בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
למי שמתגעגע לרגולציה וחושב שהתערבות של הממשלה היא פתרון פלא לכל הבעיות - הנה שלוש דוגמאות מהיממה האחרונה, המוכיחות שמדובר בתקוות שווא
מאסדרים - זוהי המילה העברית ל"רגולטורים". מילה קצת מסורבלת, די מלאכותית מבחינת השורש שלה, ואין פלא שהיא לא בדיוק מתגלגלת על כל לשון. אבל יש לה יתרון אחד: בלא יודעין, יצר מי שחידש אותה מילה בעלת כפל משמעות - להסדיר ולסדר. שלוש דוגמאות מן היממה האחרונה מעלות את השאלה, איזוהי המשמעות הנכונה. וחשוב מזאת: הן מהוות שיעור מאלף למי שרוצה - במסגרת המחאה החברתית, למשל - שהממשלה תתערב ותביא מזור לכל הבעיות.
|
|
[צילום: פלאש 90]
|
|
|
שר התשתיות, עוזי לנדאו, חתם על תקנה המקטינה את מרווח השיווק של חברות הדלק, וכך עלה מחירו של הבנזין רק בחמש אגורות לליטר. זהו מקרה מובהק של רגולציה קצרת רואי, שנזקה מרובה על תועלתה. נכון, בטווח המיידי הציבור יוצא נהנה, או ליתר דיוק - פחות ניזוק, שהרי בלי התקנה הזאת הוא היה משלם יותר. אבל בטווח הארוך, הציבור יפסיד ויותר מפעם אחת. ראשית, אם לחברות הדלק יהיו פחות רווחים - הן ישלמו פחות מיסים, וכך יהיו למדינה פחות מקורות שיעברו מכיסי החברות הגדולות והטייקונים לקופתו של כלל הציבור. אין הדבר דומה למבצעים של שופרסל ומגה, אשר הורידו את מחירי מוצרי היסוד, שהרי ייתכן שהציבור יקנה יותר במחירים הנמוכים יותר, בין אם את המוצרים הללו ובין אם אחרים. אך קניית דלק אינה משתנה לפי המחיר: חברת החשמל צריכה אותו ובעלי המכוניות צריכים אותו והמפעלים צריכים אותו - והצריכה היא פחות או יותר קבועה. לכן, אין לצפות ליותר צריכה בגלל שהמחיר לא עלה בשיעור המירבי - במיוחד לנוכח העובדה שבסופו של יום, המחיר עלה. שנית: העלאה מתונה יחסית של מחיר הבנזין, מתנגשת באינטרס לאומי אחר - הפחתת הנסיעה ברכב פרטי והעלאת השימוש בתחבורה הציבורית. אינני אומר כמובן שהמחיר צריך להיות בלתי סביר, אך דומה שלנדאו התעלם לחלוטין מהיבט זה בהחלטתו. הדרך הנכונה להוזיל את הדלק הייתה להפחית את הבלו המוטל עליו. המס הזה הוא באחוז קבוע ממחיר הדלק, כך שכאשר הנפט בעולם מתייקר - המדינה אוטומטית מרוויחה יותר על גבו של הצרכן. כדי שהמדינה לא תצא ניזוקה אם המחיר יירד, יש לקבוע רצפה לסכום המס; וכדי שהצרכן לא ישלם יותר בלא הצדקה, יש לקבוע תקרה לסכום המס. שיעור המס ממחיר הדלק ישתנה מדי פעם, כדי להבטיח שהמדינה לא תגבה מעט מדי - אך גם לא יותר מדי. אם זה בלתי אפשרי, המינימום המתחייב הוא להבטיח - בחקיקה ובפיקוח - שההכנסות העודפות ממיסוי הדלק יופנו לשיפור תשתיות התחבורה ולפיתוח התחבורה הציבורית. במקום חשיבה כזו, אשר תביא בחשבון את כל הצרכים, קיבלנו רגולציה קצרת ראות, שגם לא מצליחה למנוע את מלוא הנזק בטווח המיידי, וגם גורמת נזקים כבדים בטווח הארוך.
|
ראם עמינח מתמנה לראש אגף התקציבים במשרד הביטחון וליועץ הכספי לרמטכ"ל. כפילות התפקידים הזו, הנמשכת עשרות שנים, מלמדת אולי יותר מכל על כל שמשרד הביטחון אפילו לא מעמיד פנים שהוא רגולטור המפקח על צה"ל. הרי מדובר בשני תפקידים שאמור להיות ביניהם לכל הפחות איזון, אם לא ניגוד עניינים מובנה ומועיל. צה"ל הוא אחת הזרועות של משרד הביטחון - הגדולה והחשובה בהן, כמובן, אך לא היחידה. ראש אגף התקציבים במשרד הביטחון אמור לראות את התמונה הכוללת של תקציב המשרד, לוודא שצה"ל אינו חורג מתקציבו, להיות מי שידחוף את צה"ל להתייעלות ולחיסכון. אך כאשר אותו אדם הוא גם קצין בדרגת תת-אלוף ומשמש יועץ לרמטכ"ל, ברור שאין לו יכולת למלא את תפקיד הפיקוח. על מי בדיוק הוא יפקח? על עצמו.
|
רק לאחר שעידן יוסף חשף כאן את כוונת אגד לצאת מחמש תחנות מרכזיות, התעורר משרד התחבורה ואסר זאת. אז איזה מין פיקוח יש למשרד על חברת התחבורה הגדולה ביותר בישראל? מי באמת קובע שם - המפקח או המפוקח? נדמה לי שזו שאלה רטורית שהתשובה עליה ברורה לכל מי שנזקק לשירותי אגד.
|
|
תאריך:
|
01/09/2011
|
|
|
עודכן:
|
01/09/2011
|
|
איתמר לוין
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מישהו23
|
1/09/11 16:28
|
|
2
|
|
אחד העם
|
1/09/11 17:53
|
|
אינני יודע איזה יחצנים ישלחו לנו הבנקים לאחר מאמר זה, אבל כל אחד מכם ראה בימים האחרונים את דוחות ההכנסות והרווחים של הבנקים ברבעון האחרון, ואם נחשב בגדול כמה הבנקים הרוויחו עלינו בחצי השנה האחרונה נראה שמדובר בלפחות ב-4 מיליארד שקל!
|
|
|
אין בעולם מקצוע יותר חשוב מרופא. אם יש גן-עדן, אני בטוח שמקומם של הרופאים מובטח בו, אפילו אם הם אוכלי חזיר. הצלת בני-אדם מבטלת הכול. מנקודת מבטם של החולים/המטופלים, שכר הרופאים היה צריך להיות הכי גבוה במשק.
|
|
|
קשה לי להבין מה מניע אנשים מסוימים מאוד לרצות כל כך בכישלון המחאה העממית. זה מתחיל כמובן עם דחיית ההגדרה "מחאה עממית". מה פתאום "עממית"? "מחאת מעמד הביניים", פוסקים המאוהבים במינוחים שיש להם מהלכים באקדמיה תוך קביעת גבולות השכר למעלה ולמטה של המעמד הזה עליו נשענת המדינה. היא לא הייתה יכולה להישען על המעמד המתחזה הזה אילו זה היה מעמד שאינו גומר את החודש. גומר גם גומר.
|
|
|
כשמתבוננים במקורות היהדות, האם ניתן למצוא בהם את הסולידריות בתור ערך דתי?
|
|
|
חופש הביטוי נחשב לאחת מזכויות האדם הבסיסיות בחברה דמוקרטית. חופש הביטוי וההבעה הוא זכותו של כל אדם להביע את דעתו, לומר את שברצונו לומר, ולהשמיע דעות והשקפות באופן חופשי, מבלי שיוטלו הגבלות שרירותיות על כך. חופש הביטוי נחשב למימוש של חופש הדעה והמצפון, שטעמם ניטל אם נשללת האפשרות לבטא אותם. הסייגים לחופש הביטוי קיימים במקרים בהם חופש הביטוי פוגע בצורה קיצונית בחברה או בפרטים מסוימים החברים בחברה, אולם אין זה המקרה כפי שתראו להלן. תפקידן של רשויות החוק במדינה דמוקרטית הוא להגן על חופש הביטוי של האזרח בכפוף לסייגים כאמור.
|
|
|
|
|
|
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
|
|
|
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
|
|
|
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
|
|
|
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967 בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
|
|
|
יאיר נבות
ע"פ הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בשנה שעברה ירד נפח ייצוא הגז של "גזפרום" לאירופה לרמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות ה-70. המציאות הזאת מבטאת סוג של מפלה אסטרטגית מבחינתה של רו...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|