם, בעת שישב על כס ראשות הממשלה, הוענק לבנימין נתניהו הכינוי 'קוסם'. ממלא-מקומו של 'נתניהו הקוסם' בקדנציה הנוכחית הוא 'נתניהו הלהטוטן'. אין כמוהו למעשה הליהטוט בכדורים רבים ושונים בעת ובעונה אחת, ואף במעברים מכדור לכדור בלי חשש. העניין הוא, שאיכשהו הכדורים מתישהו גם נופלים מידיו בזה אחר זה.
|
|
|
מחירי המדדים בבורסה המקומית מצביעים על קירבה למחירי השיא טרם המשבר הגדול שפקד את השווקים הפיננסיים שהחל במחצית השנייה של 2007 והתעצם בשנת 2008. מדד היחס אליו אני מכוון, הינו מדד תל אביב 25 - או בשמו הנפוץ-מדד המעו"ף (מכשירים עתידיים פיננסים) - ששיאו היה מעל 1,240 נקודות וכיום המדד עומד על 1,170 נקודות.
|
|
|
|
|
|
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
|
|
|
דן מרגלית
הפרופסור שקמה ברסלר חזרה הלילה למקומה בראש ההפגנות לאחר ראיון שהעניקה שלשום לטלוויזיה איננו עקורים בארצנו, אמרה ברסלר שהיא שילוב של מדע ואהבת הארץ, מכון ויצמן ועמק יזרעאל
|
|
|
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
|
|
|
עדנה ויג
לא כל אדם מודע לכוח הרב שבמילים היוצאות מהפה ולמידת השפעתן וחבל... מילה שנאמרת משולה לחץ שנורה אף אם היורה התחרט על פעולת הירי, את הנעשה אין להשיב
|
|
|
אפרים הלפרין
השורשים ההיסטוריים של נושא הגיוס יוצרים ציפייה אצל קהל נרחב שלא חלה עליו חובת גיוס מאחורי הציפייה הזו עומדת הבטחה שלטונית עקרונות הציפייה, ההסתמכות וחובת השלטון לקיים את הבטחות...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|