|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פסים של איגרא רמה ופסים של בירא עמיקתא

מפסים של איגרא רמה לפסים של בירא עמיקתא היא ליבת סיפור יוסף. כתונת הפסים המלכותית עשירת הצבעים והגוונים נקרעת ומלבישים אותו תחתנה כתונת פסי שחור לבן של אסיר, עד אשר ייקרא אל פרעה לפתור לו חלומו, יחלף שמלותיו ויובל אחר כבוד לפני המלך, בבגדי בוץ וארגמן. סוף דבר מי יודע באיזה בגד היה יוסף כלוא יותר, בכתונת הפסים המלכותית או בכתונת פסי האסיר
14/12/2011  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
יוסף פותר חלומות במצרים

וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים.וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם. ( בראשית פרק ל"ז, פסוקים ג'-ד')

סיפורו של יוסף הוא סיפור של מלבושים. "יִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו". יעקב לא שעה לאזהרה המאוחרת שכתבו חכמינו בתלמוד: "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים" (מסכת שבת, גף י' עמוד ב'). גם אביו לא נזהר. הוא אהב את עשו על פני יעקב. גם אימו לא נזהרה. היא אהבה את יעקב על פני עשיו. הם שינו בין בן אחד לבין בן שני. יעקב שינה בין בן אחד לאחד עשר בנים, אותם שילח לרעות צאן בהריה המסולעים של שומרון, ואותו, בו ראה את החכם מכל הבנים, קרב כל היום בביתו וכיאה לבן נסיכים, עשה לו כתונת פסים. כתונת זאת הייתה לכתונת גורל.

עד לעצם היום הזה איננו יודעים אל נכון כתונת פסים מה היא. בתלמוד שהזכרנו היא כתונת מילת עדינה וקלילה עשויה צמר נקי ומעולה. אי-אפשר היה לרועים שלבשו אריגי עבודת רועים גסה להתעלם מיפי בד הכותונת היקרה. היא התגרתה. בטיבה. באיכותה. לא בצבעיה.

גם רבינו סעדיה גאון אינו רואה פסים בכתונת הפסים. היא הייתה ארוגה בד "ששתייו וערבו משי". המשי בכותונת יוסף, השפיל את הכותנה במלבושי האחים. הרמב"ן מפרש כי יעקב, הלביש את בנו, "כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר" (ישעיה ס"א י'), "כבן מלכי קדם" בכותונת " מרוקמת כדמות פסים,(ולא פסים ממש) והיא כתונת תשבץ". כתונת תשבץ היא אחד מן הבגדים שמשה צוו לעשות לאהרון "לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת" (שמות פרק כ"ח,פסוק ב'). רש'י מפרש כי תשבץ הוא כתונת עשויה "...משבצות לנוי, והמשבצות הן כמין גומות העשויות בתכשיטי זהב למושב קביעות אבנים טובות ומרגליות" (שם,פסוק ד').

בקרב המלכים היה המלבוש קרוי כתונת פסים. אותו מלבוש בקרב הכוהנים היה קרוי מעיל תשבץ. יעקב שינה אפוא את יוסף מאחיו, גם במלוכה וגם בכהונה. הכותונת הזאת ניקרה עיניים יותר משהאחים יכלו לשאת.

המשורר רבי משה אבן עזרא (ספרד 1070-1138) כותב בשירו הנודע "כתונת פסים" המתאר את התעוררות הטבע באביב ובייחוד את לידת השושן מתוך ניצנו כותב:

"כתנות פסים לבש הגן/ וכסות רקמה מדי דשאו,
ומעיל תשבץ עטה כל עץ/ ולכל עין הראה פלאו".

בפואזיה של האנשה זאת, מקבילה כתונת הפסים לתשבץ אולם יש בה הדגשה יתירה של צבע, פרחים, דשא, אילנות והוורד הנולד. צבעוניות זאת עולה בקנה אחד עם המסורות שצבעו את כתונת הפסים בצבע אחד או בצבעים הרבה. מסורות אלה, יהודיות ולא יהודיות אחראיות לדימוי הרווח היום של כתונת פסים רבת גוונים. רבינו דוד קמחי סבר כי הפסים הם רצועות ארוגות או צבועות צבעים שונים. מנדלקורן, מוחק את הפסים.

Tunica versicolar, כותונת רבת צבעים, הוא פוסק. תרגומים אנגליים החדירו לתודעה את הביטוי Multicolour. הצרפתים היו זהירים ומאחר שהם לא ידעו, כפי שאיש לא ידע פסים מה הם, הגדירו את הכותונת בתואר Splendide, פשוט 'נהדר', עם צבע או בלי צבע, עד שבאו ההולנדים ולא רצו לשגות ואמרו prachtige, veelkleurige mantel, גם נהדר וגם מרובה צבעים.

אחת ידענו, כתונת הפסים הייתה מלבוש של מלכות. הנסיכה תמר, שקרבתה לבית המלוכה זיכתה אותה בתואר אחות לאמנון, לבשה אותה. תמר כבשה ביופיה את דמיונו של אותו אמנון והוא לא כבש את יצרו, שיחרר את ניצרת אלימותו ואנס אותה "..וְעָלֶיהָ כְּתֹנֶת פַּסִּים כִּי כֵן תִּלְבַּשְׁןָ בְנוֹת הַמֶּלֶךְ הַבְּתוּלֹת מְעִילִים..." (שמואל ב' פרק י"ג , פסוק י"ח). מבוזה ומושפלת, איבדה תמר את דימויה העצמי כבת מלך ובסערת נפשה "... וַתִּקַּח תָּמָר אֵפֶר עַל רֹאשָׁהּ וּכְתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלֶיהָ קָרָעָה וַתָּשֶׂם יָדָהּ עַל רֹאשָׁהּ וַתֵּלֶךְ הָלוֹךְ וְזָעָקָה" (שם פסוק י"ט). נסיכה מחוללת קורעת מעליה את בגד התום והטוהר המייחד אותה כבת מלכים.

כתונת הפסים שנתן יעקב לבנו הנבחר מכל הבנים, הייתה כתונת של הכתרה והמלכה. לבוש כתונת מלוכה חולם יוסף חלומות של מלכות. הבגד של יום עושה חלומות של לילה.

כשיוסף נראה מרחוק לאחיו הרועים הם מכנים אותו "בעל החלומות" ומיד הם מפשיטים "... אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו. וַיִּקָּחֻהוּ וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה..." (בראשית פרק ל"ז,פסוקים כ"ג-כ"ד). הדחה מן המלכות תחילה. סילוק, מן העולם, או ממרחב המחיה של המשפחה, לאחר מכן. הם מוכרים את יוסף למדיינים כדי לנקום בו על חלומותיו ויותר מזה כדי לנקום באביהם על שהמליך עליהם את בן הזקונים. הם יכולים היו להביא לאביהם נעל, קווצת שיער או כיוצא באלה. לא. הם טבלו את הכותונת הממליכה המרשיעה בדם והביאו אותה. אין לך נקמה מתריסה גדולה מזו.

הבגד רודף את יוסף גם בבית פוטיפר. כשם שכתונת הפסים המוכתמת דם העידה כי יוסף טורף, כן העיד הבגד שעזב יוסף ביד אשת פוטיפר המפתה כי הוא ניסה להתעלל בה. "בָּא אֵלַי הָעֶבֶד הָעִבְרִי...לְצַחֶק בִּי. וַיְהִי כַּהֲרִימִי קוֹלִי וָאֶקְרָא וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ אֶצְלִי וַיָּנָס הַחוּצָה" (בראשית ל"ט, י"ז-י"ח). שוב בגד, שוב בור. בור בשומרון ועכשיו בור בממלכת היאור.

פסים של איגרא רמה לפסים של בירא עמיקתא היא ליבת הסיפור. כתונת הפסים המלכותית עשירת הצבעים והגוונים נקרעת מעל גוו של יוסף ומלבישים אותו תחתנה כתונת פסי שחור לבן של אסיר, עד אשר ייקרא אל פרעה לפתור לו חלומו, יחלף שמלותיו ויובל אחר כבוד לפני המלך, בבגדי בוץ וארגמן. 'יצא מבין משמר עליו/ וישנה את בגדי כלאו" כותב רבי משה איבן עזרא על השושן המשתחרר מניצנו בהשראת סיפורו של בעל החלומות והמלבושים. סוף דבר מי יודע באיזה בגד היה יוסף כלוא יותר, בכתונת הפסים המלכותית שנתן לו אביו או בכתונת פסי העבד שהלבישוהו בבית האסורים.

תאריך:  14/12/2011   |   עודכן:  14/12/2011
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסים של איגרא רמה ופסים של בירא עמיקתא
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אישי, ידידותי, מקצועי, שירותי ומעתה אמור גם היברידי. חשבתי שמדובר רק ברכב, ומסתבר שיש גם מקרר ושאר מוצרי חשמל. חשבתי שבנקאות היברידית זה עוד גימיק שיש בו שימוש במונחים ותו לא, אבל יש באמירה הזו שימוש במושג שמשמעותו שילוב של קצת מזה וקצת מזה, ערבוב, שילוב, הכלאה. מקור המושג בכימיה וכאן משמעו שימוש בטכנולוגיה וביחס האישי. שילוב של השניים יוצר שירות טוב יותר ללקוח, לרתום את הטכנולוגיה לטובתנו.
14/12/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
"ההסתה של רבני יש"ע" - מונה נחום ברנע (יום ד', 14.12.11) את אחד הגורמים למעשי הנבלה שבוצעו כלפי חיילי צה"ל וקציניו. אצל ברנע, כמו תמיד, היד קלה על המקלדת והצורך לבסס את דבריו איננו קיים. אצל ברנע, כמו תמיד, מותר להכתים ציבור שלם אם הוא נמצא בצד הלא-נכון של המפה הפוליטית והגיאוגרפית.
14/12/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
חסד גדול עשה עימנו המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות ארה"ב, ניוט גינגריץ', כשהזכיר לעולם כולו, כי העם הפלשתיני אינו אלא המצאה. מין בלון שכל הזמן דוחסים לתוכו אוויר חם על-מנת שיתקיים.
14/12/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
כאשר במקומותינו מבקשים אנשים להכפיש נמרצות מעבר למידה המקובלת את מתנגדיהם האידיאולוגיים והפוליטיים, הם משתמשים בשתי השוואות עיקריות, פסולות מעיקרן. האחת היא השוואת המתנגד השנוא להתנהלות המשטר הנאצי והשנייה לארועים אשר סבבו את פועלו של הסנאטור מקארתי ו"המקארתיזם".
14/12/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
משל הכרם בספר ישעיהו מיטיב לתאר את ההשקעה הרבה של עובד האדמה בכרמו: "ויעזקהו, ויסקלהו ויטעהו שורק ויבן מגדל בתוכו וגם יקב חצב בו ויקו לעשות ענבים...".
14/12/2011  |  דביר כהנא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il