בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אנחנו מציינים בפסח את יציאת מצרים, את המאבק בין הטוב והרע. אנחנו קוראים על שליט רודן שחשב שדרך כוחות חייתיים הוא יוכל להעביד ולרדוף אנשים. אלוהים לימד אותנו שאסור לאף אדם לדכא את האחר. אנחנו חייבים לתקן את העולם
|
יציאת מצרים. מאבק בין הטוב והרע, בין האלוהים והאלילות
|
|
|
|
|
אם תספר לנוצרי אוונגליסטי שאתה קורא את ספרי הארי פוטר והרפתקאותיו בבית הספר "הוגוורטס" לכישוף ולקוסמות - הוא יתחלחל. בתור יהודים אנו לא מרחיקים לכת עד כדי כך. אך גם עלינו נאסר לעשות כשפים. האיסור מופיע בפרשת "קדושים", אשר דנה עקרונית בחובה להיות עם קדוש: "לֹא תֹאכְלוּ, עַל-הַדָּם; לֹא תְנַחֲשׁוּ, וְלֹא תְעוֹנֵנוּ" (ויקרא י"ט, כ"ו). בוא ננסה לברר מה פסול בכישוף, ואיך זה קשור לחגיגות הפסח ולעולם זכויות האדם? הרמב"ם ראה בדת רדיפה אחרי האמת. ללמוד תורה, ללמוד מדעים ולקיים מצוות - הן דרכים אפשריות להתקרב אל אלוהים, שהוא מקור האמת. הוא העריך שכישוף פשוט לא עובד. הוא התנגד בצורה נחרצת לאסטרולוגיה ולניבוי העתיד. הוא טען שאלו גורמים נזק ובזבוז זמן לכל היהודים (רמב"ם, הלכות עבודה זרה 11:16). לא כל אחד מקבל את דעתו של הרמב"ם על כישוף. הרמב"ן מצא עניין במאגיה. לדעתו, כוחות מאגיים הם חלק מהבריאה. אנו, כיהודים, מצווים להימנע מעיסוק בה, עלינו לשים מבטחנו באלוהים ובקשר שלנו אליו, וכל ניסיון לשעבד את העולם לכוחות מאגיים מצמצם את יחסינו איתו. באם כישוף עובד או לא, הרב שמשון רפאל הירש התנגד לכך. הוא הרגיש שעל ידי ניסיון לשלוט על כוחות הטבע אנחנו מחפשים פתרונות מידיים לבעיותינו, ולכן מצמצמים את הרגישות המוסרית והדתית שלנו. הוא טען שהמטרה שלנו צריכה לקיים את המצוות המוסריות של האל, ולא להאמין בכוחות פיזיים מכאניים. לדעתו עלינו לקיים את החוקים הצודקים של ההשגחה האלוהית מתוך אהבה ואִכְפַּתִּיּוּת. לא יוכלו להפחיד אותנו חתולים ונחשים ולא קרקור עורבים או מקלות נופלים, לא היום ולא מחר. אנחנו נפחד מדבר אחד - מהחטא, ויהיה לנו רק מקור אחד להאמין בו - קיום המצוות. אנחנו מציינים בפסח את יציאת מצרים, את המאבק בין הטוב והרע, בין האלוהים והאלילות. אנחנו קוראים על שליט רודן שחשב שדרך כוחות חייתיים הוא יוכל להעביד ולרדוף אנשים, לעצב את העולם כדי שיתאים לו. דרך כישופיו לימד אותנו אלוהים שאסור לאף אדם לדכא את האחר. דרך הציות לתורה אנחנו חייבים לתקן את העולם, ולהפוך אותו למקום איכותי, אתי ואלוהי יותר. פתרון קסם לא יימצא. איננו יכולים אפילו להמשיך ולפאר את הטכנולוגיה, את כוחות הצבא, או אפילו פולחנים דתיים - כדי לתקן את אי-הצדק. לכל אחד מאלה תורם את התרומה שלו. אך בסופו של דבר, העם היהודי חייב למלא את שליחותו להיות עם קדוש ולתקן את העולם בדרך שאלוהים הורה לנו: על-ידי פעולות של אהבה, טוב לב, רדיפת צדק ודאגה למדוכאים.
|
|
הכותב הוא מנהל בית המדרש לזכויות אדם ב"בית הלל" באוניברסיטה העברית בירושלים, מטעם "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.
|
|
תאריך:
|
22/04/2011
|
|
|
עודכן:
|
22/04/2011
|
|
הרב גדעון סילבסטר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
תומאס דה טורקמדה
|
22/04/11 14:07
|
|
2
|
|
עידן ו.
|
22/04/11 14:47
|
|
3
|
|
איילה סבאג
|
22/04/11 21:44
|
|
4
|
|
פלא יועץ
|
24/04/11 00:37
|
|
|
|
יוסי פלס
|
24/04/11 20:35
|
|
|
|
חנה שרה
|
29/04/11 11:33
|
|
בספר השירים של המשורר חיים ספטי, ישנם שירים שיש בהם הפרדה בין אהבה גשמית לבין אהבה שמימית, אך בהתמזגן של אהבות אלה יחדיו, הן יוצרות את החוויה הנפלאה והבלתי נשכחת של אותה אהבה לבנה ויפה שהוא מתארה. דבר זה משתקף בבירור בשירו בעמוד 14 "וְאֵיךְ תַּעֲמֹד הָאַהֲבָה הַלְּבָנָה", ואני מצטט את השורות הסופיות של השיר:
|
|
|
"הצרחות של אלחאג'ה פאוזייה הדהדו לכל עבר. את עשרות הגברים והילדים, שהופיעו משום מקום ונעמדו בחצר של ביתה רחב הידיים של אלחאג'ה, לא עניין קור האימים והסופה שנפלו עליהם פתאום באמצע אפריל". ("ענישה קולקטיבית בעוורתא", סמיח ג'בארין, איש השטח של רופאים לזכויות אדם מדווח מעווארתה).
|
|
|
"עשרות אישי ציבור ואנשי רוח יקיימו אירוע ליד מקום הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בשדרות רוטשילד בתל אביב, בכותרת: "הכרזת העצמאות מהכיבוש". השותפים ליוזמה, בהם 16 חתני וכלות פרס ישראל, יברכו על הכרזת העצמאות הצפויה של מדינה פלשתינית, על בסיס גבולות 67'. (הארץ - 20.4.2011)
|
|
|
לדבר לא עולה כסף, ולכן לא צריך לקחת יותר מדי ברצינות את מה שאומרים ישראל כץ, בשאר אסד ואבו מאזן אולי מישהו יכול להסביר למה אצלנו, וגם בעולם, סותמים את הפה לעוסקים בספורט? מדוע אמירה אחת של אביבה ונועם שליט אינה נכונה, ומדוע - להבדיל - אסתי גינזבורג מרשה לעצמה להתלונן על תנאי "שירותה" בצה"ל
|
|
|
היום יכריז מה שנשאר מהשמאל ההזוי על עצמאותה של מדינת פלשתין. הוא יעשה זאת, כמה סמלי, מול המקום שבו הוכרזה עצמאותה של ישראל בתש"ח. מי שמכונים אנשי רוח - אותו אוסף קבוע של חותמים על עצומות שמאל רדיקלי אנטי ישראלי ואנטי יהודי - מבקשים "להשתחרר מהכיבוש". לאחר שניכסו לעצמם את הדמוקרטיה, ניכסו את הכרזת העצמאות של ישראל.
|
|
|
|