|   15:07:40
  יוסי ברנע  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

הסתירה בין הלכה למדינה

מחקר חדש של יצחק ברנד מבטא את הסתירה בין ההלכה לבין המדינה במחקרו הוא מבהיר כי מסורת הלכתית שמצאה בעבר דרכים להתיר הליכה לבתי משפט של גויים בנכר צריכה להימשך כדי להכשיר ערכאות של יהודים במדינת ישראל בהווה
21/01/2011  |   יוסי ברנע   |   מאמרים   |   תגובות
ערכאות המדינה - ערכאות הגויים?

התיתכן מדינה יהודית, בעלת בתי משפט שלא על-פי ההלכה?, הרהורי אלה עלו בעקבות מחקר מדיניות מס' 83 שכתב יצחק ברנד - ערכאות של גויים במדינת היהודים, בהנחיית ידידה צ' שטרן, המכון הישראלי לדמוקרטיה,יולי 2010

היכולה להיות ההלכה - שיטת משפט של מדינה מודרנית?, היכולה היא להיות שיטה של דמוקרטיה מודרנית?. בתקציר מעיר ברנד ש"מסורת הלכתית שחיפשה ומצאה בעבר דרכים להתיר הליכה לבתי משפט של גויים בנכר צריכה להימשך כדי להכשיר ערכאות של יהודים במדינת ישראל בהווה" (עמ' 9). במילים אחרות, מדובר במסורת אחת שלא בהכרח הייתה דומיננטית ולא רק זאת אלא שמדובר ב"תרגיל", בו ערכאות המדינה נתפסות כלגיטימיות כפי שהיו ערכאות הגויים. כלומר ערכאות של מדינה חיצונית לקהילה היהודית באותה העת.

ערכאות של גויים "הן לרוב הדעות פסולות גם אם יש הסכמה בעניינן" (עמ' 15), מציין המחבר. מאידך הוא מזכיר ש"לא מעט קהילות יהודיות זכו באוטונומיה שיפוטית (עמ' 17), אולם קהילה דתית, גם אם יש לה סמכויות שיפוטיות ואחרות, אינה בגדר מדינה המאופיינת בריבונות האזרחים הכפופים למרות החוק הטריטוריאלי, ולה עצמה משטרה וצבא שאין בידי הקהילה. מבחינה היסטורית קיימת רציפות של שלילת מקורות סמכות הלכתיים לבתי דין של גויים".

לפי הרציונליזם שבספרות חז"ל לאיסור ההתדיינות לפי גויים אפשר שהפגם הוא בדיינים ואפשר שהפגם הוא בכך שהדין אינו דין תורה" (עמ' 19). אולם בפועל נוצרה דיאלקטיקה, בשל פניות יהודים מסיבות שונות לבתי הדין הללו באשר "בצד אחד מחו מחאה חריפה על כך שהיהודים עוברים בקלות ראש עברה קשה ומצד אחר עשו מאמץ להכשיר בדיעבד התנהגות זו באמצעות הצבת סייגים לאיסור עש"ג" (עמ' 20).

מעניין לציין שבתקנות הקהילות באשכנז בימי הביניים הופיע איסור לתבוע בערכאות בצמוד לאיסור תביעת חברו לידי גויים. ברנד מסביר ש"איסור התדיינות בערכאות מופיע בהקשר זה כצעד של הגנה עצמית שנוקטת הקהילה היהודית נגד השלטון העוין" (עמ' 31), מה שמדגיש את חיצוניות המדינה ליהודים.

למעשה גם הנשר הגדול, הרמב"ם, ממשיך בקו זה בקובעו ההלכה שיש תחילה לתבוע בדיני ישראל "ואם לא רצה לבא - נוטל רשות מבית דין ומציל דיני גויים מיד בעלי דינו" (עמ' 43). לעומתו גורס יוסף קארו, "אסור לדון בפני עובדי כוכבים ובערכאות שלהם...ואפילו אם נתרצו ב' בעלי דינים לדון בפניהם - אסור". (עמ' 49).

הדיון מתרכז לתקופת העצמאות בעת המודרנית באשר "לראשונה עמדו פוסקי ההלכה לפני מציאות מורכבת: שלטון יהודי(מונח זה אינו מובן מאליו) ריבוני מפעיל את מערכת המשפט, ושופטיה אף הם ברובם המכריע יהודים. עם זאת תכניה אינם מתורת משה וחוקיה אינם דיני ישראל."(עמ' 53).

הפוסקים החרדים פוסלים את בתי המשפט בישראל ורואים בהם "ערכאות של גויים" (שם), אבל מתברר שיש גם שלילה, אם כי מסויגת מצד פוסקים שמלאו תפקיד ממלכתי (דיינים או רבנים ראשיים).

למשל הרב עובדיה, שיצא לו שם של רב מתון בפסיקותיו, רואה בבתי המשפט בישראל כמי שגרועים מערכאות גויים (עמ' 58), יחד עם זאת הוא נותן לגיטימציה הלכתית לחוקי המדינה למרות פסילתו את בתי המשפט שלה (עמ' 68). יצחק ברנד אף מציין ש"הפוסקים הציונים פוסלים רובם ככולם את בתי המשפט של מדינת ישראל ואינם מוכנים להכיר בפרקטיקה הנוהגת שלפיה חלק ניכר של הציבור הציוני דתי פונה כדבר שבשגרה לבתי המשפט של מדינת ישראל" (עמ' 60).

מבחינה חינוכית נוצר פרדוכס מציין המחבר ב"הרהורי סיכום"- "הנוער הדתי לאומי מתחנך כיום בכל הקשור לרשות השופטת על בסיס מסר כפול: קול אחד, ערכי, מבטא הערכה כלפי בתי המשפט ושופטיו העומדים על משמר הצדק והאמונים של היושר והדמוקרטיה (ומהי מהותה של זו?). קול אחר, הלכתי נוזף בפונים לבתי המשפט ומגנה את הרשות השופטת על סטייתה מדין התורה ועל היותה "ערכאות של גויים" (עמ' 71). במחשבה שנייה, פרדוכס זה מובן מאליו.

מאחר שהיהדות היא א-טריטוריאלית שאינה חופנת ריבונות, ובהכרח המדינה היא גוף פוליטי החיצוני לה. המדינה הדמוקרטית מודרנית, בכללה בהכרח גם מי שאינם יהודים, היא ברייה פוליטית שאין היהדות יודעת איך לקבלה. על בסיס זה ניתן להבין שה"מדינה יהודית ודמוקרטית" היא אוקסימרון. מכאן שאינטלקטואלים כמו: רות גביזון, אמנון רובינשטיין ושלמה אבינרי, הינם מי שמנסים לרבע את המעגל ולראות בו ריבוע הדומה לזה של המדינה הדמוקרטית המערב אירופאית.

תאריך:  21/01/2011   |   עודכן:  22/01/2011
יוסי ברנע
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פורשי העבודה שעזבו עם ברק למפלגת העצמאות, בגדו במורשת החברתית של מפלגתם והשאירו מפלגה פצועה ומדממת, כאשר המניעה היחידי שלהם הוא מניעה אינטרסנטי. אותם חברי כנסת אופורטוניסטיים, שבחרו לפרק את מפלגת העבודה, ספקו תירוצים עלובים רבים לעזיבתם, כאשר שיא החוצפה שלהם הייתה ההאשמה שלהם שחברי העבודה האחרים הפכו לשמאלנים סוציאליסטים אנטי ציוניים. החברים המושחתים הללו, כשבראשם עומד ברק, שכחו שהמפלגה הסוציאליסטית "האנטי ציונית" הזאת, שבה חברים אלפי אזרחים ערכיים מכל הארץ, היא המפלגה שבנתה את המדינה, והיא זאת שהעניקה להם את המנדט להיות בכנסת ובממשלה. מפלגת העבודה היא בהחלט מפלגת שמאל מרכז במובן הזה שהמטרה שלה היא לקדם פיתרון מדיני, אבל ההאשמה של ברק וחבריו שמדובר באנשים אנטי ציוניים היא פשוט האשמה מגוחכת ופופוליסטית, מבית מדרשו של ליברמן, שהוא בן בריתם החדש בממשלה.
21/01/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ובכן מה היה לנו.
21/01/2011  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
כל אימת שפרשה חדשה עולה לכותרות נוהגים לקטלגה כתחתית התחתיות. זהו סוג של פורקן או ביטוי לייאוש האוחז בנו.
21/01/2011  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
חשכו עיניהם של בכירי הפרשנים, בוקר אחד הסתבר שאהוד ברק פילג את מפלגת "העבודה" שעמדה להתפלג ממנו. זעקות השבר של עיתונאים אילו (שכבר מזמן מתפקדים כמחלקת דוברות של קדימה) תורגמו למילים ארסיות שאין קשר בינן לבין פרשנות אמיתית, איך העז ברק בחוצפתו להציל עצמו מכליה פוליטית.
21/01/2011  |  אור לביא   |   מאמרים
שופט בית המשפט המחוזי יהודה זפט עומד בימים אלה במתקפה עקב גילוייו של עו"ד יעקב וינרוט כי הוא ייצג בעבר את השופט זפט בתביעה משפטית, וכעבור כמה שנים הוא, עו"ד וינרוט, החל לייצג בעלי דין במשפטים שונים שהתנהלו בפני השופט זפט - כל זאת מבלי שהשופט יגלה לבעלי הדין שכנגד כי הוא עצמו היה בעבר לקוחו של וינרוט.
21/01/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il