|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

מחלקה ראשונה <span style='font-weight:normal;'>[12.10.01]</span>: <br>מי מאיים על בנק טפחות; קרקעות באפילה

עוד שתי חשיפות הנוגעות לכסף ופוליטיקה: כיצד התערב ח"כ יעקב ליצמן בבנק טפחות בעניין הנוגע לאחיו; וכיצד הועברו על-ידי האפוטרופוס הכללי קרקעות ליורשים/זוכים עלומים
12/10/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   תגובות


מי מאיים על טפחות

כסף, קשרים, פוליטיקה ונאמנויות מתערבבים לא פעם זה בזה. לדברים ניכרת חומרה מיוחדת, כאשר משתרבבים בכל העיסה הזו שמם של בכירים במערכת הפוליטית. זה המקרה גם הפעם, כפי שיובהר להלן. הפעם מדובר ביו"ר ועדת הכספים של הכנסת, יעקב ליצמן.

בנק טפחות הגיש תביעה כנגד אחד מלקוחותיו - הקבלן קיבוס. העילה: אי פרעון הלוואה במועד. המדובר בחוב בסכום כולל של כ-200 אלף דולר. הבנק הגיש תביעה כנגד הלקוח, וגם כנגד הערבים. הבנק זכה בתביעה. הלקוח, חרדי, ביקש להעביר את הסכסוך לבית דין צדק של העדה החרדי. גם לזאת הסכים הבנק וגם כאן זכה.

למרות זאת, הבנק לא קיבל את כספו, ועקב זאת החל לנקוט הליכים נגד החייבים ונגד הערבים. זה היה השלב שבו החלו גורמים שונים ובעלי קשרים להפעיל לחצים על הבנק. גם לחץ (טלפוני) מתון, וגם מכתבים מפורשים.

נודע לי, כי הלחצים מופעלים מצד גורמים הקשורים ליו"ר ועדת הכספים של הכנסת, יעקב ליצמן. המדובר במיוחד בערבים שנדרשו לשלם כסף, במקום החייב העיקרי. אחד הערבים הוא אחיו של ליצמן, ומכאן הרגישות הרבה.

לפני מס' ימים קיבל הבנק מכתב, ובו איום גלוי - לא פחות ולא יותר מאת בית דין צדק שע"י העדה החרדית: אם לא תרד מהלקוח ומהחייבים, נטיל עליכם חרם.


וכך נאמר מפורשות באותו מכתב (ציטוט):

"הנדון: עיקול על כספי משה ופסיה פרלמן

בפקודת ביה"ד עליכם לבטל את צו עיקול והוצל"פ על כספי הערבים פרלמן ולשחרר הכסף מיד, כפי מה שפסקו בביה"ד מועצה"ד מתאריך י"ז טבת תש"ס שעיכוב ההליכים חל גם על הערבים.

ובמקביל להמשיך להתדיין בפני ביה"ד לממונות במועצה"ד ירושלם [ירושלים השלמה, י.י.] כפי שהתחייבתם כמה וכמה פעמים בפני ביה"ד של העדה החרדית.

ואם לא יעשה כן יוציא ביה"ד דע"ת [דעת תורה, י.י.] שיש לפי תורה איסור לעשות כל עיסקה שהיא עם בנק טפחות כד"ת".

המכתב הזה היה שלב נוסף, במסכת הלחצים שהופעלו על הבנק. נודע לי, כי ח"כ יעקב ליצמן עצמו פנה לפני מס' שבועות אל הנהלת הבנק בבקשה לבוא לקראת החייבים והערבים, כדי שניתן יהיה להביא את התביעה לכדי סיום חיובי. הוא נענה בכתב על-ידי מנכ"ל הבנק.

ואכן, לאחר דין ודברים ומו"מ שהתקיים בין הצדדים, סוכם ערב חג הסוכות, בין הצדדים, להביא בכל זאת את העניין לבית הדין הרבני, כדי שהוא ייפסוק בעניין זה (במקום בית משפט "רגיל"). בבנק בטוחים כי גם בית הדין הרבני יחייב את החייב ואת הערבים לפרוע את ההלוואה.

ובכל זאת אנו נותרנו עם טעם רע: מדוע פנה ח"כ ליצמן לבנק. ליצמן מסר בתגובה, כי היא פנה כדי לשכנע את הבנק לסייע לאחד הערבים. הוא ציין, כי הדבר אינו נוגע לאחיו - שגם הוא ערב. דבר זה, אגב, משולל יסוד, שכן ברור כי הפתרון שיחול על הערב ההוא ישליך על האח-הערב.

קרקעות באפילה


הקרקע

בבתי המשפט ברחבי הארץ מתגלגלים מדי שנה כמיליון תיקים. רבים מהם הינם סכסוכים שבין אדם וחברו. וזהו. רבים אחרים, טומנים בחובם סיפורים גדולים, המלמדים על פעולות מוזרות מצד רשויות השלטון, עסקים אפלים מצד כל מיני עסקים, ועל שיתוף פעולה מוזר ולא תקין - אם לנקוט לשון המעטה, מצד גורמים הקשורים לראשי רשויות מקומיות.

המדובר הפעם, כפי שיפורט להלן, בסכסוך שנראה רגיל בתחילה. ואולם, נראה כי מתחת לכל מכסה שמרימים כאן מתגלים העקרבים.

הצדדים לסכסוך שיפורט להלן: יורשי הנעדר ליאון גרסון; האפוטרופוס הכללי שמואל צור; והחקלאי משה בק - המיוצג על-ידי עו"ד פליאה אלבק, מי שכיהנה במשך שנים רבות כמנהלת המחלקה האזרחית במשרד המשפטים. עו"ד אלבק מכירה את העניינים היטב, וניתן להניח, כי היא לא היתה לוקחת את התיק לידיה, אלמלא הרגישה כי מדובר במשהו גדול יותר מעוד סכסוך נדל"ן רגיל.

אלבק הגישה בשמו של בק בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב (א.כ. 107/60) בבקשה לאפשר עיון בתיק האפוטרופוס, הנוגע לנעדר ליאון גרסון.

הסיפור שלנו נוגע לקרקע בשטח של 11 דונם (באזור מועצת חוף השרון), אותם החל לעבד אביו של משה בק לפני כ-60 שנים. משה בק המשיך לעבד את הקרקעות עד שנים אלו, יחד עם 50 דונם נוספים (בבעלותו) הגובלים באותה חלקה. עיבוד הקרקעות ניתן למשפחת בק על-ידי המדינה, וליתר דיוק - על-ידי האפוטרופוס הכללי, שטיפל בקרקעות בשמו של הנעדר ליאור גרסון.

תמורת השימוש ועיבוד הקרקעות, שילם משה בק (וקודם לכן אביו) סכומי כסף שונים, כפי שנקבעו. ב-1986 עוגן השימוש, בחוזה שכירות שנחתם בין האפוטרופוס הכללי לבין משה בק, והוא התחדש משנה לשנה. עשר שנים מאוחר יותר (1996), פנה משה בק אל האפוטרופוס הכללי, וביקש לרכוש את הקרקע. "האפוטרופוס הכללי איננו שוקל מכירת הנכס. רשמנו לפנינו ואם בעתיד יחול שינוי בהחלטתנו בעניין מכירת הנכס, נודיעך" - הושב לו.


היורשים

החדשות הרעות הגיעו אל משה בק בדצמבר 1998, אחד עשר יום לפני תום חוזה החכירה השנתי של אותה שנה: מנהל ענף נכסים במשרד האפוטרופוס הכללי, דוד עצמון, הודיע כי "למשרדנו הוגשה בקשה של טוענים לזכאות על הנכס, זכאותם הוכרה על-ידנו ואנו בשלבים סופיים של שחרור הנכס לידיהם".

משה בק נדרש לפנות את הנכס תוך 30 יום. במקביל הובטח לו, באותו מכתב, כי פרטיו יועברו אל הטוענים לנכס וכך גם פרטיהם - כדי שיוכל לייצור עימם קשר בניסיון לרכוש את הנכס.

למרות פניותיו, משה בק לא קיבל את פרטי אלה הטוענים לבעלות על הנכס. כיוון שכך, סבר כי חל עיכוב בשחרור החלקה, המשיך לשלם מיסים כדין למועצה המקומית ולעבד את הקרקעות.

הסיפור מגיע לחלקו המצחין ביולי 2000. נביא כאן את הדברים, כפי שהם מופיעים בפניה לבית המשפט:

"כעבור למעלה משנה וחצי - בערך ביום 19.7.00, נדהם המבקש למשמע אוזניו כאשר הגיע בוקר אחד לשלם את המיסים במועצה המקומית, והפקידה סירבה לקבל את הכסף, באמירה מגומגמת שהוא לא יכול יותר לשלם את המיסים. המבקש דרש להבין מדוע והאם קנה מאן-דהוא את החלקה והוא נענה בחיוב. כשהמבקש עיין בתיק, נדהם לגלות בו חוזה למכירת הקרקע בין מיופי כוחו של עו"ד אורנשטיין לבין מיופי כוחו של עו"ד בז'רנו, שהוא בנו של ראש המועצה המקומית. דרישתו של המבקש לצלם את התיק, נתקלה בסירובה של הפקידה, שאצה רצה אל חדרו של ראש המועצה על-מנת לבקש את רשותו. המבקש, שנכנס עימה לחדרו של ראש המועצה, התבקש בתקיפות לעזוב את המקום, ומשהתעקש המבקש קיבל את התיק לצילום כשחסרים בו חלק מן המסמכים שראה דקות ספורות קודם לכן, וביניהם החוזה שנערך על-ידי בנו של ראש המועצה".

המדובר בראש המועצה חוף השרון, אהרון בז'רנו, ובבנו עורך הדין יובל בז'רנו. מכאן הרגישות, שמא נעשה כאן דבר בלתי כשר לכאורה אותו מנסים להסתיר. מאוחר יותר התברר למשה בק, כי היורשים של אותו ליאון גרסון, או נכון יותר מי שהשימו עצמם כמשחררי הנכס והזוכים, הם רוזליה אברמצ'יק ויעקב אברמצ'יק (מארה"ב), חברת פי.אי.אי.ג'י ואמיליה איינהורן (מברזיל).


הפניה

מצוייד במידע זה, פנה משה בק אל עו"ד פליאה אלבק. הוא ביקש לברר מיהם "הזוכים" המאושרים, ומדוע ההבטחה/התחייבות האפוטרופוס הכללי למסור לו מידע ולאפשר לו להתמודד על רכישת הנכס. לא קויימה; ובכלל - מדוע מנסים להסתיר ממנו פרטים. עו"ד אלבק פנתה בשמו אל האפוטרופוס הכללי - בראשו עומד השופט שמואל צור, ונדחתה. אי לכך, כאמור, הוגשה הפניה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה לקבל מידע ובניסיון לבחון האם אין מדובר חלילה בעיסקה בלתי כשרה. הטיעון המשפטי שהועלה: חוק חופש המידע, המחייב את הרשויות ליתן מידע לכל דורש.

ואכן, אלבק פנתה אל האפוטרופוס הכללי, ביקשה לקבל את המידע שהובטח (בכתב), ולמרות זאת נדחתה. "לא ברור כלל מה יש לאפוטרופוס להסתיר... לאור התנהגות זו רק גובר החשד שאת הנכס שיעבד המבקש והחזיק בו כל השנים, מסרו ללא בדיקה מקיפה לאנשים הלא נכונים, ועל-כן נראה שיש לו זכות מלאה לעיין בתיק הנ"ל ולדאוג שיחזור לידי האפוטרופוס מה שהוצא ממנו שלא כדין". הבקשה טרם הגיעה לפירקה וטרם הוכרעה. דיון נוסף אמור להתקיים בשבועות הקרובים.


התגובות

ראש מועצת חוף השרון אהרון בז'רנו דוחה כל חשד או רמז לנטען נגדו. לדבריו, אין לו יד ורגל בענייני משרדו של בנו. הוא ציין, כי כאשר נבחר לראש המועצה (לפני כשלוש וחצי שנים), הוא הוציא הנחיה לגבות כספים רק מבעלי קרקעות או מי שמורשה מטעמם. "יכול להיות שהפקידה ממחלקת הגביה גילתה שמשה בק הוא לא אחד מבעלי הקרקע, ולכן לא איפשרה לו לשלם, ובאה אלי לשאול מה לעשות". בז'רנו אמר עוד, כי נשמע לו מוזר שקושרים שור וחמור יחדיו, ומעלים נגדו טענות כאלה, במיוחד לאחר שהוא עצמו עזר למשה בק: "סידרתי לו שיוכל לבנות מחסן בחלקה שלו, למרות שהתברר שהוא יושב על קרקע שאינה בדיוק לפי התב"ע שלו. מזה, מטוב כזה, להוליד איזה סיפור לנסות להדביק לי - זו איזו בדיחה".
עו"ד יובל בז'רנו מסר בתגובה, כי הוא אינו זוכר מקרה זה. הוא ציין, כי משרדו טיפל בעיסקות רבות באזור, וייתכן שטיפל גם בזו.

תאריך:  12/10/2001   |   עודכן:  12/10/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האנגלו-אמריקנים יוכלו לגבור על האתגר הערבי-מוסלמי, בשני תנאים: אם יפעלו להשמיד את מי שמתכוון להשמיד אותם; ואם ישקיעו יותר משאבים בתירבות הערבים-מוסלמים.
08/10/2001  |  אורי מילשטיין, ד"ר  |   מאמרים
שתי תפיסות, שעד לאחרונה הגדירו את עולם העסקים באינטרנט התנפצו במהלך החודשים האחרונים, עם החברות שהחזיקו בהן.
05/10/2001  |  יעל גוטמן*  |   מאמרים
קוקה-קולה, מקדונלד'ס ו-פורד עשו זאת בזירה המסורתית. כיום, השאלה המתבקשת היא כיצד לשרוד ולהצליח בזירת המסחר האלקטרונית הענקית, הסואנת ומרובת המתחרים?
05/10/2001  |  גיא בר-נתן*  |   מאמרים
שיווק מוצרים לסקטור החרדי נבדל במאפיינים מסוימים מהשיווק לסקטור הכללי. עם זאת חשוב להדגיש, כי בניגוד לחלק מהדעות הרווחות על מגזר זה, כוח הקניה של החרדים הוא גדול, והם מרבים לרכוש מוצרים איכותיים גם אם מחירם גבוה
05/10/2001  |  ישעיהו איצקוביץ*  |   מאמרים
האם סיומת 99 במחיר מגדילה את פוטנציאל המכירות? שאלה הנשאלת שוב ושוב בקרב לקוחותיי המעוניינים לתמחר את מוצריהם שיווקית.
05/10/2001  |  דרור כהן*  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
אלי אלון
אלי אלון
דן הדני עלה לישראל ב-1948, סיים קורס חובלים ושירת בחיל-הים כקצין בשירות קבע    בשנת 2016 מסר דן הדני את אוסף תצלומי העיתונות שלו שכלל כמיליון צילומים לספריה הלאומית
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראל תוקפת בזעיר אנפין, אבל כדי לא להכעיס את האמריקנים נמנעת או מסתייגת מהפעלת חיל-האוויר    התוצאה היא עם פוטנציאל לאסון
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il