|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

רוח האדם כקרבן

הכיצד דבר-אלוהים נשמע אל משה מתוך אוהל מועד? מדוע האות א' ב"ויקרא" כתובה כאות זעירה? ירידה אל ארץ זרה - סופה שתביא להתבוללות היורדים אליה יש לראות בכל מצוות התורה גזירות שעל כל אדם לקיימן
13/03/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

רוּחַ הָאָדָם
הַקָּרוֹב וְהַמַּקְרִיב וְהַקָּרְבָּן
יֵשׁ וְקָרוֹב עַל קְרוֹבוֹ נִשְׁעַן
וּלְשׁוֹנוֹ צוֹרֶבֶת כְּבַרְזֶל מְלֻבַּן
וְהוּא מַקְרִיב קָרְבָּן "לְמַעַן"

וּכְמַנְהִיג יֹאמַר כִּי הוּא קָרְבָּן
נוֹתֵן לְעַמּוֹ מִשֶּׁלּוֹ כֹּל עֵת וּזְמָן
וּבִתְמוּרָה מֵטִילִים בֹּו אָשָׁם
כִּי הַטַּפִּילִים אוֹכְלֵי חִנָּם לֹא זַן.

וְנִשְׁתַּכַּח כִּי עִדָּן הַקָּרְבָּן תַּם
גְּעִיַת הַבָּקָר וְקוֹל הַצֹּאן נָדַם
כִּי גָלִינוּ עִם הַקָּרְבָּן לְאֵי שָׁם
וְהַקָּרְבָּן הוּמַר בְּרוּחַ הָאָדָם

ושכנתי בתוכם


כשציווה הקב"ה להקים את המשכן, הוא אמר בפירוש, כדי שמשכן זה ישמש את עבודת האלהים ובו ישרתו הכהנים את העם, יכהנו בו הכהנים בבואם להקריב קרבן. ברם ספר ויקרא, שנקרא בפי חז"ל ספר תורת כהנים, פותח בפסוק האומר: ויקרא (ה') אל משה וידבר אליו מאהל מועד [א', א']. אמירה זו מעוררת תמיהה, הכיצד דיבר אלוהים אל משה מתוך אִהֶל מועד? הרי אלוהים אמר בצוותו להקים את המשכן, כי איננו מיועד להיות משכנו של הקב"ה, כי מיד בהמשך אמר: ושכנתי בתוכם - בתוך העם ולא במשכן, והנה אומר הפסוק: וידבר ה' אל משה מאהל מועד, כמשתמע שהקב"ה נמצא באהל מועד ומשם קורא למשה. ליישוב הניגוד נחזור אל הכתוב בסוף ספר שמות, שם נאמר [שמות מ', ל"א]: ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד... וכבוד ה' מלא את המשכן. למרות דברים ברור כי השראתו (כבודו) של הקב"ה שורה שם על המשכן ולא בתוכו. גם כאן נשמע רק קולו של הקב"ה המדבר אל משה משם. בעוד אחרים אינם שומעים את הקול הקורא למשה. בעניין זה אומר רש'י: הקול (קול קריאתו של הקב"ה) הולך ומגיע לאזניו וכל ישראל לא שומעין, יכול (כלומר "יכול אני לומר, שמא נחשוב") אפילו להפסקות (כלומר לפסקות) כלומר בין פסקה לפסקה שנאמרו למשה. ולמה צריך פעמים "קריאה ודבור"? כי לשון "קריאה", "ויקרא", היא בדרך-כלל לשון חִבָּה ואחריה בא הדיבור שהוא דבר ציווי, כפי שהיה במעמד הר סיני, שם נאמר: ויקרא אליו ה' מן ההר [שמות י"ט, ג'; כ"ד, ט"ז]. לכן התחילה הפרשה בקריאת חיבה למשה: ויקרא אל משה, ואחריה נאמר: וידבר ה' אליו [א', א'].

דבר נוסף בפרשה מצריך הבהרה - מדוע האות א' ב"ויקרא" כתובה כאות זעירה. יש הסוברים כי צריך היה להתחיל הכתוב: וַיִּקָר אל משה, כלומר ב"מקרה" כשאוהל העדות מלא ברוח ה', דיבר ה' אל משה משם ועל כן נכתב ויקר ואליה הוספה אות א' זעירה. מצאנו שכך נהגה התורה ביחס אל נביאי אֻמּוֹת העולם, בלשון וַיִּקָר לשון עראי (מקרה) ולשון טומאה (כי זה מזכיר קרי לילה). ואמנם כך קרה בהמשך בְּדַבֵּר אלהים אל בלעם, שם נאמר: וַיִּקָר אלהים אל בלעם [במדבר כ"ג, ד']. אלא שאם נחזור לַפְּשָׁט ניתן לומר כי האלף הזעירה (א') הושמטה בקראי כי היו שם שתי אותיות א' בסוף "ויקרא ובראשית אל", אחת מהן נשמטה והוספה לאחר מכן בין שתי המילים בצורה מוקטנת. אומנם, הסבר זה נכון על-פי ההיגיון כפשוטו.

קרבנות אין

המסופר בפרשת ויקרא אירע תקופה קצרה יחסית אחרי היציאה ממצרים. במצרים היה עם ישראל, אז בכינויו "בני ישראל", שקועים בעבודת האלילים ובהקרבת קרבנות לאלהי מצרים. תוצאה זו נובעת מעצם הירידה מארץ כנען, שהיא עֶרֶשׂ האמונה באל אחד שהביא אותה לעולם אברהם אבינו. לכן הישיבה בקרב עם זר מחוץ לארץ ישראל מטביעה ביורד לארץ נָכְרִיָּה את האמונות והמנהגים של הארץ אליה ירד. כאן, בהשפעת ארץ מצרים, האמונה עומדת בסתירה גמורה לאמונה באל אחד, שזה מקרוב ניתנה לישראל בתורה שבה נקבעו כללי ההתנהגות ואורח-החיים. המסקנה היא שההגירה, או כלשון התורה - הירידה אל ארץ זרה, סופה שתביא להתבוללות היורדים אליה ולהיטמע בקרב העם היושב שם. אם זה רצונו של האדם, שיבושם לו. אולם טבעו של עמנו לשמור על אמונתו וייחודו, ולכן הוא שולל את הירידה מכאן.

כאשר ירדו אבותינו מצרימה נטמעו שם, אך לא איבדו את זהותם, כי שמרו על שפתם, על לבושם ועל מועדיהם. משיצאו ממצרים, היה אמור העם להיות דבק באלהי אבותיו, באלהי ישראל, אך המצב היה שונה, לא ניתן היה לבטל בהינף יד את צורת הפולחן כפי שנהגו לעשות במשך יותר ממאתיים שנה כמו המצרים, בהקריבם קרבנות לעבודה זרה. לכן ספר ויקרא עוסק ברובו בקרבנות ובעבודת הכהנים בהקרבת קרבנות.

לדעת הרמב"ם, בספרו מורה נבוכים, אמר כי מִסּוּד הקרבנות על-ידי התורה נועד להרחיק את בני ישראל מעבודה זרה. אומנם התורה היא מן השמיים, אך היא איננה בשמיים. הקב"ה התחשב בחולשתו הנפשית של העם ונתן לו מבוקשו להקריב קרבנות כפי שנהג, אלא שהוא יעשה זאת במשכן, במרוכז ובהשגחה. לכן בימינו קָרְבָּנוֹת אָיִן. אף על-פי כן, יש הסבורים שעוד ישובו להקריב קרבנות. דעתו של הרמב"ם כי ריבוי סוגי הקרבנות בסוגי בהמות וחיות, בא לסמל התרחקות מאותן חיות ששימשו כאלילים - למשל הטלה שאנו שוחטים כקרבן פסח כדי להפגין בשחיטתו את הביטול שאנו מייחסים לו כאל מצרי.

טעמן של מצוות התורה - ההקרבה

הטעם למצוות שנקבעו בתורה בכתב ובתורה שבעל-פה, בא לעשות סדר בחיי האדם. החל בהשכמתו בבוקר משנתו והודיה לבורא עולם על שהחזיר לו נשמתו בחמלה רבה, וכלה בסוף היום, על המיטה, בקריאת שמע בה הוא מצהיר על דבקותו באלוהים ועל אהבתו בלי תנאי לה' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו. הרמב"ם אמר: כי גם אם אינך מבין את טעם מצוות עשה או מצוות לא תעשה ותמה למה דרושה מצווה זו או אחרת ומדוע צריך לקימה, אל תבעט במצוות אלה, יש לראות בכל מצוות התורה גזירות שעל כל אדם לקיימן, ובפרקי חייו עליו ללמוד להבין אותן ולדעת טעמן.

גם אם מגיעים לכלל הבנת קיום מצוות מסוימות כגון: איסור זריעת כלאיים, או איסור לבוש צמר ופשתים יחדיו, או איסור אכילת חיות מסוימות והתרת אכילת אחרות, ומשמעות ההיטהרות באפרה של פרה אֲדֻמָּה - עשוי להיות מצב שבתקופה אחרת הטעם שנמצא למצוות מסוימות שוב לא יהיה טעם נכון. למעשה, צריך כל אדם לאחוז בתורה ובעבודה כל אחד לפי מידתו. כי צריך האדם למשך חייו להשביח את מחשבתו ולהעשיר ידיעותיו ולהבין סודות היקום, ולהמשיך לקיים מנהג הבריות כפי שנגזר עליו ועל עם ישראל בתורה.

רצוי להתעכב כאן על כמה מן הסיבות שגורמות לנדור ולקיים את נדרו. גם אדם שהחליט כי הוא איננו מקיים את מצוות התורה, ימצא עצמו מדי פעם זקוק לקיים חלק מהן בין ביודעין ובין שלא ביודעין. שורש המילה קרבן הוא שלוש אותיות - ק.ר.ב, או אם נרצה לומר ה"קרב" על דרך החיים. האדם מחפש תמיד קרבה של זולתו, כי האדם הוא איש חברה מטבע ברייתו. האדם מחפש קִרְבה של בן משפחה, או קרבת חבר, או קרבת חברה וביום מן הימים קרבת בת זוג או בן זוג לחיים משותפים ואינטימיים. לעתים, הקרבה איננה בהישג יד, והאדם נשאר בודד וסובל מבדידותו כי הוא איננו מוכן להתפשר. הפשרה היא הקרבת קרבנות משלו, הן כהרגל והן כפולחן, והן כחובה. לכן, בעסקנו בפרשת ויקרא בקרבנות, אשר למעשה אינם מתקיימים בימינו עוד, אנו ממירים זאת בהקרבת מעט מן האנוכיות שלנו כדי לשתף אחרים במה שיש לנו ולהם אין. האדם מקריב קרבן למען מטרה שהוא חפץ להשיגה. למשל, בחיי זוג אין ספק שאחד מקריב למען בן או בת זוגו למען ייטב להם. בדברנו על עם ישראל, הרי הוא מקריב קרבנות רבים למען קיומו כעם עצמאי בארצו. וכשירד מן הארץ מרצונו או בעל-כרחו, נתן קרבנות על קידוש השם.

למודי קרבנות אנחנו, והודות לקרבנות אלה אנחנו מתקיימים כעם השם, העם שנבחר להיות מסוגל לקיים את מצוות התורה ועל כן נקראנו עם נבחר, עם סְגֻלָּה. קיום שני תְּאָרִים אלה לאורך הדורות חייב אותנו להקריב קרבנות כדי להתקיים כעם ישראל בארץ ישראל. על כן, לסיכום נתפלל ונאמר:

אֱלֹהֵינוּ אָדוֹן עוֹלָם בָּחַרְתָּ בָּנוּ לְךָ לְעָם
נָתַּתָּ לָנוּ לְמִשְׁמֶרֶת אֶרֶץ זוֹ וְלֹא אֲחֶרֶת
אִם צָרִיך מְעֶת לְעֶת קָרְבָּן לְמַעֲנָהּ לָתֵת
בִּכְאֶב נַעֲשֶׂה זֹאת וְקָרְבָּן נָתֹן נִתֵּן עוֹד

זוֹ הִתְחַיְבּוּת בְּגֶדֶר חוֹבָה כְּקִיּוּם נֶדֶר
זֹאת גֻלַּת הַכּוֹתֶרֶת וְכֹל הַנְמָקָה מְיֻתֶּרֶת
לְמַעַן קִיּוּמֶנוּ כָּאן נַקְרִיב מִזְמָן לִזְמָן
לֹא נִקּוֹם וְלֹא נִטּוֹר זוֹ הַדֶּרֶךְ בְּאַל חֲזוֹר

תאריך:  13/03/2011   |   עודכן:  13/03/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבחן האיפוק, לפני בדיוק יממה, נכשל. הוא נכשל בצורה שאמורה להדהד לא רק בקרב הציבור הישראלי, בקרב הממשלה אלא בקרב כל העולם כולו, וחלקים מתושבי המדינה שבמידת מה נראה שיש להם חלק באווירה שהביאה לתוצאה הקשה.
13/03/2011  |  אלון לופוביץ  |   מאמרים
נראה שהלם האכזריות של מרצחי משפחת פוגל באיתמר עצר לרגע את הבלה-בלה האוטומטי. אכן, אין מילים לזוועה. אך ההסבר המלומד על כך שהמרצחים בכלל לא התכוונו לשסף משפחה יהודית על עולליה, אלא רק להרוג את "תהליך השלום" עוד ישוב. יסבירו לנו, שאם בכלל היה פיגוע, אז הוא בכלל כוון נגד הרשות ה"פלשתינית" ונגד הכוחות המתונים, ורק ביש מזל הוא שהיהודים נקלעו לתוך סכסוך משפחתי זה.
13/03/2011  |  ד"ר גדי אשל  |   מאמרים
יהורם גאון אינו הראשון שיצא כנגד מה שקרוי "המוזיקה המזרחית"/"מוזיקה ים-תיכונית". קדמו לו אחרים. לא מעטים החושבים כמוהו, חלקם מרשים לעצמם לומר את דעתם בפומבי, וחלקם אינם מביעים את דעתם מחשש ש"יסומנו" על-ידי הקהל. חשוב לאבחן בין אלה האומרים את דברי הביקורת מתוך מחשבה ורצון לתקן, לבין אלה האומרים את דבריהם מתוך גזענות לשמה.
13/03/2011  |  דוד יהונתן גרינברג  |   מאמרים
עוד מעט ימלאו אחת-עשרה שנה לסדרת הרשימות הזאת ועדיין, לפעמים קשה לי להחליט על מה לכתוב, במה להתמקד. הנטייה הטבעית היא להתבונן בפרשת השבוע נטו, בלי התייחסות למציאות היומיומית ולהתנהלות השלטונית (וגם החברתית) ששוב ושוב מתעקשת ללכת בכיוונים הפוכים מאלה שהתורה מצביעה עליהם. זו הנטייה הטבעית, אבל הרעיון של הרשימות האלו הוא למלא אחר הוראת רבותינו שקבעו כי צריכים 'לחיות עם הזמן', למצוא בתורה, ובעיקר בפרשת השבוע, הנחיות לכל עניין בו נתקלים בחיי היומיום. אז גם אם מנסים לחשוב, לדבר ולעשות רק טוב, רק תורה בלי אקטואליה, הבעיה היא שנתקלים בכל-כך הרבה תופעות שליליות. ואם לא מצביעים על השלילה ומכריזים עליה ככזאת - אנשים עוד עלולים לחשוב שלתורה אין מה להגיד בעניין, שיש תורה ויש מציאות ואין קשר ביניהן.
13/03/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
סיפורה של הילדה שחר גרינשפן נגע ללב כולנו והכעיס לא מעט אנשים במדינה. בשבת ה-28.11.2009 השתנו חייה של שחר ומשפחתה לבלתי הכר. שבוע לפני חגיגת הבת-מצווה שלה, כשטיילה עם חברתה יובל וייס בנתניה, עלה מרק פטריק (57) על אי-תנועה עליו עמדו הילדות, עם האוטובוס הזעיר בו הוא עבד כנהג להסעת ילדים. יובל נפצעה באורח קל. שחר נפצעה באורח קשה מאוד ונותרה משותקת לגמרי - כנראה באופן בלתי הפיך. התברר שפטריק נהג בגילופין. בדמו נמצאה כמות של אלכוהול פי 4 מהמותר. ב-6.3.2011, הסתיים משפטו בבית המשפט השלום לתעבורה בפתח-תקווה. התביעה הגיעה איתו להסדר. הוא הודה באשמה והשופטת טל אוסטפלד נאוי (בתיק ת"ד 5247-02-10 מדינת ישראל נ' מרק פטריק) דנה את מרק פטריק לעונשים הבאים: קנס בסך 1,000 שקל אשר ישולם ב-4 תשלומים. פסילה מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של שש שנים, החל ביום 5.9.10. פסילה על-תנאי למשך שלוש שנים מלקבל או מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה של 10 חודשים. מאסר על-תנאי למשך שלוש שנים לתקופה של שישה חודשים, שלא יעבור עבירה של נהיגה בשכרות, תחת השפעת משקאות משכרים, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף מעל 6 חודשים ונהיגה בפסילה. ולבסוף, עבודות שירות לציבור בהיקף של 600 שעות במסגרת "בית לוינשטיין".
13/03/2011  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il