בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הזדמנות לחינוך לקדושת המיתוס של דם וכוח (ב')
|
מערכת החינוך אינה מאפשרת קיום דיאלוג עם שלל ממצאים תלמודיים וארכיאולוגיים, שיאפשרו לתלמיד לעבור את שלב התהייה וההתלבטות ומתוכו לגבש דעה
|
מגילות בר כוכבא במוזיאון ישראל [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
ל"ג בעומר, כפי שהוא מצוין כיום במערכת החינוך, נועד להנציח מיתוסים אידיאולוגיים של "טוב למות בעד ארצנו", תוך הפעלת מכבש שיגמד כל גילוי של ספקנות, תהיות או התחבטויות, העשוי להזין תשתית של דפוסים חברתיים הומאניים וביקורתיים. חבל שמערכת החינוך שלנו אינה מאפשרת קיום של דיאלוג עם שלל ממצאים תלמודיים וארכיאולוגיים, שיאפשרו לתלמיד לעבור את שלב התהייה וההתלבטות ומתוכו לגבש דעה. כדי למנוע כל גילוי של התלבטות או הצגת שאלות היסטוריות נוקבות פורסים בפני התלמיד רק עובדות, שעשויות לתרום להאדרת מיתוס לאומני קנאי. ומה יכול לתרום יותר מאשר האדרת ההתמודדות של מעטים מול רבים, והצגת מפגן של נכונות לתת את החיים ללא סייג, ללא כל התחבטות, ואם אפשר - גם לשיר שירי הלל לאלו שהיו מוכנים למסור את נפשם. מתוך רצון להאדיר רק אידיאולוגיה מסוימת, מעלימים מגלריית הדמויות שלנו אנשי הגות בהיסטוריה, כמו דמותו של אברהם בן דוד (אבן דאוד) היסטוריוגרף, איש טולדו, מהראשונים שקמו לעם היהודי במאה ה-12, הרואה בבר-כוכבא "כאדם שהמיט על ישראל מכה גדולה, שלא נראתה ולא נשמעה לא בימי נבוזראן ולא בימי טיטוס" [ספר הקבלה עמ' 21]. לדברי אבן דאוד, בר כוכבא ופטרונו הרוחני רבי עקיבא המיטו על ישראל אסון חמור יותר מחורבן בית ראשון ושני. מה שהדאיג מאוד את אבן דאוד היה האידיאולוגיה המשיחית. יחס שלילי זה נמשך גם במאות ה-13 וה-14, כשנותני הטון הם מנחם מאירי ופרשן המקרא יוסף אבן כספי, שניהם מפרובאנס. אבן כספי משתמש לתיאור עברו של בר כוכבא במילים קשות כמו –"משוגע ושוטה". לעומתם, במאה ה-15 אנו עדים לאנשי הגות כמו אברהם זכות ויצחק אברבנאל, שרואים בבר כוכבא, או ליתר דיוק בשמו האמיתי שמעון בר כוזיבא, כ"גיבור חיל". בדרכו של אבן דאוד אנו מוצאים במחקר של העת האחרונה את פרופסור יהושפט הרכבי, הידוע גם בעברו הצבאי כאלוף בצה"ל וכמי שהיה ראש אמ"ן. לדבריו, "מרד בר כוכבא - מעשה חסר אחריות ואסון לאומי בעל ממדים של שואה". המטרה: השתתת ערכי קנאות לאומנית אני בא לטעון שמערכת חינוך תפקידה להעמיד בפני התלמיד את מגוון הדעות, ומה שיש לנו היום זו דוקטרינה שאפופה בהילה של שיר הילדים שכתב לוין קיפניס – "איש היה בישראל בר כוכבא שמו... עיני זוהר לו... הוא היה גיבור, כל העם אהב אותו, כי הוא היה גיבור". קשה לי לסלוח למערכת חינוך שאינה מביאה לתלמידי ישראל את ממצאי תעודות ואדי מורבעאת ותעודות "מערת האגרות" שבנחל חבר המתווספים למקורות תלמודיים, שמהם מסיק פרופסור אברמסקי: "בר כוכבא מנהיג מאיים בפורענות על מפקדים, מחרים קרקעות" [מחניים נ"ט, עמ' 3]. גם בשיעורי תלמוד אני ער לעובדה שלא מוצגות בפני התלמיד אמירה תלמודית, ורבות הן האמירות שמשרטטת מנהיג מרד הרפתקן, שהעמיד את הקיום הלאומי היהודי בסכנה ופעל בניגוד גמור לרוב רובם של אנשי ההלכה. לא נותר לי אלא להיצמד לדעה, שהאידיאליזציה של בר כוכבא ופטרונו האידיאולוגי רבי עקיבא – כפי שהיא נושבת במערכת החינוך מזאטוטינו בגני הילדים ועד המערכת התיכונית – נועדה למטרה אחת: להשתית ערכים של קנאות לאומנית ומניעת מידע ביקורתי שקיים בשפע במקורות. הרשימה הבאה – השלישית בסדרה – תתמקד אך ורק במקורות התלמודיים.
|
תאריך:
|
20/04/2010
|
|
|
עודכן:
|
20/04/2010
|
|
איתן קלינסקי
|
הזדמנות לחינוך לקדושת המיתוס של דם וכוח (ב')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
צבי גלברד
|
20/04/10 21:01
|
|
|
|
איתן קלינסקי.
|
20/04/10 22:05
|
|
|
|
humanape
|
21/04/10 09:02
|
|
2
|
|
קורןנאוה טבריה
|
21/04/10 08:39
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
21/04/10 09:09
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
21/04/10 12:18
|
|
3
|
|
י.ש
|
21/04/10 09:53
|
|
4
|
|
יהודית ספיר
|
21/04/10 10:19
|
|
5
|
|
מורה נבוכים
|
21/04/10 10:47
|
|
6
|
|
c=בן
|
21/04/10 10:51
|
|
7
|
|
שלומית הר דוף
|
21/04/10 12:40
|
|
8
|
|
תלמיד אזרחות בי"ב
|
22/04/10 00:24
|
|
9
|
|
עוד שתי דקות
|
22/04/10 21:47
|
|
התעופה האזרחית הייתה מאז ומתמיד יעד לטרור. התחזיות הקודרות שהועצמו לאחר אירועי ה-11 בספטמבר נענו בהשקעה של מאות מיליוני דולרים בביטחון למניעת טרור בשדות התעופה. השבוע התברר שהיה מי שהקדים את אל-קאעידה בהנחיתו מכה ללא תקדים בהיקפה על התעופה ודרכה - על הכלכלה הגלובאלית: הטבע שלח מסר: אני עדיין כאן!
|
|
|
יום הזיכרון לחללי צה"ל הוא יום אחר. עצוב. זה יום של שאלות נוקבות, חיבוטי נפש, סולידאריות ויהדות. זה יום שגורם לנו תודעתית לצופף שורות. זה יום שאנחנו מבינים בבהירות, שיש קשר הדוק בין עבודה, נתינה, התנדבות ותרומה, לבין עוצמתנו - שהרי אי-אפשר לייצר עוצמה יש מאין. זה יום שבו אנחנו מרכינים את ראשנו מול הכאב והצער של המשפחות השכולות. זה יום שאנחנו רוצים להביט מקרוב בעיניהם של המשתמטים.
|
|
|
גם באירועים חגיגיים וממלכתיים, כגון זה שנערך בבית הנשיא שמעון פרס ביום העצמאות ה- 62 למדינת ישראל, בהשתתפות הנשיא, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ובהנחיית הבדרן אבי קושניר, לא היה יכול המנחה לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לדבר ללא הפרעה ונכנס לדבריו שוש ושוב, ללא כל קשר עם דעה פוליטית, כך סתם, דבר שהיווה הפרעה ומנע רצף דיבור מהמרואין.
|
|
|
"מישהו כנראה היה צריך להושיט לי יד כדי שאעבור את הסף", סבור יורם טהרלב. זה היה ב-66'. הוא היה אז העורך הצעיר של "במחנה נח'ל" ובתהליך של מעבר מקיבוצו, יגור, לתל אביב. במאזנו היו מספר פזמונים שכתב עם הגלאי שלו, המלחין נחום היימן, אז איש קיבוץ בית-אלפא. "הפרברים" כבר שרו מפרי-עטו, גם חוה אלברשטיין ו"גשר הירקון". אבל על כתיבה ללהקות הצבאיות, להיט אותה תקופה, לא העז לחלום. "לכותב צעיר כמוני זה היה מעבר להשגה", הוא זוכר.
|
|
|
דוח בנק ישראל 2010 העתיד להתפרסם למחרת יום העצמאות, מגלה כי שעות עבודה מועטות וכושר השתכרות נמוך הינם בין הגורמים העיקריים לעוני, גם כאשר קיים גורם מפרנס במשפחה. מאות אלפי אנשים בישראל 2010 מוצאים עצמם תלויים כלכלית במוסדות המדינה, ללא יכולת להגיע למצב של עצמאות פיננסית.
|
|
|
|