|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

911 - לא עונה

לא נעים לומר, כנראה הרג של 3,000 איש ביום אחד אינו מהווה צופר אזהרה חזק דיו. האומה האמריקנית ברובה המכריע לא נפגעה מן הטרור הטרור לא נגע בכל משפחה ומשפחה, אלא שם, בניו-יורק הרחוקה, הגאוותנית והיהירה
18/09/2011  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מדוע התפוררה הנחישות האמריקנית [צילום: AP]

עשר שנים לאחר ההתרעה של 911 מכחישה אידיאולוגיית הביטחון של אמריקה מכל וכל את זהות האויב, ומסתירה אותו תחת שמות בדויים כגון, קיצוניות, עוני, צדק חברתי, תהליך השלום ואביב ערבי.

911 הוא מותג חירום רב עוצמה בתודעה האמריקנית מהיותו מספר החירום בכל רחבי ארצות הברית. קריאת 911 מקפיצה צוותי חירום, אש משטרה ורפואה, לעזרת האזרחים במצוקה. 11 בספטמבר, 9/11, היום שבו הותקפה אמריקה על אדמתה בפעם הראשונה בתולדותיה, הוא צלצול חירום מרעיש עולמות. אלא שקריאת המצוקה הזו לא רק שלא נענתה, היא זוכה להתעלמות הולכת וגוברת.

911 הפתיע רק את מי שאטם אוזניו משמוע וטח עיניו מראות. הטרור המוסלמי היה חדש רק למי שהתעלם ממנו ביודעין או האמין ש"הם שם ואנחנו כאן". התקפת הטרור על האולימפיאדה במינכן 1972 הוכיחה שלטרור המוסלמי אין עכבות של מוסכמות כלשהן, ושאין מטרה שהיא למטה מכבודו. מתקפת מתאבדי הנפץ על מפקדת הנחתים בביירות הוכיחה כי האמריקנים הם מטרה מועדפת לטרור. ניסיון הפיגוע במגדלי התאומים בניו-יורק בשנת 1993 הוכיח כי תשתית הטרור נאחזה היטב בתוככי הממסד האיסלאמי בארה"ב. התפשטות התעמולה האנטישמית-אנטי-אמריקנית במרבית המוסדות האקדמיים בארה"ב הוכיחה שהתשתית הרעיונית של האיסלאם היסודני ארוגה לתוך הממסד הכללי האמריקני. הידידות המופלאה שבין הממשל לבין הממלכה הסעודית הוכיחה כי שיקולים כלכליים של נגישות לנפט עולים בחשיבותם על כל שיקול של ביטחון לאומי. גם טקטית היה ברור שמטוסים אזרחיים הם גם מטרה וגם אמצעי לטרור המוני. ארועי 911 היו צפויים לחלוטין, בדיוק כמו הפריצה של ההמון המשולהב לשגרירות הישראלית בקהיר. המגדלים נפלו, הפנטגון נהרס בחלקו, מיליארד מוסלמים חגגו על הגגות וחילקו סוכריות והעיר וושינגטון נבוכה.

ומה אחרי צופר האזעקה של 911? לכאורה, כמאמר הגנרל היפני ימאמוטו אחרי פרל-הרבור, הענק התעורר. הנשיא קרא לבהירות מוסרית. הטליבאן, שממנו פעל אוסמה בן-לאדן, ספג הפצצות ולאחר מכן הפלת שלטונו לטובת מתנגדיו הפוליטיים. השליט העירקי הומת, ובמקומו הוקמה דמוקרטיה. כוכבי הטרור נכלאו בגוואנטנמו. ובכל זאת, באותו יום מר ונמהר שבו קרסה כל מערכת ביטחון הפנים האמריקנית, שבו קורקעו כל המטוסים, יצא מטוס אחד את גבולות ארה"ב, כשהוא נושא את מי שככל הנראה מימן את התקפת הטרור, ושב לארץ שממנה יצאו 16 מתוך 19 הטרוריסטים - ערב הסעודית, ערש האיסלאם והטרור.

יתר על כן, כבר במרס 2002 הטיל אותו נשיא שקרא לבהירות מוסרית את כל כובד משקלו נגד מדינת ישראל הנלחמת על חייה. יום יום עמד הנשיא בפני העיתונאים והודיע כי על ישראל לצאת מג'נין ואל לה לפגוע עוד לרעה בטרור. יש טרור רע, הוא פוגע בניו-יורק בוושינגטון ובפנסילבניה. יש טרור טוב, הוא מתמקצע בהריגת יהודים ישראלים. את הטרור הרע אפשר להפציץ מגובה של 30 אלף רגל כל מה שחשוד. נגד הטרור הטוב אפשר לפעול במשא-ומתן על-פי מתווה קלינטון. כן, אותו קלינטון שלא פעל נגד תשתיות הטרור באפגניסטן, באירן, בקרן אפריקה, ובמיוחד לא בארה"ב, הוא האורים והתומים של ההתנהלות נגד הטרור המוסלמי, כאשר מדובר ביהודים אזרחי ישראל.

שריקת פתיחה למופע פטריוטי

עם חלוף הזמן הלכה הבהירות המוסרית והתפוגגה. בתחילה, טורקיה המוסלמית, זו שסייעה לטרור באמצעות חסימת המעבר למטוסי ארה"ב בדרכם לאפגניסטן. האמירה, "מי שלא בעדנו הוא נגדנו" הייתה לאמירה ריקה מול האיסלאם הטורקי. המיעוט הנוצרי בעירק הפך למטרה לכל הפלגים המוסלמים שראו במבצע האמריקני מסע צלב. שני מיליון נוצרים נטשו את מכורתם האשורית, והממשל שתק. המשימה באפגניסטן עברה תמורה יסודית ממלחמה בטרור האיסלאמי ל"בניית אומה" חדשה שדתה היא בדיוק אותו איסלאם יסודני. תום זמנו של ממשל בוש הביא את הקישור המופרך שבין המשא-ומתן שבין היהודים לבין האיסלאם ובין ביטחונם של החיילים האמריקניים בעירק. הבהירות המוסרית הפכה לערפול מוסרי, בעוד שהנשיא האמריקני כופה על ישראל את ועידת אנאפוליס שנועדה לכופף את ישראל סופית לרצונה של הממלכה הסעודית. המשכו של תהליך הכניעה לטרור הגיע עם מינויו של נשיא מרקע מוסלמי, ונאומי הכניעה לאיסלאם שהשמיע בכל פינה ומעל כל דוכן. השפל החדש של מדיניות ביטחון הפנים של ארה"ב הוא שלילת הקשר שבין איסלאם לטרור, שדומה לשלילת הקשר שבין עישון סיגריות לסרטן הריאה. עשר שנים לאחר ההתרעה של 911 מכחישה אידיאולוגיית הביטחון של אמריקה מכל וכל את זהות האויב, ומסתירה אותו תחת שמות בדויים כגון, קיצוניות, עוני, צדק חברתי, תהליך השלום ואביב ערבי.

מדוע התפוררה הנחישות האמריקנית, עד כדי שלילת זהותו של האויב? סיבה אחת היא כי בעבר היה קשר ברור בין אידיאולוגיה טוטאליטרית לבין זהות לאומית. הנאציזם היה גרמני והקומוניזם - רוסי. סיום הלחימה בגרמנים כלל את ביטול העילה למלחמה דרך גירוש גרמנים לגרמניה, ותהליך של דה-נציפיקציה. התורה הנאצית הוגדרה כבלתי קבילה, וכל הדוגל בה - כפושע לכל דבר ועניין. סיום הלחימה ברוסים התרחש עם נטישת הקומוניזם על-ידי הרוסים עצמם והתפרקות האימפריה הסובייטית. אלא שכל זה לא חל על האיסלאם, שאינו עם ואינו אומה במובן המערבי של המילה, ושאפילו הצליח לנכס לעצמו מעמד של דת המוגנת על-פי החוקה האמריקנית.

סיבה שנייה היא התלות המוחלטת של כלכלת ארה"ב (ושל העולם) בשוק נפט יציב, המחייבים מתינות ורגישות כלפי האיסלאם. הטראומה של 9.11, חשובה סמלית ככל שתהיה, היא פחותה בהרבה בחשיבותה מן הטראומה של 10.73, שאז הופעל נשק הנפט המוסלמי.

הסיבה שלישית, לא נעים לומר, היא כי כנראה הרג של 3000 איש ביום אחד אינו מהווה צופר אזהרה חזק דיו. האומה האמריקנית ברובה המכריע לא נפגעה מן הטרור. הטרור לא נגע בכל משפחה ומשפחה, אלא שם, בניו-יורק הרחוקה, הגאוותנית והיהירה, לא הורגש הטרור המוסלמי כאיום על כל אמריקני באשר הוא, ומעולם לא הוגדר כך. וכך, יללת הצופר התעמעמה, וכיום אין היא אלא שריקת הפתיחה למופע פטריוטי של הזדהות עם קרבנות, ותו לא.

אך מה לנו כי נלין על האמריקנים המתעלמים מיללת הצופר של 911? גם בישראל, שסבלה מטרור מוסלמי יותר מכל אומה אחרת, שולטת חוסר הנכונות להכיר בעובדות. גם בישראל מוכר האיסלאם כדת, ולכן כישות המוגנת על-ידי החוק. גם בישראל משמשים המסגדים עמדות קדומניות לתכנון וביצוע של מלחמת הטרור ביהודים ובנוצרים. גם בישראל פורחת האסכולה הקוראת לכניעה לטרור האיסלאמי כפתיח למו"מ. גם בישראל יש מערכת משפט המעדיפה להצדיק את הטרוריסט כדי לשמור על "איזון" ו"מידתיות". גם בישראל הקים האיסלאם מערכת הגנה אזרחית לזכויות עודפות ולהרס מדינת היהודים מתוך קרביה. גם ישראל לא השכילה ליצור חלופה ראוייה למקור העוצמה המוסלמית - אותם 70 אחוז מעתודות הנפט בעולם המצויים בשטח הנתון למרות מוסלמית. בישראל נשמעת יללת צופר 911 כל שבועיים שלושה, ובתגובה יש פתיחה של חצי עין תורנית, ומספר תנועות לא רצוניות לסתימת פיות והריסת בתים, כדי שלא יזעזעו את הטייקונים מכאן ואת הצדק החברתי משם.

כולם יודעים מה על צוות החירום, גם בישראל וגם בארה"ב, לעשות כתגובה ראויה ל-911. אבל צוות החירום נמצא עדיין בתחנה, ממתין לאסון גדול הרבה יותר, בסדרי גודל. מה שקרוי: שואה. רק כך ניתן להבין את אזהרתו של בנימין נתניהו לעם האמריקני. כאשר צופר בעצמה של 911 אין די בו לעורר את הענק מתרדמתו, יעשה זאת הדבר האמיתי - טרור גרעיני. או להפך, יכניע את האומה האמריקנית לגמרי.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  18/09/2011   |   עודכן:  18/09/2011
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
911 - לא עונה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
zip
19/09/11 00:56
2
סתם_1
19/09/11 12:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד כמה ימים יחול ראש השנה ה-66 של מדינת ישראל. אני מנסה להביט לאחור ואני רואה שעברנו אירועים בעלי משקל סגולי כבד ביותר, שהשפיעו עלינו ועל המדינה. המלחמות המלוות את ישראל מאז הקמתה ועד היום, הן אשר קבעו וקובעות את אופי חיינו כאן ומשפיעות על כל התחומים האחרים.
18/09/2011  |  ציפורה חלפון  |   מאמרים
שנה חדשה עומדת בפתח ושוב אתם הולכים לחוות את הסיוט שנמשך כבר חמש שנים וקצת, שבו הבן היקר שלכם-ושלנו, גלעד, לא יחגוג איתכם על שולחן החג את תחילתה של עוד שנה חדשה.
18/09/2011  |  עמוס דאי  |   מאמרים
התפטרותו של המגיש גיא זהר מהגשת מהדורת יום שישי של חדשות 10, אך לא מהגשת המהדורה היומית של "היום שהיה", מגדירה מחדש את המושג פתטיות ומעמידה באור מביך את העיתונאים שהיללו את "התנהגותו האמיצה". פחדנות צבועה מזו שהפגין זהר (שזכה לרייטינג עלוב בהגשת התוכנית) נתקשה למצוא אפילו במערכת הפוליטית שלנו. משל למה הדבר דומה? לשר כושל המחזיק שני תיקים בממשלה, נניח שר התשתיות והשר לאיכות הריפוד במשרדי הממשלה, ואשר בתגובה להחלטת ממשלה שאינה לרוחו, מודיע כי היות שאינו יכול להמשיך לעבוד עם ראש הממשלה, הוא מתפטר מתפקידו כשר לאיכות הריפוד, אך כן ימשיך למלא את תפקידו כשר התשתיות. לא יהיה זה הימור פרוע לקבוע שפוליטיקאי שהיה נוהג כך היה הופך לבדיחת השבוע בתקשורת ולכוכב המרכזי והנלעג במהדורת "היום שהיה" בהגשתו של גיא זהר עצמו. אלא שהדרישות שמעמידה התקשורת בפני פוליטיקאים, אנשי עסקים, עובדי המגזר הציבורי ואנשי ציבור, היא יודעת לכופף כשהדבר עוסק בענייניה.
18/09/2011  |  גלעד כהן  |   מאמרים
סקרים שנערכו בין הערבים במזרח ירושלים מראים שהרוב אינו מעוניין לחיות במדינה פלשתינית. רבים הרחיקו לכת ואמרו, שאם מקום מגוריהם ייפול במדינה הפלשתינית, הם יעברו לאזורים שבשלטון ישראל. התוצאות האלה הדהימו יהודים רבים.
18/09/2011  |  אליקים העצני  |   מאמרים
ביום שישי, 9.9.2011, פרסם מוסף "ממון" של ידיעות אחרונות ראיון גדול של סבר פלוצקר עם שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, ואחת הכותרות-ציטטות שליוו את הראיון בהבלטה רבה על השער החגיגי של המוסף הייתה: "על החרדים והמתנחלים: אני לא רואה שם תקציב שניתן להסית למטרות אחרות". בגוף המאמר נכתב בעברית נכונה: "להסיט", כך שברור שלא סבר פלוצקר אחראי לשגיאה המביכה, אלא עורך "ממון", והאשם הישיר - עורך הלשון של המוסף, אם יש כזה.
18/09/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il