בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בשבוע שעבר ביקר הרב בני לאו בסניף מפלגת העבודה בירושלים, והראה את הקשר המדהים בין המחאה החברתית לבין היהדות. היהדות במהותה מקדמת צדק חברתי והחוקים היהודיים מבוססים על הצורך ליצור חברה שוויונית וצודקת יותר. למרבה הצער, דווקא במדינה היהודית המנהיגות שלנו היא מנהיגות נהנתנית שאינה עושה מספיק בשביל האזרחים
|
כנסת ישראל. מנהיגות נהנתנית שלא עושה למען האזרח [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המונחים יהדות ודת הפכו למילת גנאי וסמל של חוסר צדק בשיח הציבורי החילוני, בגלל שהפוליטיקה הישראלית אימצה התנהלות קלוקלת שמנוגדת להיסטוריה היהודית, וחשוב מכך מנוגדת לתפיסה היהודית של מנהיגות. "מנהיגות היא בראש ובראשונה אחריות", אמר הרב בני לאו בכנס שהתקיים בבית מפלגת העבודה בירושלים, "ומי שאין לו אחריות ולא יודע מה קורה סביבו צריך ללכת הביתה". האזרחים בישראל מחפשים את אותם מנהיגים שמסוגלים להגדיל ראש, לצאת "מהקופסה" שבהם הם חיים, ולהילחם כדי להגן על העם שלהם מעוולות חברתיות. זה היה תפקיד הרבנים בגולה במשך מאות שנים, על-פי המקורות שהציג הרב בני לאו, אותם רבנים היו מוכנים אפילו לשנות את הציוויים הדתיים, על-מנת להילחם בעושק ובחוסר צדק חברתי. בניגוד למנהיגים של היום המנהיגים בהיסטוריה של העם היהודי לא אפשרו עושק על העם, והיו מוכנים לעשות ויתורים כואבים כדי לשמור על הערך החשוב של צדק חברתי. מאבק בעושק בעלי ההון בישראל לא המציאו בעצמם את מושג העושק, ומדובר בתופעה אנושית שהתרחשה לאורך כל ההיסטוריה. ההבדל הוא שבעבר המנהיגים בקהילה היהודית היו אלה שהובילו את המאבקים לצדק חברתי, והיום הם הפסיקו לעשות זאת. היהודים סבלו גם בגולה מעושק כשרוכלים ניצלו את הצרכים הדתיים של היהודים, על-מנת לגזול מהם את כספם. היהודים סבלו לדוגמה מהעלאת מחירים לא הגיונית על קורבנות (יהודים היו צריכים להעלות קורבנות לבית המקדש), העלאת המחירים על מזון לפני שבת (דגים), והעלאת המחיר על מוצרים אחרים, שנדרשו כדי לקיים את הפולחן היהודי. המנהיגות היהודית נלחמה בתופעות האלה ומהמקורות היהודיים עולה תמונה של מנהיגות חכמה, שהבינה את העוולות ולא פחות חשוב הצליחה ביצירתיות ובחוכמה לחסל את העוולות האלה. דוגמה אחת מהדוגמאות הרבות שהוצגו על-ידי הרב בני לאו היא הדוגמה של הרב שמעון בין גמליאל (מהתלמוד בבלי), שבתגובה להעלאת המחיר הקיצונית על קורבנות שניתנו עבור לידה של ילד חדש למשפחה, הוציא פסק שכל אישה מחויבת להעלות רק פעם אחת קורבן, וכך שבר לחלוטין את השוק והוביל לירידה במחירי הקורבן. צדק חברתי הרב בני לאו דיבר רק על עיקרון אחד אבל בחינה עמוקה של היהדות ממחישה, שהיהדות במהותה שואפת לצדק ושוויון חברתי גדול יותר בין בני אדם. חוקים ביהדות מבטאים את השאיפה הזאת לייצר חברה צודקת יותר, שבה יש חסד כלפי האביונים, יותר שוויון ויותר שמירה על זכויותיהם של עובדים. השבת לדוגמה היא עיקרון שמסמל את השמירה על זכויותיהם של עובדים ולכן אבות המדינה האמינו שבראש ובראשונה המדינה צריכה לדאוג לזכויות של עובדים ולאמץ את העיקרון הזה ועקרונות נוספים שיגנו על העובדים מפני עושק של מעבידים. עיקרון נוסף ביהדות היא הפאה שמחייבת בעלי שדות להעניק חלק מהשדה שלהם לעניים, ומסמלת את העיקרון הבסיסי שהמדינה מחויבת לקחת מהעשירים ולהעניק לעניים, כשהמטרה היא לדאוג לצרכים הבסיסיים של כולם. היובל הוא דוגמה נוספת לעיקרון של צדק חברתי שקיים ביהדות, כאשר נקבע שכל 50 שנים יהיה תהליך שבוא נעשית חלוקת משאבים מחודשת שתבטיח שוויון הזדמנויות לכול. "מדינה יהודית" העצוב הוא שדווקא במדינה היהודית נראה שהמנהיגות שלנו שכחה את העקרונות היהודיים האלה, ואיבדה את השאיפה לצדק חברתי. כולנו כמהים למדינה יהודית ערכית, בין אם אנחנו דתיים או חילוניים, ימנים או שמאלנים, נשים או גברים. יהדות שמכבדת נשים, יהדות שנלחמת עבור האביונים, יהדות שמקדמת ערכים של ערבות הדדית ואור לגויים, ויהדות שבה המנהיגות היא מנהיגות ערכית ואחראית, היא היהדות שחיברה את העם היהודי בגולה וחסרה פה היום. הבעיה היא שכיום היהדות הזאת לא קיימת, ואנחנו רואים שהמנהיגות שלנו עושה הרבה פעמים שימוש ביהדות דווקא כדי להצדיק עוולות. במקום צדק מגדרי יש בחברה שלנו הדרת נשים, במקום מאבק באינפלציית המחירים יש מנהיגות שמשתפת פעולה עם העושקים, במקום עזרה לאביונים אנחנו רואים בטלה וסחיטה, ובמקום מנהיגות ערכית אנחנו רואים מנהיגות נהנתנית שאינה עושה כלום למען צדק חברתי. חוזרים לשורשים מדינת ישראל שמגדירה את עצמה כמדינה יהודית, צריכה להתחיל גם להתנהג כמדינה יהודית. במדינה יהודית לא יתכן שיהיו למעלה מ-20 אחוז מהתושבים שחיים מתחת לקו העוני, במדינה יהודית לא צריכים להיות הפערים הגבוהים ביותר בעולם המערבי, במדינה יהודית לא צריכה להיות הפליה והדרת נשים, ובמדינה יהודית בטח ובטח לא צריכה להיות גזענות ושנאת זרים. כשהמנהיגות שלנו תתחיל להתנהג על-פי הערכים היהודים יהיה לנו טוב יותר לחיות כאן, ויתכן שגם נזכה בקלות להכרה המוסרית של מדינות ועמים אחרים.
|
תאריך:
|
12/12/2011
|
|
|
עודכן:
|
14/12/2011
|
|
דניאל גיגי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
צפנת
|
13/12/11 22:32
|
|
שלוש תחנות טלוויזיה הנהנות מן האפוטרופסות הנדיבה של ולדימיר פוטין משדרות במהדורות החדשות המרכזיות הפגנות של עשרות אלפי רוסים נגד ולדימיר פוטין! נראה שהצנזורה במוסקבה שובתת. תמונות של שוטרים המשליכים בברוטאליות בלתי מתפשרת אנשים ונשים שהעזו לצעוק בהמון כי הבחירות לפרלמנט זויפו בהשראת המפלגה השלטת "רוסיה המאוחדת" בראשותם של הצמד מדבדב-פוטין, הן עדות כי משהו רקוב בממלכת הפחדים של הקרמלין. אילו הכל היה כתיקונו, היו מהדורות החדשות מתעלמות לחלוטין מן הרבבות שמילאו את כיכר בולוטניה והציפו את הגשרים על הנהר הקופא של הבירה. כשהאביב זוחל לחורף הרוסי, יש מקום לחשוש שהדוב אינו בתרדמת, אלא מחכה ער לחלוטין לצאת גם הוא אל המפגינים לחבוק אותם כך שלא יהינו להפגין עוד.
|
|
|
חבר הקונגרס האמריקני, ולשעבר היו"ר (ה"ספיקר") של בית הנבחרים שם ניוט (כשמו הפופולרי) גינגריץ', המתמודד כיום בתוך המפלגה הרפובליקנית על מועמדות לנשיאות ארה"ב, חולל "שערוריה" בשבוע שעבר כשהעלה את הספק ההיסטורי בקיומו של "עם פלשתיני" ומכאן שהמשיך ותקף את מדיניותה רבת השנים של ארה"ב הדוחפת ל"שתי מדינות לשני עמים", למדינת ישראל מצד אחד ומצד שני למדינה טרוריסטית אשר מטרתה הברורה והמוצהרת: השמדת מדינת ישראל.
|
|
|
הבורות השלטת בארץ בשל התרת הרצועה, הפיכת בית הספר למקום בו יבלו הילדים עת הוריהם עסוקים בקידום הקריירה, אפילו במחיר הוצאת מקצועות חשובים ממערכת הלימודים - מתעצמת והופכת למפלצתית בקרב חוגים ההולכים ומתרחבים, ככל שמתרחבת ההתחרדות. כאן המקרה ממש פטאלי. ילדים המתחנכים במסגרת החינוך החרדי אינם יודעים מילה באנגלית, לא לומדים מתמטיקה, אין להם שמץ של מושג בהיסטוריה כללית ובגיאוגרפיה, אינם מכירים שמות מדינות וערי בירתן, ובקיצור - בורים מושלמים. נסו לשוחח איתם ותיווכחו.
|
|
|
קיבלתי מיוסף כהן אלרן תשובות, ואיני מוצאת את עצמי עורכת אותן אחרת. עשר שאלות שאליהן התייחס הסופר בכנות רבה. לא יכולתי לערוך ולשנות לגוף שלישי. האני מאמין של יוסף כהן אלרן הוא אני מאמין פרטי אישי אך מייצג את כולנו כותבים המפרסמים ספריהם בשוק הספרים הנשלט בידי טייקונים. כאלה שאינם מייחסים לאיכות הכתיבה חשיבות אמתית, אלא מחפשים להציף את השוק ולא תמיד על משנה מה נרכש בחנות הספרים. קראתי את תשובותיו אליי ונשארתי שותקת, מזדהה לחלוטין.
|
|
|
לטובת הקוראים שידיעתם אינה משגת במיתולוגיה היוונית, נבהיר את המושג אורקל: "במיתולוגיה היוונית, מקום ובו האל משיב לשאלות שנשאל - לרוב לגבי העתיד. התשובה ניתנה באמצעות כוהן או כוהנת, ובדרך כלל ניסוחה מעורפל. המונח "אורקל" שימש גם ככינוי לכוהן עצמו. רוב האורקלים היו במקדשים, ובכל מקדש נערכו טקסים מיוחדים לפענוח תשובתו של האל."
|
|
|
|