|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

נשא תשע"א

ימים של אהבה

ההנהגה הנכונה הנדרשת מאתנו - הנהגה של אהבת ישראל בלי פשרות ובלי ביקורת על דרך כזאת או אחרת בעבודת השם ובלבד שאכן תהיה זו עבודת השם, כלומר, מתאימה לחלוטין לכלל הגדול שלימד רבי עקיבא בתורה: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ
03/06/2011  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

לחג השבועות אין תאריך קבוע בתורה, הוא מגיע תמיד לאחר שמסיימים לספור את העומר [ויקרא כ"ג]: [טו] וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. [טז] עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם; עד כאן הספירה, ומיד לאחריה - וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה, לַה'. שזה הקרבן המיוחד לחג השבועות: [יז] מִמּוֹשְׁבֹתֵיכֶם תָּבִיאּוּ לֶחֶם תְּנוּפָה, שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים--סֹלֶת תִּהְיֶינָה, חָמֵץ תֵּאָפֶינָה: בִּכּוּרִים, לַה'. בכל יום מקריבים קרבנות וגם בכל חג מקריבים, אבל זהו החג היחיד שבו מקריבים לחם כקרבן בפני עצמו, והלחם הזה חייב להיות מהתבואה החדשה, בִּכּוּרִים [במדבר כ"ח]: [כו] וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים, בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה'--בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם: מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ.

ההוראה הזאת, כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ, משותפת לכל החגים כי כולם חוסים תחת ההגדרה הכללית מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ וכל אחד מהם מוגדר כמִקְרָא-קֹדֶשׁ. כאמור, בעוד החגים האחרים חלים במועד קבוע בלוח השנה, לחג השבועות אין מועד כזה. הוא מוגדר כ'זמן מתן תורתנו' והזמן הזה מגיע בתום ימי ספירת העומר. כך שאם מישהו טס מכאן לאוסטרליה או להפך, כלומר עבר את קו התאריך במהלך ימי ספירת העומר, לא ברור בכלל מתי עליו לחגוג את חג השבועות. אבל זה רק בדרך אגב, במאמר מוסגר, רקע כללי להתבוננות שלנו היום בניסיון להבין את הקשר בין פרשת השבוע נָשֹׂא ובין חג השבועות החל בשבוע שלאחריה, שבוע המתברך מן השבת שבה קוראים את פרשת נָשֹׂא. כי במרבית השנים החג הזה חל לפני פרשת נָשֹׂא, אחרי פרשת במדבר, אז מה המסר המיוחד עבורנו כאשר קוראים את פרשת נָשֹׂא לפני חג השבועות?

מ"ט ימי ספירת העומר מהווים הכנה לקבלת התורה בחג השבועות. בעבר דיברנו על כך לא אחת ונזכיר רק שאלה ימים של התבוננות עצמית לעידון המידות, לזיכוך הכלים (הנפש והגוף) כך שיהיו ראוים ומוכנים לקבלת התורה. לכן החג הזה מכונה 'זמן מתן תורתנו' ולא 'זמן קבלת התורה', כי הנתינה היא לכל יהודי בשווה, אבל הקבלה אינה זהה אצל כולם. עצם קבלת התורה מותנית בהכשרת הכלים כנ"ל וכל שכן ההפנמה, עומק קבלתה. ההכנה הזאת רמוזה היטב בפרשת במדבר שקראנו בשבוע שעבר וגם מהפרשה שלנו לא נעדר מקומה. עם זאת, בפרשה שלנו יש עניינים ודגשים שלא מצאנו בפרשת במדבר והדעת נותנת שכאשר קוראים את פרשת נָשֹׂא כהכנה לחג השבועות, דגשים אלו הם המנחים אותנו אל ההכנה הראויה לקבלת התורה בשנה זו, כדלקמן בע"ה.

כידוע, בימי ספירת העומר נוהגים בעם ישראל כמה מנהגי אבלות ר"ל, זכר למגפה שפקדה את רבבות תלמידי רבי עקיבא שכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה [יבמות סב/ב]. והגמרא מוסיפה: תנא, כולם מתו מפסח ועד עצרת. כלומר, בימי ספירת העומר. לכאורה, ההנהגה שלהם התאפיינה בהפך אהבת ישראל. והרי ר' עקיבא הוא זה שאמר כי מצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ [ויקרא י"ט] זה כלל גדול בתורה [רש"י על הפסוק מתלמוד ירושלמי]. אז איך ייתכן שתלמידיו נכשלו בכלל הגדול שהוא לימד אותם? ההסבר הוא שהם "רק" לא נהגו כבוד זה לזה, לא ששנאו זה את זה חלילה. סביר להניח שאפילו למדו מרבם לאהוב זה את זה אהבת אמת. אלא שהיו שם דרכים שונות בעבודת ה', דרכים שאת כולן למדו מרבם הגדול. וכאן, כל אחד, בהתאם לנטיות הלב שלו, תפס דרך מסוימת כעיקר ולא נהג כבוד בחבריו שתפסו כעיקר דרך שונה משלו.

נו, אז בגלל זה מגיע להם עונש כל-כך חמור? ביחס למדרגתם הגבוהה כתלמידי ר' עקיבא, אומר כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', הפגם הזה בהחלט נחשב לפגם חמור. על כל פנים כאמור, לזכר התלמידים האלה אנחנו נוהגים בספירת העומר כמה מנהגי אבלות. ועיקר הרעיון הוא להתבונן בסיפור הזה ולהסיק ממנו את המסקנות לגבי ההנהגה הנכונה הנדרשת מאתנו, הנהגה של אהבת ישראל בלי פשרות ובלי ביקורת על דרך כזאת או אחרת בעבודת ה' ובלבד שאכן תהיה זו עבודת ה', כלומר, מתאימה לחלוטין לכלל הגדול שלימד ר' עקיבא בתורה: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. וההתבוננות הזאת מתאימה להפליא לקביעוּת של פרשת נָשֹׂא לפני חג השבועות כפי שזה בשנה זו. כי בפרק האחרון של הפרשה אנחנו מוצאים את שנים-עשר נשיאי שבטי ישראל מקריבים את קרבנותיהם לחנוכת המזבח. בחיצוניות, כולם הקריבו אותו קרבן בדיוק אבל מזה שהתורה חוזרת על תיאור הקרבן שתים-עשרה פעם, למדים שבפנימיות היה שוני רעיוני ביניהם, ובתוך השוני הרעיוני הם נהגו באחדות מלאה.

לברך את עמו ישראל באהבה

לצערנו, תלמידי רבי עקיבא לא למדו מהנשיאים - לנהוג כבוד בחברו על-אף דרכו השונה בעבודת ה' - ועל כך נענשו קשות. אפשר לומר שהעונש שלהם הוא כפול; הם גם מתו במגפה וגם מהווים מופת להתנהגות לא ראויה מאז ועד בכלל. כאמור, כולם מתו מפסח ועד עצרת. וצריכים לנסות להבין מדוע מתו דווקא בימים אלו, ימים של הכנה למתן תורה? ובכן, התורה מספרת [שמות י"ט] כי לקראת מתן תורה, [א] בַּחֹדֶשׁ, הַשְּׁלִישִׁי, לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם-בַּיּוֹם הַזֶּה, בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי. [ב] וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים, וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי, וַיַּחֲנוּ, בַּמִּדְבָּר; וַיִּחַן-שָׁם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד הָהָר. על המלים וַיִּחַן-שָׁם יִשְׂרָאֵל מפרש רש"י: כאיש אחד, בלב אחד. מכאן וממה שקרה לתלמידי ר' עקיבא, אפשר להבין שהמצב הזה של אחדות בעם ישראל, מצב בו כולם חווים את הביחד, כאיש אחד בלב אחד, הוא המצב הנפשי היחיד שמכשיר אותנו לקבלת התורה.

כמדובר בעבר כמה פעמים, עבודת ה' במשכן נועדה להוות תחליף למעמד המפעים של התגלות ה' ומתן תורה בהר סיני. וכמו שמתן תורה מחייב אחדות מלאה במחנה ישראל, כך גם העבודה במשכן ובמקדש מחייבת אחדות כזאת. הנשיאים הפנימו את הרעיון הזה והם הקריבו את קרבנותיהם מתוך אחדות מלאה. משה לא היה בטוח בכך והיסס אם לקבל מהם, אבל הקב"ה בוחן לב וכליות והוא מצווה את משה [במדבר ז']: [ה] קַח, מֵאִתָּם, וְהָיוּ, לַעֲבֹד אֶת-עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד; וְנָתַתָּה אוֹתָם אֶל-הַלְוִיִּם, אִישׁ כְּפִי עֲבֹדָתוֹ. הכהנים עושים את עבודתם במקדש כשליחי עם ישראל, תפקידם לקשר אותנו עם הריבונו של עולם ותפקיד זה הם ממלאים בהקריבם את קרבנות הציבור תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם (מתוך תפילת המוסף) וגם את קרבנות היחיד שמביא קרבן כדי לכפר על נפשו או שהתנדב לכך כהודאה לקב"ה על הטוב שגמל עמו.

אחדות ישראל מיוסדת כמובן על אהבת ישראל, שהרי אי-אפשר להתאחד אחדות אמיתית עם מישהו שלא אוהבים, שלא לדבר על הפך האהבה ר"ל. לפיכך, מהכהנים העושים את עבודתם במקדש כשליחי עם ישראל כנ"ל, נדרשת מידה יתרה של אהבת ישראל. ואמנם המצווה המיוחדת לכהנים גם בימינו, בזמן שאין בית מקדש ואין קרבנות - המצווה לברך את עם ישראל, כתובה בפרשה שהשנה היא מהווה הכנה לחג השבועות [פרק ו']: [כב] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [כג] דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן וְאֶל-בָּנָיו לֵאמֹר, כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: אָמוֹר, לָהֶם. [כד] יְבָרֶכְךָ ה', וְיִשְׁמְרֶךָ. [כה] יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ. [כו] יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם. [כז] וְשָׂמוּ אֶת-שְׁמִי, עַל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַאֲנִי, אֲבָרְכֵם. ולפני שמברכים את בני ישראל בציבור, עליהם לברך "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לברך את עמו ישראל באהבה".

כתוב שאם הציבור שונא את הכהן או להפך ח"ו, אסור לו לעלות לדוכן לברך. כי אם אין אהבה - לא ייתכן שתשרה הברכה ואולי היא אף עלולה להזיק ר"ל. ברכת כהנים כוללת שלושה פסוקים שיש בהם שלוש, חמש ושבע מילים. בסך-הכל חמש-עשרה מילים שזה בדיוק הגימטרייה של "באהבה". ולא זו בלבד, אלא שהמילה עצמה כוללת חמש אותיות שמתחלקות לשלוש הברות: בְּאַ-הַ-בָה. בְּאַ = שלוש המילים בפסוק הראשון. הַ = חמש המילים של הפסוק השני. בָה = שבע המילים של הפסוק השלישי בברכה. כתוב שלברכת כהנים יש כוח עצום להמשיך שפע רב מלמעלה מעלה, שכן יש בה את המעלה של ברכה המושכת שפע ממקום שהוא כבר נמצא שם בהמתנה ויש בה גם את כוח התפילה שעשויה להוריד שפע ממדרגה נעלית ביותר, ממקור ההשפעה עצמו. דומה שהלימוד מהאמור לעיל הוא ברור, הכל תלוי באהבה. עד כדי כך שיהודי, אפילו אם הוא לא כהן, המברך יהודי שני באהבה, עשוי להועיל לו מאוד.

האמור לעיל על אודות תלמידי ר' עקיבא, מתייחס למחזור קדום של תלמידיו. אחר-כך היו לו חמישה תלמידים אחרים שהאירו את העולם ומאירים אותו עד היום הזה. אחד ומיוחד בהם הוא ר' שמעון בר יוחאי, מחבר ספר הזוהר. על השעה שלפני הסתלקותו מסופר שהוא שמח מאוד ואמר שהעבודה שלנו כעת צריכה להיעשות מתוך אהבה ולא מתוך יראה: חדי רבי שמעון ואמר, [חבקוק ג, ב] ה', שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי, [אמר] התם יאות הוה למהוי דחיל, אנן בחביבותא תליא מלתא, דכתיב [דברים ו, ה] וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ, וכתיב [שם ז, ח] מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם, וכתיב [מלאכי א, ב] אהבתי אתכם וגו': שם, אצל חבקוק, מתאים שתהיה עבודת ה' מתוך יראה, אבל אצלנו, הדגש הוא על עבודה מאהבה. כי ה' אוהב אותנו ואנחנו אמורים לאהוב אותו. אהבת ישראל היא נגזרת של אהבת ה'. לכן, הדרך לבטא אהבת ה' אמיתית היא לאהוב באמת כל יהודי. וכנ"ל, זו ההכנה הנדרשת מאתנו כדי שנזכה לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות.

תאריך:  03/06/2011   |   עודכן:  03/06/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ימים של אהבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
3/06/11 17:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אזרחי ישראל,
03/06/2011  |  נפתלי רז  |   מאמרים
ביום בהיר כבר ניתן לראות איך ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, גוזר קופון ומספר לנו שרק בזכות אזהרותיו נמנעו ראש הממשלה ושר הביטחון מלתקוף את אירן.
03/06/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
הכיסוי בתקשורת של דבריו החשובים ביותר של מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, בכינוס באוניברסיטת תל-אביב ביום רביעי, חושף את העובדה כי חלק מהתקשורת מעלים ומצניע דברים חשובים מאין כמותם, בגלל אג'נדות קדומות או אובססיות.
03/06/2011  |  יגאל לביב  |   מאמרים
בקרב על התודעה, בעלי האינטרס מנסים לחדור לתודעתנו באמצעות פיצוח כל החושים שלנו. יש כמה דרכים וכמה טריקים. הפעם נתעלם מהעברת מסרים באמצעות ספינים וראיונות שמגיעים אלינו מהעיתונים, מהרדיו, מהטלוויזיה ומאתרי האינטרנט. שורות אלה עניינן פוסטרים עם תמונות של דמויות מופת.
03/06/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ממלחמת ששת הימים ועד נאום ראש הממשלה בקונגרס, שולט בציבור המושג "גבול ביטחון". מי לא דקלם - מיגאל אלון ושמעון פרס ויצחק רבין, דרך מנחם בגין ואריאל שרון והרבנים ואפילו כמה "אנשי ביטחון", ועד נתניהו היום: גבול 67' - אי-אפשר להגן עליו.
03/06/2011  |  צבי כסה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il