|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

דרך ארץ קדמה למקדש

התורה מקדימה את הדינים שבין אדם לחברו למצוות הקמת המשכן יש בכך לקח מוסרי חשוב לדורי דורות
11/02/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
מדוע מקדימה התורה את מצוות השור למצוות המשכן? [צילום: פלאש 90]

ראינו כבר פעמים רבות, שלכל מילה ואף לכל אות בתורה יש משמעות. והנה מסתבר, שניתן ללמוד לקחים מוסריים גם מהסדר בו מופיעות פרשיות התורה. הצבתה של פרשת השבוע, פרשת משפטים, לפני פרשת השבוע הבא, פרשת תרומה, היא אחד המקרים הללו.

פרשת משפטים עוסקת ברובה המכריע בדינים שבין אדם לחברו: עבד ואמה, נזקי גוף ונזקי ממון, שוורים ושומרים, גניבה וגזילה, הלוואה וצדקה - ועוד דינים רבים. בסיומה של הפרשה אנו שומעים על כריתת הברית שבין ה' לבין בני ישראל בעת מתן תורה (דיון נפרד הוא מתי בדיוק נכרתה ברית זו), וממש בפסוקיה האחרונים עולה משה להר סיני. ואילו פרשת תרומה מתחילה את ההוראות הרבות והמפורטות של בניית המשכן, הנמשכות גם לתוך הפרשות הבאות אחריה.

לכאורה היינו מצפים, שהסדר יהיה הפוך. שהרי עם כל הכבוד לדיני השור שהזיק או החמור שנפל לבור, הקמת המשכן שמטרתו להשרות את השכינה בישראל, נראית חשובה בהרבה. והוא הדין לכריתת הברית לקבלת התורה ולעליית משה להר סיני, שהרי אלו הם יסודות היהדות. הלא כך הוא הסדר בעשרת הדברות: תחילה מופיעות המצוות שבין אדם למקום, ורק אחריהן באות המצוות שבין אדם לחברו. יתרה מזאת: ענייני פרשת משפטים נוגעים למקטעים של העם, בעוד הקמת המשכן הוטלה על העם כולו; ומן הדין שעסקי הציבור יקדמו לעסקי היחיד.

אלא שסדר זה מלמד אותנו לקח משמעותי ומהותי, בעל השלכות לדורי דורות. התורה רוצה לומר לנו: אין אפשרות להשרות את השכינה כאשר אין שלום בין אדם לחברו, וזאת בשני מישורים. הראשון והשטחי יותר הוא, שכל עוד אין דיני קניין ברורים, עלול להיווצר מצב בו תרומה למשכן תבוא מרכוש גזול; בוודאי שאין מקום להקים את המקדש מרכוש שהגיע שלא כדין לידי התורם. המישור השני והמעמיק יותר הוא, שדווקא משום שהמשכן שייך לכל עם ישראל - אסור להקימו בטרם הובררו כל היחסים שבין אדם לחברו, ובטרם נקבעו כל הכללים להמשך החיים המשותפים שבין בני העם.

אם נתבונן בקורות המשכן והמקדש בדורות הבאים, נגלה שוב ושוב שקיומם מושפע במישרין מן היחסים שבין אדם לחברו. משכן שילה, שהיה שלב ביניים בין משכן המדבר לבין מקדש ירושלים (בית אבן המכוסה ביריעות הבד של משכן משה), חרב כאשר חפני ופינחס, בניו של עלי, חטאו במישור היחסים שבין בני האדם. השניים חטאו בגזל כאשר נטלו בכוח נתחים מן הקורבנות בטרם הגיע להם, וחטאו בגילוי עריות כאשר שכבו עם נשים שהגיעו למשכן.

על המקדש הראשון אומרים חז"ל, שהוא חרב בשל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים - ושתי האחרונות הן עבירות בין אדם לחברו. יתרה מזאת: כבר הראינו בעבר שבנבואות ישעיהו ערב חורבן הבית, בולט דווקא המישור שבין אדם לחברו - ולא עבודת האלילים. בפרק הראשון והמפורסם של ספרו, עומד ישעיהו במפורש על הקשר שבין עבירות אלו לבין החורבן הצפוי: "לא תוסיפו הביא מנחת שווא, קטורת - תועבה היא לי... ובפָרִשְכֶם כפיכם - אעלים עינַי מכם; גם כי תרבו תפילה - אינני שומע; ידיכם דמים מלֵאוּ". עבודת המקדש אינה רצויה לה', משום שבעוד במקדש נשפך דם הקורבנות - ברחובות ירושלים נשפך דמם של בני אדם.

הדברים ידועים עוד יותר בנוגע לבית המקדש השני, אשר חרב בשל שנאת חינם שהייתה בו - והרי זה הביטוי השפל ביותר של יחסים בין אדם לחברו. וכפי שהסביר הרב ד"ר מאיר גרוזמן: שנאת חינם אינה שנאה בלא סיבה, שכן האדם הוא יצור רציונלי ואין לו תחושות ומעשים נעדרי סיבה; גם "אני לא סובל אותו" הוא נימוק. שנאת חינם היא שנאה שממנה לא יוצא כלום לשונא. זו אינה תחרות על כבוד ומשאבים, אלא שנאה לשמה.

בכך היא מזכירה לנו את הרשעות לשמה, הרשעות חסרת התועלת, בה כבר נתקלנו בדור המבול, בסדום ואצל עמלק - ולאלו אין זכות קיום בעולמו של הקדוש ברוך הוא (השניים הראשונים הוחרבו בידי שמים ואת השלישי חובה על עם ישראל להכחיד). כאשר שנאה כזו קיימת בעם ישראל, אין לכאורה זכות קיום גם לו; אך כדברי חז"ל, הקדוש ברוך הוא עשה עימנו חסד ושפך את חמתו על העצים והאבנים של בית המקדש. בין כך ובין כך, ברור שהתדרדרות היחסים שבין אדם לחברו מביאה לחורבן הבית.

לאור עיקרון זה, נבין הן את סדר הפרשיות והן את הסדר הפנימי בתוך פרשת משפטים. התורה מצביעה על כך, שהיחסים בין אדם לחברו הם-הם הבסיס האמיתי להקמת המשכן והמקדש, ובלעדיהם לא תבוא השכינה לעם ישראל. אין לה' חפץ בקורבנות ובקטורת, אם בני האדם עסוקים בשנאה ובקינאה ובתרמיות ובגניבות.

יתרה מזאת: בטרם יובהר כיצד יתנהלו החיים במישור הארצי, אין אפשרות לכרות ברית עם ה' במישור הרוחני. לפני שמוסדרים ענייניהם של המזיק והניזוק, המפקיד והשומר, העבד והאדון - משה אינו יכול לעלות להר סיני ולקבל מה' את הציווי על הקמת המשכן. לא רק הקמתו הפיזית של המקדש מחייבת שלום בין אדם לחברו, אלא גם עצם הציווי על כך מחייב שדרך הארץ תבוא קודם. וכך למדנו, שדרך ארץ קדמה לא רק לתורה כדברי חז"ל, אלא גם למקדש.

תאריך:  11/02/2010   |   עודכן:  11/02/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במידה רבה של צדק כינה יצחק רבין, בשעתו, את אסופת ה"יורדים" שמעבר לים "נפולת של נמושות". שהרי לא די בכך שהם נטשו את מדינתם - הם גם מבקשים, בעודם יושבים על סיר הבשר, ליהנות ממנעמיה.
11/02/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בין השלדים המוסתרים בארונותיה של שופטת ביהמ"ש העליון (פרקליטת המדינה לשעבר) עדנה ארבל נחבא שלד אפל במיוחד שלא נחשף עדיין מספיק במדיה הציבורית - הנחיה 2.5 של הפרקליטות
10/02/2010  |  ניב עמית  |   מאמרים

10/02/2010  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
מנעוריו צו מצפונו גייס אותו לתקופה המשתרעת על כמעט שבעים שנה לעמוד בשורה הראשונה של מאבקים חברתיים. הייתה זו התגיסות למסע של שחיה אין סופית נגד הזרם שלא פעם גליו היו עכורים. מולם נדרש לגלות אומץ ונחישות וגם לחוות מעמדים קשים של עמידה מול דורסנות הממסד של מפא"י, שהתנכל לו במקום עבודתו בחברת החשמל , כשם שהתנכל לכל מי שלא קיבל את מרותו.
10/02/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
הצבעת חוץ (External Voting) היא האפשרות הניתנת לאזרחים שחיים מחוץ למדינת האזרחות שלהם (מדינת האם), להצביע בבחירות גם אם הם אינם נמצאים במדינתם באופן פיזי. מדובר בפרקטיקה חדשה יחסית, ובעבר דמוקרטיות רבות נמנעו מלהעניק זכויות שכאלה.
10/02/2010  |  ד"ר שלמה פרלה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
על המשוררת טניה הדר, מחווה לזכרה    בשיריה של טניה הדר אנו נסחפים כבמטה קסם אחר המסע הפנימי, הולכים לאן שהולכת הנפש
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il