|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

תמ"א 13 לים המלח וחופיו - תפישה נופית בתכנון אזורי

גיבוש מדיניות פיתוח ושימור אזורית ומגוון כלים סטטוטורים ואחרים ליישומה, הוא תהליך מורכב ורב תחומי, ובו באים לידי ביטוי היבטים תכנוניים, פיסיים, חברתיים ודמוגרפיים, כלכליים, סביבתיים ועוד, והוא בעל השפעה רחבה וארוכת שנים על חבלי ארץ נרחבים
02/11/2011  |     |   מאמרים   |   תגובות
ים המלח. שמירה על האיזון בין התעשייה והתיירות לשמירה על הסביבה [צילום: איתמר לוין]

כשהבטנו למטה מראש ההר, השתרע לעינינו כל ים המלח ....הלשון הנמוכה, קיר מואב, מזרע וכיכר צוער, זו הייתה תמונת גדלות זעומה ותפארת שוממת, שאולי אין דומה לה בעולם כולו. סביב סביב מתחתינו יכולנו לראות את חומת המצור, שבה סגרו הרומאים לשווא על מוצב המגינים הקנאים....לכאורה אף אבן לא הוזזה, הקירות שנבנו בלי מלט נפלו לעיים, השערים, הדרכים הראשיות וכל החלקים העיקריים של מחנה רומי נראים כאן ברורים כמו בתמונות של מילון קלאסי" - מתוך יומניו של הנרי בייקר טריסטראם - מסעו של כומר אנגלי בארץ הקודש בשנים 1863- 1864.

נוף ים המלח, המתבסס על המפגש הייחודי של ים ומדבר, מהווה משחר הימים מוקד משיכה וגורם השראה לאנשי דת, כתות, דמויות היסטוריות, מבקרים ותיירים. זאת בשל בידודו, עוצמת נופיו ויופיו, ועם זאת סמיכותו הרבה לריכוזי האוכלוסיה, הנוכחיים וההיסטוריים, בגב ההר.

גם היום, במרחק למעלה ממאה וחמישים שנים, אנו יכולים לחוש את תחושת ההתפעמות עת נגלים לפנינו נופיו הקדומים של ים המלח, דרך תיאוריו של טריסטראם. גם אנו, היורדים היום לעבר בקע הירדן וים המלח, שותפים לחווית הגילוי הראשוני מחד ולתחושת רצף הדורות מאידך. אי-אפשר שלא לחוש השתאות מול נופי ההוד קדומים - ים המלח והרי מואב, שפך הירדן ואתרי הצליינות והטבילה, קניוני הנחלים המתחתרים במצוק ההעתקים, המזדקף נוכח פנינו ובימה הנוצצת, לעיתים מעלת אד, באתרים אפופי סוד
ובסיפורי מאורעות היסטוריים וגבורות מזמן עבר, כשהגדה הנגדית נשקפת במעומעם ורומזת על נפלאות הצד שמנגד.

אולם במבט מקרוב אנו נחשפים גם למישורי הבוץ בקרבת המים ובהם בקעים ובורות, לעיתים מלאי מים, עזובים ופעורים בתוך מטע תמרים עזוב או שרידי חניון מבקרים נטוש, העומד בשיממונו בשמש הקופחת. בקרבה לשפת המים שרידים של סככות צל ומתקני רחצה אחרים, חסרי תכלית בלב המישור הבוצי.

תהליכים אזוריים בעלי השפעה נופית וסביבתית

בעשורים האחרונים עובר אגן ים המלח תהליכים ושינויים בקצב הולך ומתגבר, המשפיעים באופן משמעותי על הנוף והסביבה, כמו גם על הפעילויות האנושיות המתרחשות מכל עבריו. לים המלח שני אגנים אשר היו מחוברים בעבר, אולם הקשר ביניהם נותק, וכיום הנם שתי תופעות שונות השוכנות באגן ההיסטורי של ים המלח, ומתקיימים בהם תהליכים הפוכים.

התהליך הדרמטי והמשפיע ביותר על דמות האגם וסביבתו הינו תהליך ירידת מפלס מי האגן הצפוני של ים המלח, בעיקר עקב ניצול ושימוש הולך וגובר במקורות המים במעלה אגן הניקוז ובדרום האגן לצרכי הפתוח והפעילות האנושית.

האגן הדרומי של ים המלח אינו טבעי מזה עשרות שנים ומתקיים בו גוף מים מלאכותי לשם אידוי וייצור האשלג עבור מפעלי התעשיה הכימיים הישראלים והירדנים. קיומן של הבריכות יוצר נוף מים המהווה תנאי הכרחי לפעילות מלונאית-תיירותית באזור, ואלמלא הן היה האגן הדרומי הופך להיות "מדבר מלח". כתוצאה משקיעת מלח בבריכות האידוי (בריכה מס' 5), מתרחשת מדי שנה עלייה של כ-20 ס"מ במפלס המים, המצטברת ומביאה כבר היום לעלית מפלס הבריכה ולהצפה של שימושי הקרקע צמודי החוף ובעיקר באתרי המלונאות בצידו הדרום מערבי של האגן.

תמ"א 13 לים המלח וחופיו

תוכנית מתאר ארצית הנערכת ביזמת מדינת ישראל, והכוללת שני תוצרי תכנון: מדיניות תכנון למרחב סובב ים המלח, שאושרה במועצה הארצית באוגוסט 2011, ותוכנית מתאר ארצית לדרום-מערב האגן, אשר הכנתה מקודמת בימים אלו. התוכנית מציגה תפישת פיתוח ושימור אזורית המתבססת על האטרקטיביות והייחודיות של אגן ים המלח וסביבתו - אתריו, נופיו ו"רוח המקום" שלו. התוכנית נערכת על-ידי צוות רב תחומי בראשות אדר' עדנה לרמן ובריכוז אדר' נוף מיכל בן-שושן - לרמן אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ, ובשיתוף היועצים הסביבתיים דני עמיר ועמית שפירא והיועצים הכלכליים עזרא סדן ורותי לובנטל.

"פארק סובב ים המלח"

מדיניות הפיתוח והשימור לסובב אגן ים המלח, רואה את האזור על כל מרכיביו, כיחידה אזורית ונופית שלמה, על-אף היותו מחולק בין מספר ישויות מדיניות. מרחב שבו יתקיימו במשולב, אזורי טבע ונוף, אתרי מורשת ותרבות, מוקדי מלונאות ונופש, אתרי התיישבות, אזורי תעשיה, שטחי חקלאות, אטרקציות תיירותיות, בצד מרחבים שמורים ואתרי טבע ונוף מוגנים. מערכת אזורית אחת, המקיימת שיתופי פעולה בתחומי תכנון ופיתוח, שימור, הגנה וניהול של האגן לטווח הארוך.

מדיניות השימור והפיתוח לסובב אגן ים המלח מתבססת על אבחנה ברורה בין אזורים מוטי פיתוח בצפון ים המלח ובאגנו הדרומי, ובין אזורים מוטי שימור לאורך מרבית חופו של האגן הצפוני - מרחב ה"לב השמור". המדיניות מכוונת את מרבית הפיתוח היישובי, החקלאי, התעשייתי והתיירותי אל האזורים הצפוניים והדרומיים של חוף ים המלח, בעוד שבחלק המרכזי יינתן דגש לשימור דמות הנוף הטבעית-תרבותית , לשמירה על משאבי הטבע ולרציפות השטחים הפתוחים.

עקרונות מדיניות הפיתוח והשימור לסובב אגן ים המלח
לצורך קידום מימוש התפישה האזורית הותוו עקרונות וכללים מרחביים בתחומים השונים אשר עיקרם:

  • שמירה על שלמות הנוף הייחודי ומראהו הבראשיתי של המרחב ובייחוד של מצוק ההעתקים

  • פיתוח מבוקר וזהיר של אתרי הביקור ואתרי המורשת, תוך הגנה על ערכיהם ההיסטוריים והנופיים, ובמיוחד של אזור מצדה, אתר מורשת עולמי.

  • ריכוז הפיתוח המלונאי בצפון האגן ובדרומו, ופיתוח תיירות אקולוגית וכפרית צמודת דופן לפיתוח הקיים במרכזו.

  • פרישה יישובית ממוקדת ופיתוח ישובי קומפקטי

  • צמצום מערך התשתיות הקיים והמתוכנן לכדי המינימום הנדרש לתפעול המערכות האזוריות והתוויה רגישה של כל פיתוח תשתיות עתידי.

  • "דרך נוף ים המלח" - פיתוח צירי האורך כדרכים נופיות, אשר בתכנון והתוויה נכונים ורגישים ושמירה על קווי מבט יאפשרו לחוות את האיכויות הנופיות של האזור ואף להעצים אותן, תוך יצירת שפה עיצובית ייחודית לפארק ים המלח המשתלבת בנוף המדברי.

  • פיתוח חקלאי מוגבל של חקלאות בעלת ערכים נופיים, המתאימה לרוח המקום ולדמותו, בדגש על השמירה על שלמות הנוף.

עקרונות מדיניות להמשך פעילות תעשייתית תיירותית באגן הדרומי
נוכח חשיבותה הגבוהה של בריכה 5, הן לתעשיית האשלג והן לקיומו של מוקד המלונאות, יש לשמור על קיומה של הבריכה התעשייתית -תיירותית ולכן יש לנקוט באמצעים נדרשים להבטחת המשך קיומה.

מתוך כלל עקרונות התכנון שגובשו, אבקש להתמקד במדיניות להמשך פעילות תעשייתית תיירותית באגן הדרומי, שמטרתה השגת האיזון המיטבי לטווח הארוך, בין מרכיבי התעשיה-תיירות-התיישבות וסביבה, באמצעות עקרונות התכנון הבאים:

  • השגת יציבות לטווח הזמן הארוך בדרום האגן על-ידי פתרון בר קיימא שיספק מפלס מים יציב וקבוע לכל בריכה 5, שיבטיח את תנאי היציבות והבטיחות ההולמים הנדרשים להמשך הפעילות התעשייתית, לשיפור התדמית התיירותית, לפיתוח ולהשקעות בתיירות לאורך חופי הבריכה, לטווח הזמן הארוך.

  • שימוש מתחשב במשאבי הסביבה והמנעות מפתרונות לזמן מוגבל הכרוכים בניצול לא זהיר של משאבי הטבע והנוף, צמצום השימוש במשאבי הסביבה באזורים טבעיים בלתי מופרים ונוף רגיש, במיוחד באזור הלב השמור של ים המלח.

  • פיתוח המתחשב בנוף, בתיירות ובהתיישבות מתן דגש להיבטים הנופיים-חזותיים - הקניית חזות של ים לחוף הבריכה וצמצום השפעת מראה הסוללות המבתרות את הבריכה. באם תוקם בריכה נוספת (בריכה מס' 6) יובטח ישום עיצוב נופי של שפת הבריכה וליווי קו המים בטיילת חוף, על בסיס ניתוח פעילות התיירות לסוגיה באזור ותוך התחשבות מרבית בנצפות של כל פיתוח עתידי מאתר מצדה.

  • שיקום מפגעים קיימים הימנעות מהקמת סוללות קבועות חדשות ומאמץ להסיר סוללות קיימות, להנמיך אחרות ולשפר את מופען של אלו שיוחלט להשאירן. כמו-כן יעשה מאמץ להצניע את התשתיות, והמתקנים המשרתים את התעשיה במיוחד באזורים הסמוכים לבתי המלון.

  • צמצום היקפי כרייה וחציבה - בחינת מכלול הפתרונות המוצעים לבריכה 5 ו-6 בראייה כוללת, הלוקחת בחשבון את סה"כ היקפי הכרייה והחציבה ההנדסיים, תוך מאמץ למזערם.

לסיכום, גיבוש מדיניות פיתוח ושימור אזורית ומגוון כלים סטטוטורים ואחרים ליישומה, הנו תהליך מורכב ורב תחומי, ובו באים לידי ביטוי היבטים תכנוניים, פיסיים, חברתיים ודמוגרפים, כלכליים, סביבתיים ועוד, והוא בעל השפעה רחבה וארוכת שנים על חבלי ארץ נרחבים.

מהו תפקידם של אדריכלי הנוף בתהליך זה?

לאדריכלי הנוף מגוון כלים - בקנה המידה הרחב - מיומנות מרחבית של 'קריאת נוף' על כל רבדיו - התבליט - הרים, גאיות ואגני הניקוז, יחידות הנוף וייחודן והקשר בין אלו לבין התכסית וההתרחשות האנושית באזור. בקנה המידה המצומצם - לאדריכלי הנוף כלים להתמודד עם סוגיות תלת-מימדיות קונקרטיות הנגזרות מהיחסים בין מאפייני הנוף השונים והשתנותם על ציר הזמן. כלים אלו מקנים לאדריכלי הנוף את הזכות והחובה להיות בעלי תפקיד מרכזי בהובלת תהליכים אלו, כחלק מתפישה סביבתית כוללת.

כתבה זו מתבססת על מסמך המדיניות של תמ"א 13 לים המלח (מאי 2010) ועל כתבתה של אדר' עדנה לרמן במגזין "דומוס" (מאי 2009).
הכותבת היא אדריכלית נוף, מרכזת התכנון העירוני והאזורי, לרמן אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.
תאריך:  02/11/2011   |   עודכן:  02/11/2011
מיכל בן-שושן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תמ"א 13 לים המלח וחופיו - תפישה נופית בתכנון אזורי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראספוטין בן מדביד
4/11/11 13:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפתיחת מושב דגירת החורף של כנסת ישראל, חזינו בכל מה שמסמל את השיטה הישנה של ביזוי המשכן, נלעגות שוכניו והפריצות שביחסיו עם בוחריו. כולם התחרו בכולם על שפל המדרגה של שליחות ציבורית. "מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ" לא היה שם. את סיפור הבריאה של הישראלי החדש נכתוב אם נזכור שזכר ונקבה ברא אותם, זה הזכר והביצה וזו הנקבה והביצית. איכויות משלימות שהשכינה שורה ביניהן
02/11/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
לאור ההצלחה האדירה של פארמוויל, משחקי און-ליין ברשת החברתית הפופולרית פייסבוק זכו לתנופה אדירה. האתר Inside Social Games טוען שמדי יום יותר מ-13 מיליון גולשים משחקים ב-Cityville מבית Zynga והמשחק The Sims Social הגיע ל-9 מיליון גולשים תוך חודשיים, כאשר יותר מ-65 מיליון גולשים משחקים בו לפחות פעם בחודש.
02/11/2011  |  גלעד הראל  |   מאמרים
עם פתיחת מושב החורף, שנערך בכנסת ביום ב' (31.10.11), נשא נשיא המדינה שמעון פרס נאום בו פנה לחרדים: "צאו לעבוד". בין היתר התייחס הנשיא לנושאים כגון: המחאה החברתית, היחס לבני מיעוטים בחברה הישראלית ונושא התעסוקה במגזר החרדי. "התורה מצווה עלינו לכבד את מנוחת השבת ואת העבודה בימות החול. אני קורא מכאן לאנשי המגזר החרדי להרחיב את השתתפותכם במערכת העבודה", אמר פרס. למעסיקים, לעומת זאת, הוא קרא להקל על הציבור החרדי שבא בשעריהם. "פיתחו את הדלת לחרדים" הוסיף פרס.
02/11/2011  |  ד"ר אריה אבישור  |   מאמרים
ישראלים רבים אינם מבינים את לב הבעיה הישראלית- פלשתינית. במקום ממשלה בישראל שאמורה לספק להם הסבר אמיתי העוסק במהות, היא מורחת את אזרחי המדינה בתעמולה זולה הגורמת לישראלי הממוצע לחשוש מהסכם עם שכנינו. בראש "המסבירים" של ישראל עומד שר החוץ ליברמן ( איווט-זוכרים?!)שהידע שלו לגבי הפלשתינים מסתכם באינטרסים הנקראים בקיצור - "נוקדים"- מקום מגוריו בשטחי הרשות הפלשתינית.
02/11/2011  |  רן שורר  |   מאמרים
עכשיו כשגלעד שליט בשליטה מלאה של כוחותיו ושל כוחותינו ניתן לדבר בגילוי לב על הפרשה. הסיפור של יביש גלעד הוא סיפור של יובש ושל בושה. תארו לכם מצב הזוי ומופרך שכזה: עוצבה של החיזבאללה מקיפה את קריית-שמונה בעזרת כוחות מסתערים ומתאבדים של אל-קאעידה, החמאס והג'יהאד האיסלאמי (יש ג'יהאד אחר?) ומתנדבים מכל העולם המוסלמי, שכמה נסיכים בערב הסעודית מממנים בלי ידיעת ה-C.I.A כמובן (כמובן). חבר'ה, זה עדיין לא חורבן הבית, תתעשתו.
02/11/2011  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא לתת מקום לאירועים מצערים מהעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה    לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד את חיינו בהווה    לא לתת לשנאה להדיח את האהבה"
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il