|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

אמונה וביטחון בהשם וחובת ההשתדלות

פרשת "וירא": על הכנסת האורחים של אברהם אבינו ועל עקידת יצחק ולקינוח: סיפור מליצי ומחכים מאת הרב יעקב פלג
21/10/2010  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת השבוע, פרשת "וירא", היא הארוכה שבספר בראשית, קרי: חמישה פרקים הכוללים 147 פסוקים (קמ"ז פסוקים וסימנך: "אחד בפה ואחד בלב", עניין המסמל יותר מכל את עבודת ה' העצומה שהייתה מקור חיותו הפיזית והרוחנית של אברהם אבינו. ודו"ק). אין בפרשה שום איזכור מצוותי. ברם, יש בה סיפורים מקראיים מדהימים, מעוררי חשיבה ובעיקר מעוררי השראה, בעלי עוצמות לימודיות, חינוכיות, ערכיות ואמוניות למכביר ולהפליא. כמו למשל: מצוות "הכנסת האורחים" של אברהם (ושרה) שהתייחדה ב"אווירה מלאכית", בד-בבד עם אפיוני גסטרונומיה אניני טעם; ביקור "המשלחת המלאכית" בראשותו של "המלאך מיכאל" (שר ישראל); הולדתו הלא-טבעית והניסית של יצחק; הפיכת סדום ועמורה, שתי ערים ש"על ציר הרשע" (כמו גם הערים אדמה וצבויים, על-פי דברים כ"ט, פסוק כ"ב) ועוד. והפרשה "מקנחת" באחד מסיפורי השיא, הידוע בכינוי "עקידת יצחק", אחד מסיפורי המקרא אשר השפעתם הטוטאלית הייתה "לשעתם ולדורות", ואשר נכנס לפנתיאון ולמוזיאון הנצח של עם ישראל לדורותיו. ואכמ"ל.

כבר בפתיחת הפרשה אנו עדים למעשהו ההירואי של אברהם, אשר יושב ב"פתח האוהל" שעל "אם הדרך", לא רק כדי לזכות במצוות "הכנסת אורחים" שעל חשיבותה כבר אמרו חז"ל [שבת קכ"ז] שהיא "גדולה אף מהקבלת פני השכינה", אלא גם כדי לזכות את ה"מתארחים באוהל" בלהכיר את בורא עולם, להאמין בו ולעזוב את עולמם הפאגאני והאלילי שבו הם טמועים וטבועים. מצבו הגופני של אברהם היה קשה מנשוא. וזאת, בגין כאביו החזקים אשר תכפו עליו משום "שהיה זה יום השלישי למילתו" [בבא מציעא פ"ו]. כדי שאברהם לא יתעסק ויטרח במצוות הכנסת אורחים, "הוציא הקב"ה חמה מנרתיקה" [שם], דבר שגרם לחום אימים ולריתוק ול"כליאת" תושבי המקום, כמו גם שיירות הסוחרים, הנוודים והנודדים מלהגיע ל"אוהל של אברהם". אברהם הצטער עד למאוד. הקב"ה, שבא לבקרו, ראה את צערו ומיד זימן אליו "מלאכים שנדמו כדמות אנשים" [רש"י בשם המדרש]. כשאברהם ראה אותם, קפץ ממקומו ורץ אליהם, הזמינם לאוהלו ויצא מגדרו כדי לשרתם ואף, בעצמו ובכבודו, היה "עומד עליהם תחת העץ, ויאכלו" [בראשית י"ח, ח'].

מסיפור זה, כמו גם מסיפורי אברהם האחרים (ולמותר לציין שגם מסיפוריהם של שאר אבותינו ואמותינו), עולה ומזדקרת דמות מרהיבה ומדהימה של אחד מגדולי-גדוליה של האומה היהודית, שלא רק בטחו והאמינו לחלוטין בקב"ה, בתורה ובערכיה הנצחיים, אלא השתדלו בכל כוחם, מרצם, הונם ואונם בעבודתו יתברך. אברהם עשה כל שלאל ידו כדי להגדיל, להאדיר ולהעצים את שמו יתברך בעולם, גם במחיר סיכון הגוף והנפש, "והדברים עתיקים וידועים" [הרס"ג באחד מפיוטי "ההושענות" של יהודי תימן]. ויתרה מכך; חושבני, שמכאן, כמו גם מאירועים אחרים בהיסטוריית (ולא: בהיסטריית) חייו של אברהם, אנו למדים שעל כל יהודי ויהודי, מצאצאי אברהם, חלה החובה להשתדל בעבודתו יתברך בבחינת [בראשית רבה מ"ח: ומדרש תנחומא ט]: "מעשי אבות, סימן לבנים" [או: "מעשי אבות ואמהות סימן לבנים ובנות", כפי שבעל "מדרש גם" הוסיף. ודו"ק].

"בשולי האדרת" נקנח מאמרנו ב"סיפור חמוד על צדיק אחד שהיה מלא ביטחון, אבל לשחות לא ידע...". סיפור הכתוב במליצה ובחריזה, אולם עם תוכן מלא חוכמה ובינה, מכתביו המחכימים וה"מתוקים מדבש" של הרב יעקב פלג, אחד מרבניה החשובים של "אולפנת עופרה", כדלקמן:

  • בים הגועש בין הגלים/שוחה אחד הצדיקים הנעלים.
    עננים מקדירים את השמים/והולכים וגואים המים.
    ל"בילוי" מגיע הסוף/והצדיק מנסה לחזור אל החוף.
    הוא רואה לידו שחיין/ האומר: "אני שוחה מצוין.
    ואני ידוע כמי שהיה/אלוף ישראל בשחייה.
    לכן, ידידי, תן לי יד/ונגיע לחוף מיד".

    הצדיק מגחך/ועונה כשהוא מחייך:
    "אינני דואג איך בסוף/אגיע לחוף.
    בדרך זו או אחרת/כי התורה עליי שומרת.
    אני מודה לך על ההצעה/אבל, ה' שומרני מכל רעה.
    והבוקר גם אמרתי/ מודה אני/והים, הא לא עסק רציני".
    השחיין מושך בכתפיו/ובזריזות לחוף שב.

    והגלים גבוהים נורא/והנה מתקרבת סירה.
    "בוא, צדיק, עלה במהרה/משום שמתרגשת לבוא סערה".

    הצדיק עונה: "תודה על העזרה/אני לחוף אגיע במהרה.
    סערה או לא סערה/ה' יצילני מכל צרה".
    נעלמה הסירה בכיוון החוף/והים מוסיף לזעוף/ולגובה הגלים אין סוף.

    והחוף רחוק רחוק/והנה עובר מסוק.
    רמקול מהדהד בין הגלים:/"תפוש את סולם החבלים".

    והצדיק עונה: "אני?!/ניפגש בחוף והפיצה על חשבוני".
    כך ענה הצדיק בשלווה/והמסוק התרחק ברחיפה.
    ובים הסוער/הצדיק על הגלים לא גובר/והוא טובע מהר.

    וכשלמחרת הגיעה לחוף רק גופה/אמרו מלאכים לפני הגבורה:
    "זו תורה וזו שכרה?/צדיק טובע בסערה"?!

    התשובה אליהם הגיעה/ חד-משמעית וברורה:
    "ישועת ה' וזה הוא חוק/אינה נמצאת בנס רחוק.
    לפעמים נמצאת העזרה/בשחיין מיומן או בסירה.
    ולעיתים ה' שולח מסוק/והמסרב לעזרה עושה לצחוק.
    כשהוא מבטל בכזו קלות/את חובת ההשתדלות".

המילה כברית בין עם ישראל ואלוהיו

על חשיבותה של מצוות המילה כבר נכתבו הררי מילים על-ידי גדולי הפרשנות, החשיבה וההגות היהודית, לאורך כל שנות קיומו של העם היהודי. ודי לנו באם נזכיר שמצוות המילה היא השנייה מבין שלוש המצוות הרשומות בחומש הראשון של תורתנו הקדושה, הלא הוא חומש בראשית. מצווה חשובה זו ניתנה לאברהם אבינו ע"ה ועיקרה: חיתוך העורלה (=האטימה) באיבר המוליד של הזכר, וקיומה מוכיח בעליל את יישום הברית שבין "האל, הגדול והגיבור קונה שמים וארץ" ובין עם מרעיתו, מ"בני עלייה", עם ישראל, שעליהם מעידה התורה שהם "ממלכת כוהנים ועם קדוש". ודו"ק.

וגם אומנה, בהיות אברהם בן 99 שנים (!), כשהוא זקן מופלג, בעוצמות רוחניות כבירות, כמו גם בעושר רב מאוד, מצטווה הוא על-ידי האל: "ואתה, את בריתי תשמור. אתה וזרעך אחריך לדורותם. ונמלתם את בשר עורלתכם, והיה לאות ברית ביני וביניכם". ואכן, אברהם מל את עצמו, את ישמעאל בנו (בהיותו בן 13 שנים), כמו גם את "ילידי ביתו ואת כל מקנת כספו". לא היה זכר בבית אברהם שלא נימול בידי אברהם אבינו "כאשר דיבר איתו אלוהים". וגם את יצחק הספיק אברהם למול "כדת ישראל" לאחר לידתו, כשהיה "שמונת ימים", כפי שהתורה מספרת בפרשת השבוע, פרשת "וירא".

אשר על כן, יהודי שאינו מקיים מצווה זו נקרא "מפר בריתו של אברהם אבינו" ועונשו כבד מנשוא: נכרת הוא מעמיו (על-פי התורה) ו"אין לו חלק לעולם הבא" (כקביעת חז"ל). מאות ואלפי סיפורים נקשרו ונשזרו במצווה חשובה זו ואכמ"ל. ברם, חשוב לציין ולהדגיש, שלאורך ימות ההיסטוריה (ולא בהיסטריה) יהודים קיימו וביצעו את מצוות המילה במסירות נפש ממש ולא אחת שילמו על כך בחייהם. שהרי כבר ידוע בשער בת רבים שמצוות ברית המילה היא אחת משלוש הבריתות אשר בינינו ובין האל. וסימנך: שבת, ר"ת: שבת, ברית, תפילין.

המאמר מוקדש לעילוי נשמתו הטהורה והמיוחדת של ר' שמרי-ה בן יחיא לבית צברי זצ"ל.

ר' שמרי-ה היה שו"ב, בר אוריין, צנוע, ישר דרך, אוהב ואהוב בעיני אלוהים ואדם. השכים והעריב ועבד את ה' בכל מאודו, אונו והונו. אמונותו ובטחונו בה' הם תוצאת השתדלותו העצומה כאברהם אבינו. נלקח לבית עולמו, בית כל חי "כי נצחו אראלים את מצוקים ונשבה ארון הקודש"

ת. נ. צ. ב. ה.
תאריך:  21/10/2010   |   עודכן:  21/10/2010
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמונה וביטחון בהשם וחובת ההשתדלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אוי לרשע ואוי לשכנו" - קבעו חז"ל, לאחר שחישבו ומצאו שראשי עדת קרח היו שכנים במחנה ישראל במדבר, וסופם הרי ידוע. בפרשת הפיכת סדום ועמורה אנו עדים למצב דומה, אך עם סיום שונה.
21/10/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הגעגועים העזים ל"שרה", הבולגרית של יפו (רחוב יהודה הימית 2), כמעט שהעבירו אותנו על דעתנו. אחרי שלא התראינו עימה מזה שלושה חודשים תמימים, חזרנו לפקוד אותה באמצע השבוע ונוכחנו שאף בחלוף הזמן, עדיין לא נפלו פניה וגם לא נס ליחה. כמו בעברה המוצלח, ממשיכה גם כעת אם המסעדות הביתיות לשמור אמונים לסועדיה הנאמנים, שהתרבו מאוד באחרונה.
21/10/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לא בכל יום אנו שומעים את האמת לאמיתה על ישראל והנהגתה בוקעת מגרונם של בכירי אש"ף והרשות הפלשתינית... רובם מעדיפים את הסגנון הדיפלומטי למרות שנאתם העזה לישראל...
21/10/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אופנת החשיבה החיובית משחררת הרבה חברים מאחריות. מעזרה לזולת. די שיאמרו תחשוב חיובי, תחשוב טוב – ויהיה לך טוב. אבל לפעמים לא די בזה. לפעמים זה לא עוזר. לפעמים צריך הקשבה, פרגון, אמפטיה. ולפעמים השקעה של ממש: מילה טובה!
21/10/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
הפלשתינים ציינו לא מכבר עשור לאינתיפאדת אל-אקצה שפרצה ב-28 בספטמבר 2000 בהפגנות האלימות לאחר ביקורו של יו"ר האופוזיציה דאז אריאל שרון בהר הבית. בישראל יש הסבורים, כי אינתפאדת אל-אקצה הייתה ביסודה התפרצות עממית ולא יזומה על-ידי הרשות הפלשתינית.
21/10/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
מיהו גולן, מה דעותיו - לכל ידוע, לא כן אבי שקד    לפי מודעות הענק שפירסם בעיתונות סוף השבוע, הסוציאליסט הזה כנראה אינו חסר ממון בכיסיו    כגודל המודעות - כך גודל האבסורד הפוליטי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il