|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
תשובה במדרגה גבוהה [צילום: AP]
ראש השנה תשע"ב

חג יהודי אוניברסלי

ראש השנה אינו מציין משהו מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל דווקא, שכן הוא נחוג לציון יום ההולדת של האנושות כולה ראש השנה הוא יום בריאת אדם הראשון ביום השישי למעשה בראשית. אז למה זה יום ההולדת של העולם ולא קבעו את היום הראשון לבריאה כיום הולדת של העולם?
28/09/2011  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

בתורה יש לנו שלושה רגלים - פסח, שבועות וסוכות - ויש גם את שמיני עצרת, 'שמחת תורה' שהוא חג בפני עצמו. כל החגים קשורים לאירועים משמעותיים בחיי עם ישראל, פסח הוא זכר ליציאת מצרים בנסים ובנפלאות. שבועות - ההתגלות הגדולה בהר סיני, מתן תורה ושני לוחות הברית. סוכות - זכר לענני הכבוד שחפפו עלינו במדבר והגנו עלינו מכל נזק. שמיני עצרת - הזמן בו אנחנו מתייחדים עם הקב"ה בשמחה עצומה, שמחת תורה, אחרי שהזדככנו במהלך חודש תשרי, חודש החגים. אפילו השבת שהיא זֵכֶר למעשה בראשית [שמות כ']: [י] כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה ה' אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם, וַיָּנַח, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי; עַל-כֵּן, בֵּרַךְ ה' אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת--וַיְקַדְּשֵׁהוּ. היא גם זכר ליציאת מצרים (דברים ה): [יד] וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה; עַל-כֵּן, צִוְּךָ ה' אֱלֹקֶיךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת.

שונה הוא ראש השנה, החג הפותח את חודש החגים; החג הזה אינו מציין משהו מיוחד בהיסטוריה של עם ישראל דווקא, שכן הוא נחוג לציון יום ההולדת של האנושות כולה, ראש השנה הוא יום בריאת אדם הראשון ביום השישי למעשה בראשית. אז למה זה יום ההולדת של העולם ולא קבעו את היום הראשון לבריאה כיום הולדת של העולם - כי עד שנברא האדם, לא היה בין הנבראים התחתונים מי שיכיר את הבורא ויעבוד אותו, ממילא העולם היה די סתמי. כשנברא האדם, מעלתו הייתה גדולה מאוד-מאוד, שכן הוא יציר כפיו כביכול של הקב"ה בכבודו ובעצמו. הנבראים כולם, כולל ובייחוד המלאכים זיהו את המעלה המיוחדת שלו, כי צלם אלוקים נראה עליו בגלוי, ורצו להשתחוות לפניו. אולם כאמור, הוא הכיר את בוראו וקרא לכולם להצטרף אליו בעבודת הבורא. אמר להם [תהלים צ"ה]: [ו] בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה; נִבְרְכָה לִפְנֵי ה' עֹשֵׂנוּ.

בכך הוא הביא את העולם אל תכליתו שהיא עבודתו יתברך, שכן ההשתחוואה מבטאת הכנעה בפני המלך, מלך מלכי המלכים, וקבלת מלכותו. ומאז ועד בכלל זהו העניין בראש השנה, חידוש קבלת המלכות. במשך השנה אנחנו נסחפים לפעמים, אם מעט ואם הרבה, לעשות מעשים שאין ניכרת בהם קבלת עול מלכותו יתברך ולפעמים אפילו עושים דברים שהם הפוכים לגמרי מקבלת המלכות, מעשים שמהווים מרידה במלכות ה' ר"ל. לכן, אחת בשנה אנחנו עוצרים את המירוץ הבלתי נגמר של החיים ומקדישים זמן להתבוננות יסודית, משחזרים את המעשים שעשינו במהלך השנה החולפת ובוחנים אותם בקנה מידה אחד ויחיד, עד כמה ביטאו מעשינו את כפיפותנו למלכותו יתברך. בדרך כלל מתברר שלא תמיד הקפדנו שמעשינו יהיו תואמים לציווי המלכות; וגם במעשים שלא היוו ממש מרידה במלכות - בדיעבד מתברר שיכולנו לעשות הרבה יותר טוב.

ראש השנה הוא היום בו אנחנו מקבלים עלינו מחדש את מלכותו יתברך ביתר הפנמה וביתר העמקה מכפי שזה היה עד עכשיו. היום הזה מעניק לנו הזדמנות לתקן את מעידות העבר וגם לקבל החלטות חיוביות, החלטות של התחזקות לעתיד. קוראים לזה "תשובה". אגב, בראש השנה אסור להזכיר בכלל עוונות וחטאים, מכאן שהתשובה ביום הזה היא במדרגה גבוהה ביותר. בדרך כלל מבינים 'תשובה' כחידוש קשרים שנותקו חלילה, אבל התשובה של ראש השנה פירושה העמקת הדבקות בה' יתברך הגם שמעולם לא היה ניתוק. זהו ההסבר לכך שגם צדיקים גמורים עושים תשובה בימים אלו. אבל ככלל, התנאי הראשון לתשובה שהיא תיקון העבר וקבלה לעתיד, הוא הודאה בכך שנכשלתי, קוראים לזה 'וידוי'. כי אם לא מודים בטעות - נדונים לחזור עליה שוב ושוב ר"ל.

ועדיין צריכים להבין מדוע ראש השנה, שהוא כאמור יום ההולדת של האנושות כולה, זה עניין שלנו, של עם ישראל דווקא. ובכן אותנו בחר ה' יתברך להוביל את האנושות; הקב"ה גייס אותנו לצבאו [שמות י"ב, מ"א, ועוד] ומאז כל יהודי הוא חייל בצבא ה'. יש הרבה מה להתבונן בעניין תפקידו ותפקודו של חייל בכלל ושל חייל בצבא ה' בפרט, אבל לא זה המקום ולא זה הזמן. לענייננו חשוב לזכור שמבחינות רבות חייל אמור להיות איש מופת. גם כיום, אצלנו, זו הציפייה מכל לובש מדים. אנחנו, הצבא של הקב"ה, אנחנו נדרשים לשמש מופת לאנושות כולה, מופת של כפיפות למלכות ה' בלי פשרות, בלי עיגולי פינות.

החג היהודי שהוא אוניברסלי

הדבר הראשון והיסודי ביותר שנדרש מחייל הוא משמעת. רק על בסיס זה, משמעת ללא פשרות, הוא עשוי לשמש מופת. והמשמעת הנדרשת מאתנו, מהחיילים בצבא ה', כמו אגב מכל חייל בכל צבא, היא כפיפות מוחלטת למפקד העליון, והמפקד העליון שלנו הוא מלך מלכי המלכים הקב"ה. רק בדרך זו אנחנו עשויים לשמש מופת לכל באי עולם, והם כולם מייחלים לכך. בשבועות האחרונים הזכרנו לא אחת כי ספר דברים כולו מציע לנו התבוננות שאם רק ניישם אותה, הכל יהיה טוב באמת. אמרנו גם שהנושא שחוזר יותר מכל האחרים בחומש הזה, הוא היחס לארץ ישראל. שעלינו לזכור תמיד שאת הארץ הזאת נתן לנו בורא עולם ומנהיגו וזיכרון זה יחסוך מאתנו הרבה מעשי שטות מהסוג של ויתור מרצון על חבלים מארץ הקודש בניסיון לקנות שקט כזה או אחר.

למחרת ראש השנה קוראים בתורה את פרשת האזינו, הפרשה הלפני אחרונה בחומש דברים. בעבר עמדנו על כך שבפרשה זו מוצפנת כל ההיסטוריה שלנו בכלל ובפרט ויקצר המצע מהרבות בפרטים. לענייננו, מכיוון שהשבת באה בהמשך ישיר לראש השנה ובה קוראים את פרשת האזינו, מן הראוי להתבונן, ולו מעט, בקשר שבין המלכת ה' בראש השנה ובין אחד המסרים לפחות, מאלה שמופיעים בפרשה. אומנם עיקר המסר של ראש השנה מצוי בפרשה שקראנו בשבת שלפניו, פרשת נצבים, אבל ראש השנה הוא הראש של השנה וממנו נמשכת החיות לשנה כולה. והשנה זה מתחיל בפרשת האזינו, שהיא שירת חייו של משה רבינו [פרק ל"ב]: [א] הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי. [ב] יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי, כִּשְׂעִירִם עֲלֵי-דֶשֶׁא, וְכִרְבִיבִים עֲלֵי-עֵשֶׂב.

משה רבינו הוא המדבר; הפסוקים הראשונים מתייחסים כולם לתורה ברבדים שונים ולא נוכל להאריך בכך הפעם, אבל בפסוק השלישי הוא פתאום פונה אלינו ישירות בבקשה לשיתוף פעולה: [ג] כִּי שֵׁם ה', אֶקְרָא: הָבוּ גֹדֶל, לֵאלֹקֵינוּ. הוא מבקש מאתנו, בתגובה לקריאה שלי בשם השם - אתם הָבוּ גֹדֶל, לֵאלֹקֵינוּ. מכאן למדו חז"ל כמה וכמה עניינים יסודיים בעבודת ה' המשותפת ליהודים. כמו למשל שצריכים לענות 'אמן' אחרי ברכה, שצריכים לברך לפני שלומדים תורה ועוד. הרעיון הוא שאפילו משה רבינו, עם כל מעלתו שאיש לא זכה להגיע אליה, יכול אומנם לקרוא בשם ה' אבל הוא אינו יכול לעשות את העבודה במקומנו. כדי שגם אנחנו נזכה לגעת בדבקות, נדרש מאתנו לשתף פעולה עמו ולהגיב על דבריו במילים המאמתות אותן, שזו המשמעות של 'אמן'.

כאמור, האימות הזה מועיל לנו, הוא פותח בפנינו את הדרך (כלומר פותח את הלב שלנו) להתחבר לאמת ה', שזו העבודה של ראש השנה, לקבל עלינו את מלכות ה' באמת. ואם זה באמת - "האמת אין בה הפסק" אומרים קדמונינו, כלומר קבלה אמיתית של עול מלכות שמיים צפויה לעמוד בכל המבחנים ולהעניק לנו כוח להתגבר על כל המכשולים. דומה כי יותר מכל דבר אחר, זה מה שחסר לנו, קבלה אמיתית של עול מלכות שמיים. לא בטוח שיש זמן מתאים לסגנון של תוכחה, אבל הזמן הזה של ערב ראש השנה בוודאי אינו מתאים. לכן לא נתייחס למה שלא בסדר, רק נציין שחז"ל אומרים לנו כי השופר של ראש השנה קורא לנו לעשות עבודה יסודית בשני תחומים, התחדשות ושינוי.

על הפסוק [תהלים פ"א]: [ד] תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ, שׁוֹפָר; בַּכֶּסֶה, לְיוֹם חַגֵּנוּ. אומרים חז"ל במדרש: בחדש זה תחדשו מעשיכם בשופר, בחדש הזה שפרו מעשיכם. אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל: אם שפרתם מעשיכם - הריני נעשה לכם כשופר הזה, מה שופר זה מכניס בזו ומוציא בזו - כך אני עומד מכסא הדין ויושב על כסא רחמים והופך לכם מדת הדין למדת רחמים. אימתי - בחדש השביעי. גם התחדשות וגם השתפרות מבקש מאתנו ראש השנה. שנה זה מלשון שינוי וזה הרבה יותר מחידוש. כי חידוש יכול להיות גם חידוש הישנות, התמדה בדרך מסוימת, [איכה ג'] [כג] חֲדָשִׁים, לַבְּקָרִים, רַבָּה, אֱמוּנָתֶךָ. לעומת זאת, שיפור זה שינוי, זה לעלות על דרך חדשה לגמרי וזה הרבה יותר קשה. זה אפשרי רק על יסוד מה שאמרנו קודם, קבלת עול מלכות שמיים באמת. זה הבסיס היחיד שעשוי להעניק לאדם, לחייל בצבא ה', את הכוחות הדרושים להתמודד עם כל הקשיים והפיתויים בעולם הזה, ולנצח.

ומתוך תודעה כזאת של היותנו חיילים בצבא ה', חיילים שמבצעים פקודות בשלמות, נתגבר בעזרת ה' על כל המכשולים ונזכה לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה בכל העניינים.

תאריך:  28/09/2011   |   עודכן:  28/09/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חג יהודי אוניברסלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
28/09/11 23:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להוי ידוע שהתפארות המדינה הציונית היא בכוחה ה"מעצמתי" הגדול, בכוחה הצבאי האדיר וכמובן ב"שירותי הביטחון" בביון וב"מוסד" שלה. גם על "פאשלות" ביוניות שלה הרי שדוברי מדינה זו יודעים לספר כי "זו הייתה הטעיה מכוונת". והנה חבורת פרחחים מאיימת ברצח, בהתנכלות ומשחיתה רכוש לאור יום של אחרים "על-רקע אידיאולוגי", אך גיבורי סדרת הביון הציונית פשוט חסרי-אונים.
28/09/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
אחרי כל חג קיים גם אחרי החג, בדומה למוצאי שבת, אלא שהפעם נראה שאחרי החגים תהיה תקופה שונה ומרתקת מהרגיל. בשנים רגילות הייתה כל רשת, ובדגש על רשת מזון, נערכת לפעילות אשר נהוג היה לכנותה בשם "יציאה מהחג". בדרך כלל זה כלל היערכות לוגיסטית ושיווקית למספר מבצעים חזקים, אשר מטרתם להחזיר את הלקוחות לחנות. הרשתות היו מתמקדות בכ-15 פריטים מובילים, מנהלות משא-ומתן עם הספקים ומוזילות את המחירים לצרכן, והכל על-מנת שהלקוחות ישובו אליהן, על-מנת לחזור ולמלא את הבית לאחר החג.
28/09/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
פרופ' מנואל טרכטנברג, יליד 1950, כלכלן בכיר מומחה בכלכלת מחקר ופיתוח, צמיחה, פטנטים וחדשנות טכנולוגית.‏ חיבר ספרים ומאמרים מדעיים שפורסמו בכתבי עת מובילים, ונחשב לאחד המומחים הבולטים בעולם בתחומים אלה. כמו-כן הוא חבר במכוני מחקר בארצות הברית ובאירופה.
28/09/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
ברדיו מתנגן תשדיר שעלותו מאות אלפי שקלים - "חברת עמידר איתך לאורך כל הדרך כבר שישים שנה". אבל בין כותלי בית משפט השלום בתל אביב השופט עודד מאור מבהיר לחברת "עמידר", ששמה מחייב אותה לדאוג שהיא תהיה עם דייריה לאורך כל הדרך, ושדייר חוקי לא ימצא עצמו ברחוב.
28/09/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
מעודי לא ביקרתי בשגרירות ארצות הברית, במבנה המבצר ברחוב הירקון בתל אביב. היום הייתי שם. הוויזה הקודמת, שנורית, סוכנת הנסיעות, השיגה לי בלי תורים ובלי לחץ, פג תוקפה ובמשך השנים הפרנויה האמריקנית הגיעה גם אלי. בטופס במחשב מילאתי עשרות שאלות. מה לעשות? כדי להשיג את הוויזה הנכספת מוכרחים למלא את ההוראות במלואן. בבקשה לא לחפף.
28/09/2011  |  יאיר דקל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
פסגות קברנה סוביניון 2009  /  גלית יצחק-אוגנוב
משרד הבריאות מזהיר: מוצרי דבש לא תקניים  /  יפעת גדות
איפה מבלים בראש השנה?  /  מירב ארד
פרגן, יהודי, פרגן, מה איכפת לך?  /  ד"ר מוטי גולן
זן בעין: ברכה לראש השנה  /  דן אלון
התמודדות נכונה עם קונפליקטים משפחתיים  /  ד"ר א. טל, מ. ליבמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il