|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לא כישוף של אחיזת עיניים אלא של מטמורפוזה

עיון בשיר "כישופים" של דליה רביקוביץ' (1965) מלמד על המעבר שעשתה מפמיניזם רך ב"בובה ממוכנת" (1961) לפמיניזם מיליטנטי יותר לאה גולדברג וזלדה אפילו לא חלמו על זה
03/04/2010  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
הביעו בשיריהן השקפה פמיניסטית מובהקת [צילום: AP]

אף שה"אני" האמיתי של הדוברת בשיר מתבטא בחלומות המרהיבים שהיא חולמת בלילות, אסונה הוא שהגבר מונע ממנה להנכיח את ה"אני" הזה במציאות היום. וכך מתפצלים חייה בין שתי מציאויות: בלילה היא מבטאת בחלומות את חיי הנפש העשירים שלה, וביום היא נכשלת במימוש סגולותיה

בעקבות המיני-סידרה שהדגימה את שירת הנשים העברית באמצעות שיריהן של לאה גולדברג ושל זלדה, משוררות מדור "האימהות", יוקדשו הטורים הבאים להדגמת שירת הנשים העברית באמצעות שיריהן של דליה רביקוביץ' ויונה וולך, משוררות מ"דור המדינה". כדי להבליט את ההתפתחות שחלה בין הדורות הללו תיצמד גם המיני-סידרה השנייה לנושא היחסים בין גברים ונשים.

ה"אימהות" לאה גולדברג וזלדה טיפלו בנושא באופן טיפוסי למשמרת שלהן. שתיהן כתבו שירי נמען שבהם פנו לגבר מסוים, הגבר שלהן, ושטחו באוזניו את מצוקתן, את סבלן ואת כיסופיהן לאהבתו שתבוטא אחרת מכפי שזכו לה. פנייה זו עדיין משקפת אמונה, שאפשר להידבר עם בן הזוג ושיש סיכוי לשכנעו להיענות לשינויים ביחסים הזוגיים. כיוון שב"אימהות" פיעמה עדיין תקווה להטבת מצבן במסגרת הזוגית, הן נמנעו מהכללות על כל העולם הגברי.

השינוי בשירת הנשים העברית התחולל אצל המשוררות מ"דור המדינה", אשר מייאוש עברו לבטא בשיריהן עמדה פסימית באשר לסיכוי להיטיב את מצבן הקיומי על-ידי הידברות עם הגברים, והביעו בשיריהן השקפה פמיניסטית מובהקת.

ואכן, אפילו בשיר הפמיניסטי המוקדם בשירתן כבר נמנעו דליה רביקוביץ' ויונה וולך, שנבחרו להדגים את השינוי הזה, מפנייה ישירה ומפורשת אל גבר מסוים (בשיר של דליה) או אל כלל הגברים (יונה), כפי שעשו המשוררות מדור "האימהות". בשיריהן הן פונות אל הנשים, מבהירות להן את מצבן העגום ומוכיחות להן שלא השכנוע יביא להשגת שיפור במצבן, אלא רק מאבק במין המדכא אותן. ורק בעקיפין ובמשתמע ממוען השיר שלהן גם אל הגברים, אך במסרים התובעים מהם לזנוח את הגישה השוביניסטית-סקסיסטית כלפי הנשים, שהיא מקור התסכול והסבל של הנשים.

"הבאר של מרים" כגנאי

הבית השלישי בשיר, המשלב לראשונה גבר בתמונת "הסיפור" על חייה של הדוברת, מסייע לנו לפענח את שלושת ה"סודות" שהוצפנו בבית הראשון: דעתו של מי מבוטאת בו, מדוע הופרד תוכנו לשני משפטים ומדוע התארך מיתר הבתים.

פשר "הסוד" הראשון הוא, שב-6 השורות של הבית החריג שבו נפתח השיר מוסרת הדוברת את שיפוטו הקטלני של הגבר עליה, אך היות שהיא עושה זאת במסירה עקיפה - כסיכום המגרעות שהוא נוהג לייחס לה - יש לצרף לכל "אני" בבית זה את המילה "לדעתו", ואז יובן הבית באופן הבא: "היום אני (לדעתו) גבעה / מחר (אהיה לדעתו) ים. כל יום אני (לדעתו) תועה / כבאר של מרים, / כל יום אני (לדעתו) בועה / אובדת בנקיקים".

פתרון "הסוד" השני הוא, שיש הצדקה להפרדת תוכנו של הבית הזה לשני משפטים. במשפט הראשון מגנה הגבר תופעה מזדמנת - הפכים קיצוניים במצב רוחה המתגלים אצלה ביממות מסוימות ("היום... מחר"), שבהן מצב רוחה מעפיל לגבהים ("גבעה") ומשפיל לתהומות ("ים"). במשפט השני עובר הגבר לגנות אצלה שתי התנהגויות קבועות ("כל יום"): האחת מוצגת בשתי השורות הראשונות של המשפט - והשנייה מתוארת בשתי השורות הבאות של אותו משפט.

בשתי השורות הראשונות של המשפט השני מגנה הגבר את הדוברת על עשייה חסרת-תכלית ותועלת ("תועה כבאר של מרים"). על-פי אגדות חז"ל, בארה של מרים, אחות משה, היא שפתרה את בעיית המחסור במים כאשר נדדו בני ישראל במדבר בצאתם ממצרים - הבאר נדדה עם יוצאי מצרים וסיפקה להם שפע מים בכל חנייה. בהשוותו את האשה לבאר זו, מתעלם הגבר מסגולתה המופלאה של הבאר לספק מים למחנה הגאולים במשך כל מסעם במדבר, ומציג את התלוותה לנדודי המחנה כמגרעת - כתעייה, שהיא תנועה ללא מטרה של אשה אובדת דרך.

בשתי שורות נוספות של משפט זה, מגנה הגבר התנהגות מגוחכת נוספת השכיחה אצלה "כל יום": בכל יום היא "בועה אובדת בנקיקים". כאן הוא מצייר אותה כחסרת אונים, אשר גם נוכח קושי פשוט מאבדת עשתונות ונכשלת - פוקעת כמו בועה. הקושי מדומה לנקיק, שכל כולו סדק בקרקע, שניתן בקלות לדלג מעליו או לעקוף אותו, אך בהיעדר תושייה היא נכשלת גם בביצוע פתרון פשוט זה ו"אובדת בנקיקים".

התוכן הקטלני של שיפוטו כלפיה, המונה את כל הווייתה ואת כל מעשיה ככישלון, מסביר גם את סוד ההתארכות של הבית הזה ל-6 שורות. אלה משקפות באופן חזותי לא רק את ריבוי תלונותיו של הגבר כלפיה, אלא גם את השתלטנות שהוא מפגין בשיחותיהם: את ניסיונה לשתף אותו בבוקר בתוכן החלום שחלמה בלילה הוא קוטע אחרי 3 שורות, אך כאשר הוא מדבר בגנותה - הוא מפרט את מגרעותיה במספר כפול של שורות.

אף שה"אני" האמיתי של הדוברת מתבטא בחלומות המרהיבים שהיא חולמת בלילות, אסונה הוא שהגבר מונע ממנה, ממש בגסות, להנכיח את ה"אני" הזה במציאות היום. ולכן, בעטיו מתפצלים חייה בין שתי מציאויות: במציאות הלילה היא מצליחה לבטא בחלומות את חיי הנפש העשירים שלה, ובמציאות היום היא נכשלת במימוש סגולותיה בגלל הגבר המדכא את ניסיונותיה לבטאן.

12 פעמים "אני"

היות שלמיני-סידרה זו נבחרו שיריהן הפמיניסטיים המוקדמים של דליה ושל יונה, יש להוסיף, שכמו בשירתן של משוררות "דור המדינה" האחרות כך גם בשירתן של השתיים חלה מאוחר יותר התפתחות נוספת. שתיהן נטשו את הפמיניזם המתון, ואחרי שעבר אצלן העצמה - הוא קיבל בשירתן אופי מיליטנטי גובר והולך.

  • כישופים / דליה רביקוביץ'

    הַיּוֹם אֲנִי גִבְעָה,
    מָחָר אֲנִי יָם,
    כָּל יוֹם אֲנִי תוֹעָה
    כִּבְאֵר שֶׁל מִרְיָם,
    כָּל יוֹם אֲנִי בּוּעָה
    אוֹבֶדֶת בַּנְקִיקִים.

    בַּלַיְלָה חָלַמְתִּי
    סוּסִים אֲדֻמִּים
    סְגֻלִּים וִירֻקִּים,

    לַבּקֶּר הִקְשַׁבְתִּי
    פִּכְפּוּךְ עַד אֵין קֵץ,
    קִשְׁקוּשׁ שֶׁל תֻּכִּים,
    לַבּקֶּר הִקְשַׁבְתִּי
    פִּכְפּוּךְ עַד אֵין קֵץ,
    קִשְׁקוּשׁ שֶׁל תֻּכִּים,

    הַיּוֹם אֲנִי שַׁבְּלוּל
    מָחָר אֲנִי עֵץ
    רָם כַּתָּמָר.

    אֶתְמוֹל הָיִיתִי כּוּךְ
    הַיּוֹם אֲנִי צְדָפִית.
    מָחָר אֲנִי מָחָר.


מבט צילומי על השיר בטרם קריאתו חושף מיד את חריגותו של הבית הראשון, שהוא בן 6 שורות, בעוד ששאר בתי השיר הם טְרִיפְּלֶטִים - בתים בני 3 שורות בלבד. נראה כי בבית הזה צורפו שני טריפלטים, והם שיצרו בית חריג בן 6 שורות.

המבט הצילומי חושף עובדה נוספת: המשפטים אינם חופפים לבתים. בבית הראשון יש שני משפטים, שלושת הבתים הבאים אחריו הם למעשה משפט אחד מבחינה תחבירית, ואילו בבית האחרון יש שני משפטים, כמו בבית הראשון.

כבר בקריאה ראשונה של השיר (מומלץ לבצעה בקול) מתגלות שתי תופעות בולטות בבחירת מילותיו: האחת - בשיר 50 מילים בלבד, ומתוכן 13 הן בנות "משפחה" אחת, של ציון זמן, הן של היממה (לילה, בוקר) והן של הזמן המתמשך ("כל יום", "אתמול", "היום", "מחר"). ואכן, הביוגרפיה של ה"אני" הדובר בשיר נפרשת על פני שלושת הזמנים: עבר ("אתמול"), הווה ("היום") ועתיד ("מחר").

התופעה המילולית השנייה הבולטת בשיר היא שכיחותה של המילה "אני", המופיעה בו 8 פעמים כמילה עצמאית ו-4 פעמים ככינוי גוף מובלע בפעלים ("אובדת", "חלמתי", "הקשבתי", "הייתי"), וביחד - 12 פעמים, בשיר שכאמור יש בו 50 מילים בלבד. מאחר שהמילה "אני" משמשת את שני המינים, מסייעת לנו רק המילה "אובדת" לזהות בוודאות שהקול הדובר בשיר הוא קול נשי.

היות שהאשה מרבה להשתמש ב"אני" ואינה מפנה את דבריה אל "כתובת" כלשהי, ניתן להניח שהשיר הוא כעין סיכום של מסכת חייה במעמד שבו היא מתייחדת עם עצמה ומדברת אל נפשה. כזכור, בשיר "באת אלי" הפנתה לאה גולדברג את דבריה אל האהוב שנטש אותה, ואילו בשיר "הסתרת נפשך" גם זלדה פנתה אל בן הזוג שהסתיר את נפשו ממנה. אולם הדוברת בשיר זה של דליה רביקוביץ' לא רק שאינה ממענת את דבריה אל נמען גברי, אלא כלל אינה מאזכרת גבר בסיכום מסכת חייה, אף שזו נפרשת על כל שלושת הזמנים. אי-סבירותה של עובדה זו מאלצת אותנו לקרוא שוב בשיר.

בקריאה זהירה יותר לאורך השיר, המתעמקת בהתפתחות המדורגת של תוכנו, מתגלית סתירה בתיאור הדוברת בבתיו השונים של השיר. הסתירה בולטת במיוחד בין הבית הראשון בן 6 השורות המפרט את חסרונותיה, לבית השני המונה את יתרונותיה. סתירה כזו חוזרת גם בצמד הבתים הבא: הבית השלישי מגנה אותה והבית הרביעי משבח אותה. אך בעימות בין השבח בבית השני לבין הגינוי בבית השלישי, מקבלת הסתירה בין שני תיאוּריה של הדוברת גוון נוסף: שוב אין זו רק סתירה בין חסרונותיה לסגולותיה, אלא גם בין שתי התנהגויותיה. כאשר היא אקטיבית ("חלמתי") - מתבלטים יתרונותיה, וכאשר היא פאסיבית ("הקשבתי") - נחשפות מגרעותיה.

המילה "הקשבתי" מסגירה את נוכחותו של גבר בחייה של האשה הדוברת בשיר. זהותו ותפקידו בהם טרם נתבררו לנו, אך אנו יודעים כי כתגובה על תוכן החלום שחלמה בלילה (הבית השני), היא שמעה ממנו דברי לעג משפילים (הבית השלישי). אף שהחלום היה מופלא ועתיר דמיון - כפי שיובהר בהמשך - קטל אותו הגבר כפטפוט דל-תוכן ("פכפוך עד אין קץ") וכבלתי מקורי ("קשקוש של תוכים"). דברי גנאי אלה הם כה מעליבים, שאין מנוס מציור היחסים בין האשה לגבר שלה כיחסים של שליטה ושיעבוד: כאשר הוא מדבר, גם אם דבריו מעליבים ומקוממים ביותר, עליה להקשיב להם עד תום ואסור לה להגיב עליהם.

הכוך, הצדפית והמחר

הניגוד בין תוכנם של שני הבתים הראשונים הוא לפיכך מקומֵם. בעוד שהגבר הסתייע בציורים קלישאיים כדי להקניטה, ציורים שבהם הוא מתנשא עליה בהשכלתו (הבאר של מרים) ובהיותו איש העולם הגדול (הגבעה והים) - דווקא ציוריה הם המקוריים, כצפוי מבעלת חיי נפש עשירים. היא חולמת על סוסים בשלל צבעים: הסוס הוא בעל חיים יפה, חושני וארוטי, וריבוי הסוסים וריבוי הצבעים רומז על אומללותה, החייבת להשלים בשנתה את חסרונם של אלה בממשות חייה כשהיא ערה, והכל בעטיו של בן זוגה.

את מחאתה הפמיניסטית כאשה נגד דיכוייה השיטתי על-ידי הגבר, מבטאת הדוברת בתגובתה על הזלזול והביטול שגילה, כאשר ניסתה לשתף אותו בתוכנו של החלום שלה. אין היא מתעמתת איתו, לא במילים ולא בבכי, אלא מנסחת לעצמה "היום... ומחר" משלה - יממה מנוגדת לזו שייחס לה הגבר. וכך, במקום הניגוד הלועג שלו ("גבעה... ים"), היא מעלה ניגוד שונה המציין גבהים ותהומות ("היום אני שבלול / מחר אני עץ / רם כתמר").

השבלול הוא בעל חיים נחות ולפיכך הוא לא רק דימוי מקביל לדימוי "ים", שהגבר התמיד להשתמש בו כדי להשפילה, אלא הוא גם עשיר מהדימוי "ים", כי הוא ציורי יותר ורב-משמעי. כאן הוא מבטא גם את הקובלנה שלה נגד הגבר, אשר במחיצתו הייתה כמו שבלול שקל לרמוס ולמעוך אותו. השבלול הוא אפוא דימוי ראוי הן לדימוי שמייחס לה הגבר והן למצבה היום. אך מיד היא מצרפת אליו דימוי העולה גם על זה שבו השתמש הגבר - "גבעה" - כדי לציין את מצב רוחה הבלתי יציב. ב"מחר" שלה היא לא תהיה "גבעה", אלא "עץ רם כתמר". התמר הוא עץ מניב ובעל יכולת הישרדות נדירה בתנאים קשים - עץ שצורתו מיוחדת ומרשימה ושתועלתו מגוונת: מפירותיו ניזונים, תחת נופו ניתן למצוא מחסה מוצל ומענפיו ניתן להצית אש או לבנות סוכה למגורים.

ואכן, בבית האחרון מסכמת הדוברת ביוגרפיה שונה בתכלית מזו המסולפת שהגבר נהג לייחס לה. וגם כאן נמשכת מחאתה כלפיו כשזו שוב מובלעת, הפעם בניצול ציוני הזמן שבהם נהג להסתייע (כפי שהם מופיעים בבית הראשון). בעוד שהוא השתמש בזמנים "אתמול... היום... מחר" במשמעותם המילונית, מעניקה היא להם משמעות מטפורית. בשימוש שלה מייצגים הזמנים שלוש תקופות במסכת חייה:

"אתמול הייתי כוך" - מקום זניח הפרוץ לחדירה, דימוי הרומז על תקופה בחייה שכל ערכה בעיני הגבר הצטמצם להיותה זמינה לו מינית בכל עת. "היום אני צדפית" - לא "שבלול" שניתן לרמוס אותו בקלות, אלא צדפית קשיחה שקשה למעוך אותה, שבכוחה למנוע את ניצולה, שכן בניגוד ל"שבלול" ביכולתה לסגור את שתי הקְשָׂווֹת שלה ולמנוע חדירה אל גופה הרך וכך לגונן על הפנינה המושלמת ויקרת הערך הכלואה בתוכה. יתר על כן: חיצוניותה של הצדפית אינה מרשימה, אך חלקן הפנימי של קשוותיה יפה ביותר. "מחר אני מחר" - העתיד מייצג עבורה את האפשרויות הבלתי מוגבלות. המילה "מחר" מוכפלת כאן, כי המחר שלה הוא מחר הפתוח לכל הישג שרק תרצה לממש בחייה.

ציוני הזמן מעניקים לשיר הזה את אופיו הבלדי-סיפורי. הכותרת "כישופים" שבחרה לו רביקוביץ' מכוונת לתכונה המסתורית של "הסיפור" בבלדה, ולכן פירושה אינו מעשה קסם וכישוף, שהוא תעתוע המוגשם באחיזת עיניים, אלא מטמורפוזה שיש בכוחה של נשיות חופשית לחולל בחייה. "סיפורו" של השיר הוא סיפור ההשתחררות של אשה, שהגבר קבע לה עד כה את מקומה בהוויה וגם הכתיב לה את מהלך חייה. ולכן מבשר השיר בשוֹרה פמיניסטית, כי האשה מסוגלת לשנות את מצבה, אם רק תפעיל את רצונה ותעבור ממצב פאסיבי וכנוע למצב אסרטיבי-אקטיבי, כאדם יוזם ויוצר הממצה את יכולותיו וסגולותיו.

השיר הופיע בספר השירים השני של דליה רביקוביץ' -"חורף קשה" (1965), והוא אכן לוחמני יותר ומייצג פמיניזם שונה מזה שביטאה בשיר "בובה ממוכנת", שהוא הידוע מבין שירי "אהבת תפוח הזהב" (1961) - קובץ שיריה הראשון.

השיר "בובה ממוכנת" מסתיים בהשלמה של האשה עם מצבה, אחרי שפחת כוח משיכתה בעיני הגברים והיא הפכה לבובה מסוג ב'. ואילו בשיר זה יוצאת האשה למאבק בשם ההכרה בערכה ובזכותה לממש את סגולותיה. השקפתה השונה של האשה בשני השירים מלמדת על התפתחות רעיונית שהתרחשה אצל דליה רביקוביץ' במשך השנים שחלפו בין פרסום שני קובצי השירה הראשונים שלה - מעבר מפמיניזם רך ומתון לפמיניזם מיליטנטי יותר.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  03/04/2010   |   עודכן:  03/04/2010
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא כישוף של אחיזת עיניים אלא של מטמורפוזה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשהיינו קטנים, הרבינו אחותי ואני לריב. כשאבא נזף בנו, החלו מיד ההאשמות ההדדיות לגבי השאלה מי התחיל. פעם אבא הגיב ואמר לי כי אין זה משנה מי צודק - עלי לוותר. לוותר? הרי תמיד לימדת אותי לא לוותר, אף פעם לא להיכנע. איני זוכר היכן ומתי זה היה, אך נדמה לי שהיינו בשעת הליכה, משום שבדמיוני, באותו רגע נעצר אבי בפתאומיות, מתכופף כדי להישיר את מבטו אלי ואוחז בי בשתי ידיו בעודו מדבר אלי. כנראה ההתרחשות לא הייתה כה דרמטית, וזו רק דרכי לזכור אירוע שבדיעבד אני מייחס לו חשיבות רבה. בכל אופן, אבא שמח על האתגר שהצבתי ועל ההזדמנות להבהיר: "דני, לאויבים אף פעם לא מוותרים, אף פעם לא נכנעים. אבל בין אחים - הֱיֵה הראשון לוותר!".
03/04/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
לכאורה, הסתיים עידן המלחמה הקרה. למעשה, אותם האינטרסים מפעפעים מתחת לפני השטח. השבוע ביקר ראש ממשלתה של רוסיה, ולדימיר פוטין, בוונצואלה. במהלך הביקור חתמו פוטין ונשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס, על שורה של הסכמים ובתוכם הסכם לפיתוח תחנת כוח גרעינית. הסכם נוסף נחתם עבור זכויות לחפירות נפט ובמסגרתו העביר פוטין לצ'אווס מקדמה של מיליוני דולרים.
03/04/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
מערכת יחסי העבודה בין המוסדות האקדמיים בישראל לבין המרצים היא על סף פיצוץ. הגורם העיקרי לכך הוא תביעת המרצים מן החוץ, שהם חלק הארי של ציבור המרצים בישראל, להשוואת מעמדם ותנאי עבודתם לאלה של שאר השכירים במשק - תביעה שהנהלות האוניברסיטאות והמכללות מתנגדות לה בדרכים שונות.
03/04/2010  |  גבריאל בן-עמי  |   מאמרים
"ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לדחות את כינוסו של פורום שביעיית השרים, המקבל את ההכרעות הביטחוניות והמדיניות, עד אחרי חג הפסח, בניסיון לגשר על חילוקי הדעות הפנימיים בין השרים" (מן העיתונות).
03/04/2010  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
התורים המפורסמים, שנוצרו, יש שטוענים בצורה מכוונת, לרגל פתיחת סניף H&M בתל אביב, סימנו את יריית הפתיחה לגל של השמצות וסתם ליהוג משתלח בחוגי ידידים. מראה האלפים, שהשתרכו בפתח הסניף החדש של ביגוד להמונים, במחירים שווים לכל נפש, עורר אצל רבים, את בלוטות חוסר הפרגון. בראש ובראשונה, כתבים ועיתונאים, שבחרו לנקוט שפה מזלזלת ולפנות ליצר ההנאה מסבלם של אחרים: דוגמאות? "צפו באנשים נרמסים" פונה כתב וואלה ליצרים האפלים של אלה שנהנים לצפות בסבלם של אחרים. "כ-100 מוכרים חיכו להמון המשולהב" מתפייט לו כתב ynet , "אלפים חיכו בתור שעתיים כדי להתנפל..." כך ב-msn, אפרופו הגירסא המצומצמת יותר בקניון מלחה בירושלים ואפילו "באירופה מפגינים, בישראל מסתערים..." גרסת דה מרקר המוסיפה רגשות אשם ורומזת לבוגדנות פוליטית. אבל גם סתם הוגי דעות בשיחות סלון הפכו בן לילה ציבור שלם, בעיקר, אגב, נוער, נשים, חיילים וסתם אוהבי שופינג, מטרה ללעג ובוז. זהו, אליבא דהמשמיצים, הישראלי המכוער. זה שמוכן לעמוד בתור...! זה שמוכן להסתופף בקרב עמך ישראל ואפילו ליהנות. זה שמוכן לשמוח מהדברים הפשוטים בחיים...!
03/04/2010  |  ד"ר אורנה אבני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il