|   15:07:40
  מרטין שרמן  
מייסד ומנהל המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

להשיב את הנרטיב

שיח הסכסוך הישראלי-פלשתיני מתבסס על אגדות אורבניות, שקרים והמצאות ולא על עובדות היסטוריות. הגיע הזמן לשינוי
04/03/2011  |   מרטין שרמן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עובדות מופרכות [צילום: פלאש 90]

עזה מדגימה עד כמה מופרכות האשמותיה של עשראווי, שכן כל ההתנחלויות שהוקמו בה נהרסו עד היסוד, חממות של טכנולוגיה עלית נחרבו, בתי כנסיות חוללו ואפילו בתי קברות נעקרו. אך אפילו כל אלה לא הביאו יוזמת שלום פלשתינית, מה שמוכיח לחלוטין כי ההתנחלויות הן רק תירוץ לאיבתם של הפלשתינים ולא הסיבה לה.

"למעשה, בלב ליבו של המאבק הפלשתיני מצויה ההחלטה להשיב לעצמם את עצם הזכויות וההגנות שנשללו זה מכבר על-ידי ישראל"; "... לא שלום עם ישראל, לא הכרה בישראל, לא לעריכת מו"מ עם ישראל" (שלושת הלאווים של הליגה הערבית מ-29 באוגוסט 1967) וכן הציטוט כי "הופעתה בזירה של ישות לאומית פלשתינית מוגדרת נועדה לתת תשובה לטענתה של ישראל כי פלשתין היא יהודית" - הם מובאות ממאמרה של חנאן עשראווי "פלשתינים, אמריקה והאו"ם" (ניו-יורק טיימס 20.1.2011). הן מוכיחות עד כמה נעשה שיח הסכסוך הישראלי-פלשתיני מושחת אינטלקטואלית, עד כמה הוא מונע על-ידי אקסיומות שגויות, שכחה היסטורית והנורמות של הבון-טון החברתי הכל כך מנותקות מן המציאות.

למעשה, הדיון הפך להיות מבוסס על תפיסות תרבותיות ועל אגדות אורבניות ולא על עובדות היסטוריות. הוא הפך להפקה דרמטית, שבה השתלטה התקינות הפוליטית על התפקיד הראשי, בעוד שהאמת הפוליטית הורדה לדרגת ניצב זוטר בהצגה.

האשמותיה של עשראווי ביחס לפעולותיה של ישראל משקפות את תמצית הסיבות שבגללן מוצאים את עצמם הפלשתינים במצבם העגום כיום: התעלמותם הכרונית והמתנשאת מן האמת, נטייתם התמידית להאשים אחרים בגורלם, וסירובם העיקש לשאת באחריות למעשיהם ולמחדליהם.

כל מי שיש לו ידע, ולו המועט ביותר, על ההיסטוריה האמיתית של הסכסוך, תוהה מהן בדיוק ה"זכויות" ששואפים הפלשתינים "להשיב לעצמם". אחרי ככלות הכל, עד שישראל קבעה את נוכחותה ביהודה ושומרון, לא רק שלפלשתינים לא היו שם כל זכויות כקולקטיב, אלא שהם אפילו לא טענו לזכויות כאלה! למעשה, הם נמנעו במפורש מלתבוע כל זכות כזאת. בסעיף 24 לאמנתם הלאומית משנת 1964 הם מכריזים במפורש כי אין להם שום שאיפות "לממש כל ריבונות על הגדה המערבית בממלכה ההאשמית של ירדן ועל רצועת עזה...".

אכן, לפני שקיבלה ישראל שליטה על אזורים אלה, היה לגמרי ברור לאיזו טריטוריה מיקדו הפלשתינים את תביעותיהם ל"זכויותיהם". ב-18 בנובמבר 1965 הכריז נשיא מצרים גמאל עבדול נאצר בשמם: "מטרתנו היא השבה מלאה של זכויות העם הפלשתיני. במילים אחרות, אנו שואפים להשמדתה של מדינת ישראל... המטרה הלאומית: הכחדתה של ישראל".

"אין דרך ביניים"

בהבזק ניצחון טרם זמנו, ב-1 ביוני 1967, התבטא ברוח זו קודמו של יאסר ערפאת באש"ף, אחמד שוקיירי, בקראו: "זהו מאבק למען המולדת. זה או אנו או הישראלים. אין דרך ביניים... אנו נשמיד את ישראל ואת תושביה, ובאשר לניצולים - אם יהיו כאלה - האניות מוכנות על-מנת לגרשם".

הכרזה זו תאמה היטב את הצהרותיו הקודמות של המנהיג הפלשתיני. למשל, ב-27 במאי 1967 התפאר שוקיירי: "היום המכריע מתקרב. הערבים חיכו לו 19 שנה ולא יירתעו ממלחמת השחרור".

השימוש במילים "שחרור" ו"מולדת" מסגירות - היות שבזמן שנאמרו, ל"כיבוש" ול"התנחלויות" לא הייתה חשיבות מושגית או רלוונטיות מעשית. לפיכך, אין בכוחם של אלו להסביר את האיבה היוקדת של הערבים כלפי מדינת הלאום היהודית, שבמפורש לא שאפו להביא ל"שחרור" של הפלשתינים ב"גדה המערבית" שהייתה אז תחת שלטון ערבי, או ברצועת עזה, שבשום פנים ואופן לא נתפסה כ"מולדת" שאליה יש לכוון את מאמצי ה"שחרור".

יתר על כן, הרמיזה לכך ש"הערבים חיכו לכך 19 שנה" גם היא טעונה במשמעות שלעתים קרובות מתעלמים ממנה או מטשטשים אותה. למעשה, למרות שיו"ש ועזה היו תחת שלטונם של הערבים במשך כמעט שני עשורים, לא נעשו ולו המאמצים הקטנים ביותר להקים בהם מדינה פלשתינית.

להפך: המלך חוסיין סיפח ב-1950 את הגדה המערבית (צעד שהוכר רשמית על-ידי בריטניה ופקיסטן, ומעשית - על-ידי הליגה הערבית), ולפלשתינים שהתגוררו בה ניתנה אזרחות ירדנית. שלוש שנים אחר כך הוא סיפח את ירושלים המזרחית והכריז כי היא "הבירה החלופית של הממלכה ההאשמית" ו"חלק אינטגרלי ובלתי נפרד" מירדן.

רק ב-1988, ויתר המלך חוסיין על תביעתו על יהודה ושומרון, המוצגים עתה כ"מולדת העתיקה" של הפלשתינים, ושלל מן התושבים את אזרחותם הירדנית. לפיכך, מעמדם של הפלשתינים כ"חסרי אזרחות" לא נגרם על-ידי פעולה ישראלית כלשהי, אלא על-ידי צעד שנקט מלך ירדן. כפי שביטא זאת אניס פ. קסים, משפטן פלשתיני בכיר: "... ב-31 ביולי 1988 מעל מיליון וחצי פלשתינים שכבו לישון במיטותיהם כאזרחים ירדניים, והתעוררו ב-1 באוגוסט 1988 כחסרי אזרחות".

תשאלו כל חבר פת"ח

המקרה של עזה מדגים עד כמה מופרכות האשמותיה של עשראווי, כי מקור השנאה הפלשתינית כלפינו נעוץ ב"כיבוש" וב"התנחלות" הישראלים. שכן כל ההתנחלויות ברצועת עזה נהרסו עד היסוד, חממות של טכנולוגיה עילית נחרבו, בתי כנסיות חוללו ואפילו בתי קברות נעקרו. אך אפילו כל אלה לא הביאו יוזמת שלום פלשתינית, מה שמוכיח לחלוטין כי ההתנחלויות הן רק תירוץ לאיבתם של הפלשתינים ולא הסיבה לה. כל ניסיון לייחס עוינות זו ל"סגר" יש לפטור כלאחר יד בבוז שלו הוא ראוי. כי הרי הסגר על עזה הוא תוצאה של האלימות הפלשתינית כלפי ישראל ולא הסיבה לה.

אם לא ניתן אפוא להאשים את ישראל בגורלן של הזכויות של הפלשתינים כקולקטיב, מה עם זכויותיהם כפרטים?

בעניין זה העובדות מתועדות ולא ניתן להפריכן. גורלם של פלשתינים כפרטים שפר עד בלי הכר תחת הממשל הישראלי מ-1967 ועד שנות ה-1990 המוקדמות, שאז חוכמה "אוסלופילית" החלה להשתלט על השיח ועודדה את צמצום נוכחותה של ישראל ב"גדה המערבית" (ובעזה). העובדות בשטח הן חד-משמעיות. ישראל העלתה את רמת חייהם של הפלשתינים מזו של ימי הביניים שהייתה נהוגה בזמן שלטונה של הממלכה ההאשמית, לזו של המאה ה-20.

תחת הממשל הישראלי, התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) לנפש המריא פי-עשרה, והוא עולה כמעט על זה שבכל ארצות ערב, למעט אצל יצואניות הנפט העיקריות. תוחלת החיים עלתה מ-40 ל-70 שנה, תמותת תינוקות ירדה מ-60 לכל 1000 לידות ל-15 ביו"ש ול-18 בעזה, גישה למים בטוחים עלתה ב-500 אחוזים והחקלאות עברה מטמורפוזה, באמצה שיטות מודרניות של השקיה ועיבוד. היבול החקלאי עלה באורח דרמטי, והפך את החקלאות ממיזם לצורך מחיה לענף מסחרי כלכלי.

כמו-כן, ניתנה לפלשתינים גישה להליך הוגן במסגרת מערכת המשפט של ישראל, שלעתים קרובות פוסקת לטובתם. למרות טענתה של עשראווי כי ישראל רומסת "זכויות והגנות המקודשות בחוק הבינלאומי", למעשה היא שמרה עליהן ביעילות רבה יותר מאשר אצל כל משטר אחר - בין אם מדובר בקודמה ההאשמי או הפלשתיני שירש אותו. די אם תשאלו כל חבר פת"ח שאחיו ה"לוחמים" של חמאס השליכו מבניין רב-קומות בעזה, או ריסקו את ברכיו.

הגיעה העת שישראל תשיב לעצמה את הנרטיב ותכתוב אותו מחדש על הבסיס של מציאות היסטורית ולא על עיוותים פוליטיים ועל פנטזיות מומצאות, על בסיס האירועים כפי שאכן התרחשו ולא על מצגי שווא.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מומחה למדע המדינה ובעל אתר www.martinsherman.org
תאריך:  04/03/2011   |   עודכן:  04/03/2011
מרטין שרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להשיב את הנרטיב
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
5/03/11 02:46
 
מורה נבוכים
6/03/11 10:55
2
קורןנאוה טבריה
5/03/11 07:56
3
סופר סתם
5/03/11 08:15
4
יוסי שפניר
5/03/11 10:34
5
קורןנאוה טבריה
6/03/11 03:23
6
הניה
6/03/11 08:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לוב לא תדמה למה שהייתה בעבר, בין אם ייפול קדאפי, יירצח, או יברח לחו"ל, ובין אם יקים בדרום לוב, מקום המגורים של שבטו, אמירות חד-שבטית שעל בניה הוא יכול לסמוך, אחרי שכל השבטים האחרים הפנו לו את עורפם ואת נשקם. בני שבטו של קדאפי נלחמים עד עכשיו בנחישות רבה, ביודעם כי אם ייכשלו בקרב, חייהם לא יהיו שווים יותר מקליפת השום, היות שבני השבטים האחרים ינקמו בהם על שפך הדם של השבועות האחרונים ועל 42 שנה של דיכוי מצד קדאפי ובני שבטו. מנגד, בני לוב שמרדו בשליטם מבינים היטב כי אם ישוב קדאפי לשלוט בהם, הוא ינקום בהם על המרד וימרר את חייהם עד שהמוות יהיה עדיף בעיניהם. לכן סביר להניח כי לאחר שמרדו בו בפומבי, הם לא יוותרו על החירות שקנו בדמם, והמאבק על לוב הוא על כן טוטאלי - לחיים או למוות. העולם רואה את המתרחש, את ההרוגים והפצועים, וייתכן כי תהיה התערבות צבאית בינלאומית כדי "לסייע" לקדאפי להבין כי אינו רצוי, וכי בניגוד לדבריו בראיונות ארכניים, אין העם הלובי אוהב אותו כל כך ולא כל בניו מוכנים למות למענו. אלא שהעולם עדיין מהסס, כי כשמדובר בלוב מיד עולה שיקול הנפט, ויותר משהעולם מעוניין להציל את בני לוב מידי שכירי חרב הפועלים בשירות קדאפי או מאש מטוסיו האירופיים, מבקשים מנהיגי אירופה להבטיח את המשך זרימת הנפט הלובי הנחוץ לכלכלת מדינותיהם כאוויר לנשימה. ההחלטה לסלק את לוב ממועצת זכויות האדם של האו"ם רק מצחיקה את קדאפי, ולא תציל לובי אחד ממוות.
04/03/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
בימים אלה מוקרן בבתי הקולנוע בארץ הסרט "נאום המלך", שהוא אחת הדרמות המשובחות שיצאו לאחרונה לאקרנים ואשר גרף השבוע כמה אוסקרים. אולם בכל הקשור לרקע ההיסטורי שלו החורים גדולים יותר מאשר בגבינה שוויצרית. זאת הייתה ראשית הכניעה הגדולה של אירופה, ובראשה אנגליה, לגרמניה הנאצית. על מזבח כניעה מבישה זאת הוקרבה המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח אירופה - צ'כוסלובקיה בהנהגת שני אישים דגולים - יאן מאסאריק ואדווארד בנש. ארה"ב באותה תקופה רק הגיחה ממערת הבדלנות שלה. ב"נאום המלך" אין זכר לרקע זה, למעט הופעה קצרה של צ'רצ'יל, אביר הקו הנוקשה כלפי גרמניה, ויש כמובן הופעה של נוויל צ'מרליין, אלוף ההתרפסות בפני גרמניה הנאצית.
04/03/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
בנאים מוסמכים
04/03/2011  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
כשמיליונים בתוניס, בקהיר, בצנעה, בטריפולי ובמנאמה משמיעים את קולם, הייתכן שהם משקרים? מי שחי מפי התקשורת, העולמית והמקומית, היה מצפה שהשאגה העולה מכיכר תחריר תהיה נגד "הכיבוש", ו"יום הזעם" בתוניס יופנה נגד ההתנחלויות. מתי שמענו מהמון הפרשנים ובעלי הטורים, שכולם מתפרנסים מן "הסכסוך", שהמזרח התיכון תוסס ומבעבע בגלל עריצות, שחיתות, אבטלה ושלילת חירויות האדם ומה שעשוי להוציא שם המונים לרחובות אינו "זכויות הפלשתינים", כי אם הכמיהה לחיים טובים יותר?
04/03/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אחת מסוגיות הליבה עליהן אפשר לקבוע בברור כי עסקינן בפרות קדושות, נושאי קונצנזוס ליבתי ופשיזם של ממש בכל הנוגע להתדיינות ציבורית ולו במחנה השמאל, היא יחס השמאל הישראלי לארגוני ההתנגדות הפלשתינים. אותם ארגונים שהימין נוהג לכנותם בכינויי גנאי כמו "טרור", "גרילה", "רוצחים".
04/03/2011  |  קיריל הדר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il