|   15:07:40
  ניצן הורוביץ  
חבר כנסת מפלגת מרצ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

חרות לפקפק

התקשורת רחוקה מלהיות שמאלנית, בית המשפט רחוק מלהיות שמאלני. הרי - וצריך להגיד את הדברים ואולי סוף-סוף כדאי שנגיד אותם
25/11/2011  |   ניצן הורוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
ח"כ ניצן הורוביץ. אפקט מצנן [צילום: יח"צ]

עיתונות חרדית פוגענית
"אגיש תביעת דיבה נגד העיתונים החרדים, שאותם אף פעם לא מזכירים, שהם כאילו מחוץ לספקטרום, מחוץ לשיח, למרות שהם מגיעים להמון אנשים, ושם נפוצה גישה מכפישה, פוגענית, בוטה וגסה, ואותם נתבע בסכומים האלה, ואז נראה איך ההצבעה על החוק תשתנה"

שני נושאים בליבת הוויכוח - מערכת המשפט והתקשורת. אתחיל מהתקשורת. אני איש תקשורת בעברי, הייתי הרבה מאוד שנים עיתונאי, ואספר איך נראים הדברים מהצד של התקשורת על-רקע גל החקיקה הנוכחי.

העניין הוא, שלא צריך באמת חוקים שעוברים את כל שלבי החקיקה, אלא מספיק לייצר אווירה מסוימת, שיש לה אפקט לא פחות קשה מאשר חקיקה. זה לא אמירות בעלמא; הייתי, ישבתי, ראיתי את זה במו-עיני, ואני מדבר על סיפורים שאני מכיר באופן אישי.

אין הפקרות בתקשורת

במה דברים אמורים? מגיעה הצעה לכלי תקשורת לערוך תחקיר על אדם רב-השפעה במדינה עם הרבה מאוד כסף וקשרים. מייד, בלי אפילו שאותו אדם שולח נציגים, או שהדברים ידועים, מייד עולים קולות מתוך המערכת עצמה, והדבר השני, למה לנו להסתבך? הוא יתבע אותנו, ויהיה קשה, יפעילו לחצים. הלחצים, אגב, הם בדרך כלל משני כיוונים - מהצד של איומים בתביעות, תביעות בסכומי עתק, ואיומים של אנשים שקשורים באותו אדם מהצד הפוליטי, או מצד בעלי אותו כלי תקשורת. זה מה שנקרא, האיום הכפול. איום כלכלי על כלי התקשורת ואיום שהוא איום פוליטי, ובדרך כלל האיומים האלה מתנקזים לאותו בעל-הון, או אותו בעלים של כלי תקשורת, והרבה מאוד פעמים, מה שנקרא "רוח המפקד", יורדים מהתחקיר, יורדים מהכתבה, עוד אפילו לפני שהתחילו לעבוד עליה, רק כדי לא להסתבך. לא לחינם התכנסו עיתונאים לכינוס חירום על החוק הזה. גם היום, בניגוד אולי לרושם שמנסים כאן ליצור מגישי החוק, אין איזה הפקרות בתקשורת.

כשהחוק הזה יעבור, היכולת והנכונות של כלי תקשורת להתעסק עם היושבים בכנסת ועם אנשים עם הרבה מאוד כסף והרבה מאוד כוח במדינה, הנכונות הזאת תצטמצם לאפס. גם היום היא פחותה מאוד. כי בניגוד לרושם שיש בציבור - ויש כאלה שדואגים לייצר את הרושם הזה, שהתקשורת היא דבר נורא נשכני, ונורא פוגעני, ונורא מפחיד - התקשורת היום מרסנת את עצמה ומצנזרת את עצמה ומסרסת את עצמה בגלל האווירה הזאת שיוצרים. לאף כלי תקשורת, כולל הגדולים שבהם, אין היום יכולת לשלם את הסכומים שקבועים בחוק הזה.

ללא הוכחת נזק

תאמרו לי: בסדר, אבל הם הוציאו דיבה, לשון הרע. מאה אחוז. גם היום לפי החוק הנוכחי, אין הגבלה על סכום תביעות הדיבה ולשון הרע שניתן להגיש נגד כלי תקשורת. אתה יכול להגיש על 30 מיליון שקלים. החידוש, שאין צורך להוכיח נזק. מה הכוונה כשאין צורך להוכיח נזק?

אני פרסמתי ידיעות, אתה מבקש תגובה, לעיתים הבן-אדם מתחמק רק כדי למנוע ממך את הפרסום; הוא לא נותן לך תגובה, אתה לא יכול לפרסם כי אין תגובה. ואז אין פרסום. או להפך, הוא מגיש לך עשרות עמודים בכתב צפוף, ואומר: הנה תגובתי. אתה רוצה, בבקשה, תפרסם אותה במלואה, הצעת החוק הזאת קובעת - תגובתו במלואה. לא התפרסמה התגובה במלואה - 1.5 מיליון שקל.

החוק הזה הוא חוק גרוע ומסוכן, משום שהוא יעודד תביעות נגד כלי תקשורת ואנשים פרטיים, תביעות בסכומי עתק, גם כאשר לא הייתה כוונה לפגוע וגם אם אין נזק. זה מה שבעצם החוק הזה - זה השינוי שהוא יוצר לעומת המצב הנוכחי. במצב הנוכחי אפשר כבר, ללא הוכחת נזק, לקבל 50,000 שקל. זה לא מעט כסף, ולא מעט כסף גם עבור כלי תקשורת, בניגוד אולי למה שחושבים. וזה בלי להוכיח נזק.

החוק הזה מגדיל את הסכום ל-300,000 שקל, וגם נותן אפשרות לתבוע מיליון וחצי שקל אם לא התקבלה תגובה מלאה של הנפגע לפרסום. ותגובה מלאה זה דבר שהוא מאוד בעייתי ומאוד שנוי במחלוקת. אני מדגיש, מדובר בסכומים - גם אם אין כוונה לפגוע, ואתם כולכם יודעים עד כמה התחום האפור הוא גדול, ועד כמה לפעמים הבעת דעה, תחקיר, עובדות מסוימות נופלות בתחום האפור, ועד כמה חוק כזה יגרום לכלי תקשורת, וגם לאדם פרטי שמפרסם באינטרנט, וגם לאדם פרטי שמדבר - כי גם עליו חל לשון הרע - להימנע מראש מאמירות שנויות במחלוקת, מתחקירים, וגם ממאמרי דעה. אדם מן היישוב וכלי תקשורת מן היישוב לא ייקח את הסיכון הזה כשבעצם מדובר פה בסכומים של מאות אלפי שקלים, בלי הוכחת נזק ובלי כוונה לפגוע.

חקיקה שמעודדת תביעות סרק

אני יודע - ויש לנו על זה כבר מחקרים מהעולם - שחקיקה מהסוג הזה מעודדת מה שנקרא תביעות סרק, תביעות השתקה, תביעות איום מצד אנשים שאין להם שום בעיה לנהל הליכים משפטיים ואין להם מה להפסיד. מדובר באנשים עם המון כסף, טייקונים, שמשתמשים בעצם האיום של הגשת תביעה כדי לחסום מראש את התחקירים נגדם.

הדברים האלה הם בלתי מתקבלים על הדעת. חשוב להבין שלא מדובר רק באיזה אינטרס של עיתונים, או משהו מהסוג הזה. האינטרס בראש וראשונה אינטרס ציבורי. אנחנו כציבור רוצים שתהיה תקשורת, שחושפת, שמטפלת בשחיתויות, שמטפלת באנשים שיושבים כאן, גם מטפלת באנשים עם כוח שלא יושבים כאן - זה אינטרס שלנו.

חוק לשון הרע לא מטפל רק בכלי תקשורת, אלא גם באדם בודד שמשמיע דברים וטענות, גם עליו חל החוק. ואפילו במצבים שהרבה אנשים לא מביאים בחשבון - במיני אספות, בחוגים פרטיים, בשיחות אישיות, גם שם חל החוק. וכשאתה קורא את הדברים ואתה רואה את המציאות, המסקנה היא חד-משמעית: זה חוק לסתימת פיות, זה חוק להשתקת ביקורת וזו המטרה שלו.

אפקט מצנן

אותו מה שנקרא, אפקט מצנן (chilling effect), שנכנס לשיח שלנו בשנה האחרונה בגלל החקיקה שיוצאת מהכנסת, חל גם על בית המשפט. אולי אפתיע אתכם ואגיד: הלוואי שבית המשפט העליון היה כזה שמאלני כמו שאני שומע שהוא. הלוואי. אני בתור איש שמאל, בתור מפלגת שמאל, הייתי שמח מאוד. אגב, הלוואי שגם התקשורת הייתה שמאלנית כמו שכאן אנשים רוצים לגרום לנו להאמין. התקשורת רחוקה מלהיות שמאלנית, בית המשפט רחוק מלהיות שמאלני. הרי - וצריך להגיד את הדברים ואולי סוף-סוף כדאי שנגיד אותם, וזאת תהיה ביקורת שלי על בית המשפט דווקא משמאל: בזכות מה קיים כל מפעל ההתנחלות? מי נותן את הגושפנקה המשפטית והחוקית לכיבוש? בזכות מה המציאו את הדבר הזה של אובדן תושבות של פלשתינים מהשטחים? מי נותן את כל האצטלה החוקית לכל הדבר הזה, שנמשך כבר כל כך הרבה שנים? מי מונע מהדין הבינלאומי להתעסק בענייני ישראל באמתלה שיש בירור פנימי כאן במערכת המשפט הישראלית, אם לא בג"ץ? אתם צריכים לנשק את הידיים של בג"ץ על השירות שהוא נותן.

אבל אני, אף שיש לי ביקורת כזאת, לא אעז לבוא לבג"ץ ולהגיד מה שאמר שר בממשלה, השר לנדאו, לפני שבוע. איזה מילים: אשכנזי, שמאלני, מנוכר ליהדות. מאיפה הוא הביא את זה בכלל? ואני קראתי אז קריאת ביניים, אמרתי לו: אתה שר בממשלה או שאתה איזה פרחח מהרחוב שמדבר נגד בית המשפט? זה מוסד ממוסדות המדינה.

אווירה מסרסת

אתם בפופוליזם באים לבית המשפט הזה ומקעקעים אותו. עם כל הביקורת על בג"ץ, ויש לי ביקורת, אני מכיר בתפקיד המרכזי שיש לו. הרבה מאוד פסיקות שפוסק בג"ץ לא נעימות לי וגם מקוממות אותי, אבל אני מכיר בערך הבלתי רגיל שיש למוסד הזה. האווירה שהחוק הזה יוצר היא חשובה. והאווירה הזאת, המצננת, המפחידה, המסרסת, שולטת כאן ברמה.

כשמשתיקים את התקשורת אתם פוגעים באינטרס הציבורי, כשמסרסים את בית המשפט אתם פוגעים באינטרס הציבורי, והחוליה השלישית - הארגונים. האווירה שהחוקים האלה ומה שסובב אותם יוצרים בארגונים, את הפחד שזה מכניס בהם, את ההסתייגויות שזה מכניס בהם מעיסוק בנושאים מסוימים, פוגעת באינטרס הציבורי, כי הארגונים האלה, בעצם מה הם עושים? הם עושים את מה שהממשלה צריכה לעשות. הרי מה ממשלה במדינה דמוקרטית צריכה לעשות אם לא לשמור על זכויות אזרחיה?

כשאתה לוקח ארגון כמו האגודה לזכויות האזרח, היא בעצם עושה את מה שהממשלה צריכה לעשות. אני רוצה שהממשלה תוקיר את הארגונים האלה, תגיד לארגונים האלה תודה שהם עושים את העבודה שלה, לארגונים שמתעסקים בדמוקרטיה ולארגונים שמתעסקים בצדק חברתי ולארגונים שמתעסקים בפליטים, וכל הארגונים האלה שדואגים לזכויות אדם, כי זה תפקיד הממשלה במדינה דמוקרטית - לדאוג לזכויות האזרחים שלה. וזה שהממשלה שלנו הפריטה את העניין הזה, וכאן הקשר בין התחומים, והארגונים נכנסו לתמונה, במקום שהממשלה תוקיר ותעריך אותם ותעלה אותם על נס, אז היא מבזה אותם, משפילה אותם ומציגה אותם כבוגדים וחתרנים. ועל זה, על זה באמת קשה לסלוח, גם אם הוא החזיר את החוק, ואני מקווה שהחוק הנורא הזה לא יעלה בכלל.

אסיים בציטוט מוכר של מנחם בגין: "בסוף פסוק תכריע בשביל כל אדם חופשי קיומה או אי-קיומה של חרות מסוימת אשר אפשר לכנותה בשם 'חרות הפקפוק'" - חירות הפקפוק. מקום שם נוהגת חרות זו יש בו תקווה.

עיתונות חרדית בוטה

הדבר הראשון שאני אעשה, אם החוק הזה יעבור - יהיה להגיש תביעת דיבה נגד העיתונים החרדים, שאותם אף פעם לא מזכירים כאן בכל הדיון על התקשורת, שהם כאילו מחוץ לספקטרום, מחוץ לשיח, למרות שהם מגיעים להמון אנשים, ושם נפוצה גישה מכפישה, פוגענית, בוטה וגסה, ואותם נתבע בסכומים האלה, ואז נראה איך ההצבעה על החוק תשתנה.

הכותב הוא חבר כנסת מטעם מרצ
הדברים נאמרו במסגרת דיון בכנסת, ומובאים בעיבוד קל
תאריך:  25/11/2011   |   עודכן:  25/11/2011
ניצן הורוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חרות לפקפק
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
25/11/11 06:11
2
ישמעאל
25/11/11 08:17
 
רחב הזונה
25/11/11 15:43
3
צנחן
25/11/11 08:33
4
מני הזועם
25/11/11 08:33
5
אליק א.
25/11/11 10:00
6
לא חשובות לשמאל
25/11/11 10:11
7
ידידי
25/11/11 10:15
8
יואל ק
25/11/11 10:52
9
התקשורת שמאלנית
25/11/11 11:35
10
שכותבים כאן
25/11/11 11:36
 
אנונימי
25/11/11 12:41
11
רונן גולדשטיין
25/11/11 13:49
12
אביעד שו
25/11/11 14:39
13
הוא נקלט כאמת
25/11/11 14:54
14
שאלה למר הורוביץ
25/11/11 18:24
15
אתה מקשיב למדיה?
27/11/11 00:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הערת פתיחה: מאמר זה ארוך יחסית, אך נושאו העיקרי הוא משפט אחד שכתבה השופטת מרים נאור בפסק הדין: "נוכח דברי המערער עצמו, לפיהם נשאר למעשה בפארק הלאומי זמן מה אחרי שנפרד מאנשי השב"כ...". המאמר מתאר את הרקע לכתיבת משפט זה, מוכיח שקצב לא אמר את הדברים האלה, ומוסיף הערות כלליות לגבי המשפט.
25/11/2011  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
אתה יושב מול מסך הטלוויזיה, ופתאום צרחה מקפיאת-דם ומיד אחר-כך רואים את יורם ארבל משכנע אותנו לקנות בקניון הזהב. מחלקים שם מאות רכבים מדי חודש, וגורילה שצורחת וקופצת על רכב חדש הוא שיא היצירה המסחרית.
24/11/2011  |  עמוס דאי   |   מאמרים
שבוע של תרגילי לשון ותקנון בכנסת אהוד אולמרט מנסה כל תעלול אפשרי כדי לדחות את העמדתו לדין בפרשת הולילנד יצחק תשובה מבטיח לנו שהוא יהפוך חול לזהב דייוויד בלאט מנסה למתוח ביקורת על הבוסים שלו בלי לעשות את זה ומול הלהטוטנים הללו ניצב אלי הורביץ, שחולל פלאים של ממש
24/11/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
היועץ המשפטי לממשלה החליט לא לפתוח בחקירה פלילית נגד הרב שמואל אליהו ועוד כחמישים רבנים שהוציאו פסק הלכה הקובע כי אין למכור או להשכיר דירה למי שאיננו יהודי. היועץ נימק את החלטתו לא לחקור את הרב על יסוד מה שנאמר בחוק, כי אין לחקור אדם שפרסם ציטוט מתוך כתבי דת וספרי תפילה, אם הוא בגדר "שמירה על פולחן של דת".
גם בקנה מידה בינלאומי - אלי הורביץ היה ענק. מותו לאחר מחלה קשה, עשה אותו לנושא תקשורתי מרכזי. צרכני התקשורת נחשפו למפעל חיים נדיר, שהתחיל מכלום, וטיפס עד לצמרת הכלכלה העולמית. אין ספק, אלי הורביץ הוא סיפור חיים מרתק השזור בביצור עוצמתה הכלכלית של ישראל.
24/11/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 336/61, אדולף אייכמן נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, שמעון אגרנט, משה זילברג, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 במאי 1962
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il