|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

על שליט, שלטון ומה שביניהם

בשולי הכותרות: מעסקת שליט ועד 'ספטמבר השחור', שכבר מאחורינו רֶצח הוא רֶצח היכונו למס השומן ומי זכה במדד אמון הציבור? ניחשתם, פרס ומבקר המדינה כרטיס ברכה או כרטיס ביקור? תשאלו את שי חרמש שנה טובה
18/10/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
גלעד שליט משתחרר. חייל עם פוסט-טראומה

לא נכים

נכון החליט משרד הביטחון להגדיר חיילים חטופים כחיילי פוסט טראומה, ולא כנכי צה"ל. אין מדובר בהבדל פרוצדורלי בלבד. הגדרת השבויים מראש כנכי צה"ל מדביקה להם תווית נצחית שלילית כאנשים בעלי מוּגבלוּת, בעוד ההגדרה הפוסט טראומטית היא הגדרה אובייקטיבית, הנגזרת ממצב הטראומה בשבי. היא ניתנת לריפוי בטווח הקצר או הארוך- הכל לפי אורך תקופת השבי, חומרת התנאים בו ואופי השבוי.

אז למה להקדים מכה לתרופה ולהכתים את החיילים שהיו בשבי?. המציאות מוכיחה כי רוב השבויים חוזרים בסופו של דבר למסלול חיים רגיל, ואינם הופכים לנכים לכל חייהם. ולמי שכן הופך למוגבל, עבורו קיימת אופציית הנכות. נ"ב: מדברים מהשטח - איך זה שבחדשות קול ישראל דבקו בגירסת הנכוּת, בשעה שבגלי צה"ל עידכנו לגירסה הנכונה?

אפשר גם אחרת

מה למדנו מעסקת שליט? בראש ובראשונה שנתניהו - בניגוד לתדמיתו הלחיצה וההססנית -- יודע כשצריך, להוכיח מנהיגוּת (עיין ערך הסוּפרטנקר), וכי "קיראו את שפתי", מבית היוצר של ראש הממשלה, זו לא רק סיסמה, אלא אמת. יתר על כן, העסקה נחתמה בסודיוּת מוחלטת, מה שמוכיח שאפשר גם אחרת, בלי הדלפות ומדליפים המצויים במחוזותינו. ומי אמר שמַה שלא משיגים בכוח, משיגים ביותר כוח? אפשר גם בנועם, ונועם שליט יוכיח. העיקר הוא הקמפיין הציבורי ולהיות על מפת התודעה בלי הפסקה. ואחרון אחרון: לא להתייאש. ההתמדה והנחישות משתלמות תמיד. תשאלו את משפחת שליט.

רק בישראל

דומני כי אימרת חז"ל, שכל יהודי הוא עולם מלא, קיבלה ביטוי מוחשי - ואף דרמטי - בשחרור גלעד שליט תמורת למעלה מאלף חיילים. אתם מכירים עוד מדינה בעולם, שהייתה מוכנה לעסקה בלתי הגיונית שכזו? אני לא. זה קורה רק בישראל. מי יתן שערך קדושת החיים, הייחודי ביהדות, יחלחל לכל מחוזותינו בחיי היומיום, ויביא לצמצום הקטל בדרכים ולהפסקת כרוניקת הרצח המדאיגה במדינת היהודים. וּבא לציון גואל.

רֶצח הוא רֶצח

חברי כנסת מציעים לדרג את העונשים על מעשי רצח לפי חומרת הפשע. הם בעד הטלת עונש מוות על רוצחים ברוטליים, דוגמת רוצחי ילדים. בניגוד לדעתם המלומדת אני סבורה, שרֶצח הוא רצח הוא רצח. שלא כמו עבירות אחרות מדובר בפשע חסר תקנה, ועל כן העונש צריך להיות מקסימלי - מאסר עולם. דומני כי עונש מופחת, מבית היוצר של השופט אהרן ברק, המתחשב בנסיבות הרצח, לא רק גורם לזילוּת חיי אדם, אלא יוצר אפליה בין דם לדם. במֶה, למשל, דמו של מבוגר סמוּק פחות מדמו של פעוֹט? יתר על כן, מי יקבע מתי הרצח ברוטלי, ומתי לא. היכן עובר הגבול ביניהם?

רק עונש מאסר עולם בפֹעל, בלי חופשות ובלי הטבות (ויגאל עמיר כמודל), שיחול על כל הרוצחים - ובכללם חולי נפש, שיקבלו טיפול במסגרת בית הכלא, כדין חולים אחרים (מה שגם ישלול את האחיזה המקובלת בנימוק הנפשי כעילת הגנה) - יהווה עונש מרתיע מפני רצח, שלמרבה הצער הפך לחלק בלתי נפרד מהכרוניקה היומית הפלילית, ויצמצם את מימדיו. וּבא לציון גואל.

אפוקליפסה 2000

אפרופו ספטמבר השחור, מזכיר לכם משהו? - לי זה מזכיר את כל הנבואות השחורות שהתבדו על קץ העולם במילניום השני. והִנה הוא חלף על פנינו כלוח חלק, בלי אירועים מיוחדים. תזכורת: עברנו כבר עשור, נעבור גם את השאר. ה-21 בחודש, שבוֹ הפלשתינים היו אמורים להכריז באו"ם על מדינה עצמאית, בניגוד לנבואות הזעם עבר אף הוא בלי שום צונאמי מדיני, ואף רעידת אדמה לא נרשמה. ולא עוד, אלא ישראל סימנה "וי" גדול מול העולם הפלשתיני. שיהיה ככה גם הלאה. אינשאללה.

כל העולם (או)במה

ספטמבר השחור כבר מאחורינו. בניגוד לתחזיות הוא עבר בלי אירועים מיוחדים. אבל אין ספק, החל ב-21 בחודש, במפגש הפיסגה של נתניהו ואבו מאזן עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, היה זה השבוע של אובמה, שבנאומו הפרו ישראלי המפתיע גנב את ההצגה מהראיס הפלשתיני. וכל העולם היה (או)במה.

מסורת מסורת

אין ספק שאנחנו, בדומה לעמים אחרים (ואולי אף יותר בעקבות המועדים היהודיים), עם קולינארי, והפופולריות של ספרי הבישול, שהפכו לרבי מכר, תוכיח. אז נכון שהנאום ההיסטורי של ביבי בבית הלבן זכה ל-25 אחוזי רייטינג בלבד. אך זאת גם משום שרבים מצופי הטלוויזיה הם, תודה לא-ל, שומרי שבת, שעבורם המסורת חשובה יותר, עם כל הכבוד, מנאום חוצב להבות של ביבי, או של מחמוד עבאס, ששודר בערוצי הטלוויזיה בליל שבת. עם זאת, לא סוד הוא שרבים מהמסורתיים הם חובבי בישול, אשר הצטרפו לצופי התוכנית 'מאסטר שף' במוצאי שבת, והעלו את אחוז הרייטינג במידה ניכרת. לכן הפער ברייטינג (פי שניים בהתאם) בין שתי התוכניות מצביע לא רק על תחומי העניין הציבורי, אלא לא פחות נעוץ בשמירת המסורת.

מס שָמֵן

לתשומת לב מובילי המהפכה החברתית: אחרי הוזלת מוצרי החלב, היכונו לייקוּר השומנים שלכם. אם חשבתם ששומן הוא לא בריא, מעתה הוא גם יעלה לכם בכיס. אז תשכחו מהגבינות השמנות, הנקניקיות ושאר מרעין בישין. מס חדש בא למדינה. אחרי מס הסיגריות והאלכוהול, קַבלו אפוא בקרוב את מס השומן, שיוסיף עוד מיליוני שקלים לקופת המדינה המדולדלת. ישראל בהחלט לא לבד. קדמו לה המדינות הונגריה ודנמרק, בעלוֹת 'מדיניות הרזון', שאף הן גזרו קופונים על המוצרים השמנים. מה לעשות? לרזות! וזו בשורה לא רעה על-רקע מגיפת ההשמנה של המאה, כשחמישים אחוז מתושבי ישראל סובלים מעודף משקל.

קצת צניעות לא תזיק

האולטימטום של חודש, שהציבה דפני ליף לראש הממשלה בנושא התוכנית החברתית, מזכיר את האולטימטום הנואל שלה על נכונות להידברות עם נתניהו רק בנוכחות המצלמות ולאור הזרקורים. עם כל הכבוד לגב' ליף, כדאי שהיא תדע את מקומה. קצת צניעות - וגם כבוד לראש הממשלה - לא תזיק. וביבי, שכבר הוכיח מנהיגוּת (עיין ערך עסקת שליט) יש להניח, כפי שלא התרגש מהאיום הראשון, כך לא יתרגש מהאיום הפעם, ויוביל תוכנית כלכלית ראוייה, שלא תחרוג מתקציב הממשלה.

גלאט כושר

אתם קוראים נכון: אלחנן גלאט, מנכ"ל ישיבות בני עקיבא, חתם על עסקת שיתוף פעולה עם קיבוץ השומר החדש(!), במטרה לקַדם את ההתיישבות היהודית בתחומי הקו הירוק. והשאר כבר היסטוריה. חזון אחרית הימים? אולי. אך זו היא בהחלט עסקה גלאט כושר.

שנת תנובה

מי אמר שחילופי שנה טובה בדור הוירטואלי עוברים דרך המסרונים והאימיילים? לפחות חברי הכנסת מוכיחים שאפשר גם אחרת, בכרטיס ברכה. אז נכון שזה לא מה שהיה פעם, וברוח התקופה דומה שהכרטיסים המסורתיים הפכו למודעת פרסום או פרסומת עצמית יצירתית, ואפילו לכרטיס ביקור פוליטי, שריח תעמולת בחירות נודף ממנו. קחו למשל את ראש הלובי החקלאי, שי חרמש. זוכרים את מחאת הרפתנים בכנסת בניצוחו? עוד גימיק, על-פי מיטב המסורת הפרלמנטרית. עכשיו קַבלו את כרטיס הברכה. זאת לא לפני שתמונתו של חרמש מתנוססת בגדול על הכרטיס, מול הפרה החולבת. והאיחול, איך לא, נושא את הסלוגן "שנה מוּוּוּצלחת שפע תנובה", כשברקע תנועת קדימה, כמובן. ואנו נוסיף, שתהא שנת החרמש. נכון, שי?

התשובה המנצחת

במדינת הקרטלים ושחיתויות הצמרת טוב לדעת שיש גם אי של ביטחה, בדמות הנשיא פרס ומבקר המדינה מיכה לינדשטראוס. על-פי הסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה הם זוכים בשיעור גבוה מאוד (קרוב ל-80%) של אֵמון הציבור. יש לזכור כי מדובר בשתי אושיות מרכזיות של המימשל בישראל, ולכן זוהי בשורה משמחת. אין ספק שנתוּן זה מהווה את התשובה המנצחת של הנשיא פרס לפרשת קצב העגומה, ושל המבקר - שהוא כלב השמירה של שלטון החוק - לשחיתויות הרבות במדינה. כל הכבוד!

הבהרה: המדור בשולי הכותרות הוא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  18/10/2011   |   עודכן:  19/10/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על שליט, שלטון ומה שביניהם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינני משפטן. אני מתנצל. אני רוצה לדבר על כבוד האדם ועל חירותו, לא מפני שתיבות אלה מתנוססות בראש חוק שאושר בכנסת ישראל, אלא מפני שאני מבין את המשמעות של המושג 'כבוד האדם' וגם את המילה 'חירות' אני מבין. אינני שואל עורכי דין אם מותר ועל-פי איזה סעיף מותר - לכבול בני אדם לאיגוד או להסתדרות או למוסד פיננסי או רפואי ומדוע. אני מבקש שימחלו לי. אין לי ספק שיש צורך בחוקים ובמשפטים ובעורכי דיין בעולם שבו אי-אפשר לסמוך רק על יד נעלמה שתסדיר את חייהם של שבעה וחצי מיליארד ילודי אישה על הפלנטה הזאת.
18/10/2011  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
מדינת ישראל הודיעה קבל עולם כי היא החליטה להפקיר את אזרחיה היהודים למאות רוצחים שישולחו לחופשי למרחבים האזרחיים, ובפרט אלה הנמצאים באזורים ששוחררו לאחר ששת הימים. יהודה שומרון ובנימין (הישו"ב) והמרחב הירושלמי.
18/10/2011  |  הלל ויס  |   מאמרים
"בית המשפט הגבוה לצדק" - כשמו כן הוא, בית משפט. ולא נעים לומר וגם לא ככותרת - הוא גם מפלגה. מפלגה הכי קטנה אמנם, אבל אין כמוה לכוח, לשרירים, לשרירות, להטייה, לאי-צדק.
18/10/2011  |  בעז דרומי  |   מאמרים
המאמר של עמוס גלבוע מתייחס לעסקת שליט ול"יסודות ההיסטוריים" שכביכול הובילו אליה - מלחמת לבנון הראשונה, חטיפת 8 חיילי צה"ל בלבנון בידי חוליית פת"ח בספטמבר 1982, העברת שנים מהם לידי קבוצת ג'יבריל, השתלשלות ניסיונות החילוץ על-רקע אירועי אותה מלחמה, ולבסוף: עסקת ג'יבריל, בה שוחררו 1,150 מחבלים! (ששת החיילים החטופים / שבויים שנותרו בידי פת"ח, שוחררו קודם לכן במסגרת עסקת "החלפת שבויים", כשישראל מחזירה לפת"ח תמורתם 4,765 מחבלים /שבויים, מתוכם 65 מחבלים שהיו כלואים בישראל, והיתר שבויים ממחנה "אנצאר").
18/10/2011  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
דוברם של שני ראשי ממשלה בישראל, העיתונאי דן מרגלית, הציע לשיירי המשפחות, שנותרו מאסונות הטירור בישראל, לוותר על זכות הטיעון שלהם ושל יקיריהם שאינם בבג"צ. אחרי שהתמחה היטב בגילום בת-הקול של אהוד אולמרט - תקופה דרמטית, אותה סיכם בספרו "התפכחות" - מרגלית מתמסר לידי מחליפו, בנימין נתניהו. מעת לעת הוא שומר על יוקרתו של בן החסות החדש, השליט נתניהו ירום הודו, וברשימותיו בוחר מרגלית לטפח את הילתו המפוקפקת של ראש-הממשלה הנוכחי, אף שהוא מוביל את ישראל לאחד מאסונותיה המערכתיים, המוסריים והאנושיים, החמורים ביותר בתולדותיה.
18/10/2011  |  רפי פרידמן   |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
פוטין עם מנכ"ל גזפרום, אלכסיי מילר [צילום: סרגיי גונייב, ספוטניק/AP]
יאיר נבות
ע"פ הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בשנה שעברה ירד נפח ייצוא הגז של "גזפרום" לאירופה לרמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות ה-70. המציאות הזאת מבטאת סוג של מפלה אסטרטגית מבחינתה של רו...
חנינא פורת
חנינא פורת
סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967    בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק    הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il