|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

בדרך להיות מעצמה עצמאית

העברת גז בצינור מן המאגרים לוויתן ותמר לקפריסין וליוון היא אתגר הנדסי מסובך ויקר אך יש דרכים חלופיות פשוטות, זולות ומהירות יותר להפוך את ישראל למעצמת אנרגיה
06/03/2011  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מעל ומעבר לצריכה המקומית [צילום: AP]

גז שמקורו בלוויתן ותמר יאפשר לקפריסין לקצץ בחצי את עלות הפקת החשמל שלה, ואף יחסוך לה את עלות הבנייה של מפעל האידוי של גז נוזלי ממקורות אחרים.

הודעתן של חברת נובל שבסיסה בטקסס, ביחד עם שותפותיה הישראליות, אודות מציאת שדה גז טבעי במעמקי הים בחופה הצפוני של ישראל מעלה, באופן די מפתיע, את המדינה לליגת העל של ספקי האנרגיה. על-פי הערכות מבוססות של המכון הגיאולוגי האמריקני, עתודות הגז הטבעי במאגר לוויתן ובמאגר תמר הסמוך לו הן כ-800 מיליארד מ"ק, בעוד שהצפי לכלל מזרח הים התיכון הוא מעל 6 טריליון מ"ק של גז ראוי להפקה מסחרית. הערכה סבירה, המבוססת על ניסיון מצטבר במאגרים מסוג זה, היא כי עתודות הגז של ישראל יעלו עד 1.6 טריליון מ”ק, בדומה לעתודות הגז של לוב ושל מצרים. בכך ניצבת ישראל ברשימת 25 הגדולות בתחום. השאלה - כיצד תוכל ישראל לממש כלכלית עתודות אלו.

משאבי הגז שבידי ישראל הינם מעל ומעבר לצריכה המקומית, הנוכחית וגם הצפויה. גם אם כל הפקת החשמל שלה (כ-70 מיליארד קילוואט-שעה בשנה) תועבר לשימוש בגז טבעי, עדיין לא צפויה ישראל להזדקק ליותר מ-17 מיליארד מ"ק גז בשנה. גם אם תחשמל את כל צי הרכב שלה, עדיין תוכל ישראל לייצא במשך שנים רבות כ-35 מיליארד מ"ק של גז, כאשר היעד הסביר ביותר לייצוא הוא אירופה.

אירופה מייבאת כ-350 מיליארד מ"ק של גז בשנה, 85 אחוזים מהכמות הנ"ל זורמים אליה בצינורות, והשאר מגיע כגז מעובה נוזלי. היות שבעשרים השנים הבאות צפוי גידול בצריכה של כ-50 אחוז, תוספת של 10 אחוז הבאה מישראל תיספג ללא קושי בשוק האירופי, ובמחירים הנוכחיים - תכניס לישראל ולחברות השותפותיה 6 מיליארד דולר בשנה. יש בכוחן של מכירות אלו להגדיל את התקציב הלאומי השנתי ב-7 אחוזים.

הצנרת - מפעל הנדסי יקר מדי

לכאורה, יש באפשרותה של ישראל לייצא את האוצר הטבעי באמצעות צנרת שתעבור דרך לבנון סוריהו טורקיה, שתתחבר לצנרת המתספקת את אירופה דרך בולגריה ויוון. אך ספק אם ישראל מעוניינת להסתכן ביצוא הגז שלה דרך שכנותיה במזרח התיכון.

אפשרות נוספת היא העברת הגז בצינור תת-ימי. לפני ששה חודשים ביקר ראש הממשלה בנימין נתניהו באתונה, ולפי דיווחים הציע את בנייתו של צינור גז מן הקידוחים הישראלים עד ליוון. מדובר באתגר ללא תקדים - צינור הגז העמוק ביותר בעולם בעומקים של עד 2000 מטרים וחציית הרכס של מזרח הים התיכון. בהנחה כי מוצאו יהיה באתונה, מדובר בצינור באורך של 1040 ק"מ, ואם פתח היציאה שלו יהיה בצפון יוון, הוא יתארך בעוד 200 ק"מ.

מן הניסיון שהצטבר בבניית הצינור התת-ימי שכונה גרין-סטרים בין לוב וסיציליה (שהזרימה בו הופסקה עקב ההתקוממות בלוב), ניתן להעריך את גודל ההשקעה לבניית צינור המסוגל להוביל 35 מיליארד מ”ק גז בשנה מאתר לוויתן ועד ליוון. גרין-סטרים היווה גם הוא אתגר הנדסי מן השורה הראשונה - אורכו 520 ק"מ, עומקו המירבי 1100 מטר, קוטרו 80 ס"מ, והוא בעל כושר הולכה של כ-10 מיליארד מ”ק בשנה. הוא נבנה לפני 6 שנים בהשקעה של 6.6 מיליארד דולר, שהם 13 מיליון דולר לק"מ.

זוג צינורות מלוויתן ליוון צפויים להיות בעומק כפול, אורך כפול וכושר נשיאה של כפליים ויותר מזה של הגרין-סטרים, ומחירו לק"מ צפוי להיות כפול ויותר - כ-25 מיליון דולר לק"מ. לכך יש להוסיף את שילוש כושר ההולכה של המערכת היוונית עד כדי 35 מיליארד מ”ק והמחיר מאמיר ל-30 מיליארד דולר. אם מוסיפים את תמלוגי השינוע הצפויים ביוון ובולגריה, המחיר מוסיף ומטפס. תמחור זה מעמיד את כדאיות הפרויקט - בהשוואה לגז רוסי המצוי כבר היום בשערי גרמניה - בספק רב. לכן, סביר יותר לנקוט שיטה שעלותה נמוכה יותר - שילוח בספינות.

שלב ראשון: דחיסה

בשלב הראשון של מימוש - העברה של עד כ-6 מיליארד מ”ק גז לשנה ממאגרי לוויתן ותמר - עדיף לישראל לנקוט בשיטת הגז הדחוס (Compressed Natural Gas). עם תחילת ההפקה, על ישראל להציב מתקני הפרדה ודחיסה בצמוד לקידוחים, שיש בכוחם למלא ספינות בגז דחוס בקצב של 500 אלף מ”ק ביום. אלו ישנעו את הגז ליוון וקפריסין יום יום.

קפריסין המצוייה במרחק של 150 ק"מ מישראל, היא לקוחה מצוינת לשימוש בגז דחוס היישר מן המתקן. מדינה זו, שצרכיה מסתכמים כיום במיליארד מ”ק לשנה, שואפת להחליף את מקורות האנרגיה של מחוללי החשמל שלה מדלק נוזלי, מזוט וסולר, לטורבינות גז שהן יעילות הרבה יותר. גז שמקורו בלוויתן ותמר יאפשר לקפריסין לקצץ בחצי את עלות הפקת החשמל שלה, ואף יחסוך לה את עלות הבנייה של מפעל לאידוי גז נוזלי שבא ממקורות אחרים.

כמיליארד מ”ק נוספים ישונעו לאיים יווניים שאינם מחוברים למערכת החשמל הלאומית היוונית, ואשר כיום משתמשים בדלק נוזלי לייצור חשמל. עוד 4 מיליארד מ”ק יוכנסו למערכת השינוע הלאומית של יוון שכושר ההולכה שלה יכול לספוג כ-5 עד 6 מיליארד מ”ק. אלו יכולים לספק גז למדינות הבלקן ולשוק האירופי דרך המערכת של חילופי גז.

היתרון של שיטת הגז הדחוס נעוץ ביכולתה של ישראל לממש את הגז בתוך 24 חודשים. ההשקעה בכל מערכת הדחיסה והשינוע, כולל הספנות, היא של כ-2.5 מיליארד דולר. תמחור הגעת הגז לצרכן הוא כשליש ממחירו לצרכן כיום, מה שישאיר לישראל ולשותפיה רווח נאה של כמיליארד דולר בשנה כבר בשלב המוקדם.

שלב שני: הנזלת גז בקפריסין

על-מנת לייצא עוד כ-20 מיליארד מ”ק, תזדקק ישראל למתקן להנזלת גז, המצמצם את הסיכונים הכרוכים במימוש כמות כה גדולה של גז. מתקן הנזלה שיכול לעבות 20 מיליארד מ"ק לשנה דורש השקעה של בין 12 ל-15 מיליארד דולר, הכוללת עלות של בניית צינור ממאגר לוויתן ועד למתקן העיבוי. אומנם ישראל יכולה לבנות מתקן כזה על אדמתה, אך הגיוני יותר לבנות מעגן ומתקן הנזלה בקפריסין, הקרובה ללוויתן כמעט כמו ישראל. יתרונה של קפריסין נעוץ בחברותה המלאה באיחוד האירופי, וככזאת, היא זוכה לתנאים עדיפים בכל הקשור ליצוא למדינות האיחוד. מצבה הגיאו-פוליטי של קפריסין מעודד השקעות לטווח ארוך, ותיתכן קבלת מענקים משותפים מטעמם של האיחוד האירופי ושל ממשלת קפריסין למימוש פרויקט כזה. ידרשו חמש שנים עד לתחילת השיווק של גז נוזלי, אך בסוף התהליך ההכנסה הצפויה לישראל ולשותפיה לפיתוח ממכירות של גז נוזלי היא של 4 מיליארד דולר בשנה.

משמעויות גיאו-פוליטיות

עם תחילת הפקתו של הגז הדחוס, צפויה לישראל הכנסה של מיליארד דולר בשנה, ועם השלמת מתקני הנזלת הגז - 5 מיליארד דולר בשנה. מימוש שדות הגז הישראלים היא משמעותית ביותר לקפריסין וליוון. קפריסין תפסיק לצרוך דלק נוזלי יקר ומזהם להפקת חשמל, ולא רק שתחסוך בעלות העצומה של מתקני אידוי גז נוזלי, אלא תפיק רווח נאה כיצרנית שלו. גם יוון תרווה נחת מהפקת חשמל מגז במקום מדלק נוזלי באיים המרוחקים, ואף תגזור קופון נאה של כ-100 מיליון דולר בשנה ממכס על שינוע הגז דרך מערכת ההולכה הלאומית. שיתוף פעולה קרוב בין יוון ובין ישראל יזכה לברכתה של ארה"ב, ואף יסייע ליוון להיחלץ מן המשבר הכלכלי-חברתי שבו היא שקועה.

הערת המתרגם: מציאותו של גז בכמויות כה גדולות אינה מייתרת את הפקת החשמל ממקורות מתחדשים, אלא מחזקת אותה. החיסרון העיקרי של מקורות מתחדשים היא חוסר יציבותם. השמש אינה זורחת בלילה והרוח אינה נושבת תמיד במהירות הדרושה להנעת טורבינות. טורבינות הגז ימלאו את החסר. ביטחון שכזה באספקת חשמל, מאפשר להאיץ את חישמול התחבורה עד להימנעות מוחלטת משימוש בדלק נוזלי, על כל המשמעויות הגיאו-פוליטיות של הקריסה הנוכחית של עוצמת המדינות מפיקות הנפט.

המאמר המקורי: Israel’s Options for Monetizing its Vast Reserves of Offshore Natural Gas in the Mediterranean Predicament. תרגום: ד"ר יובל ברנדשטטר.
תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
ניקולס מיצוס, ג'יי אקונומידס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בדרך להיות מעצמה עצמאית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
hguy
6/03/11 12:07
2
הניה
6/03/11 15:22
3
העתיד
10/03/11 16:16
4
ראספוטין בן מדביד
12/03/11 22:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - דיווי קרוקט והקריאה, "זכור את אלאמו!", יוסף טרומפלדור ומדיניות ההסברה, "מעיל רוח" ויחסי ציבור של התעשיה הביטחונית ויעקב עמידרור מול אנטישמיות צרופה
06/03/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אתמול, או אולי היה זה שלשום, ראיתי את שר הביטחון שלנו מופיע בתוכניתם של לונדון וקירשנבאום. החלטתי שהפעם, למרות שמזמן הפסקתי לנהוג כך, אנסה להקשיב לו ואולי אצליח סוף-סוף להבין לאן מובילים אותנו מנהיגינו.
06/03/2011  |  עמוס עמירן  |   מאמרים
לאחר כ-50 שנות שלטון זוגי בישראל - תם עידן. חלפה עברה לה התקופה שבה חשבו הישראלים כי הגה המדינה צריך להיות נתון תמיד בידי נהג ונהג-משנה המתחלפים ביניהם או מחלקים ביניהם את השלטון על-פי מפתח מסובך של אחוזות ונחלאות. צורת שלטון ישראלית ייחודית זאת סוכמה ב-2025 בסדרת הספרים הפופולרית בת שמונת הכרכים "עידן הזוגות". הכרכים הבודדים נקראו, בפשטות, על שם הזוגות עצמם: רבין-פרס, שמיר-פרס, שרון-אולמרט, נתניהו-ברק, סער-עיני, ארדן-יחימוביץ', אקוניס-פינס, חוטובלי-ולדן.
04/03/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"גוף שני יחיד", הרומן השלישי של סייד קשוע (הוצאת "כתר" 2010), מספר על שני צעירים מכפרי הערבים במשולש, אשר תוכנו התמים של פתק קושר ביניהם. לפני עשור, בעודה רווקה, עם סיום הכשרתה כעובדת סוציאלית, ואחרי שהוצבה לעבוד במרכז לגמילה מסמים במזרח ירושלים, כתבה ליילא פתק לחונך שקלט אותה בעבודה. אך אחרי שנים התגלגל הפתק לידי בעלה ואבי שני ילדיה - עורך דין מצליח. אחרי שזיהה את כתב היד של אשתו על הפתק, הניח עוה"ד כי כתבה אותו בהווה וחשד שבגדה בו עם גבר אחר. אך אחרי בילוש ופגישה עם החונך, שאליו הפנתה ליילא את הפתק כעשור שנים קודם לכן, התבררו לו העובדות לאשורן, ובכך הסתיימה המהומה שעורר קודם לכן בביתו.
04/03/2011  |  יוסף אורן  |   מאמרים
חזון נפרץ בעולמנו, שכל מנהיגי העולם המערבי, שהיו ממעריציו של מוברק, התפעלו מן היציבות שהוא הנפיק להם ברוחב יד. הם שפכו לכיסיו ממון רב כדי לתחזק אותו ואת הישגיו, ומעולם לא עצרו לשאול על טיב שלטונו, על סגנון התנהלותו, על מקובלותו אצל בני עמו ועל סיכויי הישרדותו במשך כל שנות הדור שבהן היתל בהם ובנו - ובלבד שיְשמר את ה"שלום" שהוא ירש מקודמו, אנוור סאדאת, אשר נכרת בין שליטי מצרים לבין ישראל, בעוד שני העמים שרויים בשלום קר זה שלושה עשורים.
04/03/2011  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
להשיב את הנרטיב  /  מרטין שרמן
מי הבא בתור?  /  מרדכי קידר
היידֶע המהפכה!  /  גבריאל בן-עמי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
צבי גיל
צבי גיל
אין כאן איזה עניין שבין הצמרת המדינית לצמרת הביטחונית    יש כאן עניין של עתיד המדינה אשר שוקעת יותר ויותר בביצה ואין כל סימן שהיא תיחלץ ממנה בקרוב
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין [צילום: סרגיי בובילב, ספוטניק/AP]
יאיר נבות  |  
בחינה מעמיקה יותר של יחסי מוסקבה-בייג׳ין יותר משנתיים לאחר הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה תלמד שהם אכן העמיקו משמעותית, עם סייגים. למשל בכל הקשור להיקף הסחר בין המדינות, ורכיבי הסחר...
בן-גוריון מול הכותל מלווה באלוף הרצוג [צילום: דוד פרוידלך/לע"מ]
ד"ר לאוניד (ליאון) גרשוביץ
עיון בטקסט מעט נשכח ומאוד רלוונטי של דוד בן-גוריון מלפני קום המדינה שבו קורא לנו ראש הממשלה הראשון לאמץ גישה נחושה ומוּנעת-מטרה, תוך אמונה ביכולתנו להגשים את החזון הציוני
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il