בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חברת הכנסת חנין זועבי זכתה אצלכם לקבלת פנים תוקפנית ואלימה, בניגוד למסורת האקדמית של סובלנות, חופש מחשבה וביטוי, סקרנות והטלת ספק בכל אמת מקובלת
|
אוניברסיטה מתנשאת [צילום: איציק וולף]
|
|
|
|
|
חנין זועבי. חברת-כנסת נבחרת [פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
איזו סכנה טמונה במתן הזדמנות לעצמכם לשמוע דעה המנוגדת לחלוטין לכל מה שנטעו במוחותיכם ההורים והמורים והמפקדים בצבא? האם חששתם שמא יתגלה לכם שראיתם עד עכשיו רק צללים על קיר המערה, ולא תמונת עולם מלאה ומורכבת? מאיפה תעצומות הזעם והאלימות שהתפרצו כך בהיכל ידע ומחשבה? | |
|
|
|
|
סטודנטים יקרים באוניברסיטת חיפה, ביום שני, בתאריך 15.11.10, ביקרה אצלכם חברת הכנסת חנין זועבי. היא זכתה לקבלת פנים תוקפנית ואלימה, עד כדי כך שנאלצה להתכנס עם אוהדיה בכיתה קטנה, מפחד מהצעקנים שביניכם שזעקו "מחבלים!", "תלכו לעזה". נזכרתי באפלטון, שעליו למדו בוודאי אלה מכם שבחרו במקצוע מדע המדינה או היסטוריה, אותו יווני שהקים למעשה את האוניברסיטה הראשונה. "משל המערה" של אפלטון מופיע בהרבה רשימות ביבליוגרפיות בקורסים שלכם. אם אתם זוכרים, מסופר בו סיפור מסובך מעט על קבוצת אנשים היושבים במערה אפלה, קשורים בלי יכולת לזוז ופניהם אל הקיר. מאחוריהם ניצבת חומה, ובין החומה לאנשים דולקת מדורה. יצורים דמויי אדם עוברים מאחורי החומה ומניפים מעליה צורות שונות, המשתקפות כצלליות לאור המדורה - על קיר המערה שאליו מביטים האנשים הקשורים. למעשה העולם עבורם הוא אותן צלליות על הקיר. אפלטון מספר כיצד מצליח אחד מהאנשים להשתחרר מכבליו, ולגלות את העולם האמיתי שמחוץ למערה. כאשר יחזור פנימה וינסה לספר לחבריו על מה שראה, ועל כך שעד עתה ראו רק דימוי מציאות ולא את האמת - יהרגו אותו. כי קשה היא ההתמודדות עם האמת. אפלטון ניסה לומר משהו על בורות ובערות ועל כוחן הנורא, ועל יכולתן להרוג כל חשיבה שונה. האוניברסיטה שהקים הייתה מיועדת בעיקר להטלת ספק בכל אמת מקובלת, ולפיתוח סקרנות וחקר. בהיסטוריה המודרנית היו מקרים אחדים שבהם היוו הסטודנטים את חוד החנית במאבקים חברתיים ובניתוץ מוסכמות, והטילו אימה על השלטון שרדף אותם עד חורמה. שלטונות חשוכים חששו, ובצדק, מהשילוב של צעירים, רוח המרדנות האופיינית לגיל, סקרנות אינטלקטואלית, ושפע של ידע הצבור בספריות בראשיהם של מרצים וחוקרים. מה הפחיד אתכם כל-כך בביקורה של חברת הכנסת? האם היא סיכנה את ביטחונכם, או אולי הטילה אימה בעצם העלאת סימני שאלה והתרסה מול כל מה שמקובל בחברת הרוב? איזו סכנה טמונה במתן הזדמנות לעצמכם לשמוע דעה המנוגדת לחלוטין לכל מה שנטעו במוחותיכם ההורים והמורים והמפקדים בצבא? האם חששתם שמא יתגלה לכם שראיתם עד עכשיו רק צללים על קיר המערה, ולא תמונת עולם מלאה ומורכבת? מאיפה תעצומות הזעם והאלימות שהתפרצו כך בהיכל ידע ומחשבה? ראשי האוניברסיטה, דיקנים, מרצים - גם אתם מעדתם מעידה קשה. התחבאתם מאחורי סינרה של מערכת הביטחון, ומנעתם את המפגש עם חברת-כנסת נבחרת, בנימוקים של מניעת מהומות. בכך העברתם מסר של תמיכה באלימות וקנאות, צרות אופקים ושמרנות. דווקא באוניברסיטת חיפה, המתנשאת - תרתי משמע - מעל העיר המעורבת ו"האדומה", ואשר בתוכה שוכן "המרכז היהודי-ערבי", ושרבים מהסטודנטים שלה הם צעירים ערבים מהגליל -דווקא שם לא הצלחתם לעמוד על משמר חופש הביטוי והמחשבה. נתתם במה לצועקי סיסמאות חמומי-מוח ומתלהמים, במקום לאתגר את הסטודנטים באתגר דמוקרטי אמיתי נוסח "אני מתנגד לדבריך, אך מוכן למות על זכותך לומר אותם". יש, כידוע לכם, מכללות בישראל. שם משלמים סכום נכבד כדי ללמוד ולרכוש תואר, מבלי להשחית זמן על מחקרים ועל ביקורת חברתית. האם לשם אתם שואפים? אנשי ספריית האוניברסיטה, אנא הציבו לזמן מה פינה עם ספרים על אודות "דמויות מרגיזות בהיסטוריה". הסירו את האבק מעל כתבים המתארים את קופרניקוס, גליליאו, מרטין לותר, שפינוזה - ועד ישעיהו לייבוביץ' ושאר כופרים, איש-איש בזמנו. אולי יעלעלו בהם סטודנטים דרך מקרה, ויגלו כי טוב לעתים לשמוע רעיון מנוגד למקובל, וחיוני לאפשר צמיחתם של רעיונות כאלה. שאם לא כן - נישאר בעולם שטוח הנישא על גב ארבעה פילים...
|
|
* ניתן לקרוא מאמרים נוספים של יהושע רץ ושל תושבים יהודים וערבים נוספים מהגליל, ב"דוגרינט" - עיתון האינטרנט היהודי-ערבי של הגליל, www.dugrinet.co.il
|
|
תאריך:
|
24/11/2010
|
|
|
עודכן:
|
24/11/2010
|
|
יהושע רץ
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מורה נבוכים
|
24/11/10 17:25
|
|
2
|
|
פלא יועץ
|
24/11/10 19:40
|
|
3
|
|
מהפך 77
|
24/11/10 20:03
|
|
4
|
|
דמר94
|
24/11/10 20:16
|
|
|
|
אורי בן נון
|
24/11/10 22:27
|
|
5
|
|
ארז צ.
|
24/11/10 21:15
|
|
6
|
|
אמיר ש.
|
24/11/10 22:21
|
|
7
|
|
אליהו חיים
|
24/11/10 22:40
|
|
8
|
|
מטאטא
|
25/11/10 00:17
|
|
9
|
|
דוריאן
|
25/11/10 06:08
|
|
|
|
פלא יועץ
|
25/11/10 21:41
|
|
10
|
|
ציוני1
|
25/11/10 22:18
|
|
11
|
|
עוד אחד
|
26/11/10 13:29
|
|
12
|
|
אמא מנצרת עילית
|
26/11/10 19:12
|
|
מוזר עד כמה נבחרי הציבור או ממונים במדים במשטרה ובצה"ל, לא למדו עדיין להיזהר מנשים ששמן מתחיל ב-א'. במיוחד אם הן בעמדות כוח, אינטליגנטיות, אסרטיביות, נאות מראה ונאות הליכות, שדורשות - ובצדק - מעמד ויחס שווה לגברים.
|
|
|
את מדינת ישראל פוקדת מזה מספר חודשים שרשרת אירועי זוועה בתוך משפחות ובהם רצח בנות-זוג, רצח והתאבדות וגם מקרים של רצח פעוטות וילדים על-ידי אחד מבין שני בני-זוג, שנטוש ביניהם סכסוך. מדובר בתופעה שכבר חורגת מגבול הטעות הסטטיסטית. בחינת המקרים מלמדת, כי בחלק מהמקרים שהסתיימו בזוועות כאלו, היה מדובר בסכסוך מתמשך ולא פתור בין בני-זוג, שהוביל את אחד מהם למעשים מפלצתיים.
|
|
|
כל שנה ב-20 בנובמבר מציינות מדינות העולם את יום הילד הבינלאומי, בו אישרה העצרת הכללית של האו"ם את האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד. תשע-עשרה שנה חלפו מאז נכנסה האמנה בתוקף במדינת ישראל ודוח של יוניסף שפורסם לאחרונה מותח ביקורת על יישום האמנה בישראל. ללא ספק, שפת הזכויות אכן חילחלה לשיח הציבורי והשפיעה על התגבשותן של נורמות חברתיות ומשפטיות המגינות על ילדים, אבל בצד הרטוריקה, זכויותיהם של ילדים מופרות במקרים רבים בקלות רבה מדי.
|
|
|
נישואים רבי-שנים מתקיימים בין מפלגות הימין ובין המפלגות החרדיות, נישואים בהם שני הצדדים הופכים עם השנים יותר ויותר דומים אחד לשני. הדעה המדינית-ביטחונית של המפלגות החרדיות נעה עם השנים יותר ויותר ימינה, וכיום היא מיושרת לחלוטין עם הצד היותר ימני במפה הפוליטית. עכשיו אנו רואים כי גם הימין ספג משהו מנישואים אלו, את הגישה של הקצנה יותר ויותר וכבילת הציבור - נציגיו בכנסת במקרה זה - בפסיקות המגבילות את חופש המחשבה והבחירה.
|
|
|
בואו לא נדבר פסיכולוגיה. בואו נעשה קונסיליום בלי מומחים. נדבר בינינו, בין אנשים פשוטים, המבחינים במה שהם רואים ואינם יודעים איך קוראים למה שהם רואים בלטינית. מה הם אומרים כשמצד אחד הם רואים "רוקדים עם כוכבים" ומודים כי התוכנית קלת הרגליים והלבוש הזאת כובשת תשומת ליבם של מיליונים ומצד שני הם רואים נשים עוטות מלבושים נזיריים, עולות בפתח האחורי של אוטובוסים וגברים זהירים לבושי שחורים עולים בקדמת הרכב המופרד? באותה מדינה.
|
|
|
|