בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
רעמסס, דלילה, עשתורת וארם
|
אלה הם רק אחדים מהשמות הפרטיים שאותם נושאים ילידי הארץ. הם אינם קרויים על שמם של סבא או סבתא שלהם, אלא פשוט מהווים תוצר של אופנה חדשה שפשתה כאן והסוגדת לשפת לועז
|
רעמסס השני. חווה עדנה מחודשת
|
|
|
|
|
אופנה חדשה פשתה בארץ בקרב הורים לילדים: הם מעניקים לבניהם ולבנותיהם שמות פרטיים שלא מתוצרת הארץ, ולאו-דווקא כדי שישאו את שמם של סבא או סבתא שלהם. לשמות האלות היווניות, תאה וניקה, יש באחרונה עדנה רבה ברחבי הארץ. אחרת קשה להסביר מדוע הם הפכו לפופולריים כל כך בקרב אבות ואימהות, שבעצמם הם ילידי הארץ. ככל הידוע מצויות כיום מאות בנות ישראליות הנושאות את השמות האלה, ולפחות במשפחה אחת יש אפילו שתי אחיות, שכל אחת מהן נושאת את שמה של אלה יוונית. בעוד שהשם הפופולרי לשעבר, שמשון, כבר חלף, פחות או יותר, מן העולם - יש עכשיו עדנה לשם דלילה, פלשתית במוצאה - מי שהייתה אשתו השלישית של הגיבור התנ"כי. שם לא-נפוץ נוסף של בנות, ילידות הארץ, הוא: עתליה. על שם בתו של המלך אחאב, שרעתה בשדות זרים ושבנתה בירושלים...בית-בעל. ממש כמו איזבל, בשעתה, עשתה גם היא כל שלאל-ידה כדי להבטיח את שלטונה, הגם שלא הייתה בכלל פופולרית ולא כל שכן לא נערצת. בנים כבנות עשתורת, שהייתה אלת היופי, המלחמה והפריון של צידון הפיניקית, זוכה היום ל"צאצאים" ילידי הארץ, הנושאים את שמה בגאון. מסתבר שגם חלקם של הבנים הצברים אינו מקופח והוא שופר בשמות-לועז. א-פרופו צידון: לפחות כמה עשרות מהם נושאים את השם הפרטי הזה. ולא להאמין, אבל רעמסס - כינויו של פרעה המצרי ושמה של אחת מערי המסכנות במצרים העתיקה - נישא כיום בקרב ילדי משפחות אחדות ברחבי הארץ. פרט פיקנטי: ככל הידוע, אף אחד מהם איננו ממוצא מצרי. שפר גם חלקו של השם ארם, הנחשב לאבי העם הארמי. כל זה אינו מפריע למשפחות ילידות הארץ להעניק לבניהן את השם המוזכר. שבא הייתה ממלכה המוזכרת בתנ"ך ובקוראן. מיקומה המדויק נע בין ערב לקרן-אפריקה. מה לה ולשמות פרטיים בישראל? עובדה: יש בארץ למעלה ממאה ילדים ישראלים הנושאים את השם הזה בגאווה רבה.
|
תאריך:
|
03/11/2011
|
|
|
עודכן:
|
03/11/2011
|
|
ראובן לייב
|
רעמסס, דלילה, עשתורת וארם
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מיכל מירושלים
|
5/11/11 14:32
|
|
מלומד ומשורר עירקי פרסם שיר על גלעד שליט, ובעקבות פרסום השיר התברר כי הוא עוקב אחר הספרות העברית, ומכיר את סיפור ה'פרהוד' של בגדד, ביוני 1941 - ואת סיפור הירצחם של נורי ואברהם חבשה, הדודים שלנו, האחים של אמנו סעידה. כתאומים נולדנו 7 שנים לאחר הפרעות הנאציות, והחכמים באו לאביהם של הנרצחים ואמרו לו: "זה פיצוי משמים על מות הנרצחים, שניים תמורת שניים".
|
|
|
הבימאי המוכשר גילי אמיתי מצליח להפיק מששת הצעירים את מלוא כשרונם, ולהעמיד הצגה כה מבדרת, שאתה שוכח את ההפצצות, פעמי המלחמה הקרבים, נפילת הבורסות והכלכלות העולמיות. כי כאן - הכל צחוק נפלא ומשחרר. השחקנים כולם מוכשרים, יפים ומשחקים אותה בטבעיות כמו היו שם כבר שנים.
|
|
|
בוויכוח הפומבי (המיותר לכשעצמו) אם לתקוף או לא לתקוף את אירן, מוצנע היבט מרכזי. יכולת הספיגה של מדינת ישראל. התייחסתי לדילמה הזאת במאמר "ישראל והקדנציה השנייה של אחמדינג'אד" שפורסם כאן בתאריך 14.7.09.
|
|
|
גלעד שליט לא גיבור. זה מה שמאיר דגן אומר (דגן בהיפוך אותיות – נגד). אולי גם אחרים, אבל הם לא מצטרפים אליו.
|
|
|
הרומן שכתבה הדסה מור - הוא קוקטייל של מוטיבים, רגשות הגיגים ועלילות. הלהבות של התקופה ושרידי האפר מכסים את הכול. "אהבות בצל האפר" הוא קודם כול דרמה. דרמה שמבקשת להציג עלילה לאומית ועלילה של יחידים, רגש ומחשבה. זה ספר דחוס ומלא להט, רומן שיש בו גם אהבה וגם היסטוריה, גם עלילת חיים סוערת ונפתלת וגם תורת חיים, שכולה זיכרון וזהות. השם עצמו כמו כולל בתוכו דבר והיפוכו - אהבה ואפר: אהבה נקשרת בתודעה לתחושת אושר, לחיפוש אחר בניין קשר, בניין חיים, דרך להתוות המשך של חיים. בעוד האפר נתפס כמשהו שקשור בחורבן, בקץ החיים, בסבל של בית שנהרס.
|
|
|
|