|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

תותחים וחמאה - האם ניתן לשנות כיוון? (ב')

"מנהיגי" המחאה יותירו אחריהם אדמה חרוכה, אכזבה והרבה אנשים מנוצלים, שהלכו אחריהם בעיניים עצומות, מבלי לבדוק בציציות ה"מנהיגים" הללו לנין דיבר על השוטים השימושיים - התמימים, שאינם מתעניינים מי מנצלם לצרכיו כל מהפכה צריכה שוטים שימושיים כשמן לגלגליה היינו עשרות שנים במשטר כלכלי קוואזי-קומוניסטי, שהותיר אחריו ארץ זרועה במלח כיוון ששמירה על מסגרת התקציב חשובה, כדי למנוע את הפיכתנו ליוון מספר 2 - יש לקצץ בביטחון בצורה חכמה
26/08/2011  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
מערכת הביטחון גרועה [צילום: AP]

תותחים וחמאה - האם ניתן לשנות כיוון? (א')
אביתר בן-צדף
דרך הכוונת נראה הביטחון הלאומי חסר עומק, כיוון שהוא מעדיף את הצבא על פני חוסן חברתי * הפוליטיזציה של הצמרת הביטחונית - תחת עלה התאנה "צבא ממלכתי" - נמשכת עוד מימי המדינה-שבדרך * מדיניות נקבעת ע"י הממשל; ובדמוקרטיה היא נתונה לביקורת הציבור * המדיניות צריכה לקבוע סדרי-עדיפויות ולוחות-זמנים * משך כשבעה עשורים משקיעה ישראל בביטחון את כל לשדה, וקיבלה בתמורה מערכת ביטחון כושלת ומסואבת, שאינה מסוגלת להגן על ביטחוננו
לרשימה המלאה

יש במדינה חוסר-נחת מוצדק, והוא מתגבר. מקורותיו הנוכחיים (בניגוד למקורותיו העמוקים) רבים. חלק נובע מתרבות קלוקלת של "מגיע לי" ומנהנתנות חסרת מעצורים. פרופ' עוז אלמוג ואחרים תיארו זאת בפרסומיהם בחודשיים האחרונים. אך אלו אינן יכולות להסביר את הכעס ואת המצוקה מדן ועד אילת. אלה יונקים את מקורותיהם מהזנחה בלתי-מובנת של כל מה שאינו נכנס לרווח הצר באתנח של הכוונת.

על הגל הזה עלו פרזיטים ופרובוקטורים - אלדד יניב וקומץ עסקנים של הקרן החד"שה לישראל - שמנסים להפיק רווחים פוליטיים מדיג בשלולית העכורה. האם זה הפך את המחאה ללא-נכונה? ודאי שלא. יחד עם זאת, כמו מחאות אחרות בתולדות המדינה מאז מאי 1977, היא צצה דווקא כשהליכוד בשלטון... וזה דורש הסבר.

כמו הרבה מחאות בתולדות המדינה - גם מחאה זו, כנראה, תימוג ותתפוגג. "מנהיגיה" המפוקפקים, שעשו את ליטרת יחסי הציבור על גבם של ההמונים, שאת מצוקותיהם ניצלו, אולי ייזכרו, וימשיכו - כמו קבלני קולות מדופלמים - אל המחאה הבאה, שימציאו מממניהם האלמוניים (כיוון שהעיתונות הישראלית אינה מעוניינת לחושפם). "מנהיגי" המחאה יותירו אחריהם בעוד כמה שבועות אדמה חרוכה, אכזבה והרבה אנשים מנוצלים, שהלכו אחריהם בעיניים עצומות, מבלי לבדוק בציציות ה"מנהיגים" הללו. ושוב, התקשורת אשמה - כי תפקידה היה להאיר את עיני ההמונים אחרי איזו עזה עיוורת הם הולכים.

מצד שני, אזכיר את דברי החבר ולדימיר איליץ' לנין זצוק"ל, על השוטים השימושיים - התמימים, שאינם מתעניינים מי מנצל אותם לצרכיו. כל מהפכה צריכה שוטים שימושיים כשמן לגלגליה. צריך להקשיב לדמגוגיה המתוזמרת של "מנהיגי" המחאה - כולם עסקנים בשכר, ששיננו דפי הנחיות - כדי להבין זאת.

כבר בתחילת המחאה הצעתי לבדוק את נתיב הכסף - מי מזרים הון תועפות, הנדרש לארגן את מהומות הקיץ הללו? ואני שמח לאידם של בנימין נתניהו ושל שריו הצדקניים, שהתנגדו לחוק לחקירת מקורות המימון של החתרנות, ומוכים כעת קשה על-ידי היעדר החוק הראוי הזה.

אני צופה, שתוך כמה שבועות תתפוגג המחאה, כיוון שייגמרו התקציבים לחתרנים. שולחיהם יתחילו לאסוף כספים ורעיונות לחתרנות הבאה. וכאמור, כל זה בלי קשר לעובדה, שרע מאוד במדינתנו - רע לחברה האזרחית - למרות ההצלחה המדהימה של קברניטי כלכלתנו.

"לקומוניזם לא נחזור!"

"את המנגינה הזאת
אי-אפשר להפסיק,
את המנגינה הזאת
אי-אפשר להפסיק,
מוכרחים להמשיך לנגן
מוכרחים להמשיך לנגן,
מפני שאת המנגינה הזאת
אי-אפשר להפסיק"


(עודד פלדמן, "מוכרחים להמשיך לנגן").

ואת המנגינה הזאת בכלכלת ישראל אסור להפסיק - למרות הדמגוגיה הסוציאליסטית, שחזרה לרגע להיות להיט בכיכרות - כי בנפשנו היא. ראו איסלנד, יוון, אירלנד ועוד כמה מדינות, הקורסות לנגד עינינו. ולהזכיר, היינו עשרות שנים במשטר כלכלי קוואזי-קומוניסטי, שהותיר אחריו ארץ זרועה במלח. ועל כך הזהיר בימים הראשונים של המהומות סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל: "לקומוניזם לא נחזור!".

לקצץ בתקציב הביטחון

ונשוב לסוגיית התותחים והחמאה. במדיניות נבונה אין צורך לבחור בין תותחים לבין חמאה, אלא למצוא איזון ביניהם. אנחנו מוציאים כחמישים מיליארד שקלים מדי שנה על ביטחון מבלי שהארי שבע, והוא שש לטרוף עוד ועוד כבשים - כביכול כדי למלא את המשימות שהוטלו עליו.

כיוון ששמירה על מסגרת התקציב חשובה, כדי למנוע את הפיכתנו ליוון מספר שתיים - הרי יש לקצץ בביטחון בצורה חכמה: להסיר ביד קשה את גושי השומן המיותרים והרבים, שעוטה מערכת הביטחון, ומפריעים לה לתפקד. יש לחסל כל מה שאינו יורה וכל מה שאינו עוזר לירות - חילות מיותרים (כמו חיל החינוך, שעוסק בפוליטיזציה, ואין כדוגמתו בשום דמוקרטיה), מפקדות מיותרות ועיסוקים, שאינם תורמים לביצועיו הקרביים של הצבא (כולל ניסויים חברתיים, שמערכת הביטחון מממנת לאקדמאים שונים על לא-עוול בכפם). "מלחמה היא עניין רציני מדי מכדי שתושאר לאנשי צבא" - אמר המדינאי הצרפתי ז'ורג' קלמנסו. לא כל שכן, עניינים אחרים, שלשלטון הישראלי היה נוח להפקיד בידי הצבא (התיישבות, רווחה, חינוך, תנועות נוער ועוד) - גם כי הבטיח, שיהיה להם גוון פוליטי נוח למפלגת השלטון. אם נבדוק איך מתנהל צבאנו, לא הייתי מפקיד בידי מפקדיו גם שמירה על קיוסק ריק.

יש לנו צבא שמן ומסואב, שחלקים ממנו התנוונו (עיינו בערך ימ"חים) כיוון שהופקרו בידי צבא, שאינו מסוגל לנהל כהלכה שום דבר. וראינו את שערוריית הקמת הגדר בדרום, או את הפיתוח הזוחל בצעדי חילזון של מערכות ההגנה ליישובי הדרום נגד ירי מרגמות ורקטות. מערכת הביטחון יכולה בקושי לנהל צבא, ולבטח אין להפקיד בידיה ניהול מערכות אזרחיות. לאור הצלחותיה הביטחוניות והצבאיות בחמשת העשורים האחרונים - גם קשה להפקיד בידיה את ניהול הביטחון גרידא. ועיין במלחמת לבנון השנייה, שלא הייתה הגרועה בביצועי מערכת ביטחוננו.

ואם מדברים על שינוי מהותי בצבא - הרי יש לחשוב על ביטול חוקי הגיוס הנוכחיים ועל המרתם בגיוס בררני של חיילים לשירות חובה ומילואים בשכר מלא. אם הצבא יקוצץ דראסטית, ויבוטלו בו תפקידים ומפקדות בלתי-נחוצים, נוכל לשלם שכר מינימום לחיילי החובה - גם מבלי לפגוע ביכולתו של הצבא להתמודד עם כל סוגי האיומים.

מכירת קרקעות לוקראטיוויות, המוחזקות בידי הצבא, יכולה למלא את קופת המדינה בכסף רב. חלק מהמחנות הללו נטושים ממילא. משך שנים ארוכות תפסה סדנת הרכב של מחנה מטכ"ל שטח עצום בדרום הקריה בתל אביב. כך אפשר לסמן עוד הרבה שטחים, שאין שום היגיון להחזיקם בלב הערים - וגם אין שום הצדקה אתית לסכן את שכניהם. למשל - מחנה השלישות ברמת-גן ומחנה הקריה בתל אביב, שתקועים כמו עצם בגרונו של גוש דן, ולא רק הם.

החיסכון המשמעותי של הקטנת תקציב הביטחון - תוך שמירה על מסגרת התקציב - ימציא למדינה מקורות למימון פרויקטים חיוניים לחברה האזרחית: חינוך, בריאות, רווחה, תחבורה, אנרגיה, שמירה על איכות הסביבה, הקמת מפעלי תשתית ועוד. כל זה אפשרי - רק אם יקוצץ תקציב הביטחון.

האם זה ייתכן? קשה להניח, שמדינה שהתרגלה לראות הכל דרך הכוונת, תוכל להתרגל לנקודת ראות אחרת. ברור, שהניזוקים מהשינוי - העלית הביטחונית בהווה ובעבר, שנהנית גם מתנאי פרישה משופרים לעומת כל עובד אחר בשירות המדינה - לא יניחו לגעת בעטינים המניקים אותם בשפע.

בכל העולם ידוע, שלקראת דיוני התקציב, מתחילים הצמרת הביטחונית וסייעניה להשמיע איומים גדולים ונוראיים, שרובם מצוצים מן האצבע. בשנות השמונים עשו את התרגיל על השר יצחק מודעי. הוא ועמיתיו השרים הוזמנו ל"בור", ושם (כיוון שטרם היה פאואר-פוינט) הקרינו להם ברזלננים חמורי-סבר שקפים נוראיים ומסווגים מאוד על האיומים, על מדינתנו, וליוו אותם בהסברים מזרי-אימה. "שמענו סיפורי כיפה אדומה", אמר השר מודעי כשעלה מן ה"בור". מודעי לא השתכנע, אך עמיתיו דווקא נכנעו ללחץ המנטלי המתון, ואישרו את הדרישות התקציביות דאז של מערכת הביטחון. כל מערכות הביטחון בעולם עושות זאת, כדי לחמוס מן החברה האזרחית ממון רב, שיקיים את הממסד הביטחוני.

זאב ז'בוטינסקי הטיף לחד-נס ("מוניזם"): רתימת המאמץ הציוני להקמת מדינה בלבד, ואחרי השלב הזה תפעל התנועה הציונית בהתאם לדרך השונה של מרכיביה. ז'בוטינסקי דגל בצדק חברתי מקיף, דווקא משום שלא היה סוציאליסט, אלא ליברל. הוא קבע, שהמדינה צריכה לספק לאזרחיה חמישה מ"מים - מזון, מעון, מלבוש, מורה ומרפא - ואם אין המדינה עומדת בכך, רשאים העובדים להיאבק להשגתם. יכול להיות, שזה היה נכון לראשית המאה העשרים. בסופה ברור, כי המדינה נכשלה ברוב המשימות שנטלה על עצמה, וכדי לבצען, יש לסמוך על כוחות השוק.

ביטחון לאומי הוא מצרף של נושאים צבאיים ושל נושאים אזרחיים. צבא חזק מורכב מחיילים בריאים ומשכילים, שיודעים על מה הם מגנים, ורוצים לעשות זאת, והם נשענים על חברה בעלת חוסן חברתי. במלחמת ההתשה אמר יצחק בן-אהרן, מזכיר ההסתדרות, כי החיילים נלחמים בחזית, כדי שבעורף יוכלו פועלי הנמל לשבות. זו אִמרה מקוממת, אך נכונה. עם גיוסם צריכים חיילים להגן על שגרת החיים בעורף. כך חיה חברה בריאה וחסונה. המדינה היא הרחוב, הקהילה, הבית, המשפחה ולא רק גיאוגרפיה וגבולות. לכן, החוסן החברתי חיוני למדינה במצור - למרות שלכאורה השקעה בו מסיטה משאבים מן הצבא, אך היא תורמת לביטחון הרבה יותר מאשר עוד עוצבה, עוד מבנה אדיר במחנה הקריה ואפילו שיפור בשכר המופלג של אנשי הקבע.

אם המדינה רוצה להיות ראויה להגנה, עליה לדאוג לאזרחיה, ולא לשאוף שהם ישרתוה מבלי לקבל תמורה הולמת ברמת חייהם ובאיכות חייהם. כלומר, על המדינה להניף את כל הדגלים יחד, ולאזן ביניהם, כדי שהחברה הישראלית המוכה תוכל להשתקם. כלומר, יש לצמצם את תקציב הביטחון (וכאמור, יש הרבה מה לקצץ! ראו, למשל, את הצעותיו של אריה אגוזי; ואני חריף ממנו), ולהשקיע בראש חכם בחברה האזרחית וברווחתה, וכדי שיהיה נעים לחיות במדינה.

תאריך:  26/08/2011   |   עודכן:  26/08/2011
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תותחים וחמאה - האם ניתן לשנות כיוון? (ב')
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
26/08/11 15:17
2
יהודה דרורי
26/08/11 15:33
3
חייל זקן
26/08/11 17:14
 
אביתר בן-צדף
26/08/11 23:08
 
חייל זקן
27/08/11 11:25
 
אביתר בן-צדף
27/08/11 21:29
 
חייל זקן
28/08/11 17:56
4
לכמת בטחון
26/08/11 22:34
5
הוא פשוט שיריונר
27/08/11 08:05
 
חייל זקן
27/08/11 11:35
 
הוא פשוט שיריונר
27/08/11 13:20
6
סתם_1
27/08/11 08:26
7
=רוזי
27/08/11 10:56
 
humanape
27/08/11 16:37
8
עודד ז
27/08/11 19:53
 
אביתר בן-צדף
27/08/11 21:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
63 שנה לאחר כינונה של מדינת ישראל - עריה מופגזות יום אחר יום באין מפריע, גבולותיה פרוצים יותר מאי-פעם, וחרפת ההבלגה של תקופת טרום המדינה מאומצת מחדש, ועד כמה שזה לא ייאמן - על-ידי ממשלה בראשותה של תנועת הליכוד, ממשיכתה הרעיונית של תנועת החרות מיסודו של הארגון הצבאי הלאומי, ששבירת מדיניות ההבלגה הייתה מהסיבות המרכזיות להקמתו שר הביטחון לשעבר, פרופ' משה ארנס, מגיב על המצב הביטחוני
26/08/2011  |  יוסף עברון  |   מאמרים
מה שקורה בדרום הארץ בשבוע האחרון, "אירועים ביטחוניים" בלשון העדכנית, כאשר כמיליון תושבים, אזרחים שהשיגרה המשעממת והברוכה היא משאת נפשם, שכל מה שהם מבקשים הוא לנהל את חייהם בלא לבחון בכל רגע נתון היכן נמצא "המרחב המוגן" הקרוב, כאשר אזרחים שלווים אלה מותקפים שוב ושוב על לא עוול בכפם ומאזורים שעד לא מכבר היו בשליטתנו ואנחנו, בקלות דעת (שלא לומר בטיפשות), העברנו את השליטה בהם לאלה שכעת מפעילים את כלי הנשק נגדנו, הרי מדינת ישראל נראית באור לא כל כך מחמיא בלשון המעטה. היא נראית כפי שהיא באמת, חסרת כיוון ו(לכן) חסרת דרך. למותקפים יש מרחבים מוגנים(???), לצבא יש מערכת יירוט שמכונה כיפת ברזל ויש את הצבא הכי חזק ומשוכלל במזרח התיכון, אבל המציאות היא שרק בנס הפגיעות בנפש הן מצומצמות יחסית לעוצמת המתקפה.
26/08/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
המהפכה החברתית שהתסיסה בשבועות האחרונים את המעמד הבינוני, המשמש חוט השדרה של המדינה ונושא בנטל העיקרי, לא הפתיעה את תנועת אומ"ץ. הסיסמה המרכזית "אנו דורשים צדק חברתי", שנישאה בהפגנות שבהן השתתפו רבבות אזרחים ברחבי המדינה, טבועה מזה למעלה משמונה שנים בשמה של אומ"ץ (ר"ת: "אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי"). ואמנם, אומ"ץ היא התנועה הראשונה במדינה שהשכילה לשלב מאבק בלתי מתפשר בשחיתות השלטונית עם פעילות אינטנסיבית למען שמירת כספי הקופה הציבורית, חברה שוויונית בכל התחומים וחיסול עוולות של אוכלוסיות פגועות ומקופחות.
26/08/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
מי שראה את סרט התעודה על הרודן האוגנדי אידי אמין יזכור את הקטע שבו, במהלך ישיבת הממשלה, פונה אמין אל שריו כאילו היו זאטוטים בגן חובה. זכור במיוחד הקטע שבו אחד השרים נלכד על-ידי המצלמה כשהוא מחטט באף - דבר שעלה לו בטביעה בנהר שורץ תנינים.
26/08/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
חבר המתגורר באנגליה שלח אלי קטעי ידיעות המצביעים על שביתה ההולכת וממשמשת להגיע בבריטניה. צירוף קטעי הידיעות מביא למסקנה המעציבה, כי שביתה של איגוד בריטי חשוב צפויה בקרוב בממלכה המאוחדת.
26/08/2011  |  צבי מרום  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il