|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

אמונתו של אהרון הכהן

בני אהרון, נדב ואביהוא, לא נהגו מנהג אביהם מדוע נכתב "וידום אהרון"? התורה לא נתנה יחס מיוחד למנהיגים, לאנשי שררה או לבעלי מעמד רם, יהיה מעמדו של האדם בחברה אשר יהיה, דין אחד לכולם
25/03/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות

אֱמוּנָה וְסָפֶק

מָלְאוּ יְמֵי הַצִּפּיִָּה לַשְּׁכִינָה
וְהיא מִחוּץ לַמִּשְׁכָּן מַמְתִינָה
עַד הַגּיעַ עֵת וְהָאוֹת לִמְחִילָה
לְכַפֵּר עַל חֵטְא הָעֶגֶל תְּחִלָּה

לֹא דַּי בְּקָרְבָּן עוֹלָה אוֹ מִנְחָה
וְהַמִּתְפַּלֵּל וְשֶׁרֶץ בְּיָדוֹ נִדְחָה
כִּי דְּרוּשָׁה אֱמוּנָה זַכָּה וּבָרָה
לְהַעְנִיק לָאָדָם שֶׁחָטַא כַּפָּרָה

זוֹ פְּרָשַׁת שְׁמִינִי וְזֶה עִקָרָהּ
בְּיוֹם הַשְּמִינִי זֶה אֲשֶׁר קָרָה
אֱמוּנָה שֶׁל אַהֲרֹן שִׁכְּכָה חָרוֹן
סָפֶק שֶׁל בְּנֵי אַהֲרֹן גָּרַם אָסוֹן

חנוכת המשכן והשכינה


לחנוכת המשכן דרושה הייתה עבודת הכנה בשבעת ימי המילואים כפי שנזכרו בפרשה זו. אלה ימים שבהם לא שרתה השכינה על המשכן, כי הוא היה עדיין בבחינת מבנה מבדים ועצים, שניתן לפירוק והרכבה והעברה ממקום למקום, ככל חפץ או משא שנשאו בני ישראל איתם בצאתם ממצרים. חֲנֻכַּת המשכן אמורה להתחיל להיעשות במשכן כאשר ניתן לעשות את עבודת הקודש שנקבעה להיעשות בו ואך ורק בו. משעברו שבעת ימי ההכנה לחנוכת המשכן והיה מוכן למטרה לשמה הוקם, ויום השמיני כבר הגיע, ראה משה כי העם מתחיל לפקפק בצורך בו, ובצורך שהיה בהכנתו ובנייתו בעבודת נמלים של אמנים ובעלי מקצועות שונים - נגרים, מסגרים, נחשתנים וצורפי כסף וזהב, חייטים, אורגים, בורסקאים ואורגי בדים משובחים בשש וארגמן ובתולעת השני, ועוד כהנה וכהנה עבודות יצירה. המבחן היה בכך שהשכינה תרד משמיים ותרחף מעל למשכן, לא לשכון בו אלא לקדש את עבודת הכהנים. לכן אחרי שמשה נכנס עם אהרן למשכן לתמוך בו בעשיית עבודת המקדש, הקריבו תחילה את עגל החטאת, לסמל את הכפרה של הקב"ה על חטא עגל הזהב שאהרן עשה כאשר הוא לא עמד בלחץ העם. זו הייתה העולה שהקריבו, אשר צריכה להישרף כֻּלָּה, ואחר-כך הקריבו את השור וְאת הָאַיִל, אז הרים אהרן ידיו וְבֵרַךְ את העם (זו ברכת הכהנים הנהוגה עד עצם היום): וַיֵּרָא כבוד ה' אל כל העם [ט', כ"ג]. ואז באה גם ההוכחה לקבלת הקרבן ולכפרה כמצופה. הסימן לכך היה בתופעה הנפלאה שהתרחשה בקרבן העולה עם אהרן: ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העלה ואת החלבים וַיַּרְא כל העם וַיָּרֹנּוּ ויפלו על פניהם [ט', כ"ד]. בכך גם חנך אהרן את המשכן והקדישו לעבודת האלהים לכל העם.

מעשה הבנים לא צלח כמעשה אביהם

בני אהרן, נדב ואביהוא, שנמשחו גם הם יחד עם אביהם לכהונה על-ידי משה, חזו בתופעה הנדירה וּגְדֻלַּת השם וכבודו אשר משה ואהרן אביהם היו שותפים לה. מיד ניגשו גם הם למלאכת הקודש לעשות כמעשה אביהם. אך כאן חל שיבוש במעשיהם. אף על-פי שראו כי האש יצאה מלפני ה' מן השמיים ואכלה על המזבח את העולה, הם ניגשו למלאכה, ולא נהגו מנהג אביהם. הם נטלו כל אחד את מחתתו ושמו עליהן אש משלהם - אש זרה להקריבה לפני ה'. גם אצלם נאמר: ותצא אש מלפני ה' אלא שאש זו הייתה שונה, היא לא יצאה לאכל את הקרבן שעל המזבח בלבד, אלא: וַתּאֹכַל אוֹתָם. וימותו לפני ה' [י', א'-ב']. באותה שעה דיבר משה אל אַהֲרֹן אחיו לנחמו ואמר לו: הוא אשר דבר ה' בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ ועל פני כל העם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן [י', ג']. לדברי משה הייתה משמעות חשובה מאוד לאחיו אהרן ולעם החוזה במחזה זה. רש"י מפנה אותנו לפסוק: ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש כבודי [שמות כ"ט]. אל תקרא בכבודי אלא בִּמְכֻבָּדַי כאילו היה כתוב בִּכְבוּדַי. אמר לו משה לאהרן: אהרן אחי, יודע הייתי שיתקדש הבית הזה בּמְיֻדָּעָיו של מָקוֹם [כלומר באהוביו של הקב"ה] והייתי סבור, או בי או בך. עכשיו רואה אני, שהם גדולים ממני וממך. וַיִּדֹּם אהרן. מלא גאווה מדברי משה על בניו. על שתיקתו של אהרן הוא נשכר שנתייחד הדבור אליו בפרשת שתויי יין, כאשר הקב"ה דיבר רק אל אהרן לאמר: יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמותו חקת עולם לדרתיכם [י' - ח'-י']. מכאן שבשעת צרה או באבלות נקבעו על-ידי חז"ל כללים אלה: אחרי מות, קדושים אמור.

נשוב לפרשת שתויי היין שהדיבור עליה נתייחד לאהרן בלבד ולא נכרך שם משה עם אהרן, כפי שבדרך-כלל אנו קוראים בתורה. דברים אלה התפרשו כעשיית כבוד על-ידי הקב"ה לאהרן, אך הם גם מרמזים על אפשרויות שבגינן מתו בני אהרן בבואם להקטיר קטורת על המזבח. אם לא נאמר כן, מה מצא הכתוב לומר כעבור פסוקים אחדים דברים אלה: "יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך בבאכם אל אהל מועד ולא תמתו" [י', ט']. על כך הובא מדרש אגדה שבספר ויקרא המספר: מלך הרג איש ביתו שהיה עומד על פתח חנויות ולא אמר הסבה להריגתו. מיד מינה אחר תחתיו מבני ביתו ואמר לו: "לא תכנס בפתח חנויות". מכאן אנו למדים כי הסיבה להריגת הראשון הייתה כניסתו לפתח חנויות לא לו (כדי לגנוב). גם כאן, אין אנו יודעים מפני מה מתו בני אהרן, למרות הדברים שבשבחם אמר משה לאהרן, בא הכתוב ואמר לאהרן לא להיכנס לאהל מועד שתוי יין, מרומז כי חטאם של בני אהרן היה שנכנסו לאהל מועד שתויים. כמו אותו בן-בית של המלך שאמר לו בהתמנותו היזהר לבל תיכנס לפתחי החנויות. אולם המדרש וחכמינו הביאו גם סיבות אחרות כגון: על שהורו הלכה בפני משה רבן. או כפי שרבי ישמעאל אומר: על כי נכנסו לאהל מועד להקריב קרבן כשהיו שתויים, וסברה אחרת אומרת, שנהרגו משנכנס בהם בלבם ספק אם אומנם תצא אש מלפני ה'.

קרבן הנשיאים מלמד: אין אדם מעל לחוק

מצאנו שאהרן ובניו הקריבו קרבן שנקרא קרבן הנשיאים, כדי לכפר על חטא אהרן בעשיית העגל. רש"י אמר בעניין זה: "אשרי העם שנשיאו חוטא, מודה ובא לכפר עליו". ואנו נוסיף: כי מודה ועוזב ירוחם. מעשי האדם הם כשמן ישן שצף מעל לפני המים ולא ניתן למזגו עם המים. לא במקרה בשבוע זה נגזר עונשו של נשיא שחטא אחרי שנגזר קודם לכן דינו לחובה. אלא שכאן הנשיא לא הודה ולא עשה דבר לכפר על חטאו, לא כאהרן ולא כבניו של אהרן. בתורה לא נמצא שיש איפה ואיפה כאשר שאול המלך הפר צו האלהים ולא המית את אגג מלך הפלשתים, נקרעה מעליו מלכותו. דוד, גדול מלכי ישראל, לא זכה להקים את בית המקדש בירושלים, וזו נִתְנָה לבנו שלמה, זאת בגלל שחשק וחטא באשת אוריה החתי. חשק בכבשת הרש כדברי נתן הנביא לדוד. אפילו משה לא זכה להיכנס ולהכניס את עם ישראל לארץ ישראל, כי הפר צו האלהים בהכותו על הסלע והוציא ממנו מים בַּהֲפֵרוֹ את צו האלהים. התורה לא נתנה יחס מיוחד למנהיגים, לאנשי שררה או לבעלי מעמד רם, יהיה מעמדו של האדם בחברה אשר יהיה, דין אחד לכולם. "איש בחטאו יומת".

התורה אף הגדילה עשות בקבעה את עונשו של המסית והמדיח לדבר עבירה, שהוא כבד מעונשו של עושה העבירה. בחוק הפלילי של ישראל, סרסור לדבר עבירה נדון כפושע לא רק על חטאו בלבד, אלא כי הוא מחטיא את האחרים, כגון בסמים מחטיא את הרבים ובדיני מוסר גורם לאישה לחטוא כדי שתחטיא את האחרים וכבר נאמר: החוטא במזיד וביודעין חטאו איננו מכופר על-ידי הבאת קרבן לה' או במתן תרומה נכבדה למקדש או לבית הכנסת. אולם ציבור שחטא על-ידי מחטיא, יכול היה לכפר על חטאו בזמן שבית המקדש היה קיים, בהקרבת קרבן שנקרא: "קרבן ציבור". כפי שעולה מן הדברים האלה, גם העם יכול לחטוא כשהעוצמה הפיזית מסנוורת את עיניו ואיננו רואה את הדרך הנכוחה.

דַעְתֶנוּ נְתוּנָה עַל פִּגְעֵי הַזְּמָן
אָכֵן נָכוֹן, יִשְׂרָאֵל לֹא אַלְמָן
מִסְתַּלֵּק לוֹ רוֹדָן אַחַר רוֹדָן
מִבְּלִי שֶׁנּוֹצִיא חַרְבֶנוּ מֵהַנָּדָן

זֶה היה גּוֹרָל הָאֲגָגִי הָמָן מְִזמָן
שֶׁהָיָה נָצִיב חָשׁוּב אָחַשְדֶּרְפָּן
פָּגַשׁ בַיְּהוּדִי מָרְדְכַי בְּשׁוּשׁן
שֶׁתָּלָהוּ עַל עֶץ שֶׁלְּמָרְגְכַי הוֹכָן

זֶה הִתְרָחֵשׁ בִּיֵמי קֶדֶם מִזְמָן
זֶה מִתְרָחֵשׁ שׁוּב מֵעִדָּן לְעִדָּן
וְהָמָן שֶׁל יָמֵינוּ לֶקַח לֹא לָמַד
כִִּי שׁוּב כֵּס אֲחַשְׁוֶרוֹש חָמַד
בַּכְך גְּזַר דִִּינוֹ חָרַץ לְהֵעָלֵם לָעַד.

תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  28/03/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת 'תזריע' פותחת בקביעה הלכתית, כביכול תמוהה: "אשה כי תזריע וילדה זכר וטמאה שבעת ימים...ואם-נקבה תלד וטמאה שבֻעים" [ויקרא י"ב, ב'-ה']. בנוסף, על יולדת זכר להמתין 33 ימי טהרה ועל יולדת נקבה להמתין 66 ימי טהרה, ורק לאחר מכן מותר לה לאכול מתרומות (אם היא אשת כהן) וקודשים. נשאלת השאלה: מהי הסיבה לשוני בין אורך ימי טומאתה וטהרתה של היולדת, בין אם הוולד הוא בן או בת?
25/03/2011  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בשל התראות ביטחוניות חמורות, ולבקשת כוחות הביטחון, חברי "קול אחר" משדרות ומעוטף-עזה נאלצים לדחות את ההפגנה שתוכננה להיום (ו', 25.3.11), אך כלל וכלל אינם דוחים את הקריאה, לממשלת ישראל ולממשלת החמאס: להפסיק את הירי - להתחיל לדבר!
25/03/2011  |  נפתלי רז  |   מאמרים
בימים שהטייקונים של חברות הגז והנפט נלחמים בוועדות הכספים והכלכלה של הכנסת, כמשחרים לטרף על זכייה בעוד נתח מרווחי ההון של תגליות הגז ונפט, וזאת על חשבון ההכנסות המיועדות לקופה הציבורית, הוכיח אליעזר שקדי, מנהל חברת אל-על, שניתן ליישם בחברה הישראלית גם נורמות אחרות.
25/03/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
שנאת יהודים של יהודי גרועה מאנטישמיות. אז מה אם בבסיס היהדות עומדים "ואהבתָ לרעך כמוך", "מה ששנוא עליך, לחברך לא תעשה", "לא תשנא את אחיך בלבבך" או "לא תעמוד על דם רעך". בסיס היהדות נפרע ורעוע. בעליבות הם עומדים להם. מה המה כי אדון נחמיה שטרסלר ישים אליהם את ליבו? כמה רֶשע וזדון, רוע לב ונִבְזוּת עוטפים באהבה יוקדת את השנאה שלו לִיהודים. בקוצר שכלו הוא אינו מבין, כי כשזורעים שנאה קוצרים שבעתיים ממנה. קל וחומר כשמטפחים שנאה טרייה ורעננה, חזקה מאוד, הורגת, רוצחת ועומדת על הדם!
25/03/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
פינג-פונג הירי וההסלמה בין החמאס לצה"ל "מקדם" אותנו לקראת מבצע צבאי גדול ברצועת עזה. אין היום "מבוגר אחראי" שיש לו מהלכים והשפעה על שני הצדדים, זה שיירתם ויפעל להרגעת הרוחות ולהשגת הודנה והפסקת-אש. אין סיכוי כי מזכ"ל האו"ם יירתם למשימה, אין לוושינגטון ה"פיליפ חביב" שאותו ניתן לשגר לאזור, וכזכור - נעלם חוסני מובארק, נשיא מצרים, המנהיג הוותיק והמנוסה שיש לו קשרים והשפעה.
25/03/2011  |  שלמה גזית  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il