בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הלקיחה לפעמים פירושה נתינה
|
לדברי הראב"ע, לא במקרה נאמר בשמות "ויקחו לי", כמו במלכים א' על אליהו, שאמר לאישה האלמנה "קחי נא לי". כאשר מילת הלקיחה עם ל' במילה צמודה, כי אז הלקיחה היא כמו הנתינה
בפרשת תרומה בפסוק ב' פרק כ"ה ספר שמות נאמר: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי". לכאורה, היה צריך לכתוב ויתנו לי תרומה", כי תרומה נותנים ולא לוקחים, ולאור אי התאמה זו נכתבו תלי תלים של פירושים והועלו השערות שונות. לקיחה עם למ"ד כמו נתינה הראב"ע, שידיו רב לו גם בבלשנות, מבאר את הסוגיה בפשטות הגיונית, כדרכו, ומפרש: "ויקחו לי תרומה, מילת לקיחה עם למ"ד כמו נתינה, וכן קחי לי מעט מים (מלכים א' פרק י"ז פסוק י'). להלן הפסוק המלא מהמקורות אותו מביא הראב"ע כדי לחזק את פירושו:"ויקם וילך צרפתה ויבוא אל פתח העיר והנה שם אישה אלמנה מקוששת עצים, ויקרא אליה ויאמר: קחי נא לי מעט מים, ואשתה". לדברי הראב"ע, לא במקרה נאמר בשמות "ויקחו לי", כמו במלכים א' על אליהו, שאמר לאישה האלמנה "קחי נא לי". כאשר מילת הלקיחה עם ל' במילה צמודה [או לאחר דילוג שאינו משנה את המשמעות, כתוספת מילת הבקשה נא], כי אז הלקיחה היא כמו הנתינה. כדי לתת חפץ, צריך ליטול אותו, ולפיכך - קחו לי מרומה = קחו לכם תרומה כדי לתת אותה לי". וכן, קחי נא לי מעט מים = קחי נא מעט מים כדי לתת לי". מצאתי עניין רב בפירוש הראב"ע למילת הנתינה, ואני מעדיף פירוש זה על פני פירושים עקיפים, מורכבים, עקלקלים, על אודות המשמעות ועל אודות כוונת הדברים.
|
תאריך:
|
01/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
01/03/2012
|
|
אברהם בן-עזרא
|
הלקיחה לפעמים פירושה נתינה
|
|
הספר "יהודים מפורסמים" (בתורה, במדע, במדיניות ובאמנות) ראה אור ב-1954 בהוצאת שמואל זימזון (הייתה פעם הוצאה כזו בתל אביב). פעם, כאשר לבר-מצוות העניקו שי לא צ'ק כי אם - ספר, או ספרים, גם אני זכיתי לקבל לבר-מצווה שלי ספרים רבים עם הקדשות. הספר "יהודים מפורסמים", בעריכת שלמה סקולסקי, הוא אחד מהם, ומונח אפוא על המדף בספרייתי כבר 56 שנה. הוא נושא בשערו את ההקדשה בכתב ידו של יהודי מפורסם מאוד: "ליוסף דב אחימאיר מוקדש ספר זה להיכנסו לעול מצוות, באהבה - מ. בגין".
|
|
|
בימים אלה יהודים בכל העולם מציינים עשרים שנים לפטירתו של מנחם בגין. מנהיג דגול, שהיה ישר-דרך ואמיץ לב, שילוב מופלא של חוטי פלדה ומשי. יהודי ענק שאת כל חייו, מגיל צעיר, הקדיש לרעיון שיבת ציון, לחידוש קוממיות עם ישראל בארצו, למאבק על דמותה החברתית ולהנחלת צביונה הערכי של ישראל. מנהיג יהודי שנולד בבריסק הרחוקה בימי מלחמת העולם הראשונה ומצא את מנוחתו בהר הזיתים בירושלים, בירתה של מדינת ישראל העצמאית, סמוך לקבריהם של עולי הגרדום מאיר פיינשטיין ומשה ברזני הי"ד.
|
|
|
"אני רואה בשרון וברפול אחראים לאלף קברים של בחורים צעירים וזה לא מרפה ממני . אלה הם הרוגי חינם"1. אלה הם דבריו של תת-אלוף ((מיל.)) מורדכי ציפורי, שהיה גם שר התקשורת מטעם ה"ליכוד" בממשלת בגין בתקופת מלחמת לבנון הראשונה . אלה הם דבריו של איש האצ"ל, מגולי האצ"ל באריתריאה ואיש תנועת "החרות" משחר נעוריו.
|
|
|
כולנו משתאים לנוכח האדישות הפוקדת את אומות העולם מול איומי הטירוף העומד עלינו לכלותינו. כולנו תמהים איך זה שגם הנאורות שבאומות משכנעות את עצמן, ומנסות גם אותנו, כי לא צריך להתרגש יתר על המידה, ו'הכל דיבורים' בלבד. התשובה היא: זו הגדרת ה'עמלקיות' במירָעָה! והיא כוללת את העמידה מנגד
|
|
|
ההחלטה האחרונה של בג"ץ לבטל את חוק טל מוכיחה שוב כי בבית המשפט הגבוה לצדק - ה"צדק" תמיד חד סטרי. אדם חרדי, נושא דתי, וודאי נושא חרדי לא יזכה להגנה במקום הזה. אין מדובר בהשערות שנקלטו מהאוויר, מדובר בעובדות שנבדקו והתאמתו, וכל פסיקה נוספת בנושאי דת ומדינה רק מחזקות את הטענה האמורה. בעבר הייתי מעורב במחקר שבדק את מגמות הפסיקה של שופטי בית המשפט העליון ביחס לנושאי דת ומדינה. הבדיקה המעמיקה שנעשתה, גילתה כי התחושה שבית המשפט העליון מפלה לרעה את המגזר החרדי בישראל, הינה מציאות עגומה.
|
|
|
|