|   15:07:40
  עמי דור-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

אורניום מועשר עדיין איננו פצצת אטום

בינתיים אין לאירן פצצה אטומית וגם אם תהיה לה תוך שנים אחדות כלל לא ברור מתי ואם בכלל תוכל להשיג טכנולוגיית מזעור פצצה אטומית לגודל המתאים להינשא בראשו של טיל בליסטי או כלוויין המונחת ממסלול סביב כדור הארץ
14/02/2010  |   עמי דור-און   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
צעד אחר צעד: כך תבנו פצצת אטום (אל תנסו את זה בבית) [צילום: AP]

העוגה הצהובה

אורניום מועשר מתכתי

דגם ליבת הפצצה

הכרזותיו המתלהמות של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד כי ארצו נכנסה לעידן האטומי כאשר החלה לעסוק בהעשרת אורניום לרמה של 20%, משמשות כנשק הפחדה בידי פוליטיקאים רבים בעולם המערבי, שככל הנראה אינם יודעים באמת מהי פצצת אטום, ואולי הם יודעים, אך נוח להם להשתמש בנושא האטומי ככלי מלחמה המופעל במישור הדיפלומטי-תעמולתי כדי להביא אל קיצו במהירות האפשרית את משטר האייטולות המוסלמי-פנאטי באירן. כדי להציב את נושא האיום האטומי של אירן על מקומו האמיתי, שעדיין רחוק מאוד מסיכון קיומי קרוב לישראל ולמערב, ראוי להבהיר מספר עובדות יסוד טכנולוגיות.

פצצות אטום המשחררות בעת הפיצוץ הגרעיני אנרגיה הרסנית ורדיואקטיביות קטלנית ניתן לייצר בשני נתיבים של שימוש באיזוטופים נדירים - אורניום 235 או פלוטוניום 239, שאינם קיימים בטבע באופן חופשי. האורניום מצוי בטבע בצורת מחצב, נדיר למדי, הקרוי בשפת המקצועית "עוגה צהובה" בגלל צבעו. עפרת האורניום הטבעית מכילה פחות מ-1% אורניום בעל איזוטופט 235 והשאר איזוטופ 238. כדי לייצר פצצת אטום דרושים יותר מ-10 ק"ג אורניום 235 שהועשר באמצעות צנטריפוגות לרמה של 90%. אורניום ברמת העשרה של 20% אינו יכול לשמש להפעלת פצצת אטום. תהליך ההעשרה דורש חומר גלם רב, טכנולוגיה מתקדמת והרבה כסף. על-פי הצהרותיו של אחמדינג'אד האיום האירני על העולם ועל ישראל מתבסס על ייצור פצצת אטום במסלול של האורניום המועשר.

כדי להבין כיצד פועלת צנטריפוגה להעשרת אורניום יש לדעת תחילה מה משמעות המושג "כוח צנטריפוגלי". כל מי שמתמצא מעט בפיזיקה יודע כי משמעות המושג היא כוח השואף "לברוח" מן המרכז. כוח זה מופעל בעת תנועה סיבובית וככל שתנועה זו מהירה יותר, גדול יותר הכוח הצנטריפוגלי. העשרת האורניום נעשית כך: מכניסים את עפרת האורניום לתוך מיכל מתכת ומחדירים למיכל גז מיוחד המסייע לקיים את תהליך ההפרדה בין שני האיזוטופים המרכיבים את העפרה. המיכל מתחיל להסתובב במהירות גבוהה באמצעות מכשיר הצנטריפוגה. תוך כדי הסיבוב "בורח" האיזוטופ הכבד, אורניום 238, אל מחוץ למיכל ואילו האיזוטופ הקל, אורניום 235, נותר בתוך המיכל. את האורניום ניתן להעשיר עד לרמה של 100% אך לצורך השגתה של רמת העשרה כזו דרוש תהליך ממושך של החזרת האורניום המועשר, בדרגה נמוכה יחסית, אל תוך הצנטריפוגה וחזרה על הפעולה מספר פעמים.

כדי שפצצת האטום תוכל להתחיל את תהליך הביקוע האטומי ותגובת השרשרת דרושים, בתור התחלה, חומרי נפץ רגילים כמו טנ"ט או Semtex שהינו נדיר. פרט לחומר הנפץ דרוש לפצצה נפץ שלהפעלתו על הקרקע אפשר להשתמש בטלפון סלולארי הקולט אותות חשמליים, או אם המדובר בהפעלת הפצצה מן האוויר - אפשר להשתמש בנפץ הפועל באמצעות מד לחץ ברומטרי, שיטה שבה השתמשו בעת שארה"ב הטילה מן האוויר פצצות אטום על הירושימה ונגאסאקי.

כדי לבנות פצצת אטום ולייצר את תגובת השרשרת דרושה "מסה קריטית" של חומר בקיע רדיואקטיבי שתכונותיו הכימיות צריכות להיות בדיוק ברמת ההעשרה הנדרשת. החומר הבקיע בפצצת אורניום "קטנה" יכול להגיע למשקל של כ-6 ק"ג והוא מכונה "מסה הקריטית". את החומר הבקיע יש להפריד לשני חצאי כדור שווים בדיוק ולהציב אותם במרחק מתאים זה מזה, בתוך מיכל מתכת צינורי עשוי אלומיניום או בריליום. בשני צידי המיכל יש למקם חומר נפץ רגיל. חומר הנפץ הזה אמור להיות מופעל, במועד מדויק ביותר, במטרה "להדביק" את שני החלקים לכדור אחד שלם המהווה את "המסה הקריטית" שללא קיומה אי-אפשר להגיע לפיצוץ הגרעיני. התחברות שני חצאי הכדורים צריכה להתבצע במהירות גבוהה מאוד ומדויקת מאוד, שאם לא כן לא תתחיל תגובת השרשרת והמיתקן יתרסק ללא ביקוע גרעיני.

שאר הקשיים הטכנולוגיים בייצור נשק גרעיני קשורים ביכולות הנדסיות כמו: שמירה תמידית על רמת ניקיון גבוהה מאוד, רמת עיבוד מתות גבוהה ביותר, יצירת מתקנים עמידים בטמפרטורות ולחצים גבוהים מאוד, כולל עיצוב נכון ומדויק של מיקום חומר הנפץ כדי לאפשר גל הלם נכון ומדויק שיפעיל את תגובת השרשרת.

עד כאן הבעיות שעדיין ניצבות בפני מי שמבקש לייצר פצצת אטום, אך באלה לא די. גם אם הצליחה מדינה השואפת להשגת נשק גרעיני, כמו אירן, להתגבר על כל הבעיות הטכניות ולייצר מתקן אטומי - עדיין קיימים תחומים חשובים לא פחות המחייבים את אירן להגיע למענה טכנולוגי של מספר נושאים קריטיים. האחד - מה יהיה משקלה של הפצצה, והשני - באיזה אמצעי ניתן להביא את הפצצה אל המטרה.

כיוון שאירן מבקשת, על-פי הצהרותיה, להנחית פצצה על ישראל, היא זקוקה לטילים בליסטיים שיוכלו לשאת בראשם ראש נפץ במשקל 500 ק"ג בערך. לא מכבר הציגה אירן בפני העולם את יכולתה לשגר טיל בליסטי בין-יבשתי וממש בימים אלה הראתה גם את יכולתה לשגר טיל המסוגל להכניס לוויינים למסלול היקפי סביב כדור הארץ. שני אמצעים אלה יכולים להיות כלי המלחמה שבאמצעותם ניתן גם להטיל פצצות אטום, אך זאת בשני תנאים. במסלול הבליסטי יש צורך לפתח מערכת נשיאת ראשי נפץ גרעיניים שתהיה עמידה לטמפרטורות הגבוהות מאוד שנוצרות בעת הכניסה המהירה של הטיל אל האטמוספירה. שאלה דומה חלה גם לגבי החזרת לוויין נושא ראש נפץ גרעיני אל כדור הארץ. עד כמה שידוע במערב אירן טרם פיתחה טכנולוגיות כאלה ועל כן למרות האיום הפוטנציאלי סכנה מן הסוג הזה מבחינתה של ישראל עדיין אינה מיידית.

נכון כי אירן הפונדמנטליסטית-רצחנית שואפת להשגת נשק גרעיני ויכולת להנחיתו על המטרה שתבחר - אם זו תהיה ישראל, ארה"ב או אולי ערב הסעודית. אבל בינתיים אין לאירן פצצה וגם אם תהיה לה תוך שנים אחדות, כפי שגילה ראש המוסד מאיר דגן בהרצאה שנשא לא מכבר, כלל לא ברור מתי ואם בכלל תוכל אירן להשיג טכנולוגיית מזעור פצצה אטומית לגודל המתאים להינשא בראשו של טיל בליסטי בין-יבשתי או כלוויין המונחת ממסלול סביב כדור הארץ.

כל אלה אינם צריכים למנוע מישראל לעשות את כל ההכנות האופרטיביות הנדרשות כדי להרחיק את האופציה הגרעינית האירנית מכלל מימוש - אם במישור ההתקפי-צבאי אם במישור הדיפלומטי הבינלאומי. אך בין זה לבין זריעת בהלה בציבור כאילו ישראל כבר ניצבת בפני סכנה קיומית "מחר בבוקר" - עדיין רב המרחק.

ואם תתמידו בשיטת 'צעד אחר צעד' תקבלו את זה
תאריך:  14/02/2010   |   עודכן:  15/02/2010
עמי דור-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אורניום מועשר עדיין איננו פצצת אטום
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלומי -כלכלן
15/02/10 01:43
2
אנדר
15/02/10 01:48
3
ירון זכאי
15/02/10 02:38
4
ישמעאל
15/02/10 03:32
5
גדעון אמיר
15/02/10 09:42
6
הכותב מטעה.
15/02/10 10:35
7
ל רפי
15/02/10 12:32
8
אריק ברהום
15/02/10 12:56
9
מיכל מירושלים
15/02/10 14:48
10
מאיר ג.
15/02/10 15:06
11
ל רפי
16/02/10 11:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
[דיון תיאורטי לשבת]. בנוגע לשאלה האם קניין רוחני הוא קניין יש לא מעט גישות; הגישה בה אני מצדד, בפשטה, אומרת כי קניין רוחני אינו קניין כיוון שפעולות בסיסיות שניתן לבצע על קניין לא קיימות בקניין רוחני: קניין רוחני אינו ניתן לגניבה או גזל, שכן גניבה דורשת "לשלול את הדבר מבעלו שלילת קבע" (סעיף 383 לחוק העונשין), קניין רוחני אינו ניתן לחלוקה, שכן אי-אפשר לקבוע כי מחברים במשותף יוכלו להחזיק זכויות בעמודים בספר: אחד בזוגיים ואחד באי זוגיים, ואי-אפשר להחזיק את הקניין ביד. הגישה השניה, בה אני לא מצדד, טוענת כי קניין רוחני הינו קניין לכל דבר והינו נגזרת של חירות המחשבה והביטוי, ומביאה לבעלות על רעיון.
14/02/2010  |  יהונתן קלינגר  |   מאמרים
משעשע למדי להתבונן בשוק הפוליטי שלנו, לראות ולשמוע כיצד כל המי ומי מגייסים את מירב כישורי האקרובטיקה הלשונית שלהם בניסיון להלך סביב ולעטוף בטיעונים אידיאולוגים כאלו ואחרים, לחייב או לשלול את החוק החדש המוצע, לאפשר לישראלים השוהים מחוץ לארץ, מי יותר זמן ומי פחות, לקחת חלק בבחירות לכנסת. משעשע להאזין לאנשי הימין (אם עוד בכלל יש דבר שכזה) המבינים היטב את משמעות החוק המוצע, אך בשל חששם מזעמם הקדוש של ה'נאורים' ורצונם להישאר במסגרת ה'פוליטיקל קורקט', מערפלים, מתפתלים ומסתרבלים במחשבתם ובלשונם. אבל בעיקר משעשע להתבונן בשמאל הקיצוני אחוז התזזית, אותו שמאל המכנה עצמו 'נאור' ואשר דרך-כלל מקופף אחר גויי המערב ונהנה לכופף, לקלף ולאכול את כל הבננות המושלכות לעברו מעבר לים. והנה, את הבננה העסיסית הזו של הצבעת אזרחים השוהים בחו"ל, מסרב השמאל הקיצוני לקבל מהמערב ולאכול! וכי למה בעצם? למה מה שטוב לאמריקנים, לצרפתים וכו', פתאום לא טוב לשמאלנינו ה'נאורים' כל-כך?
14/02/2010  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בחודש ינואר 2005, לפני חמש שנים, החלו ההפגנות בבילעין. כל יום ששי פקדו את הכפר מאות צעירים ישראלים ושוחרי שלום מאירופה ומארה"ב לצד פלשתינים, כדי להפגין נגד הגדר, שהוקמה על אדמת כפריים פלשתינים. גם בג"צ הכריע כבר לפני כשלוש שנים שיש להזיח את תוואי הגדר. גדר שמונעת גישה ל-1647 דונם של תושבי בילעין בתוספת 780 דונם אדמה חקלאית, שנגזלו כדי להקים את השכונה ממתתיהו מזרח בעיר מודיעין עלית.
14/02/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
האגודה לצדק חלוקתי נוסדה ב - 2004 בהמשך לתמיכתה האדיבה של הקרן החדשה לישראל ומאז ועד היום פועלת למען ניהול והקצאה צודקים ושוויוניים של משאבי קרקע וסביבה בישראל.
הנה הנוסחה - כתוב בשפה יפה, רהוטה, אקדמית, נקייה ואינטלקטואלית. השתמש לא פעם בהטיותיו השונות של השורש נ.ש.ל - כמובן בהקשר של יהודים שנישלו את הערבים. דבר על הנכבה אך אל תשכח לשכוח מהיכן היא הגיעה (שבע מדינות ערביות שהחליטו שתוצאות שואת היהודים אינן מספקות אותן, כי נשארו מאה אלף מוזלמנים - "העקורים", וגם היישוב לא נכחד על-ידי הצורר הנאצי כי היטלר לא הספיק להגיע לארץ ישראל - החליטו להשלים את מה שהיטלר עשה), דבר על "הדרה", ועל כל מיני מילים יפות מהאקדמיה שעושות את הדבר הכי לא אקדמי - מציגות סיפור מורכב מאוד באופן ילדותי, אינפנטילי, חד-צדדי.
14/02/2010  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
הממשל לא פוסל תקיפה  /  איציק וולף
"להשמיד את ישראל"  /  מאיה שני
בצל חסימת ג'ימייל: עצרות ענק באירן  /  עידן יוסף
אורניום  /  איתי נבו
השמדת ישראל? קטן עליהם  /  מרדכי קידר
פוקר סיני  /  קובי לירז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il