|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

דרשה של פסח

כל דכפין ייתי ויפסח הֲיֵשׁ כִּסּוִי להזמנה, או זו פסיחה על שְׁתֵי הַסְּעִפִּים
06/04/2012  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות


סֶמֶל הָחֵרוּת
טוֹב לְסַפֵּר וּלְהִתְרַפֵּק עַל הֶעָבָר
זֶה קוֹרֶה לָרוֹב בִּתְקוּפַת הַמַּעֲבָר
מְחֹרֶף לָאָבִיב וְהַכֹּל פּוֹרֵחַ סָבִיב
וְיֵשׁ תִּקְוָה וְלוּ יהא זֶה רַק שְׁבִיב

חָקַקְנוּ עַל דִּגְלֶנוּ אֶת סֶמֶל הָחֵרוּת
לֹא נַרְפֶּה מִמֶּנָּה וְנִתֵּן לָאוֹיֵב שֶׁרוּת
לזֶה שֶׁבְּאֵחָיו-בְּנֵי עִמוֹ טוֹבֵחַ טֶבַח
וְזוכה מִכָּאן לְדִבְרֵי עִדּוּד וּלְשֶׁבַח

נְשַׁמֵּר חֵרוּתֶנוּ תָּמִיד בָּאֶשׁ וּבַמָּיִם
כִּי עֲבָדִים הָיִינוּ שם בֶּאֶרֶץ מִצְרַיִם וְלֶעַבְדּוּת לֹא נָשׁוּב מֵחָדָשׁ לְעוֹלָם
כִּי קָנִינוּ חֵרוּתֶנוּ פֹּה לֱמוֹרַת רוּחָם

וּנְאָחֵל לעצמנו שָׁנִים יפות ונעימות
לְעָתִיד בָּנִים ובָנוֹת, אִמָּהוֹת וְאָבוֹת.


חג האביב ,חג החרות, חג המצות, חג הפסח

ארבעה שמות לחג הראשון בחגי ישראל מבין שלשת החגים מן התורה. החג חל ערב ט"ו בניסן, החודש שנקבע כראש חודשים לעם ישראל, כי בניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידים להגאל. השם הראשון לחג האביב, כי הוא חל בראשית האביב, ראשית הלבלוב וההתחדשות של הצומח , כשם שבני ישראל פרו ורבו ונהיו לעם ומאז עמנו צומח ומלבלב כצמח השדה הצומח בארץ, זאת למרות "ידי הכורתים" הכורתים בו לאורך הדורות, מתוך כונה שיעלם מעל פני האדמה, כמו אלה שעוקרים את הצומח, אלא שהוא חוזר וצומח בכל תנאי הקרקע ומזג האויר. כך הוא עמנו צומח ויצמח לדורי דורות. עמנו שדמינוהו לצומח לעתים נכנס לתרדמה עד דעיכה. אך בעונת הצמיחה הוא צומח מחדש. אצל עמנו יש תקופות של ירידה ויש תקופות של צמיחה ורוממות. בְּדַמּוֹתֶנוּ את עמנו לאביב זה מסביר את החרות , שיש לצומח לצמוח שבעלדי חרות זו לא היה צומח אפילו באביב . החרות של עמנו היא תנאי בל יעבור לקיומו כעם . ואין מדובר בשעבוד הגוף כמו שהיינו עבדים במצרים, אלא גם שעבוד הנפש, המהוה סכנה לקיומו של העם. לכן החרות של הגוף והנפש הם תנאי לצמיחה באביב. שני השמות הנוספים של החג המצות והפסח, הם משולבים כי הם תנאים חשובים לקיום האביב והחרות עמנו. אם לא נזכור מה שקרה לעמנו כתוצאה מעזיבתו את ארצנו בחיפוש אחרי סיפוק תאוותו הנפש והגוף והרדיפה אחרי העושר בלי אושר, אין זכות לעמנו לראות בארץ זו ארצו ונחלתו. כבר נתנסינו בהעדרותנו הממושכת מן הארץ הזאת, (כ-2000 שנה) בה השתלטו אחרים על הארץ ותובעים זכות בלעדית עליה, תוך כפירה בקשר של עמנו לארץ זאת. הבה נראה בחג הפסח, לא רק חג של מצות, אלא מועד להתחדשות ולצמיחה ונספר שוב ושוב ביציאת מצרים כדי לשמר את עברנו ולבל ניטוש את ארצנו ונפקיר אותה לזרים, גם אם יש קושי וחשש מפני אויבים אורבים, והקיום בה איננו רווי בשפע, עדיפה היא על כל ארץ אחרת. ויש לזכור את הכלל האומר כי כל הבא בקלות הולך בקלות. עושר ורוחה מדומים הם אשליה.

הנס וההסתמכות עליו

גולת הכותרת של חג הפסח הם הנסים והנפלאות שעשה הקב"ה לישראל במצרים וזה קבל ביטוי בדברים של אחת המקראות שבהגדה של פסח שכותרתה : על אחת כמה וכמה שם אנו מונים את הטובות שעש לנו הקב"ה : שעקרם הוא במעשי הנסים והנפלאות שעשה הקב"ה לנו כדי להוציאנו ממצרים לשם ירדנו מארצנו ברצון. זה מתחיל בהוציאנו ממצרים וּבַשְּׁפָטִים שעשה למצרים ולאלהיהם העביר את עמנו בים ביבשה והכניסנו לארץ ישראל היא ארץ המובטחת שבה נבנה בית הבחירה הוא בית המקדש שבא במקום המשכן. לכן חג זה מצטיין במעשי נסים שעשה הקב"ה במצרים ובדרך לארץ המובטחת לאבותינו ולנו. אלא שאין לשכוח את תלאות המדבר ויכולת ההשרדות של עם שזה עתה נהיה לעם, יכולת הקיום במדבר הצחיח והקשה במשך ארבעים שנה. אומנם נשמע הדבר כאילו העם מסתמך על הנס לגאולתו, אך בפועל ההסיטוריה למדה את עמנו לסמוך על עצמו ולפעול לפי המדרש של האמירה: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון - בעניין זה העם למד כי ה' ילחם לנו אם נחרוש בעצמנו , נעשה למען עצמנו ולא נצפה שהקב"ה יעשה (ילחם לנו) בשבילנו. כאן המקום גם להבהיר את משמעות הנס בימינו. ודבר ראשון לנסות לתת תשובה לשאלה מדוע לא מתרחשים נסים כאלה בימינו? לא מצאתי תשובה חד-משמעית לשאלה זו, אלא רק הסבר על פרוש הנס. הנס לפי הפרוש הוא מעשה או אירוע יוצא דופן שלא נראה כנעשה בדרך הטבע. זה דומה ליולדת שאיננה מצליחה ללדת את ילדה בדרך הטבע והרופאים מולידים אותה מן הדופן (מן הצד) . אפשר לאמר כי הנס הוא אירוע שחייב להתרחש אך הוא שלא בדרך הטבע. זה אשר הקב"ה עשה כאשר ראה את נמצא בצרה הוא גרם לכך שיתרחש דבר החורג מדרך הטבע כדי להביא לעם תשועה. ניתן לאמר כי מצבים כאלה התרחשו לעמנו כעם או לבודדים ממנו כבודדים בתקופות שונות החל מיציאת מצרים . עצם השרדות עמנו אחרי כל ההתנכלויות הבלתי פוסקות שעברו עליו הן בימי המן הרשע ולאחר מכן בתקופת האינקויזיציה ובימי חשכת האנושות בימי היטלר ימח שמו וזכרו, ועצם עמידת קומץ מן העם בשנת תש"ח מול צבאות עודפים, מהווים מעשי נסים ונפלאות החורגים מדרך הטבע ואין לכך הסבר מניח את הדעת. אלא שכאן העם לא הסתמך כי יקרה הנס לפי ההגדה של פסח, אלא שהנס היא יכולת העם בצורה יוצאת דופן לקום לתחיה ולחיות. כאן המקום להביא את דברי הרמב"ם שאמר: צריך להזהר מעושי נסים ונפלאות, הרוצים לשנות את סדרי בראשית או לשנות את מנהגו של עולם. (במלים אחרות לעשות מעשי נסים ונפלאות) למעשה ניתן ללמוד מדבריו שהלהיטות אחר מעשה פלאים, איננה נס ואסורה על-פי ההלכה.

עובדי עבודה זרה היו אבותינו

ההגדה מביאה את הסבה הָעִקָּרִית ליציאת ישראל ממצרים, כי אם היו אבותינו וצאצאיהם היו נשארים במצרים היו נטמעים שם ושוב לא בני ישראל לא היו לעם ישראל שנבחר להיות עם השם (עם סְגֻלָּה) המסוגל לקבל את התורה ולקים את כל הכתוב ללא שינויים שיהפכו אותה לתורה אחרת . (הרי דבר השינויים בתורה נעשה על-ידי מולידי הנצרות ששינו את הכתוב בה ועשו להם תורה חדשה שקראו לה הברית החדשה שבאה במקום הברית הישנה -היא התורה) . כאשר אנו מאמצים תורות אחרות ומיד חלקים מבני עמנו ממהרים להשתעבד ל"תורות" שלצערינו חודרות או מוחדרות מדי פעם לתוכנו כאשר סיסמתן היא ל"הושיע" נפשו של האדם. תורות אלה הן העבודה הזרה שעבדו אבותינו ואימה על קיומו כעם.

כשבא הקב"ה להוציא את ישראל ממצרים היא עשה זאת בעצמו לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, ולמרות שהקב"ה הכל יכול, בכל זאת שואלים : איך הבחין הקב"ה בין בני ישראל לבין המצריים ופסח עליהם, למרות שבני ישראל היו שקועים בארבעים ותשעה שערי טומאה (משנה פסחים פרק י'). עד כדי כך שאילו היו נשארים עוד רגע לא היו מצליחים לצאת ממנה. בעניין זה נאמר עוד כי: טען שָׂרוֹ של מצרים, המלאך עוזא בשעת קריעת ים סוף: אלו עובדי עבודה ואלו עובדי עבודה זרה למה הנך מעביר אלה מפני אלה?, למרות שכמעט (בני ישראל) מרדו במשה, כפי שנאמר ביחזקאל כ' ח': (וימרו בי ולא אבו לשמוע לי איש את שיקוצי עיניהם לא השליכו. ואת גלולי מצרים לא עזבו . ואומר לשפוך את חמתי עליהם. לכלות אפי בהם בתוך ארץ מצרים) שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ואשר בשמך לא קראו) . השיב לו: יצרתי את עמי באהבה, והאהבה מכפרת על החטא שנעשה באונס, או בשגגה. דברים אלה מלמדים כי מה אנו שנתרגז על דה ועל הא ונאמר לעולם לא נסלח, אם הקב"ה בכבודו ובעצמו,מחל לישראל על שמרדו במשה ושכחו את הנסים והנפלאות שעשה להם בהוציאו אותם ממצרים, מה אנו שלא נסלח ולא נכפר על מעשה זה או אחר שֶׁחָטָא מאן דהוא כלפינו, ונעמיד פנים זועפים כלפיו, בעוד ידינו אינן נקיות דַּיָּן. מוטב ליטול קורה מבין עינינו תחלה, בטרם נטיח אשם בזולתנו. ונדע להאזין לשועת אחים וחברים ולהושיט יד סועדת.

נִכְנַס הַחַג,יֵשׁ שִׂמְחָה וְגַם עֶצֶב לֹא הַכֹּל מַטִּים אֹזֶן בְּרוֹב קֶשֶׁב
לְאַנְקַת הַדַּל וּלְצַעֲקַת הָאֻמְלָל לֶעָנִי וְלָרַשׁ שֶׁנִּשְׁתַכְּחוּ כְּלָל וּכְלָל
נְדַקְלֵם הָא לַחְמָא עַנְיָא בְּקוֹל נִקְרָא לְכֹל דִּכְפִין שֶיֵיתֵי וְיֵכוֹל
וּנְסַפֵּר לוֹ מַדּוּעַ כַּךְ וּמָה נִשְׁתַנָּה בְּעוֹד אָנוּ זוֹלְלִים מָנָה אַחַר מָנָה
עַל כֵּן חַיָּבִים אָנוּ לִבְדוֹק כַּוָּנוֹתֶינוּ
עָלֶינוּ לִבְחוֹן הֵיטֶב אֶת מַעֲשֶׂינוּ בְּטֶרֶם נַטִּיחַ לַשַּׁוְא אָשָׁם בְּזֻלָּתֶנוּ
כִּי אֵין אָדָם נָקִי מְחֶטְא וְאָשָׁם יִבְחַן מַעֲשֶׂה זֻלָּתוֹ בְּמַעֲשֶׂהוּ גָּם
כְּדֵי לְהִוָּכַח שֶׁהוּא אֵינוֹ שֶׂה תָּם יוֹדֵעַ אֱמֶת לְעַוֵּת וְלוֹמַר לַהְדָּ"ם
וְאֵינוֹ דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ כַּמְצֻוֶּה הוּא יֶאֱשַׁם וְמָהֵרֹ עַל זֻלָּתוֹ יְחַוֶּה

תאריך:  06/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חג הפסח בפתח ההכנות האחרונות לסדר כבר בעיצומן אך השאלה היא, אֵלו מטענים אישיים, לאומיים ורוחניים ניקח איתנו מליל הסדר? מההגדה? מהחג כולו? מה מסמל רבי עקיבא שהֵסֵב עם החכמים - ומה רבי אלעזר? מה מסמלים ארבעת הבנים? החכם והרשע ומה שביניהם? ארבעה דורות או ארבע רמות? שיעור מאלף בטקטיקה האנטישמית מעמד האישה על שירים ושערים על כל אלה במאמר שלפנינו
06/04/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
התפקיד החשוב של חברי כנסת, או בתי נבחרים בעולם, הוא לא רק לחוקק חוקים אלא לשמור על קשר עם בוחריהם. ככלות הכול המנדט שהם קבלו, ניתן להם מאת הבוחר והוא על תנאי. תלוי בקבלות שלהם. כאשר מדובר במדינות שונות, ציר בית הנבחרים יודע לא רק שהוא מייצג את הריבון, את הציבור, אלא את זהותו של הציבור שהוא מייצג. אם מדובר בארה"ב הסנטור יודע איזו מדינה הוא מייצג וחברי בית הנבחרים יודעים איזה אזור בחירה הם מייצגים. עם הקהל הזה -ה- constituents -הוא שומר על קשר מתמיד. גם בפגישות וגם באמצעות המדיה. בין במישרין ובין באמצעות אנשי הלשכה שלו." קשרי ציבור" - public relations- - באמריקה, הם קשרי ציבור פשוטו כמשמעו. בישראל, כפי שאני מציין מדי פעם, הכנסת במציאות לא מייצגת את הבוחרים וחברי הכנסת לא שומרים על קשר רצוף או לסירוגין, קשר דו סטרי, עם הבוחרים. הפרסומים על הוצאותיהם על קשר ציבור הם פרודיה שבמידה מסוימת משקפת את הכנסת עצמה.
06/04/2012  |  צבי גיל  |   מאמרים
שני גדיי עיזים סיימו את חייהם באופן טראגי כגושי פחם מבחוץ וכבשר נא מבפנים במהלך תרגול של הקרבת קרבן פסח זו ירושלים של שנת 2012
06/04/2012  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
הדרום כבר שנים רבות סובל מזחיחות אידיאולוגית, ולכן הוועידה של מפלגת העבודה שהתקיימה השבוע בנגב מסמלת את השינוי שחל במפלגת העבודה ולא פחות חשוב בציבור הישראלי כולו. בוועידה שאורגנה על-ידי מחוז הדרום של מפלגת העבודה בשיתוף עם המשמרת הצעירה של המפלגה בנגב, ניתן היה להבחין בשינוי שחל באנשים, שמראים נכונות להיאבק על הזכויות שלהם ולהיות הרבה יותר מעורבים בקביעת העתיד שלהם ושל משפחותיהם. צעירים ומבוגרים, משכילים ופחות משכילים, ישבו ביחד בשולחנות עגולים ודיברו על מגוון של נושאים שיעצבו וישפיעו על העתיד שלנו והעתיד של הילדים שלנו.
06/04/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
כבר כמה שבועות שהח"מ מתרכז ברשימה השבועית בהתבוננות רעיונית ונמנע מהתייחסות לאקטואליה; כאילו לא נוגעים לו הטילים וכיפת הברזל בדרום הארץ, הבג"ץ על מגרון ובית המכפלה בחברון, אם להזכיר רק חלק מן האירועים שהזינו את כותרות כלי התקשורת בשבועות האחרונים. לא בטוח שיש לי הסבר טוב להימנעות הזאת, אבל העובדה היא שלאורך כל התקופה, כמעט כרגיל יש לומר, שוב ושוב בלטו לעיניי החשיבה השטחית של הפרשנים למיניהם וחוסר ההתאמה של דבריהם למציאות. באופן כללי נוצר אצלי הרושם שהם חיים בעולם וירטואלי, מנותקים מהמציאות לגמרי. וכמובן, זה לא רק הפרשנים; כי לא נראה שהפוליטיקאים והמשפטנים מחוברים למציאות יותר מהפרשנים, על פניו נראה אפילו שמתקיימת ביניהם הזנה הדדית מושלמת, הדדיות שנראית כאילו היא טובה להם אבל רעה מאוד לעם ישראל ואפילו למדינת ישראל.
06/04/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il